Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Helemaal in mijn allenige up

Het brandweerrooster is onverbiddelijk. Het dendert, bijna zonder afwijkingen, door in de 24-op-48-af routine. Dus ook door weekenden en hoogtijdagen. Dit houdt bijvoorbeeld ook in dat wij slechts eens in de 3 weken een compleet weekend samen hebben. Maar het rooster levert ons ook heel erg veel op. Wij zouden het leven dat we nu leiden niet kunnen leiden als hij een normale 8-tot-5 baan zou hebben. Nu hebben we maar 1 dag opvang in de week nodig, eten de Daltons hun bammetje 5 van de 5 schooldagen lekker thuis op, en kunnen ze elke dag uit school afspreken met wie ze maar willen (als de sport het toelaat). Daarbij heb ik de ruimte om 4 dagen te kunnen werken en zijn wij over de hele week van 7 dagen gerekend bijna exact 50-50 met de kinderen. We zien elkaar alleen minder dan een gemiddeld ander huishouden, maar omdat wij niet anders weten, voelt het niet als ‘gemis’. Het blijft wel altijd voelen als een ‘wens tot meer’. Dat we standaard vele feestdagen niet samen hebben, was nooit een echt probleem. Er stond ook altijd wat tegenover. Op een feestdag waren namelijk de gezinnen standaard uitgenodigd om op de kazerne te komen eten. Ik heb menig kerst- en paasdiner genuttigd op de kazerne. En dan lekker natafelen terwijl de kinderen spelen in de remise.

Maar nu is Manlief verplaatst naar een andere post. En op die andere post “doen ze daar niet aan”. En dus zit ik voor het eerst sinds ons leven samen volledig in mijn allenige uppie met Pasen. En daarom ben ik bloedsjachereinig, want het is allemaal de schuld van die lapzwansen van die pokke-post waar hij nu zit. De Brandmeester zal daar in de toekomst heus wel verandering in brengen, maar voor deze pasen is het te laat.

Dus wat dan gedaan. Nou ja, ten eerste maar het beste ervan maken en ten tweede gewoon doen wat je van plan was.

Er het beste van maken, houdt in tot half 12 in je pyjama rondlopen, snoepen en onbeperkt achter de laptop mogen zitten met z’n drietjes. En als je dan zo’n plaatje kan schieten is moeders ook tevree.

Doen wat je van plan was, betekent lekker naar Ernst, Bobbie en de rest gaan met de drie koters, want je had de kaarten al een poosje in huis. Logistiek gezien was het een beetje een uitdaging, zo alleen met drie kinderen naar een show waarbij een van de Daltons eigenlijk net iets te jong is voor het evenement. (Het is zo druk dat je kind kwijtraken oneindig veel malen makkelijker is dan je kind in het vizier kunnen houden, laat staan 3, Popeye miste zijn slaapje en had nog nooit van zijn leven 2 uur lang op een voor hem te hoog bankje moeten zitten, De Wijze moest aan het eind van de pauze plassen en de rij voor de toiletten was minimaal een kwartier lang, lang leve de boom bij de uitgang, maar met name lang leve de verantwoordelijkheid van Middenvelder die zich bereid toonde op Popeye te letten die naar niemand luistert en dat perfecter deed dan je van een 8-jarige mag verwachten.)

Ze hebben hun keeltjes schor geschreeuwd gezongen, ze hebben gelachen, De Wijze pakte mijn hand en giechelde om de grapjes van Bobbie en ik heb ertussen gezeten met een brok in mijn keel en waterige ogen. Dat heb ik nou altijd als ze het zo naar hun zin hebben, ik ben matig stoer in dat opzicht.

De Daltons liggen plat, Feyenoord heeft gelijk gespeeld (tijdens de Ernst, Bobbie en rest-show moest ik van Middenvelder elke 10 minuten teletekst kijken op mijn telefoon…lang leve de teletekst app), en De Brandmeester gaat het regelen voor de toekomst, heeft hij me zojuist toevertrouwt.

Niks mis met het leven van een brandweervrouw, helemaal niks mis mee.

april 4, 2010 - Posted by | Party of Five | , ,

28 reacties »

  1. Lijkt me hartstikke logisch dat manlief daar de boel ‘ns flink door elkaar gaat schudden. Komt het op z’n minst goed met Pinksteren of de Kerst.
    Stoer inderdaad, zo’n onderneming met je kinders. Die middenvelder van jou staat z’n mannetje wel!😉

    Reactie door Toaske | april 4, 2010

  2. Weet je?
    Ik vind jou n stoer wijf.

    Reactie door Nicolekebolleke | april 4, 2010

  3. Wat heeft middenvelder al een lange arm!

    Reactie door Carla | april 4, 2010

  4. Je bent een top wijfie.
    Je middenvelder heeft goed opgepast.
    Weet zeker dat je brandmeester het gaat regelen dat jullie saampjes zijnmet pinksteren of met de kerst.
    Groetjes Cathleen en nog een fijne 2 paasdag morgen.

    Reactie door cathleen | april 4, 2010

  5. Ik snap dat het een tegenvaller is dat er geen etentjes op deze post zijn, jammer maar begrijp ook dat daar verandering in gaat komen hahah.
    Leuk die show, toch nog genoten dus dit weekend.
    Ik werd vanavond gebeld dat het sneeuwde in Leiden, en ja hoor echt waar de hele Oude vest ter hoogte van de Schouwbuirg lag onder een dik pak sneeuw.
    Nou ja je leest het morgen of overmorgen wel hahahah.

    Off topic, ja flauw he dat Brandmeester mij eerder ontmoet heeft dan jij hahahah.

    Reactie door Leidse Glibber | april 4, 2010

  6. Met drie kinderen naar zo’n show, dat is wel dapper. Ik ken inmiddels ook de logistieke problemen, en dan heb ik nog kinderen die eigenlijk maar eens in de twee weken hoeven te plassen…. Fijn dat de oudste eh middenvelder al zo goed kan helpen. En het zijn natuurlijk superkinderen.

    Volgende keer gewoon heel onschuldig met zijn viertjes en een heleboel eieren bij die nieuwe kazerne langs gaan (O? Vieren jullie hier geen pasen??)

    Reactie door mammalien | april 5, 2010

  7. Dat gaat goedkomen met de feestdagen op die nieuwe post. Daar zorgt je Brandmeester wel voor. Ja zulke werktijden zijn soms lastig maar ze hebben ook wel voordelen.
    Ik vind het moedig om met die drie tegelijk naar een voorstelling te gaan , ik zou de neiging hebben om ze alle drie een touwtje om hun middel te binden en de uiteindjes weer aan mijn middel vast te maken.
    Ze hebben zich dus heerlijk vermaakt.
    Ik wens je nog een fijne paasmaandag toe.

    Reactie door Haba | april 5, 2010

  8. Gewoon stoer🙂 Geniet van een mooie 2e paasdag!

    Reactie door Imna | april 5, 2010

  9. Heel stoer hoor want zo’n uitje staat altijd garant voor klotsende oksels😉 En wat kan je er dan van genieten he als ze het naar hun zin hebben🙂 En op die nieuwe post moeten ze maar even een schop onder hun kont krijgen want goede tradities moet je erin houden🙂

    Reactie door Janne | april 5, 2010

  10. Heerlijk dat je Daltons zo genoten hebben van Ernst & Bobbie (en jij van je Daltons). Balen dat manlief, ow nee Brandmeester, is overgeplaatst naar zo’n saaie kazerne😉 Nou ja, heeft ie wat om aan te pakken! Ik bedoel de overige collega’s willen toch ook niet te boek staan als saai en onfamilliair, en als er maar een paar brandweervrouwen van dit idee horen zijn ze volgens mij meteen om😉
    Hier ook een dagje alleen door te brengen, Lief is de geluksvogel die van 8 tot 5 aanwezig moet zijn op de weg (2 andere collega’s hoeven elk maar 1 dagdeel te doen). Ach, ik ga wat huishoudelijk werk doen (bleeeh) en vooral ook wat stof knippen en nog eens een rokje produceren!
    En vandaag is de Brandmeester wel lekker thuis toch?

    groet Wiek

    Reactie door Wiek | april 5, 2010

  11. Het blijft vreemd, hè Repel, om met zulke dagen alleen te zijn… Nou ja, bijna alleen… de kinderen zijn er natuurlijk! Ik weet dat ik me net een één-ouder-gezin-moeder voelde in het begin. Bah! Niks aan!! En als mensen dan ook nog ‘troostend’ zeggen: “Tja, maar dat weet je van te voren toch, als je met een militair (lees: brandweerman) trouwt?” Dan kan je ze wel killen! Alsof je met een beroep trouwt!! Tssss…. je trouwt met je lief en dat hij toevallig brandweerman (of militair) is, neem je op de koop toe. Want als hij leraar was geweest was je tenslotte ook met hem getrouwd….
    Wel goed van je dat je naar Ernst, Bobby en de rest bent gegaan met de Daltons! Je bent een geweldige moeder voor ze!!

    Reactie door Wondelgijn | april 5, 2010

  12. Wauw, wat ben jij weer dapper! Met drie jongens zomaar op pad. Inclusief plastoestanden en te hoge bankjes. Ik doe weer een diepe buiging voor je! *buigt heel diep*

    En fijn dat het bij een volgend feest al anders is op de kazerne. Want samen is gewoon veel gezelliger.

    (En OT: natuurlijk krijg je toegang. Komt eind deze week allemaal! -Liefs!)

    Reactie door 't Kleine Kikkertje | april 5, 2010

  13. Amaai, met drie kinderen alleen naar die show. Knap hoor.
    Hopelijk is het tegen volgende feestdag geregeld dat jullie weer gezellig samen kunnen zijn bij de brandweer.

    Reactie door prutsen | april 5, 2010

  14. ik heb dat dus ook die waterige oogjes en brok in mijn keel als ik naar mijn kids kijk die intens genieten …zacht ei

    Reactie door ilse | april 5, 2010

  15. ach meisje, echt alleen was je dus niet! Maar ik snap precies wat je bedoelt. Zonder je eigen Brandmeester is niet compleet, voelt het niet compleet en zeker op feestdagen. Gelukkig gaat hij het regelen want wat voor jou geldt, geldt voor hem net zo goed.
    Fijne dag vandaag, maakt nog maar veel van die mooie foto’s.
    grts

    Reactie door clair1991 | april 5, 2010

  16. Ja, dat is altijd wel even afzien hè? Maar wij vrouwen kunnen veel meer dan we denken als we het maar gewoon doen! En middenvelders kunnen vaak ook veel meer verantwoording aan dan je zo op het eerste gezicht denkt. Het is heerlijk dat je er op het moment zelf van kan genieten ook al wordt je er een beetje waterig van. Je brandmeester moet even het familieleven in de kazerne introduceren, dan komt het wel in orde. Prachtige foto’s!

    Reactie door baasbraal | april 5, 2010

  17. @Wondelgijn: grinnik, ik kan me er niks bij voorstellen, getrouwd zijn met een leraar…dan zou je nooit eens toestanden hebben thuis met uitzendingen en zo, haha!
    @Haba: nou, zo slecht is dat idee van dat touwtje nog niet eens, haha!
    @de rest: dank!

    Reactie door De Repel | april 5, 2010

  18. je had met een paasbrunch ook naar de kazerne kunnen gaan als alternatief. Misschien hadden de brandweermensen het wel gewaardeerd.

    groetjes,
    Elisabeth

    Reactie door elisabeth | april 5, 2010

  19. Poe, lijkt mij niet echt het gevoel van een feestdag, al heb je er wel een feestdag van gemaakt. Leuk om ze alle drie zo te zien genieten. Ik kan mij voorstellen dat je daar een brok van in je keel krijgt, zeker als je nagaat dat middenvelder zo goed voor en op zijn broertjes past, als een ‘gewone’ vanzelfsprekendheid terwijl het dus niet gewoon is.

    Hopelijk kan de brandmeester het regelen voor het rest van het jaar. Woon jij btw in de buurt van Leiden, mijn hometown?

    nog een fijne vrije dag

    Reactie door Linnepins | april 5, 2010

  20. ik heb dat ook al zo, als we ergens zijn en de kinderen genieten dan kan ik het met moeite droog houden…
    en zo heb je toch een leuke pasen gehad

    Reactie door Eu Mesmo | april 5, 2010

  21. Ik ben ook vaak alleen omdat de melkboer veel reist. Meestal vind ik het heerlijk, maar ik begin, nu Kobus groter wordt en Keesje er bijna aankomt, wel te merken dat het soms echt heel onhandig is. En ongezellig, ook dat soms… Maar, een beetje stoere vrouw zoals jij draait haar hand daar niet voor om!

    Reactie door Cisca | april 5, 2010

  22. Herkenbaar hoor, zit dan wel niet de hele dag alleen maar als het met het kinderspul op z’n heftigst is (lees: mama bekaf, kids str*ntvervelend en kinderbedtijd) is manlief ALTIJD aan het werk, 7 dagen in de week en dus ook geen gezellige familieuitstapjes omdat die zwart/witte monsters om 5 uur echt een uiermassage willen :s

    Maar wel stoer hoor met alle daltdons zo op stap. En voor de Brandmeester, gelukkig heb je de foto’s nog en ik weet zeker dat de volgende feestdagen wat gezelliger zullen zijn.

    Reactie door barbara | april 5, 2010

  23. Heel stoer hoor Repel, dat je toch gegaan bent met de mannetjes! Bijzonder dat niet iedere kazerne hetzelfde beleid voert (?) en dat je dan zomaar alleen bent met dit soort dagen. Voor je brandweerman ook niet echt leuk, je zou er bijna een fik voor steken om hem dan nog ff te zien…😉

    Reactie door Nicolette | april 5, 2010

  24. Als de kinderen gelukkig zijn, zie ik datgene wat zij zien (ook) altijd wazig….

    Reactie door Yvonn | april 5, 2010

  25. Er altijd maar het beste van maken, zo is dat!
    Brandweerman is zeer nuttig werk, en dat gaat altijd maar door, helaas ook met pasen, dat is niet anders.

    Reactie door Renesmurf | april 5, 2010

  26. Smelt smelt… wat een heerlijk lieve gezichtjes hebben jouw kinderen toch. Je doet het goed vrouw, brandweervrouw! Nieuwe jurkje nog aan gehad met de Paas?

    Reactie door Door | april 6, 2010

  27. @Door: Nee, maar ik heb volgende week een feestje waarbij ik het jurkje aankan!

    Reactie door De Repel | april 6, 2010

  28. Ik vind je een stoere vrouw! Tuurlijk ben je niet anders gewend en is de situatie nu eenmaal zo, maar je moet het nog wel even doen zonder te veranderen in een chagrijnige zeur. Petje af hoor! En van die eerste foto word ik zo week als wat. Middenvelder die zijn broertjes beschermt. En dan ook nog even op niet luisteren popeye passen. Stoer! O.. En prioriteiten stellen: wel de voetbal in de gaten houden natuurlijk😉.

    Reactie door Renske | april 28, 2010


Geef een reactie

