Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

We moeten rennen springen vliegen duiken vallen opstaan en weer doorgaan

Druk, dus. Opzij, opzij, opzij.

Even terzijde: ik heb de originele langspeelplaat (je weet wel, zo’n rond zwart ding met groeven) waar dit nummer op staat: De Wondere Avonturen van Herman van Veen. Ik heb de serie gezien toen ik nog een klein Repeltje was en ik heb er serieuze en duidelijke visuele herinneringen aan. (Oma Repel vertelt.) En ik zing de liedjes nog steeds voor mijn kinderen, ze zijn hilarisch voor hen en poëtisch voor mij. Zelfs los van de prachtige muziek zijn de teksten ware poëzie.

Wie gaat er mee
Voor een fietstocht in de zee
Zeg maar tegen moeder dat we later zijn
Dat we vanmiddag onder water zijn

En ook:

We zullen wel eens zien wie hier de sterkste is
Dat
Zullen wij eens zien
Toevallig heb ik de roze band
Met witte stip
Toevallig kan ik op 10 meter afstand in kleine lettertjes
olie…
olie…
olifant lezen

Maar goed, ik dwaal af voordat ik überhaupt aan mijn punt begonnen ben.

Oh ja en trouwens, in dat liedje “Opzij, opzij, opzij” zingt hij ergens: “…want over koetjes, voetbal, en de lotto praten, nou gedag tot ziens, adieu, het gaat je goed”.
Bekentenis: pas een jaar of 8 geleden (De Brandmeester was er op het moment suprème bij), kwam ik erachter dat “koetjesvoetbal” geen bestaand Nederlands woord was en dat dat ook niet was wat hij zong. Ik heb namelijk van mijn 6e tot mijn 31e gedacht dat hij zong: “Want over koetjesvoetbal, en de lotto praten…..”

Koetjesvoetbal bestaat dus niet. Maar goed, ik dwaal weer af…

Druk dus.
Zo druk dat het op werk op dit moment bijna niet meer leuk is.
Zo druk dat Manlief en ik deze hele week maar 1 avond samen waren en volgende week 0 (nul, zero, NUL) avonden samen zijn. Een avond in de twee weken = een slechte deal. Met zijn diensten (inclusief de nachten) erbij gaan we elkaar letterlijk slechts “minuten” zien volgende week.
Zo druk dat alles een serieuze achterstand krijgt. Zo hebben wij ook nog het huishouden, de administratie, en niet de vergeten de sociale contacten, live en via logland. En wat te denken van ontspanning en rust? Mijn loopschema en doel (50 minuten jongens, 50 minuten! Dat en de halve.) hebben er ook onder te lijden en da’s slecht voor mijn humeur.

In plaats van me nu bezig te houden met de zaken waar ik het druk mee heb, laat ik dat op deze vrijdagavond eens uit mijn handen vallen. De drukke dingen vinden zichzelf namelijk zo belangrijk dat ze andere dingen onbelangrijk vinden. En als ik niet oppas, ga ik de drukke dingen nog geloven ook.

Wat belangrijk is, is dat Popeye naast zijn knuffel Hi-aff, een tweede noodzakelijke liefde heeft: “Tie-ke-les”
Oftewel “Leakless”. Een van de vele, veeeeeeele autootje uit de Disney-Pixar film Cars.
Zonder Tiekeles kan hij niet slapen, kan hij niet mee boodschappen halen, kan hij niet mee de andere Daltons ophalen uit school. Zonder Tiekeles verzet hij geen stap en zet hij het noodalarm aan. Op standje gehoorbeschadiging. Ik moet zeggen dat van de plus/minus 100+ Cars-autootjes die we hebben aangeschaft in de loop der Daltons, ik bij God niet snap wat nou precies de aantrekkingskracht is van juist Leakless. Maar ja, zo gelden de regels in het algemeen bij security blankets, toch? Leakless en Giraffe (Tiekeles en Hi-aff), dus.

Soms dreigen hele waardevolle zaken in het gedrang te raken bij extreme drukte.  Ik hou van volle sleutelbossen en ik zag bij haar dat zij schitterende keycords maakt. En toen riep ik een keer iets in een antwoord op een log van haar en dat leidde tot een mailwisseling en dat leidde tot….post! Vandaag kreeg ik dit…over een paar dagen gaat er post haar kant uit. Wat is blogland toch mooi!

Watson keek in de camera en ik klikte. Wat betekent druk nog als je een foto als deze kan maken? Ik ben moe, heel erg moe. Vanavond trok ik mijn renkleding aan…en 20 seconden later weer uit omdat ik te moe was om te gaan. Te druk zijn betekent ook soms je lopen even laten voor wat het is en lekker een avondje te genieten van niemand anders dan jij….en je iMac.

Resistance is futile….YOU WILL PET ME!

april 9, 2010 - Posted by | Repel | , , ,

22 reacties »

  1. Super mooie foto zeg !! En sterkte met de drukte !!

    Reactie door Janne | april 9, 2010

  2. Huh? Bestaat koetjesvoetbal niet? Damn…

    Herkenbaar stukje trouwens😉 Voor je het weet is je leven overgenomen door die stomme “drukke dingen” die zichzelf zo lekker belangrijk vinden. In staking gaan is dan vaak nog het enige wat je kunt doen. Dus poot stijf houden!

    Als ik trouwens nog langer naar die foto blijf kijken word ik vanzelf geassimileerd…. Weet je zeker dat Watson niet stiekum Sevenofnine heet? (Oh jee heb ik me nu erg in de kaart laten kijken dat ik een Trekkie-fan ben?)

    XOX

    Reactie door Meanannie | april 9, 2010

  3. Die term:”Laat ik dat uit mijn handen vallen en de drukke dingen vinden zichzelf zo belangrijk……” Die ga ik onthouden. Zulke drukke periodes heb ik regelmatig gehad toen de kinderen kleiner waren en ik een carrière of zoiets aan het opbouwen was. Dat is niet fijn. Daar moet je voor waken. Voor je het weet, ben je allebei chagrijnig en heb je geen tijd om het uit te praten. Wees je daarvan bewust dat het daaraan ligt dan (als dat gebeurt). Ik moet even preken, hoor! Geeft niet hè?

    Reactie door baasbraal | april 10, 2010

  4. Oei, oei, oei, wat ben jij druk…Sterkte hoor, laat maar wat dingen uit je handen vallen, ze liggen er vast straks ook nog wel en zo niet, dan hoef je dat niet meer te doen, ja toch?

    Reactie door Roelien | april 10, 2010

  5. Koetjesvoetbal? Klinkt wel gezellig :-)!

    Reactie door Natasja | april 10, 2010

  6. Betrapt Meanannie! Haha…

    Nou, nu de boodschappen zijn gehaald en ingeruimd gaat deze sockermum gaat maar weer eens op maar naar het voetbalveld…druk druk druk…

    Reactie door De Repel | april 10, 2010

  7. hèhè, ben ik blij dat ik niet de enige was die dacht dat het over koetjesvoetbal ging…;-)
    heb dat dus ook lang gedacht hé, tot ik het liedje ooit moest zingen in het schoolkoor (dus toch wel iets minder lang als jij, hihi!) en ik zag dat er een komma tussen stond, hihi!

    herman van veen… blijft geweldig… treedt ie eigenlijk nog op?! moet hem dringend nog eens live zien, wnat straks is het te laat!

    en oh jee, wat heb jij het druk! nee, dat ken ik hier al even niet meer, en daar ben ik nu eens niet rouwig om zie! da’s dan mss een (klein) voordeel van ziek-zijn… die drukte kan gewoon echt niet meer…

    en btw, even bijgelezen, en wat een prachtige foto van je mannen daar een beetje terug!!! knappe gastjes hoor!

    Reactie door tricky | april 10, 2010

  8. Koetjesvoetbal hahaha! Ik heb die serie vroeger ook gevolgd maar was al wel ietsje ouder dan jij. Leuk dat je die LP nog hebt. Zelf ben ik ook een groot liefhebber van Herman van Veen (zoals je misschien nog weet) ben zelfs op z’n 65e verjaardag geweest🙂

    Reactie door lien | april 10, 2010

  9. Aaaah, dingen laten vallen! Goed plan😀

    Hier ook gisteravond de stekker eruit getrokken en allebei niet meer op pad (Lief had heel de week late diensten gehad en dan ga ik naar bed als hij thuiskomt…. bleeeh)
    Ik heb zelfs bijna een uur in een ongemakkelijke houding op de bank liggen slapen! En vanochtend om half 11 pas wakker (ok, dat is een kinderloze luxe, maar wel heerlijk).

    Geniet!

    groet Wiek

    Reactie door Wiek | april 10, 2010

  10. Wat een kanjer. Als je nog eens oppas zoekt voor die knapperd dan houd ik me aanbevolen!?

    Reactie door Mammalien | april 10, 2010

  11. Wahahaha, koetjesvoetbal…. *proest* Hoewel… het zou een Wondelgijn-aktie kunnen zijn! Echt waar!!
    Ik moest ook gelijk aan mijn eigen sleutelbos denken… super zwaar! Zal eens een foto van mijn sleutelbos twitteren… Of misschien wel bloggen… zitten wel leuke verhalen aan eigenlijk. Hmmm, je brengt me op een idee! Thanx!!😉

    Reactie door Wondelgijn | april 10, 2010

  12. En die keuze mag je lekker zelf maken :-)….vooral niet vergeten te genieten Repel en af en toe stilstaan, ademhalen en trots omkijken, mag! Dikke knuffel en mooi weekend gewenst.

    Reactie door Imna | april 10, 2010

  13. maar 1 auto? bij ons moeten én Thoams én cars mee en het liefst nog het kwatro (is dat een woord) doekie-duo, ‘lups’ en konijn. zie ook mijn logje
    Druk klinkt het idd, met jullie schema’s. wij hebben het gelukkig iets relaxter, zodat we vandaag ook gewoon lekker van de zon hebben kunnen genieten (met een lente-bockje, mjummie) Sterkte er mee, en goed dat je even op de rem hebt getrapt!

    Reactie door Corine | april 10, 2010

  14. koetjesvoetbal… hahaha ja dat klinkt wel zo als je dat snel achter elkaar zegt
    hier is “the king” van cars helemaal populair
    we konden hem nergens vinden, geen enkele intertoys of andere speelgoedwinkel had hem dus heeft een vriend van zijn vader hem meegenomen uit amerika
    je hebt me trouwens wel op een logideetje gebracht

    Reactie door Eu Mesmo | april 10, 2010

  15. Koetjesvoetbal, ik zie het voor me, elf zwartbonte dames tegen elf roodbonte en dan een spaanse stier als scheids.
    Maar verkeerd verstaan van teksten daar was ik als kind ook erg goed in. Zeker bij kerkelijke gezangen, die zijn voor een kind toch al niet te vatten. Ik zong van: “Die stad die gouden straten en die paardepoten heeft” tja wat paarlenpoorten zijn was niet doorgedrongen.
    Ook bij het kleuterliedje van Ík heb een mooie bloemenmand aan wie zal ik die geven’. Maakte ik van de ‘Schone vrouw’ gelijk maar een schooljuffrouw veel logischer toch?

    Weer een mooie foto van een knappe kat zie ik daar🙂
    Verder een fijn weekend gewenst.

    Reactie door Haba | april 10, 2010

  16. Hartstikke goed om toe te geven aan het gevoel dat je het gewoon te druk hebt en daarom maar ‘ns lekker moet gaan relaxen met wat goede muziek.
    Succes de komende week/weken met al het gedoe.

    Reactie door Toaske | april 10, 2010

  17. Je dwaalt veel af, en dat koetjesvoetbal is me nu het meest bijgebeleven!
    Ik hoorde het wel altijd, vooral omdat over koetjes praten een rare uitdrukking is/was, want wat valt daar nou over te zeggen?

    Reactie door Renesmurf | april 10, 2010

  18. Druk ?? Goh dat heb ik nou nooit
    *proest*

    Reactie door ilse | april 11, 2010

  19. Wat is dat. Druk zijn ??????????? Helaas heel herkenbaar dus😦 Maar koetjesvoetbal, nee dat bestaat niet en wat een pech dat er maar zo weinig gezamelijke avonden/nachten zijn de komende tijd.

    Daltons weekendje weg en de schade inhalen dus😉

    Reactie door barbara | april 11, 2010

  20. Die katten blijven er aardig kalm onder zo te zien.
    En die auto….? Tja ik begrijp het wel hoor, zeg maar tegen Popeye dat ie ook wel heeeeeeel gaaf is, ik vraag me af of ik nu nog wel boodschappen kan doen zonder!?

    Reactie door JC | april 11, 2010

  21. druk? wat is dat??? en herman blijft en super artiest..ik heb hem zeker weten ergens staan op mijn hd..als je wilt kan ik ze wel opsturen op schijf..ik heb alle lp’s van hem digitaal…..dus roep maar

    grts ik moet rennen.. onee wandelen:)

    Reactie door frieke | april 12, 2010

  22. Tanden op elkaar en maar doorgaan he… Heel verstandig dat je jezelf gewoon een avondje voor jezelf hebt gegund, die drukke dingen liggen er de volgende dag ook nog wel. En na een avondje rust kan je het allemaal weer veel beter hebben en lijkt het misschien zelfs nog wel wat minder druk ook.

    Reactie door Renske | april 28, 2010


Geef een reactie

