Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Over “achter de wolken” en “schijnen” en zo

Als rechtgesnaarde bèta ken ik mijn hoofdwetten. Die over de wet van behoud van massa en zo, die bedoel ik. Op de uni ging ik ietsje verder en leerde ik over vergelijkingen van Schrödinger en onzekerheidsrelaties van Heisenberg en over de thermodynamica van irreversibele systemen. En als je, zoals ik, een nerd van een bèta-brein hebt, is dat allemaal niet zo moeilijk. Het is net als imaginaire getallen gewoon een beetje vreemd, maar wel lekker.

Meer moeite heb ik met het doorgronden van mijn eigen hoofdwetten. Gelukkig kan ik mezelf spiegelen aan de irreversibele thermodynamica. Want ook daar spelen ze een beetje vals, net zoals ik graag doe. Zo kennen ze 4 hoofdwetten: de nulde, de eerste, de tweede en de derde. Kijk, als je zo begint te praten heb je Repel’s aandacht! De Repel heeft (denk ik) namelijk ook 4 hoofdwetten.

De Nulde Hoofdwet van Repel: “De Wet van Behoud van Zorgen
De wet stelt: De hoeveelheid zorgen die het Repel-systeem zich maakt, is een natuurconstante en daarmee volkomen onafhankelijk van het daadwerkelijke niveau van zorgen.
Anders gesteld: De Repel heeft toch wel stress, terecht of niet.

De Eerste Hoofdwet van Repel: “De Wet van de Communicerende Daltons
De wet stelt: Het Repel-systeem is in evenwicht als en slechts als het Repel-systeem in hechte verbondenheid is met het systeem der Daltons.
Anders gezegd: De Brandmeester heeft altijd aantoonbaar gelijk gehad als hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken…en een knuf van een der kleine Daltons doet ook altijd wonderen.

De Tweede Hoofdwet van Repel: “De Wet van Imaginaire Reflectie”
De wet stelt: De golflengte van invallend licht is een imaginair getal dat afhankelijk is van de stand van de zon.
Ander gezegd: Niets is zo zwart als het er ’s avonds of ’s nachts uit kan zien.

De Derde Hoofdwet van Repel: “De Wet van Exponentieel Expanderende Positieve Gevoelens”
De wet stelt: Positieve enegrie-influx in het Repel-systeem leidt tot exponentiële toename van energie.
Anders gezegd: De Wijze en ik waren Zennnnn vandaag. De Wijze heeft twee keer gepoept vandaag op de wc (de eerste keer een “i” de tweede keer een “c”). En: ik heb zo lekker gelopen vandaag!

***Met andere woorden***

Ik ben bij tijd en wijle vreselijk zwaar op de hand. Ik kan me gruwelijk zorgen maken, zoals bijvoorbeeld nu over De Wijze. Toch is er naast die tobbende Repel een stukje onbezonnen kleuter-Repel dat nooit volwassen heeft willen worden. Een stukje Repel dat zo enthousiast kan worden dat ze het het liefst al van drie straten ver rond-blèrt. (Sounds familiar, mam?) Vandaag was zo’n moment…

Het is geen hoofdwet, maar de Repel wordt vreselijk blij van rennen. Ooit was mijn doel om mijn eerste “officiële” 10 km bij de Marathon Leiden te lopen. Maar de realiteit heeft me ingehaald: vandaag was die Leidse Marathon, maar inmiddels was het mijn 12e (!) loopje al met een rugnummer met toeters en bellen en chip. Daarbij had ik de halve marathon ook aangekund, zo bleek. Maar Boeien-Shmoeien: ik liep de 10k en ik was blij. Ik liep de hele route lang met het gevoel: Hier ben ik dan, ik loop de 10 km bij de Leidse Marathon. Dit is wat ik wilde. Ik loop tussen 2580 deelnemers en ik loop binnen de eerste 910. Mannen en vrouwen he. Hoe stoer is dat?

Het was een raar loopje. Op een moment, zo rond 5 km, zette iemand de zon aan en de wind uit. Pfoefff, De Repel kreeg het heet. ik heb geprobeerd het tempo erin te houden ondanks de drukte (had ik al gezegd dat er 2580 mensen liepen?) Maar ik liep een keurige 52’41”.

En pal na de finish, nog voordat ik wat voor medaille dan ook zag, kreeg ik deze aangerijkt. Ik behoorde tot de plus/minus 60% van de lopers die hem aannam…man, die smaakte goed!

En toen….toen kreeg “hem”, “my precioussssssss”….

Volgende maand loop ik mijn eerste officiële halve marathon (21,1 km). Maar volgend jaar, zo op een zondag in mei, loop ik de halve bij de Marathon Leiden.

mei 16, 2010 - Posted by | Repel, sport | ,

32 reacties »

  1. Wat een fijn logje. Ook voor iemand met een nerd van een alfabrein.
    En gefeliciteerd zeg. Met alles.

    Reactie door Novy | mei 16, 2010

  2. Waarom is er eigenlijk een nulde wet?

    Geweldig zeg, dat lopen en dat je gewoon ook nog af en toe kleuter bent. Vasthouden zou ik zeggen.

    Reactie door Toaske | mei 16, 2010

  3. Meid, ik geniet! Ik moet nog wel even die wetten een aantal keer overlezen hoor! Mijn talige brein kan het wel vatten, maar mijn emotionele brien heeft nog even moeite met het wiskundig analytische gedeelte…. Zo te zien ben je vandaag aardig losgegaan en heeft de Wijze losgelaten…… GEFELICITEERD!!!!

    Reactie door baasbraal | mei 16, 2010

  4. Bij de eerste 2 alinea’s had ik ff zoiets van: HUH, watte?? (geen alfabrein kennelijk😆 )

    Ik heb je via Twitter gevolgd en ik ben MEGA-trots op je! En op de Wijze en zijn dubbele score vandaag😉

    XOX

    Reactie door Meanannie | mei 16, 2010

  5. Hé jij, gefeliciteerd met jullie geweldige prestaties vandaag, de Wijze en jij!!
    En die wetten van jou zijn op sommige punten toch wel erg herkenbaar..
    Jij bent jij, met al je facetten, maar ook met een zekere balans lees ik. In jezelf en door je Daltons.
    Prima, toch?! Ben benieuwd naar je HM volgende maand🙂

    Reactie door Nanna | mei 16, 2010

  6. Wat onzettend goed gelopen en wat een mooie tijd. Ondanks waarschijnlijk de opstoppingen op iedere straathoek de eerste 2 km!

    Reactie door Linda | mei 17, 2010

  7. Tja, kan toch niet anders zeggen dat chapeau meid, top gedaan….en met die -bij jou behorende- wetten (en de brandmeester aan je zijde) komt het helemaal goed :-)). Dikke knuffel (en tot na de pauze….)

    Reactie door Imna | mei 17, 2010

  8. Wauw wat een super prestatie !! (van beiden hè !!)

    Reactie door Janne | mei 17, 2010

  9. Gelukkig worden de Hoofdwetten ook “anders gezegd” anders had ik er niets van begrepen… heb geen beta-brein. Soms vraag ik me weleens af of ik uberhaupt wel een brein heb na wederom een nagenoeg slapeloze nacht…
    Maar idd was mij ook al opgevallen dat je logjes duidelijk hun ups en downs hebben!

    Reactie door Wieke | mei 17, 2010

  10. Ik ben trost op je.
    Of eigenlijk ‘fier’, zoals mijn vriendin Evy me gistermorgen in mijn oor zei.
    Want je doet het goed Repel… op alle fronten!

    Reactie door Nicoleke | mei 17, 2010

  11. Je bent echt een inspiratie. Ga binnenkort ook weer de hardloopschoenen uitpakken. Al zit ik niet stil met 3x per week een tripje naar de sportschool. Het geeft alleen niet dezlefde voldoening als een end hollen.

    En met de wijze gaat het ook weer lekker, zo te lezen. Fijn.

    Reactie door Ri/Nelissie | mei 17, 2010

  12. Haha, heerlijk, dat eerste stuk blog. Ik heb ook een nerd beta brein (en vind dit soort humor dan ook erg leuk🙂

    Wat lopen betreft: pfffff. Knap hoor, ik doe het je niet na. Niet als ik fit en vrolijk ben, maar al helemaal niet als ik stress heb of me zorgen maak.

    Fijn te lezen dat het goed gaat.

    Reactie door Mammalien | mei 17, 2010

  13. Aan het begin ben je me even kwijt. Wiskundeknobbel ok, maar dit gaat boven m’n pet. Ik heb ook niks met lopen en ook niks met bier. Waar ik me wel in kan vinden is de zwaarmoedigheid en de blijheid. En daar neem ik graag genoegen mee.

    Reactie door Carla | mei 17, 2010

  14. Mooi logje Repel, hoewel ik absoluut geen beta brein heb!! Bijna was ik dan ook afgehaakt, maar jij weet het altijd weer zo op te schrijven dat het leuk en boeiend is. Hulde!

    Reactie door Door | mei 17, 2010

  15. Mooi loggie Repel.
    Knpa en gefeliciteerd dat je je medaille hebt gehaald.
    Dik verdiend hoor,
    Lekker zeg die pils he dat smaakte zeker goed of niet?
    Succes volgende maand met de hm dat loop je ook zo uit denk ik weet wel zeker.
    Fijne week nog Repel.
    Liefs Cathleen.

    Reactie door cathleen | mei 17, 2010

  16. Wow, wat een mooie tijd zeg! Je hebt er goed de vaart in. Zelf doe ik in die tijd maar acht kilometer.

    Reactie door Ren mama, ren! | mei 17, 2010

  17. Leuk zeg dit blogje!
    Wat knap dat je de 10 km hebt gelopen en snel zeg!
    Petje af

    Reactie door dharson | mei 17, 2010

  18. Mooi logje zeg, leuk die wetten, ik heb ook een beta brein, en kon het dus redelijk volgen allemaal (hoewel ik er nooit verder mee ben gegaan, en er dus een beetje uit ben) Over je ren prestaties,supergoed van je, ontzettend knap zeg, dat je zo op je doelen vooruit bent gelopen!
    Enne over achter de wolken, en schijnen enzo, I know!

    Reactie door Zonnetje | mei 17, 2010

  19. WOW goed gedaan meid. Trots op je !!!

    Reactie door floor | mei 17, 2010

  20. Een “i” en een “c”?? WOW!! Hier hebben we die niet want bij ons zegt alles wat gepoept wordt gewoon ‘ploens’ en Joep moest lachen toen ‘ie daarvan een keer natte billen kreeg (zwaar getafeld…) En tja, dan zitten we gelijk op het uiterste niveau van mijn brein…. Ik heb ooit tot wet gemaakt dat ik maar getalletjes op een rijtje moest zetten voor m’n werk want als ik daar ook nog met emoties te maken zou krijgen, zou het ongetwijfeld te veel worden. Maar getalletjes op een rij; daar loop ik niet voor weg. Daarom vind ik het zo leuk om een voetbalpoule te organiseren!!😉

    Reactie door Yvonn | mei 17, 2010

  21. Dat duurt niet lang voordat je de NY marathon loopt!

    Reactie door lien | mei 17, 2010

  22. Soooooooo familiair, my dear!
    Die derde hoofdwet van jou “allways make me smile”
    Bij de tweede denk ik: I know what you mean
    De eerste moet je stevig vasthouden
    En die nulde…..die vergeet ik wel ’s (en doe dan een tikkie teveel mee)
    Hugggggggg

    Reactie door o.o | mei 17, 2010

  23. Dank, dank dank! Stiekem plaats ik een logje als deze natuurlijk ook om felicitaties te krijgen! Ik heb alle reacties opgeslurpt…

    De Brandmeester had helaas dienst zondag, maar de 10 m liep gelukkig langs de kazerne: de hele ploeg stond me aan te moedigen, dat was top! Mijn schoonouders pasten op zodat ik kon lopen, ook dat was top.

    @Toaske: dat van die nulde is een mooi verhaal. In het echt bedacht men dat ze een belangrijke wet waren vergeten te definieren (zo open deur was die wet namelijk) en 1 t/m 3 lagen al vast. Tsja, dan noem je hem gewoon de nulde. Ik noem dat advanced level valsspelen!

    @o.o. Dank je wel….erg blij met deze reactie! Ook dit is top.

    Reactie door De Repel | mei 17, 2010

  24. wat een heerlijk stukje zeg! die wetten van jou zijn geweldig!
    en ook dat je nog een stukje kleuter-repel overhoudt… daar kan ik volledig mee leven!
    en las ook nog even je vorig stukje…
    wat begrijp ik je moedeloosheid, en wat vind ik het knap dat je het hier zo heel eerlijk en kwetsbaar neerschrijft… en hoe je het dan gaat aanpakken nu! chapeau hoor!

    Reactie door tricky | mei 18, 2010

  25. Helemaal geweldig Repel en mooie tijd.
    Het werd inderdaad opeens warm ’s middags toen het zonnetje erbij kwam.
    Maar wat een sfeertje he onderweg.
    Ik heb me ook rot gerend zondag met het vervoer van al die prominenten en niet eens een medaille gekregen hahahah.
    Heb het filmpje op mijn site nog eens goed bekeken en inderdaad ik zag je met spons in je handen he op de Jacob Catslaan.
    Heb ik je toch eindelijk gespot al is het maar kort hahahah.
    Biertje achter de finish is heerlijk he, volgens mij het lekkerste biertje van de dag voor een loper.
    Succes met je plannen voor de 21.
    En mooi idee volgend jaar op de 21 ste Leiden Marathon de 21 te gaan lopen.

    Reactie door Leidse Glibber | mei 18, 2010

  26. Wat gaaf dat het dan op de 21e is!!

    Reactie door De Repel | mei 18, 2010

  27. De laatste HW wet:
    Ontwaak, enjoy, slaap.

    Maar het is wel geweldig wat je doet. Ik heb helaas niet gekeken, want mijn Bernardus wedstrijd was erg belangrijk, liep slecht af ;-( en mijn vriend liep niet mee. Maar als het volgend jaar op de 21e is, dan is voetbal al lang afgelopen.
    Enjoy!!

    Reactie door ollieherman | mei 19, 2010

  28. oei oei. ik heb de pet afgezet, dus gooi het er maar in.. ik ben ook bèta maar nu even jota…
    en natuurlijk gefeliciteerd met je medaille en je goede tijd

    grts van een heel moeie ik

    Reactie door clair1991 | mei 19, 2010

  29. Hartstikke goed zeg! Als ik m’n hardloopschoenen terug vind op de camping dan maak ik ook weer een serieuse start met het lopen…

    Reactie door Nicolette | mei 19, 2010

  30. Prima wetten Repel, en kijk de Wijze produceert een deel van het alfabet , weer helemaal hepperdepeppie dus.
    Meid geniet van je Daltons en van je ouders wees blij dat je ze allemaal om je heen beht.
    En dat gehol. . . . . vreselijk knap maar ik word al moe als ik het lees. Baantjes zwemmen vind ik voor mezelf al meer dan genoeg en daar zal ik het ook bij laten. Ik wandel graag maar dat gehol. . . nee dank u.

    Reactie door haba | mei 19, 2010

  31. Nee Repel, de marathon is op 15 mei, maar het is de 21 ste Leiden Marathon hahah.
    Off topic, zaterdag mooi weer om naar de markt te gaan.

    Reactie door Leidse Glibber | mei 19, 2010

  32. Met die eerste alinea had ik even het gevoel midden in een discussie tussen broertje (werktuigbouw) en schoonzusje (technische natuurkunde) te zitten, maar gelukkig heb ik zelf een alfa-betabrein (allebei een beetje dus) en kon ik dit nog net volgen (in tegenstelling tot hun discussies, muv die welke van die twee studies nou leidt tot een echt vak, die zijn onnavolgbaar en lachwekkend).

    Maar vind jouw wetten mooier! En ik hoop dat dat stukje kleuter-Repel nog heel lang in je blijft zitten en af en toe ook naar buiten blijft komen. Om dat zwaar op de hand enzo af en toe te verjagen!

    Congrats met je precioussssss! Je hebt hem verdiend!

    Reactie door Renske | mei 20, 2010


Geef een reactie

