Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Het Jurkje

Toevallig had ik het er laatst nog over. Kleding kopen. Not easy, jongens, not easy. En omdat ik het zo moeilijk vind en omdat ik zo’n hekel heb aan kleedhokjes zonder spiegel zodat je wel die winkel in moet ten overstaan van iedereen om het mislukte resultaat te laten zien voordat je een spiegel hebt gevonden om jezelf te kunnen aanschouwen verafschuwen…even inademen na deze lange zin…en omdat ik anderzijds meer praktisch dan principiëel ingesteld ben, heb ik de laatste jaren besteed aan het ontdekken welke winkels, welke merken hebben die ik niet kan hebben en welke winkels welke maten hebben die altijd passen. Kortom: ik ben bezig geweest met een strategie om zo min mogelijk kleedhokjes-drama’s te creëren voor de toekomst.

Het lijkt te werken. Effectief lijk ik steeds minder dingen te proberen te passen die op het hangertje oh zo leuk leken, maar een dramatisch effect hebben eenmaal op mijn lijf. En dat is goed voor mijn zelfvertrouwen. Daarbij heb ik bij de online-H&M “mijn” maat ontdekt en hoef ik dat verduvelde hokje niet eens in. Ik hoef alleen maar een paar keer te klikken met mijn muis, en POEF….het wordt zomaar thuisgetoverd. Het feit dat ik ben afgevallen maakt het kleding kopen nog net iets makkelijker dan het eerste jaar na de bevalling van Jongste, ik moet het toegeven.

Maar goed. De uitzondering bevestigt de regel (Haha: De Uitzondering bevestigt De Repel!). En dan komen we bij het werkelijke onderwerp: Het Jurkje.

Laatst liep ik op weg naar de plaatselijke super langs Steps (je weet wel: stap eens binnen, bijijijijiij…..Steps!) en ineens hoorde ik iets. Ik hoorde heel zacht roepen “Repel, Reeeeeeepel,….”  Ik ging kijken wie mij riep. In het laatste-kans-uitverkooprek hing Het Jurkje. Het Jurkje had mij geroepen. Een little black dress met net iets extra’s. Glanzende zwarte stof, strak lijfje, blinde rits aan de zijkant, uitlopende rok, met elastiek weer toelopend. Blote schouders, asymmetrisch. Met subtiel paars. Mijn lievelingskleur met zwart. Maar Het Jurkje was mijn maat niet. Het kreng was 1 maatje te klein, en helaas de laatste van zijn soort aan het rek. (Steps heeft zelfs nog andere filialen gebeld, maar nope.) Ik ging tegen beter weten in toch passen. En ook al heb ik verre van een buste waar je U tegen zegt….ik paste er net niet in. De rits ging niet dicht. Precies onder je tieten, daar waar je ribbenkast serieus breed wordt, liep hij vast. Die plek is zo’n beetje de enige plek die qua omvang relatief onafhankelijk is van je gewicht. Het is zo’n beetje de enige maat waarbij je weet: deal with it. Kortom, Het Jurkje paste niet en zou nooit gaan passen. Maar Het Jurkje had daar geen boodschap aan. Het Jurkje bleef roepen…Op die laatste 5 centimeter open rits na, paste het jurkje namelijk perfect en stond het beeldschoon!

Ik ging naar huis en heb de hele nacht liggen woelen van Het Jurkje dat mijn naam riep. De volgende dag ging ik terug. Ik kocht het zonder te passen. “Alles 15 euro” had Het Jurkje geschreeuwd. Ik kocht het jurkje en liep linea recta naar de plaatselijke naai-Turk, zoals ik mijn helden liefkozend noem. Ik kocht Het Jurkje onder het mom: met een beetje pech heb ik 15 euro weggegooid, met een beetje geluk kunnen zij het voor een x-bedrag maken tot het meest flitsende jurkje in mijn maat ooit. Het is een experiment!

Ze hebben mij en mijn jurkje opgemeten en probeerden het eerst met “uitleggen”. Dat bleek na een pas-sessie niet voldoende. Had ik al gezegd dat ik niet van pashokjes houd? Oh wat een teleurstelling was dat. Maar toen het nog steeds niet paste na het vermaken gingen ze serieus aan de slag. Ik weet niet precies wat het is, maar ze zien dit echt als en “Groot Project”. En waarom? Wie weet. Misschien heb ik echt een Mission Impossible gekocht. Misschien was hij vertederd door Middelste die direct hangertjes ging tellen en ging helpen met hangertjes aangeven. Misschien denkt hij dat ik belazerd ben door Steps met een jurkje dat ik niet past. Misschien balen ze dat de eerste keer vermaken niet het gewenste effect had. Hoe dan ook: het jurkje blijft roepen…

Na een kwartier aan heftige Turkse discussie tussen twee experts en Het Jurkje en de centimeter kwam het oordeel dat ik maandag mag gaan passen. Het Gaat Goedkomen.

Dit wordt helemaal Mijn Jurkje. Mijn Jurkje Met Verhaal. Hoop ik. Als het lukt, volgen er foto’s. En als het niet lukt horen jullie er nooit meer wat van en ga ik me schamen in een hoekje.

maart 25, 2010 - Posted by | Repel |

25 reacties »

  1. ha, ha! ik heb nog altijd zo’n paas-roze jurk in de kast hangen; ook al pas ik ‘m niet meer: ik gooi hem niet weg, want anders gaat-ie heel zielig vanuit de zak van MAx naar me roepen. Af en toe een blik op werepn is ook leuk…

    Reactie door Corine | maart 25, 2010

  2. Foto?

    Reactie door Mammalien | maart 25, 2010

  3. O, dat schreef je zelf al. Was weer te snel. Foto! Het komt namelijk vast goed!

    Reactie door Mammalien | maart 25, 2010

  4. Die foto gaat er komen. Echt. Want dat jurkje, dat hele bijzondere mooie jurkje, dat ga jij maandag gewoon passen. En dan gaan wij lekker genieten van een foto van Repel met Jurkje.

    Reactie door Nanna | maart 25, 2010

  5. Ik hoop hier meer van te horen.

    Vorig jaar juli heb ik meegedaan met een act voor manlief z’n band. Daarvoor moest ik, net als 9 andere meiden, een cowboy-jurk aanschaffen (voor weinig gelukkig). Ik had van de 10 meiden als enige een L, en ik was de enige van de 10 die de jurk nét niet aanpaste. Zelfs na het losmaken van de dubbele coupenaad kreeg ik de rits nog net niet dicht. Gelukkig had ik nog een bolero die er goed bij paste en het zal niet opgevallen zijn (hoop ik). Het was wel de druppel en ik ben gaan lijnen. Sindsdien ben ik bijna 9 kilo kwijt en het jurkje gaat met gemak dicht (yes!). Ik zou alleen niet weten wanneer ik m’n cowboy-jurkje nog eens nodig heb.

    Reactie door Carla | maart 25, 2010

  6. Ben benieuwd naar het jurkje!
    Heb zelf bij de Hennes een jurkje besteld. Hij past goed, echt waar, maar die knieen eronder! LELIJK!!!!

    Reactie door Ineke | maart 25, 2010

  7. Het lukt vast, een beetje naaister/naaier draait haar of zijn hand toch niet voor het uitleggen van een paar naadjes…

    Reactie door Cisca | maart 26, 2010

  8. Een geweldige actie!
    Ik weet zeker dat ze er iets van maken en ik ben ook heel benieuwd naar de foto.
    Ik heb voor over een poos een jurk van vroeger nodig. Die heb ik bij feestshopper expres een maat groter besteld. Je weet nooit hoe zoiets valt. En dan kan ik beter evt.naden innemen, dan dat ik moet ruilen (en extra verzendkosten moet betalen.)

    Reactie door Fenny | maart 26, 2010

  9. Oh wat leuk zo’n jurkje die je roept. Dat heb ik ook regelmatig hoor met allerlei soorten kleren.😉
    Ik hoop voor jou dat het lukt met de held van Repeldorp: de naaiTurk. Echt, die mannetjes zijn goud waard!

    Reactie door Madelief | maart 26, 2010

  10. Haha, mooi verhaal. Ik hoop voor je dat het lukt! Fijn weekend.

    Reactie door Door | maart 26, 2010

  11. Wat een cliffhanger!!!
    Ik zal een kaarsje voor jou en HJ opsteken.

    Reactie door Nicoleke | maart 26, 2010

  12. Ik ben superbenieuwd! Wat een geweldige service bieden ze trouwens.

    Reactie door Nicole | maart 26, 2010

  13. Ik kocht mijn ‘trouwjurk’ een paar weken geleden ook bij steps. Ze hebben er prachtige jurken. volgens mij heb ik de jouwe ook nog aangehad als ik zo de beschrijving lees. Maar zwart voor het trouwen, vond ik niet heel mooi. Dus. Ik ben heel erg benieuwd naar de foto’s. En mocht het uiteindelijk toch niet passen (kan het me niet voorstellen), dan kun je toch nog wel een foto plaatsen. Toch? En hier bij opbod verkopen of zo.😉

    Reactie door Toaske | maart 26, 2010

  14. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Als je nog eens een uit te leggen jurkje koopt, kijk dan of de naden daar breed genoeg voor zijn want als het te nip moet worden genaaid, knal je er onherroepelijk een keertje uit vrees ik. Dus ik ben aan het duimen dat in dit geval aardig brede naden zaten.

    Reactie door Haba | maart 26, 2010

  15. Hoop voor je dat maandag de jurk past.
    Ben benieuwd naar de jurk.
    Fijn weekend Repel.
    Groetjes Cathleen.

    Reactie door cathleen | maart 26, 2010

  16. Dat jurkje gaat je gewoon passen. Die naai-Turk is heel handig en zorgt daar gewoon voor.
    En als het niet lukt, gewoon een andere zoeken.
    Een andere naai-Turk, welteverstaan.

    Reactie door Limoentje | maart 26, 2010

  17. Gaat helemaal goed komen met dat schreeuwende jurkje. nu maar hopen dat het vermaken niet het dubbele kost dan het jurkje zelf…

    Reactie door Nicolette | maart 26, 2010

  18. En dat voor 15 euries! Ehh, hoeveel mag je nog extra afrekenen bij de naai-Turk?

    Reactie door Wieke | maart 26, 2010

  19. Gisteren kreeg ik het boekje van Steps met de post. Heb het boos weggegooid omdat ik er toch niet in pas nu en ik gek ben op jurken, zeker van Steps.
    Moet wel lachen om je naai-Turk. Heb zelf zowel een naaiTurk als een naaiThai. Ideaal!

    Reactie door Joeltje | maart 26, 2010

  20. Die naaiturk kan vast toveren. Ik kan nu al uitzien naar die foto

    Enne klokslag 20.58 ging de telefoon. Barbie is gevonden, morgen ga ik een kind blij maken😀 Reken maar van yes

    Reactie door barbara | maart 26, 2010

  21. @Barbara: YESSSSSSSSS Wat een heerlij nieuws!
    @Joeltje: now is not the time, nee…
    @Ncolette:haha, inmiddels maken de kosten me niet meer uit: jet jurkje krijst!

    @idereen: Foto’s: beloofd os beloofd!

    Reactie door De Repel | maart 26, 2010

  22. oh leukeen roepend jurkje…. ik hoor ook wel eens dingen roepen… soms mn bed… vaker mn kinderen 🙂

    Reactie door sillie | maart 27, 2010

  23. of ik steps ken? nou en of, mijn halve kledingkast hangt vol met kleding uit deze winkel
    want ik heb er 5 jaar gewerkt en die kleding blijft gewoon jaren goed door de uitstekende kwaliteit
    dus dat jurkje… die is die 15 euro echt wel waard en de naaiturk kan er absoluut wat mee zodat jij je droomjurkje aan kunt

    Reactie door Eu Mesmo | maart 27, 2010

  24. Dat wordt een spannende maandag…

    Reactie door Alice | maart 28, 2010

  25. Oja… Kleren passen. Hel en horror. Ik ben groot fan van postorder. Kan ik tenminste in etappes passen, zonder gedoe in pashokjes en duizend keer schoenen uit, schoenen aan. Scheelt bakken energie! Ik zie wel overal leuke kleding hangen, ook in folders en op tv langs komen. Maar ik mag nog niet los. Mag pas over pak em beet 15 kilo. Maar dan… Dan moet ook mijn hele garderobe vernieuwd worden. Dussss… Ga nu snel verder lezen, des te eerder weet ik hoe het met Het Jurkje is afgelopen!

    Reactie door Renske | april 28, 2010


Geef een reactie

