Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

“Ik heb een plaatje”, zei ze

Na een interview van anderhalf uur (met als naslagwerk de door ons vooraf ingevulde vragenlijsten) keek ze ons (ons is de Brandmeester en de Repel) aan. “Ik heb een plaatje”, zei ze.

Maandag gaat De Wijze naar haar toe. Van 9:15 uur tot 14:30 uur. Hij gaat naar iemand toe om te werken. Net als school, maar dan lekker alleen. (Als antwoord op mijn vraag hoe ik haar moest introduceren.) En waarom? Omdat we zo nieuwsgierig zijn naar wat hij al weet en wat hij nog moet leren. Hij krijgt z’n overblijftrommeltje mee en speelgoed voor de pauze.

Gedurende die anderhalf uur kwam heul veul ter tafel en werd en passent ook de streep door het autistische spectrum dat de kinderpsych zette door haar voorzichtig uitgegumd. Ze kon nog geen mening hebben over De Wijze, maar wat wij beschreven over de benadering van de kinderpsych was volgens haar achterhaald/ouderwets. De deur staat weer op een kier, maar de Brandmeester en ik hebben elkaar achteraf diep in de ogen gekeken en wij denken niet dat de Wijze in dat spectrum zit. Lees: de Repel staat niet in standje blinde paniek.

Voor de rest hebben we anderhalf uur lang gepraat over De Wijze, over Middelste, over ons lieve kwetsbare mannetje.

We wisselen telefoonnummers uit, zei ze, en ik pakte volautomatisch mijn agenda. “Nee, niet nu! Ik heb je nummer al!”, corrigeerde ze me: “Dat doen we voor hem waar hij bij is, aanstaande maandag. Mocht hij zich zorgen maken of het wel goed komt en of mama wel weet waar hij is: we wisselen het uit waar hij bij is.”

Mijn vertrouwen heeft ze. Ik weet wat ze gaat doen met de Wijze en ik weet wat ze gaat doen met mijn bankrekening. Mijn zegen heeft ze.

Vanavond liep ik stiekem zijn kamer in. Hij sliep. Heb je lekker geslapen, vroeg ik vanmorgen toen hij wakker werd. Ja, zei hij, maar het was voor niets want ik heb niet gedroomd….

Ik zuchtte eens diep toen ik hem slapend zag liggen. Ik wou dat ik een plaatje van hem had. My sleeping beauty.

juni 17, 2010 - Posted by | De Daltons, Repel | ,

39 reacties »

  1. Fijn dat je niet in blinde paniek raakte. Fijn dat jullie iemand gevonden hebben waar je zo’n goed gevoel bij hebt. Ik hoop dat ze veel voor de wijze en voor jullie zal gaan betekenen.
    Wat een mooie opmerking: maar het was voor niets want ik heb niet gedroomd.
    Prachtige foto!

    Reactie door Toaske | juni 17, 2010

  2. Fijn joh! En ook spannend?

    Reactie door Mirjam | juni 17, 2010

  3. Een goed gevoel is moeilijk te omschrijven.
    Maar allerlei etiketten, stempels en omschrijvingen maken het meestal nog moeilijker.
    Ik wens jullie heel veel succes met dit goede gevoel en met de Wijze!
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    Reactie door Rob Alberts | juni 17, 2010

  4. Mooi, slapende kinderen. Al is die foto (met flits?!) wel een klein risico (-;

    Ben heel benieuwd hoe hij het doet. De uitslag natuurlijk, maar ook hoe hij het vindt. Het is best lang! (En duur..)
    Maar het belangrijkste is dat jullie hierna weer een beetje weten waar je aan toe bent en dat dat rust geeft voor iedereen.

    Reactie door Mammalien | juni 18, 2010

  5. Fijn dat jullie er een goed gevoel over hebben.
    Je wilt het beste voor je kind, en je kind is dat waard!
    Inderdaad spannend wat er uit komt rollen.

    Maar wat een lieverd, zoals hij daar ligt en dan die opmerking.. bijzonder hoor!

    Reactie door lien | juni 18, 2010

  6. stiekum een traantje in een ooghoek. Wat gaat er om in zo’n bolletje. En vond je het niet heerlijk om gewoon met iemand te praten die snapt wat je bedoeld? Die niet, zodra je je omdraait, denkt:”ja hoor, misschien moet je ‘m niet zo pushen, dan wordt hij vanzelf gewoon?

    Reactie door Linda | juni 18, 2010

  7. ach wat een schat zeg…

    Reactie door floor | juni 18, 2010

  8. Het is en blijft een bijzondere jongen. Fijn dat de intake zo goed voelde. Dan is eigenlijk al de helft gewonnen. Ik hoop dat de wijze hetzelfde goede gevoel bij ‘juf’ heeft.

    Reactie door Ri | juni 18, 2010

  9. Evengoed enorm spannend, maar ik heb er ook een goed gevoel bij. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

    Reactie door Nicoleke | juni 18, 2010

  10. Hey, goed dat je iemand gevonden hebt die het begrijpt. Volgens wat ik van je lees, heeft ze er een goed zicht op en voelt ze goed aan hoe ze hem zal moeten aanpakken.
    Enne, ik vind je nieuwe layout stukken beter dan de vorige!

    Reactie door Sabine Sypré | juni 18, 2010

  11. Wat fijn dat jullie iemand hebben gevonden waarin je vertrouwen kunt hebben! Ik ben benieuwd hoe hij het zelf ervaart maandag! Goed dat ze zelf een beeld wil vormen, en niet uitgaat van de kinderpsych.
    Ik had even niet meegekregen dat jullie hier al mee bezig waren, het mailtje dat ik stuurde, zou ik maar niet teveel mee doen (het boek nog maar niet lezen bedoel ik) 1 spoor tegelijk volgen is denk ik het slimst in dit geval. groetjes

    Reactie door zonnetje | juni 18, 2010

  12. Ik denk dat je als ouder nooit een volledig plaatje van je kind kunt krijgen, daarvoor staat ie te dichtbij (iets in de trant van door de bomen het bos niet kunnen zien?, hoewel dat weer een iets andere betekenis heeft). Iemand die van een afstand kan toekijken, kan je dan een deel van het plaatje aangeven. En dat gebeurt dus maandag.

    Door te loggen kun je zelf af en toe ook wat afstand nemen, waardoor je af en toe weer een stukje meer van dat bos kunt zien. Bewaar die stukjes goed, misschien wordt je totaalbeeld nooit compleet, maar wel steeds groter.

    Reactie door Carla | juni 18, 2010

  13. Spannend hoor !! Ben benieuwd wat eruit komt. En wat een mooie foto🙂

    Reactie door Janne | juni 18, 2010

  14. Dat wordt spannend. De opmerking over het slapen en dromen leuk hoor.
    Ik ben benieuwd.

    Reactie door dharson | juni 18, 2010

  15. Mooi dat je iemand hebt gevonden over wie je een goed gevoel hebt. Bijzonder mannetje!

    Reactie door Roelien | juni 18, 2010

  16. Gelukkig heeft dit bijzonder mannetje ook een bijzondere moeder!

    Reactie door Natasja | juni 18, 2010

  17. Spannend hoor! Wij hebben dit ook allemaal gehad met onze Jan, die wel in het autistisch spectrum bleek te zitten. Maar soms denk ik wel eens dat we dat allemaal zitten.

    Reactie door Nicole | juni 18, 2010

  18. Is het voorlopig een eenmalige sessie om een “diagnose” te stellen? En dan verder zien?
    Overigens, wordt dat vergoed door je Zorgverzekeraar? Ik kreeg de psych wel vergoed.

    Reactie door Wieke | juni 18, 2010

  19. Hahahahaha, wat een schitterdende opmerking!!! En die Pimpelmees met een gouden randje in het spaans is ook geweldig. Die van mij vroeg eens welke moleculen er in melk zaten…….. Fijn dat ze al zo open was dat ze jullie al kon vertellen dat de kinderpsych het waarschijnlijk niet bij het rechte eind heeft.

    Reactie door baasbraal | juni 18, 2010

  20. Jeetje.. wat een zorgen kun je toch maar hebben om je kind. En wauw, wat hebben jullie kinderen toch maar geweldige ouders die zich zo in willen spannen en hulp willen zoeken om het beste voor hun kinderen te krijgen.
    Ik help jullie geloven dat deze ‘juf’ gaat helpen en vanuit een stukje persoonlijke ervaring, vergeet je beide andere jongens niet! Ook al kabbelen die rustig door zonder op te vallen, allemaal hebben ze aandacht nodig! (oef, niet omdat ik denk dat jullie dat niet weten, gewoon omdat ik het meegemaakt heb en nou ja…)

    Reactie door wiek | juni 18, 2010

  21. Bijzonder🙂 en wat spannend joh en wat ontzettend goed dat jullie iemand hebben gevonden wat goed voelt.
    Dikke knuffel

    Reactie door Imna | juni 18, 2010

  22. ….
    Gewoon maar even een hele dikke knuffel voor je!

    Reactie door Madelief | juni 18, 2010

  23. Heerlijk om nu al zo’n goed en veilig gevoel te hebben!
    Komt goed met dat prachtige mannetje van jullie!

    Reactie door Nicolette | juni 18, 2010

  24. @Wieke: We krijgen een deel vergoed: het onderzoek zelf waarschijnlijk niet omdat het een dag duurt en de verzekering vergoedt vaak alleen 1 consukt (drie kwartier) of dubbele consulten (1,5 uur): van 9:15 tot 14:30 snappen ze niet: kortom, dat wordt dokken!

    Neemt niet weg dat ik het de verzekering ERG moeilijk ka maken, dat moge duidelijk zijn!

    @Madelief: dat zijn de liefste puntjes die ik heb gekregen en ik beodel dit echt heel oprecht

    @iedereen: enorm bedankt voor de steun! soms denk ik nog steeds wel eens dat ik me aanstel en dat ik naar huis wordt gestuurd met een “mevrouw, u stelt zich aan, gaat heen”….

    Reactie door De Repel | juni 18, 2010

  25. Maandag wordt dus een spannende dag. Zowel voor jullie als voor de wijze die jij wel erg mooi op de gevoelige plaat hebt vastgelegd, dus dat plaatje heb je wel🙂. en daarbij heeft hij jullie en zijn broers. En nee, ik denk niet dat je je aanstelt. Onderschat nooit de gevoelens van een moeder! en daarbij heb ik uit wat er je blogs naar voren komt het idee dat hij inderdaad zijn leeftijd ver vooruit is. Geweldig hoe hij erop komt, dat het slapen geen nut had want hij had niet gedroomd!

    komt vast goed repel! geniet van het weekend

    Reactie door Lin(nepins) | juni 18, 2010

  26. mm, ik bedoel het niet verkeerd dat je dat plaatje wel hebt. Nu ik het zo zie staan, staat het er wel erg raar. Sorry daarvoor. Het lijkt mij afschuwelijk om er niet achter te komen wat er in je eigen kind omgaat dus hierbij alsnog heel veel sterkte voor komende maandag!

    groets
    Lin(nepins)

    Reactie door Lin(nepins) | juni 18, 2010

  27. @Lin(nepins) stond er helemaal niet raar! ik begreep precies wat je bedoelde want jij begreep precies wat ik bedoelde!

    Reactie door De Repel | juni 18, 2010

  28. Spannend voor de wijze en jullie.
    Heel veel sterkte voor jullie.
    De wijze komt wel hoor.
    Je stelt je eigen niet aan hoor.
    Bedankt voor de virtuele kus.
    Dikke knuffs terug en een fijn weekend voor je Repel.
    Liefs Cathleen. xxx

    Reactie door cathleen | juni 18, 2010

  29. De Brandmeester en jij kennen De Wijze als geen ander. Hij heeft zijn wijsheid van geen vreemden. Hij moet het hebben van een warm, veilig nest waarin hij wordt gewaardeerd en geaccepteerd om wie hij is. Uniek. Zichzelf. Wat fijn dat hij bij jullie zo’n warm, veilig nest heeft.

    Reactie door Willy | juni 19, 2010

  30. Autistisch spectrum klinkt naar, maar daar zitten zoveel mooie zijwegen in en zoveel mooie mensen passen hier binnen. Ik kijk naar mijn eigen kinderen, beiden hoogbegaafd waarvan 1 in dat spectrum valt en 1 HSP-ertje wat uiterst ‘zweverig’ kan zijn. En ik ben trots op ze, want ze doen het op geheel unieke wijze goed in deze razende maatschappij, ze doen het in hun eigen tempo.

    Kind 2 zei: mijn gave lijkt te verdwijnen, en we hebben er een heel gesprek over gehad, waarin de boventoon voerde dat leeftijd en de ruis van de maatschappij daar invloed op uitoefenen. En kind 1 zegt soms: Mam, lekker zo hé, ons eigen wereldje, ik ben even moe van mensen. Maar hij doet het zo goed in het (kleine) team op zijn werk en begroet mijn vrienden altijd zo hartelijk en open, ondanks zijn plaatsing binnen dat autistisch spectrum.

    Alle wijze woorden hierboven geschreven heb ik in de praktijk al zien bewaarheid worden, Jouw Wijze komt er wel, op zijn eigen unieke manier, met zijn eigen geestelijke verbondenheid met waar en daar……met zijn ogen die meer zien dan jij en ik en met zijn dromen. Jouw Wijze is een verrijking voor deze maatschappij, hij moet alleen even zijn balans vinden.

    Knuffel!

    Reactie door JC | juni 19, 2010

  31. Mooi die foto! leuke uitspraak dat je minstens moet dromen in je slaap…

    Reactie door zeezicht | juni 19, 2010

  32. Benieuwd!

    Reactie door Fenny | juni 19, 2010

  33. Dit voelt wel erg goed, Repel… Dit voelt als rust… als vertrouwen. Ik vertrouw met je mee!! Utkomtgoed….😉 *knuf*

    Reactie door Wondelgijn | juni 19, 2010

  34. Mooi logje. Fijn dat je het gevoel hebt dat je haar kunt vertrouwen en dat het goed voelt. Heel belangrijk als het om je zonen gaat. Lieve Repel, wat zijn jullie toch fijne ouders. Knuffel.

    Reactie door Door | juni 19, 2010

  35. Vrouwe Repel,
    De onze wordt dinsdag 25… Een mens moet haar enkele uren meemaken vooraleer hij beseft dat er iets mee aan de hand is. ‘Atypisch autistisch’ heeft men haar gelabeld. Het ergste vind ik misschien nog dat je als ouder geen ernstig gesprek met haar kan hebben. Over grotemensenzaken, bedoel ik. Het blijft allemaal zo oppervlakkig. En ik heb de indruk dat ze haar op school zodanig assertief hebben gemaakt, dat het lieve kind dat ze vroeger was, is veranderd in iemand die soms wat teveel eisen stelt en teveel de schuld bij anderen legt.
    Meer zeg ik niet, want ik heb al teveel gezegd.
    Een groet,
    De Drs.

    Reactie door Drs. Johan Arendt Happolati | juni 20, 2010

  36. Sorry; ik zie nu pas dat ik het exclusief over onze eigen problemen heb gehad. Maar u kunt het mij wellicht vergeven, omdat die problemen een beetje op de uwe lijken.
    Nogmaals… een groet.
    De Drs.

    Reactie door Drs. Johan Arendt Happolati | juni 20, 2010

  37. Fijn dat jullie iemand gevonden hebben waarbij jullie je goed voelen.
    Prachtig plaatje van jullie Wijze.

    Reactie door prutsen | juni 20, 2010

  38. Ik ben blij dat jullie iemand hebben gevonden die jullie vertrouwen en zegen heeft. Dat ze na jullie gesprek een plaatje heeft en dat ze morgen met De Wijze aan de slag gaat. Haar telefoonnummer uitwisselen vind ik geweldig. Daarmee laat ze in ieder geval wel merken dat ze doorziet hoe kinderen kunnen denken. Goed voor het vertrouwen!

    Ik ben heel benieuwd hoe hij het zal hebben en wat haar uiteindelijke conclusie zal zijn, dat die jullie helpt bij het krijgen van een completer plaatje van jullie middelste. Maar 1 ding weet ik nu al: De Wijze heeft twee geweldige ouders, die hem onvoorwaardelijk steunen. En daar kunnen geen conclusies tegenop.

    (Ondertussen zit ik nu de hele tijd aan je te denken. Hopend dat je loopje (21 km is eigenlijk geen loopJE meer he…) goed gaat. Volgens mij zit het je qua temperatuur in ieder geval wel mee. Niet te warm.)

    Reactie door Renske | juni 20, 2010

  39. Fijn dat het voorgesprek in elk geval al zoveel heeft opgeleverd dat vertrouwen heet. Wat er ook uit komt, jullie doen het goed en als een moeder het gevoel heeft dat er “iets” niet goed is/anders is/iets speelt, dan is het een dwaze hulpverlener die niet naar het onderbuikengevoel van de moeder luisterd.

    Hoe dan ook, hoop dat het morgen lekker loopt en er tzt adviezen en /of conclusies uit komen die jullie de handvaten geeft om verder mee te kunnen.

    Reactie door Barbamama | juni 20, 2010


Geef een reactie

