Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Piekeren, Puzzelen, Plannen en Proberen en Paniekeren

Onder het kopje “vind je weg in de regeltjes” en “ik heb een probleem”.

Wat is het geval. Ik had een contract van 32 uur per week en ik nam 2 uur ouderschapsverlof (OV) per week. Op een crèchedag nam ik dan een uurtje OV ’s ochtends en een uurtje OV ’s middags. Dat was voor mij de enige manier om een crèchedag niet te laten eindigen in een crashdag, want ik moet zowel halen als brengen. Netto werk ik dus 30 uur per week.

Toen zei mijn moedertje lief: “Je bent een oen!” Of woorden van die strekking. “Waarom doe je dit? Je moet een contract nemen van 36 uur en 6 uur OV nemen! Dan werk je evenveel maar je krijgt meer betaald!” Ze had gelijk. Ik heb plenty kinderen (ik heb ze op voorraad, zogezegd) en OV wordt, als je een ambtenaartje bent zoals ik, voor driekwart doorbetaald. Ik draai de overheid dus op die manier voor 3 vol betaalde uren per week volkomen legaal een poot uit. Oh ik opportunistische ik. En ik bouw er nog pensioen van op ook. En aangezien ik nog wel een jaar of 40 moet werken tot mijn 80e zijn dat heel veel pensioenuurtjes. Voor de rest verandert er niks: ik blijf evenveel werken, mijn aantal vakantiedagen verandert niet/nauwelijks, er staat alleen een ander bedrag op mijn loonstrook. Mijn leidinggevende vond het best en april was Den Maand Van Den Overgang en de Repel trok de champagne open.

Ondertussen speelde verhaal nummer 2: mijn schamele aantal vakantiedagen. Als je een parttime ambtenaartje bent zoals ik, heb je in vergelijking met andere werkgevers bar weinig vakantiedagen. Het is een lang verhaal waarom dat zo is, en je kan er een mening over hebben, maar hoe het nou exact zit en hoe eerlijk het is, is voor dit verhaal niet belangrijk. Het is gewoon zo. (Ik wil mijn lezers niet kwijt zijn door een taai stuk tekst voor ik aan het smeuiige deel toekom!)

Omdat ik mezelf opofferde om mijn zoon te begeleiden naar La Palma (klikker-de-klik!), kort nadat ik heel veel vrij had moeten nemen omdat de Brandmeester zo nodig op stel en sprong voor 11 dagen moest vertrekken om mensen te redden in Haïti (nog een keer klikker-de-klik!), en vanwege nog een aantal akkefietjes, waren mijn vakantiedagen al bijna op voor dat de maand mei zijn intrede deed.

Mijn situatie is letterlijk: zonder vakantiedagentransfusie geen zomervakantie en geen verlof rond de kerst. Dus ik moet vakantiedagen kopen. Maar nu komt de crux: dat blijkt niet te kunnen, en dat wist ik niet. Als je contractueel meer bent gaan werken, mag je in datzelfde kalenderjaar geen vakantiedagen kopen om per saldo minder te gaan werken onder een ander regeling. Hoe dat nou exact zit en hoe eerlijk dat is, is een lang verhaal en is voor dit verhaal niet belangrijk. Het is gewoon zo. Het waren in ieder geval hele kleine lettertjes. Als ik het had geweten, je weet wel, could’ve, would’ve, should’ve, zou ik “eea” anders hebben gedaan, want ik zou de dagen ook hebben moeten kopen als ik mijn contract niet zou hebben veranderd.

Dus De Repel is Screwed, omdat ze een Scrooge was. Dus De Repel heeft een probleem. Tom Poes, verzin een list! De Repel heeft uren gepiekerd en gedaan en gesproken met PZ en haar leidinggevende en er begint zich langzaam een plan de campagne uit te kristalliseren. Met behulp van onze achterban moet het gaan lukken.Hopen we.

Maar eenvoudig wordt het niet. Het wordt serieus puzzelen en plannen en piekeren…

mei 6, 2010 - Posted by | Beslommeringen, Repel |

37 reacties »

  1. ik ben benieuwd naar de oplossing!

    Reactie door Wieke | mei 6, 2010

  2. Pfff wat een gedoe. Misschien mag je er een paar van mijn ambtenaar nemen, die nog meer dan twee maanden heeft staan volgens mij. Geen idee ook waar ze vandaan komen…

    Reactie door Laura | mei 6, 2010

  3. Wat een gedoe zeg! Nou vind ik 30 uur werken sowieso al errug veel (ben nogal lui en we kunnen het ons veroorloven). Minder uren werken = automatisch meer dagen vrij per week = minder dagen nodig omdat je alles op je vrije dagen kunt plannen.

    Klinkt leuk, heb jij geen ruk aan! Succes met puzzelen!

    Reactie door Linda | mei 6, 2010

  4. Prachtig plaatje overigens!
    Hier alle vakantiedagenluxe dat wil zeggen, Lief heeft uren zat maar ik zit vast aan de schoolvakanties, de periodes dat het voor Lief weer lastiger is om… En zonder (schoolgaande) kinderen…. Tsja, het is nou eenmaal zo. Dus als je in een vakantie nog eens oppas nodig hebt😉

    groet Wiek

    Reactie door wiek | mei 6, 2010

  5. Ja, vakantiedagen heb ik dus ook bijna niet. Mag je eventueel geen onbetaald verlof nemen? Helaas moet ik dat ook steeds doen, maar ik vind vakantie en verlof belangrijk genoeg om daar wat geld voor op te geven. Pfff, die regeltjes ook altijd.

    Reactie door Cisca | mei 6, 2010

  6. Oh dat is balen zeg, je dagen al op en het mooie weer is nog niet eens begonnen! Laat staan de zomervakantie! Ik hoop dat er íets gevonden wordt zodat jij lekker in de zomer 3 weken op je platte rug kan liggen!

    Reactie door Madelief | mei 6, 2010

  7. Ik ben heel benieuwd Repel; weet hoe lastig de regeltjes kunnen zijn….met recht een doolhof. Succes!!

    Reactie door Imna | mei 6, 2010

  8. Ik snap dat van dat parttime ambtenaartje niet zo goed. Je werkt toch 36 uur? En inderdaad, heel weinig vakantie, ook hier. 105 uur op jaarbasis. Dat is verdorie net vier weken!
    Ik heb trouwens ook ouderschapsverlof: 2 uur per week gedurende drie jaar. Afgelopen maart ingegaan. Heerlijk!!!
    Ik ben trouwens benieuwd hoe je het op gaat lossen allemaal.

    Reactie door Toaske | mei 6, 2010

  9. @Toaske: OV wordt verrekend met het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt. Ik heb een contract van 36 uur, maar ik werk 30 uur, daar houden ze rekening mee met het aantal vakantiedagen.

    Het maakt niet uit wat je doet: ik werk 30 uur per week, en het maakt voor mijn vakantiedagen niet uit met hoeveel uur contract of OV ik dat doe. Wat uitmaakt is het netto aantal uur per week.

    En wat ook uitmaakt is wanneer mijn vrije dag van de week valt: als er verplichte vrije dagen zijn en mijn roostervrije dag valt op een andere dag dan dat, werk ik minder dan de rest en lever ik verlof in. Als mijn vrije dag vaak valt op een verplichte vrije dag krijg ik er verlof bij omdat ik dan meer uren werk dan ingecalculeerd….

    De overheid rekent een contract om in uren te werken per jaar, en dat doen ze individueel.

    @Cisca: hmmmm onbetaald verlof: ook een optie! Daar ga ik eens naar informeren!

    Reactie door De Repel | mei 6, 2010

  10. Tja …..
    Alle ballen verzamelen en meehelpen voor een oplossing?
    Succes met je gepuzzel.
    Vriendelijke groet.

    Reactie door Rob Alberts | mei 6, 2010

  11. poging 2😉 http://creawiek.blogspot.com/2010/05/nog-een-award.html

    groet!

    Reactie door wiek | mei 6, 2010

  12. @Wiek: hij staat al voor de vast in de rechterkolom en hij gaat beantwoord worden in een noemenswardig logje! Dank je wel!

    Reactie door De Repel | mei 6, 2010

  13. Heb je geen levensloopverlof? Dat kun je voor minimaal 4 aanééngesloten weken oppakken en sinds dit jaar heb je ook PBL verlof (of zit dat alleen in mijn cao?), dat kun je ook oppakken.
    Maar enig zeg, die kleine regeltjes. En geen hond van P&O die je daarop wijst zeker. Heerlijk. Wij hebben een enorme P&O muts waar ik binnenkort een afspraak mee heb voor mijn eigen ov, aansluitend na het zwangerschapsverlof. Ik hoop ook dat ze mijn plan goedkeuren. Succes met het vinden van een oplossing.

    Reactie door Joeltje | mei 6, 2010

  14. Ja, veel regels maar ook veel mogelijkheden bij de overheid. Zo had ik altijd een enorme hoeveelheid vakantiedagen (kreeg dus ook vrijwel geen salaris meer (-: ) en die heb je nodig met kleine kinderen met lange vakanties en het gedoe ze van hot naar her te verslepen op doordeweekse dagen…

    Leuk plaatje.

    Reactie door Mammalien | mei 6, 2010

  15. Eh, vergeet nog te zeggen: hoop dat jullie er uit komen. Gewoon je contract terugdraaien, is dat geen optie?

    Reactie door Mammalien | mei 6, 2010

  16. O wat een gedoe zeg.
    Hebben ze in het begin niet met je meegedacht of het wel handig was.

    Ik ben ook ambtenaar en ben er errug blij mee, want die vakantiedagen en adv had en heb ik toch wel nodig.
    Hoewel die adv natuurlijk gewoon iets is wat ik zelf opbouw.

    Reactie door dharson | mei 6, 2010

  17. volledig OT: die awards zijn dikverdiend, en zoals ik al bij de eerste schreef, een nieuw verhaaltje van jou vind ik (eigenlijk altijd) een zonnestraaltje, of een traktatie.. in ieder geval, die bewaar ik tot ik een rustig moment heb om te lezen. Daarbij heb je gewoon een stel prachtmannen en stiekem hoop ik ook ooit zo’n jongensgezin te mogen hebben (zul je zien dat Lief en ik alleen maar dochters kunnen produceren (later als we groot zijn dan tenminste)…) Oei, ontboezeming van mijn kant!

    on topic dan… wel balen dat personeelszaken dat in eerste plaats niet even voor jou had bedacht en je daarop had gewezen… Kun je nog terug, danwel ze daarop pakken, in de miniminilettertjes, ” als ik het niet weet, en niemand zegt er iets van, kan ik het niet weten en dan telt het niet voor mij ” zoiets dan tenminste. Of… met terugwerkende kracht vakantiedagen kopen in de eerste maanden van het jaar, daarna je contract laten wijzigen (wat je dus al gedaan hebt) en uiteindeiljk overblijven met meer vakantiedagen en meer (niet-te-werken) uren.
    Succes!

    groet Wiek

    Reactie door wiek | mei 6, 2010

  18. Poeh, da’s lastig, zacht uitgedrukt. Hier geen goede raad, maar wel hoop op een goede oplossing. Succes.

    Reactie door Ri/Nelissie | mei 6, 2010

  19. balen! Ik hoop dat je er uit komt, want dit is een hoop gedoe! Sterkte!

    Reactie door corine | mei 6, 2010

  20. Volgens mij heb ik nog heel wat dagen staan, zeker omdat wij geen overwerk krijgen betaald maar altijd tijd voor tijd krijgen. We zitten met vergaderingen ook altijd in de avonduren (die tellen zwaarder) . Maar ja meis ik kan je niet zomaar wat dagen toeschuiven vrees ik..
    En met dat extra werken en extra ov uren heb je jezelf aardig in de vingers gesneden lees ik.
    Ik ben benieuwd hoe je eruit gaat komen, sterkte met het zoeken naar een oplossing Repeltje,

    Reactie door haba | mei 7, 2010

  21. Poeh.
    Het duizelt me helemaal van dit logje.
    Wat een gedoe he?!
    Ik hoop dat je eruit gaat komen, want het is niks dat je nu al geen dagen meer hebt!

    Reactie door Nicoleke | mei 7, 2010

  22. Wat een probleem zeg! Om gewoon geen zomervakantie te hebben: wat moet je dan in vredesnaam doen met de kinderen. Misschien kun je ze een paar weken naar een leuk kamp doen?

    Ik ben benieuwd naar je oplossing.

    Overigens vind ik dat je een pientere moeder hebt zeg.

    Reactie door Nicole | mei 7, 2010

  23. jeeminee wat een gedoe ben benieuwd hoe je het uitgedokterd hebt…..

    Reactie door ilse | mei 7, 2010

  24. Oef, da’s kl*te! Kan de wijziging in je contract niet meer teruggedraaid worden? Het is toch pas net ingegaan?

    En dan verander je het volgend jaar gewoon, maak je toch nog gebruik van die extra uren🙂.

    Succes met de oplossing!

    Reactie door Natasja | mei 7, 2010

  25. Da’s knap balen, maar aan de tekening te zien komt ’t goed (hoop ik).
    Ik werk 32 uur en laat er 30 uitbetalen: zo heb ik 104 uur extra vrij per jaar voor onvoorziene zaken (moeder ver weg en de Chef enzo) Sinds dit jaar net als Joel PLBuren maar dat zijn er maar 17 als je 30uur werkt, die mag ik opnemen of bewaren tot StJuttemus.
    Het is echt te bidden dat ze een oplossing vinden voor je want het vooruitzicht is anders wel dramatisch de rest van dit jaar. Succes, ben benieuwd naar de uitkomst!

    Reactie door Nicolette | mei 7, 2010

  26. Ik zal een aantal dagen moeten werken dat ik normaal gesproken vrij zou zijn: dan gaat Popeye naar de creche en moet ik opvang regelen voor de oudste twee. Daarbij mag je een deel in het rood schieten met dagen: dan doe ik dat en koop ik ze volgend jaar terug. Het moet maar zo…ik denk dat de zomervakantie er toch nog inzit, maar dan moet ik de opa’s en oma’s heel lief aankijken!

    Reactie door De Repel | mei 7, 2010

  27. Poeh wat een gedoe allemaal, maar helemaal geen zomervakantie, eigenlijk is dat gewoon geen optie!
    Ik wens je veel succes met het puzzeltje!

    Reactie door Zonnetje | mei 7, 2010

  28. Hemel, wat een gedoe… Als je dit dan voor elkaar gebokst hebt, ben je ook wel toe aan vakantie zeg. Eigenlijk wel slecht dat niemand je hier op gewezen hebt, want ok… Het zal vast ergens hebben gestaan in lettertjes waarin werd verwezen naar een voorwaardenlijstje enz enz, maar je zou toch verwachten dat de mensen van PZ, die precies weten hoe ze je moeten uitbetalen en hoe ze je vakantiedagen moeten berekenen, je hier op wijzen. Dat ze niet alleen maar met je meepraten van ‘je hebt groot gelijk, slim plan!’ maar je ook vertellen wat de keerzijde van de medaille is. Dat zou ik tenminste doen… Als ik dat werk zou doen. Succes met uitdokteren en voorwerken!

    Reactie door Renske | mei 7, 2010

  29. ik ben benieuwd naar je oplossing

    Reactie door 3 musketiers | mei 7, 2010

  30. ehm en is er een mogelijkheid om ergens extra uurtjes te maken???(zonder dat je kinders daar last van hebben natuurlijk) en dat je van dat extra teveel gewerkte…. later weer een weekje op neemt??? ( kunnen wij op t werk bv wel)

    Reactie door sillie | mei 7, 2010

  31. Ingewikkeld zeg! Ik ben de draad al lang kwijt.
    maar dat doolhofje vind ik prachtig! Meestal voelt mijn brein zo aan.🙂
    Hopelijk vind je een goede oplossing.

    Reactie door zeezicht | mei 7, 2010

  32. Ooh.. daar zou ik echt van wakker liggen. Ik hoop dat je snode plannen verlossing gaan bieden. Ik pieker doorgaans net zo als je schema, maar goede resultaten na gesprekken over geld met m’n leidinggevende heeft het eigenlijk nooit opgeleverd…

    Reactie door Yvonn | mei 7, 2010

  33. Je radertjes werken in elk geval op volle toeren.
    Maar die kleine regeltjes zijn bij ambtenaren altijd heel verraderlijk.

    Reactie door Leidse Glibber | mei 8, 2010

  34. Ik heb alle blauwe balletjes gevolgd (kostte me wel een paar uurtjes), maar ik kom tot de conclusie dat ze allemaal goed terecht komen. Dus jouw probleem zal ook wel opgelost worden, zeker weten!
    Zelf werk ik gewoon 36 uur en heb nog vanuit de oude regeling recht op de “oude lullen”-regeling. Dat betekent dat ik tegen de zes weken vakantiedagen heb. En onze ADV zit in de vrije vrijdagmiddag, dus daar heb ik geen dagen van.
    En gek, maar ik krijg ze bijna niet op, want eega werkt ook fulltime en die heeft maar vier weken. Heb ik last van bijna twee saaie weken vrij.

    Reactie door Herman | mei 9, 2010

  35. Poeh, ziet er ingewikkeld uit. Maar komt vast goed, linksom of rechtsom. Succes!!

    Reactie door Toet | mei 9, 2010

  36. Pfffffffff wat een gepuzzel altijd met zieke kinderen, calamiteiten (viel de uitzending van de Brandmeester daar niet onder??) en vakanties. Ik kan het altjd net zo’n beetje rondkrijgen maar dat mede dankzij welwillende oma’s in geval van zieke kinderen.

    Dat plaatje is trouwens goed gevonden, wordt er alleen een beetje tureluurs van :s

    Reactie door Barbamama | mei 13, 2010

  37. Ziet er ingewikkeld uit . Ik hou het liever bij dingen waar ik goed in ben

    Reactie door lop | mei 5, 2012


Geef een reactie

