Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Wie heeft de herfst aangezet?

Een logje onder de noemer “hoe verschillend zijn soms de belevingswerelden van kinderen en hun ouders”.

Zo is voor mij een modderplas een gevaar voor mijn schoenen van textiel, mijn witte hakken en mijn peep toe shoes. Voor de Daltons is een modderplas de werkelijke en enige reden dat er regen valt, een vreugd en een uitdaging om zo vies mogelijk te worden.

Zo is voor mij de zaterdagmarkt in Repelbuurdorp een genot voor al mijn zintuigen. Slenteren, shoppen, kijken, voelen, horen, ruiken, genieten, proberen, kopen, ideeën opdoen. Voor mijn Daltons (eigenlijk de Grootste Dalton incluis) is de markt op zaterdag in Repelbuurdorp shear hell. “Ben je al klaar, kunnen we naar huis, hoe lang nog, hij heeft gepoept, de parkeertijd is op, mama ik verveel me, gaan we naar de Intertoys, ik ben moe-hoe, zelluf lopen, ik wil niet meer lopen, mama hij pest me, mama hoe lang nog, gaan we al bijna naar huis.”

En zo had ik had gedacht dat we een probleem zouden hebben met deze meivakantie van de Daltons en het huidige weer. Maar ik was vergeten dat onze belevingswerelden soms zo heel anders zijn.

Daar waar ik deze zaterdag stond te vernikkelen tot op het bot in de kou en de regen langs de lijn, daar genoot de Middenvelder in korte broek 2 maal 20 minuten op het veld.  (En ik kleumde in de rust vrolijk verder!) Ze werden zaterdag ongeslagen kampioen. De Brandmeester had de betreffende wedstrijd helaas dienst, dus de Repel was naast plaatsvervangend huisfotograaf van de F’jes tevens parapluhouder, oppas voor twee verkleumde Daltons en hotline naar de kazerne. Elk doelpunt werd doorgebeld. Te beginnen met de belangrijkste: de openingsgoal van de Middenvelder. Alle ventjes uit dit team zaten voor het eerst op voetbal dit seizoen en ze werden in hun eerste seizoen dus direct ongeslagen kampioen. Dat vergeten ze hun hele leven niet meer! Onze Middenvelder heeft dit seizoen 18 keer gescoord. En ik vergeet mijn hele leven niet meer hoe koud mijn tenen sokkenloos in mijn schoenen waren deze zaterdag.

Daar waar ik vorige week nog in rokje op een zonovergoten terras rosé zat te drinken, daar liep ik op zondag De Meest Belangrijke Prestatieloop (Must Defeat Nep-Repel!) in de kou en de regen. Tegen de tijd dat ik bij de finish kwam, was ik niet alleen nat tot en met mijn onderbroek. Nee: bij elke stap voelde ik zelfs het water tussen mijn tenen soppen in mijn loopschoenen. Tegen de tijd dat ik achteraf bij mijn auto kwam, was ik dusdanig afgekoeld en rillerig van vermoeidheid dat ik met moeite de sleutel in het slot kreeg. Mijn vingers leken wel verkrampte klauwen. Maar goed, mission accomplished: PR gelopen en Nep-Repel liep niet. Daarmee staat ze niet eens in de finale uitslag en ik wel en ik ben daarbij geëindigd binnen 30% van alle vrouwen die daadwerkelijk op de uitslag van 7 loopjes staan! “Whoe-hahahahahaha!” (Lees deze maniacale lach met een hysterische intonatie.)

Daar waar ik dacht dat we de rest van de zondag een probleem hadden met het (te lang) uitgestelde partijtje van de Middenvelder in verband met het weer, daar bleek ik beren op de weg te zien. We hadden expres tijd ingeruimd voor “zomaar” buiten spelen. Het spul is 8, zo was de redenatie, die gasten willen niet worden entertained met koekhappen, die willen voetballen. De weersvoorspelling gooide in mijn optiek echter roet  in het eten. Maar daar waar ik blij was binnen te zijn, daar waren 6 gasten heel erg blij te mogen voetballen in de regen. Bijna niets mooiers dan dat, zo bleek. Direct na de tweede helft van “de wedstrijden” (iets met Twente en Ajax en eredivisie en zo) waren ze weg. Een uur later kwamen ze dolblij weer binnen. Rode konen van de kou en doorweekt tot op het bot en oh, oh zo blij. Diverse frituurbeurten verder waren ze nog verzadigd ook.

Man oh man, wat kunnen kerels van 8 lawaai maken!

En ik? Ik beuk met windkracht 5 pal tegen naar huis uit werk. Mijn regencape fungeert onder deze omstandigheden als een rem-parachute. Ik doe een kwartier langer over mijn fietstocht naar huis dan normaal. Ik baal. De mascara hangt op mijn kin en ik zie werkelijk niet in hoe ik hier de lol uit kan halen die mijn Daltons eruit halen. Het lijkt wel herfst. Het is mei, verdorie, maar de thermometer bij het uithangbord van een pomp onderweg zegt 7°C. Ik vloek en ik trap me te pletter. Ik wil lente. Ik wil naar de appelboom van de Brandmeester en ik realiseer me dat de laatste bloesem er vandaag vast wel uit gewaaid zal zijn. Pokke regen!

De Middenvelder gaat donderdag en vrijdag naar een tweedaagse voetbalclinic bij Feyenoord…en guess what….het weer zal hem worst wezen. Gelijk heeft hij. En als deelnemer van deze voetbalclinic, heeft hij als klap op de vuurpijl recht op 2 kaarten voor de tweede helft van de bekerfinale; hij en de Brandmeester gaan, dat moge duidelijk wezen…..en guess what…..de Brandmeester heeft wel een mening over het weer want ze zitten niet overdekt…

mei 3, 2010 - Posted by | Party of Five, sport | , ,

19 reacties »

  1. Jongens…. Zo’n andere wereld dan waar mamma’s zich in bevinden…
    Enne, ik ga ervan uit dat ons cluppie gaat winnen!

    Reactie door Linda | mei 3, 2010

  2. de grote voetbalnitwit spreekt: bekerfinale…? Twente is toch al gehuldigd….?
    Ik had ook al de (schoon-)vader van een bevriend stel nodig om uit te leggen hoe dat nu zat met ajax en feijenoord en die extra wedstrijd…

    In ieder geval, voetballen hoor je in de regen te doen, dan kun je de beste slidings maken. Zo ver kom ik dan nog wel. Ik heb mij als 10-jarig meisje door een klasgenootje ook laten uitleggen wat buitenspel is, dacht ik nodig te hebben voor het schoolvoetbaltoernooi….

    Het feestje geslaagd hoor ik wel! Verder is dit inderdaad weer voor een herfstvakantie en ik heb meivakantie! Potdorie!

    Geniet van je vakantievierende, in de regen-rennende, in de modderplassen springende, mannen.

    groet Wiek

    Reactie door wiek | mei 3, 2010

  3. Waarom ga je in vredesnaam niet met de AUTO naar het werk??

    Reactie door Wieke | mei 3, 2010

  4. Ik ken dat wel, dat de belevingswerelden nogal kunnen verschillen, maar in ons geval denken we allemaal hetzelfde over regen en wind. Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh. Binnen zitten in pyjama, voor de tv/dvd/spelcomputer (of achter een boek in mijn geval) is dan de enige optie…. Met chips, kaas en olijven. (En gelukkig is het vakantie, dus dan kan het..)

    Reactie door Mammalien | mei 3, 2010

  5. Ja en soms zeg ik , jongens ga lekker voetballen buiten . Nee mam het regent……

    Reactie door Janne | mei 3, 2010

  6. wel goed hoor, dat je met de fiets door de regen ploetert! goed voor de conditie! en ook ik vond het flutweer, maar die boeven van mij hebben ook een hele tijd in de regen staan springen en in de plassen staan stampen; dat werd Wessels derde broek die dag….
    Anyway, wel goed dat die kerels lekekr gevoetbald hebben op het feestje van Middenvelder; het zag er gezellig uit!

    Reactie door corine | mei 3, 2010

  7. Hahaha wat een heerlijk logje! Geweldig. Ach, meestal hebben vooral grote mensen last van het weer. De kinders zal het worst wezen.
    Stoer joh, die loopprestatie. Keiknap zal ik maar zeggen.

    Reactie door Toaske | mei 3, 2010

  8. wat een verhaal repel, wat een verhaal.. maar ik lees dat je ondanks alles genoten hebt van elke minuut..Ondanks de kou de regen de mist de hagel, de vuile sokken, verkleumd zijn en nog veel meer..

    gefeliciteerd met je PR en je nep-repel wie dat ook mag zijn : ulla lekkur puh!

    grts

    Reactie door frieke | mei 4, 2010

  9. Jaaaa wie heeft er met zijn fikken aan het herfstknopje gezeten?
    Grappig dat verschil in belevingswereld tussen kinderen en ouders, ik merk hen nu met dit binnenspeelweer aan het feit dat ik vind dat mijn dochter veel troep heeft gemaakt, en zij vind dat ze alle barbies en playmobile leuk uitgestald heeft 🙂 (maar nee ik zeur niet hoor, aan het eind van de dag ruimen we het samen wel op, en ze is heerlijk bezig)

    Reactie door Zonnetje | mei 4, 2010

  10. Gut, jij gaat met de fiets naar het werk.
    Ik zou het ook kunnen doen, maar ik ben zo luiiii. Ik neem het me elke dag voor…

    Heerlijk he het verschil, toen de kids jonger waren gingen ze vaker naar buiten dan nu. Althans Zoon zit het liefst binnen en Dochter gaat wel naar buiten. Maar er zijn ook tijden dat we de gordijnen dicht doen(we weten toch wel hoe regen eruit ziet..) DVD aan, allemaal onder een deken en film kijken!

    Reactie door DharSon | mei 4, 2010

  11. Hey, net gewend, weer anders. Dit vind ik wel even wennen hoor!
    Desalniettemin (mooi woord, niet?) kijk hier: http://creawiek.blogspot.com/2010/05/ook-hier-een-award.html
    En Vang!

    groet Wiek

    Reactie door wiek | mei 4, 2010

  12. Oh Wiek: ik heb hem al eens gehad, hij staat in de rechterkolom. Maar ik zal je link erbij zetten!

    Vandaag weer windje 5…maar gelukkig droog!

    Reactie door De Repel | mei 4, 2010

  13. Ik liep zondagavond te verkleumen met het uitlaten van mijn hondje en jij heb nog doodleuk een wedstrijdje gelopen, heldin.

    Het is wel zo, dat de bloesem eraf moet, het is niet leuk, maar het is zo.

    groetjes,
    Elisabeth

    Reactie door elisabeth | mei 4, 2010

  14. Niet alleen jongens zien het anders hoor! Mijn jongste, een meid, doet niets liever dan in regen en wind buiten rondscharrelen. Vandaag scheen héél even het zonnetje (jaha echt waar) en HUP achterdeur open alsof het midzomer is.

    En ik heb mijn zomerse shirtje maar weer verborgen onder een dik warm vest. De enige keer dat ik het warm had vandaag was toen ik mijn nieuwe Wii Sports Active spel aan doen was. Jaja, ik wordt actief en de kinderen liggen in een deuk op de bank als mama zich in allerlei bochten wringt 😦

    Reactie door Meanannie | mei 4, 2010

  15. Mooie indeling :–) enne….ik vind die middenvelder van jou ook wel heel erg stoer hoor :-))
    Geniet van de mei-vakantie; zon gaat vanzelf weer schijnen, wedden!

    Reactie door Imna | mei 4, 2010

  16. Prachtig verhaal!
    Mooie gevonden, kun je ook een voorjaarsknopje maken?
    Regenachtige en verkleumde groet uit Amsterdam-ZuidOost.

    Reactie door Rob Alberts | mei 4, 2010

  17. Hmmmm: dat voorjaarsknopje lijk ik vandaag gevonden te hebben: er schijnt een lekker zonnetje. We gaan een mooie 5 mei tegemoed…

    Reactie door De Repel | mei 5, 2010

  18. Ik zou ook maar wat graag die knop op lente zetten, liever nog op kalme zomer!!!

    Leuk dat ie op clinic mag en dan zal het weer je idd jeuken, die gaat gewoon leuke dagen tegemoed

    Reactie door Barbamama | mei 5, 2010

  19. Grappig he, zo’n verschil tussen hoe een kind iets beleefd en hoe je dat als volwassene doet. Alsof wij veel sneller geneigd zijn de niet leuke dingen te zien in plaats van de lol die je kan hebben. Maar ja… Als je als volwassene in de plassen gaat staan stampen, dan gaat men zich natuurlijk afvragen of er soms een steekje los zit… Ik heb het tegenwoordig voor het kiezen en dus blijf ik binnen als het regent / rotweer is en stap ik in de auto als ik ergens heen moet.

    Maar soms… Soms ga ik wel eens heel even in de regen staan. Om die regen weer even in mijn gezicht te voelen. En als ik dan iemand tegen de wind in zie zwoegen dan denk ik ‘oja, dat wil ik wel weer eens’. Maar als ik daar dan even sta dan krijg ik het al snel koud en vlucht ik weer naar het warme binnen. Want tjah… iets dat niet (meer) kan, lijkt altijd leuk. En daar vergis ik me nog wel eens in. Want ik weet ook nog wel hoe ik vroeger (oma vertelt) mopperde als ik door de regen / tegen de wind in naar school moest fietsen. Met zo’n parachute om me heen :P.

    Gefeliciteerd met je PR en je plek bij de dames!! En die nep Repel… Hahaha, pech voor haar, ze is duidelijk de echte Repel niet!

    Ook gefeliciteerd met je Middenvelder aka Pi-air aka kampioen! Hoe stoer om in je eerste seizoen al meteen kampioen te worden! Enige probleempje… Hoe kan het nu nóg beter worden? ‘Hoogste’ doel in deze is voor nu bereikt toch? Wel stoer dat hij ook naar Feyenoord mag. Zullen heel wat jongetjes van zijn leeftijd alleen maar van kunnen dromen. Hoe vond hij het gisteravond?

    Reactie door Renske | mei 7, 2010


Geef een reactie

