Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Overnacht grijs

Onzin heb ik het altijd gevonden. De term ‘overnacht grijs’. Ik was ervan overtuigd dat dit fenomeen niet kon bestaan.

Het is alweer bijna 4 maanden geleden, de dag dat ik pal na de goede uitslag van de MRI mijn haar ging verven. Goedaardig. Geen chemo. Ik hou mijn volle bos haar. En om het te vieren gooide ik er direct een kleurtje in. Ik was er nog niet, ik wist nog niet wat te doen met dat zwaard van Damocles boven mijn hoofd, maar ik had wat te vieren. Ik had de grootste kaap gekeerd. Ik ging onder de douche staan met mijn hoofd vol verf. En toen, bij het uitspoelen, spoelden er complete bossen haar mee het putje in. Ik zou niet kaal worden, daarom ging ik het verven….en in plaats daarvan….verloor ik mijn haar. Elke dag vanaf dat moment, bij het kammen, bij het wassen trok ik er hele bossen uit. Je kan mij bijna niks ergens aandoen dan dat. Mijn haar.

De haaruitval heeft bijna 4 maanden aangehouden, maar het leed lijkt nu bijna geleden. De haaruitval neemt nu weer bijna normale proporties aan. Maar ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat ik meer dan de helft kwijt ben. Ik kan het afmeten aan het aantal slagen dat ik mijn elastiekje om mijn paardenstaart(tje, inmiddels) moet binden. En aan de grootte van de speld die ik nodig heb om ‘al’ mijn haar bijeen te houden.

Maar er gloort hoop: over mijn hele scalp komen er nieuwe haartjes te voorschijn. Waar ik ook een scheiding trek, er springen allemaal nieuwe donshaartjes uit, sommigen zijn zelfs al een centimeter of 4 lang! Ik heb een vlassig staartje, maar nieuw haar komt eraan. Godzijdank. Ik ben domweg een lang-haar-mens, ik kan niet anders. Ik wil niet, ik kan niet kaal worden! Misschien moet ik er, oh horror, toch een heel stuk vanaf halen, want er is echt bar weinig over, maar er komt nieuw haar aan.

Alleen het gekke is: het haar dat is blijven zitten groeit ineens gedeeltelijk grijs uit. ik had er wel een paar, grijze haren, maar niet noemenswaardig. Nu is de uitgroei “ineens” voor een substantieel grijs. Maar dan het nieuwe haar! Bijna al het nieuwe haar is grijs. Ik gok dat minimaal 70% van de nieuwe haartjes grijs is. Overal, bovenop, maar ook op mijn achterhoofd. De uitgroei is bruin, de nieuwe haren zijn grijs.

Ik ben dus wel degelijk nagenoeg ‘overnacht’ grijs geworden.

Voorlopig durf ik er echt geen verf in te gooien. De laatste keer is me slecht bevallen, om het zo maar eens te zeggen! En eigenlijk…vind ik het wel best. Liever een volle grijze bos dan een vlassig bruin staartje. Een mooie bos zilvergrijs lang haar. Zolang ik geen oude kop heb, denk ik dat ik het kan hebben. Mooie make-up, mooie sieraden en een kop met trots grijs haar. Ik ben bijna 40, en ik heb geen kanker, er hangt geen zwaard van Damocles boven mijn hoofd. Er is niks mis met niet verhullen hoe oud je bent. Kom maar op grijze haartjes! Groei, grijze haartjes, groei!

maart 4, 2010 - Posted by | Repel | ,

37 reacties »

  1. Heel dapper! Ik wil niet weten hoe ik eruit zie als ik mijn grijze haren op de vrije loop laat (hoeveel spreekwoorden zijn dat door elkaar?). Maar grijs haar kan heel mooi zijn, dus ik ben benieuwd.

    Reactie door Carla | maart 4, 2010

  2. Je haar schijnt onder stress een eigen plan te trekken.
    Dat het bij jou gebeurde na een kleurbeurt lijkt me toevallig, gezien de omstandigheden van toen.
    Ik zeg maar zo, mooi grijs is niet lelijk!
    Leuk toch, die donsjes. Het heeft iets jeugdigs.

    Reactie door Irene | maart 4, 2010

  3. Welkom bij de club dan maar. Hier ook grijze haartjes. Die binnenkort overigens wel weer geverfd zullen worden.

    Reactie door Toaske | maart 4, 2010

  4. Ik zie niks hoor! Maar ben een beetje kippig.
    Zelf zag ik pas hóe grijs ik was toen ik nieuw haar kreeg. Na de chemo’s.
    Maar nu verf ik ’t weer gewoon en het valt niet uit (afkloppen).

    Reactie door lien | maart 4, 2010

  5. Mijn ontharing begon al vrij vroeg, eerst diepe inhammen die er in vraten en dan naar elkaar toegroeiden. En voor je het weet wordt je dakje ook steeds dunner en dan schijnt de schedel er ineens vrolijk doorheen.
    Maar eerlijk gezegd heeft het me nooit gehinderd. Een mooie bos haar is wel mooi, maar wat eronder zit is belangrijker. En grijs ben ik ook al sinds mensenheugenis, althans mijn eigen heugenis, en naar ik begrijp vinden mensen dat ook nog wel interessant. Lang, kort, heel kort, alles al eens gedaan en het maakt allemaal niets uit, want ik blijf wie ik ben.
    En donshaartjes zijn wel heel vertederend, Repel, en heel zacht. Geniet er maar van!

    Reactie door Herman Scholten | maart 4, 2010

  6. Ik heb nooit mijn haar verloren, dat niet, maar ik werd wel heel vroeg grijs. Ik heb het een poosje geverfd, maar het beviel me niet. Na een jaar of drie heb ik het grijs gelaten en daar voel ik me prima bij! Ik vind het veel natuurlijker staan en ik vind ook dat ik jonger lijk met grijs haar dan geverfd haar. Laat maar komen inderdaad, iedereen mag zien hoe wijs je bent.

    Reactie door baasbraal | maart 4, 2010

  7. Mooi grijs is niet lelijk.
    Kan het ook niet gelegen hebben aan het soort haarkleurmiddael.
    Mevr Glibber verft al zolang ik haar ken (24 jaar) maar heeft geen uitval.

    Reactie door Leidse Glibber | maart 5, 2010

  8. Als je gewend bent dat je een volle bos haar hebt, is het wel schrikken denk ik, maar wees maar blij inderdaad. Je hebt gewoon je haar nog! Hoera!
    En grijs is niks mis mee.
    Ik heb ze ook en ben 10 jaar jonger.
    Ik verf wel trouwens.. 😉

    Reactie door Nicoleke | maart 5, 2010

  9. Ik heb wel eens vaker gehoord dat het zo in één keer grijs kan worden, maar lieve help, je had ook een hoop stress op je schouders toen!
    Gelukkig groeit het weer en net wat je zegt, dan maakt het niet uit of het grijs is of bruin, je hebt gelukkig geen borstkanker!

    Reactie door Madelief | maart 5, 2010

  10. Het staat je vast goed!
    Zelf wil ik er nog niet aan denken met mijn 32 jaar, mijn moeder werd met 30 al grijs dus ik hou al een tijdje mijn hart vast.
    Het verven zou ik volgende keer lekker bij de kapper laten doen, ik denk echt dat die haaruitval eerder stressgerelateerd was.

    Reactie door Femke | maart 5, 2010

  11. wat eng dat je zoveel haar verloor
    ik zou daar ook van in paniek raken, mijn haar is mijn alles
    maar gelukkig komt het al weer terug!
    en ja grijs, we worden ouder , we hebben meer zorgen
    en verven kan altijd nog toch? maar dan wel bij de kapper? zodat je niet weer haaruitval krijgt?

    Reactie door Eu Mesmo | maart 5, 2010

  12. Op de foto lijkt je bruine haar ook niet zo weinig hoor. En idd, net als hier boven, ik zie geen grijze kleine haartjes. Misschien komt dat omdat ik mijn eigen grijze haar ook niet wil zien?? Ik word al grijs sinds ik ongeveer 25 ben, dus ik verf al jaren en ik blijf het doen ook voorlopig. Ik heb nog niet 1 rimpel (daar let ik ook goed op, houd het velletje goed in de creme) en ik ben ook niet klaar voor grijze haren. Heb zo af en toe zelfs nog een puistje! Ha, en toch bijna 40!
    Maar idd, véél liever grijs dan kaal!!

    Reactie door Wieke | maart 5, 2010

  13. oh wat een narigheid met dat haar,wel fijn dat het weer terug komt je dikke bos,ik zou niet weten wat ik zou doen met grijs haar…. t is vast fout maar ik zou het toch eerst een tijdje verven denk ik.

    Reactie door sillie | maart 5, 2010

  14. hai die Repel..

    mooi grijs is niet lelijk. mijn 1e grijze haar kreeg ik toen ik 25 was en lief noemde mij toen earl grey(theeleut die ik ben ;-)) maar toen verfde ik het al. pas nadat ik door veel medicijngebruik mijn haar niet meer mocht verven, en bij de kapper zat zag ik pas hoe grijs ik inmiddels was en vond er niets aan. totdat bij thuiskomst de buuv zei dat ik een mooie coupe soleil had en die had ik gratis en voor niets. Nu heb ik al hele stukken grijs haar die ook nog mooi krullen en ik vind het inmiddels helemaal prima. Nog nooit zo vaak gehoord dat ik er goed uit zie sinds ik ben gestopt met verven.

    Ik kan mij je angst dat je kaal zou worden ook goed voorstellen, maar daar had je vast ook wel weer een oplossing voor gevonden. Tenslotte ben jij Repel toch 😀

    Reactie door Linnepins | maart 5, 2010

  15. hai die Repel..

    mooi grijs is niet lelijk. mijn 1e grijze haar kreeg ik toen ik 25 was en lief noemde mij toen earl grey(theeleut die ik ben ) maar toen verfde ik het al. pas nadat ik door veel medicijngebruik mijn haar niet meer mocht verven, en bij de kapper zat zag ik pas hoe grijs ik inmiddels was en vond er niets aan. totdat bij thuiskomst de buuv zei dat ik een mooie coupe soleil had en die had ik gratis en voor niets. Nu heb ik al hele stukken grijs haar die ook nog mooi krullen en ik vind het inmiddels helemaal prima. Nog nooit zo vaak gehoord dat ik er goed uit zie sinds ik ben gestopt met verven.

    Ik kan mij je angst dat je kaal zou worden ook goed voorstellen, maar daar had je vast ook wel weer een oplossing voor gevonden. Tenslotte ben jij Repel toch

    Reactie door Linnepins | maart 5, 2010

  16. Kweet niet hoor, maar ik zie ze niet ;).

    Reactie door mirjam | maart 5, 2010

  17. ik kan me voorstellen dat je behoorlijk in paniek ben geraakt, maar je zou inderdaad haast denken dat het met stress te maken heeft. Of had je een nieuw merk verf ofzo? Dat kan natuurlijk ook. denk dat het toeval is geweest. Maar goed, nu heb je weer vers nieuwe, alleen grijs, maar wél haar!!Waar je straks gewoon minder vaak je stiekje om hoeft te binden!

    Reactie door Linda | maart 5, 2010

  18. Fijn dat er weer een nieuwe volle bos aan het groeien is!

    En grijs/wit, dat kan mooi zijn hoor. Mijn schoonmoeder is helemaal wit, flinke bos inderdaad, en dat staat heel “zacht”.

    Reactie door Mammalien | maart 5, 2010

  19. Huh??? Waar zit dat dan? Die grijze haren?? Dan moet je maar eens mijn hoofd inspecteren! Dáár zit pas grijs op!! (als ik het niet verf…. en ja, dat doe ik echt, anders ben ik echt, heel, heel erg grijs….!)

    Reactie door Wondelgijn | maart 5, 2010

  20. Mensen: iPhone bij een peertje van 3W….geloof me, ze zitten er.
    Laatst stonden we bij de bushalte toen Manlief leterlijk in de lach schoot: “Je word echt een grijze postduif!”

    Als het goed is wordt de auto ‘as-i-type’ door hem gemaakt!

    Reactie door De Repel | maart 5, 2010

  21. Gelukkig groeit je haar weer Repel.
    Kan me indenken dat je schrok toen je zoveel haar hebt verloren.
    Ik verf ook mijn haar maar verlies niet zoveel.
    Mijn kapper zegt dat het slecht is voor mijn permanent.
    Dan maar grijs worden en blijven dan.
    Heb al wat grijze haren nu maaar zie ze niet gelukkig zo goed.
    Fijn weekend Repel.
    LIefs Cathleen.

    Reactie door cathleen | maart 5, 2010

  22. Ik heb heel lang gezegd, dat het me niets uitmaakte, die grijze haren. Maar onze dochters spoorden me aan om mijn haar te verven. En nu? Dit bevalt me beter, kastanjebruin.
    Maar… gezondheid is vele malen belangrijker dan haarkleur!

    Reactie door Fenny | maart 5, 2010

  23. Apart hoor! ik heb ze ook, laat ongeveer eens per jaar highlights zetten (gaan langer mee, je ziet uitgroei minder) dan valt het grijs minder op. ben nog niet zo toe aan eens per 6 weken in de verf. en bij joud dusi duidelijk geen succes.

    Reactie door Corine | maart 5, 2010

  24. Fijn dat je weer wat haren op je hoofd krijgt.. en what’s in a kleur om maar eens wat te noemen… nu kan ik gemakkelijk praten…ik was asblond voordat ik al mijn haar verloor… nu is het donkerder terug en niks geen grijs..maar allebei mijn zussen (jonger) en mijn broer(ouder) zijn keigrijs..

    grts

    Reactie door frieke | maart 5, 2010

  25. Vandaag het uur U: om half 2 naar de kapper…

    Reactie door De Repel | maart 6, 2010

  26. Beter grijs haar dan geen haar, en als het nog een mooi zilverkleurtje is lekker zo laten.
    Zelf begon ik met mijn 25 ste al behoorlijk grijs te worden, ik heb het nooit geverfd en als ik nu mensen van vroeger tegen kom zeggen ze :”Jij bent ook niets veranderd” Kijk dat is het voordeel. Want mensen die altijd verven gaan op een dag toch maar het grijs zijn gang laten gaan en dan hoor je vaak : “Goh wat is die oud geworden zeg”
    Alleen voor kinderen is het soms vreemd. Toen ik mijn zoontje destijds uit de kleuterschool op ging halen zei een ander kindje: “Je oma komt je halen” Waarop mijn zoon verontwaardigd riep: “Dat is mijn mamma hoor.”

    Reactie door Haba | maart 6, 2010

  27. The Day After……….Dylan werd geboren en niet gezond bleek, ontdekte ik mijn eerste grijze haartjes. Ik was 33. Trok ze eruit, maar ze kwamen terug en er kwamen meer grijze haartjes. Dan krijg je op je bijna 40ste nog een laatste kind en op je 41ste ben je oma. Daar stond ik als oma bij de peuterspeelzaal en de kleuterschool om mijn kinderen op te halen, kleinkind in de buggy mee.
    Toen ben ik gaan verven. Jaren kort haar en geverfd. Tot ik het zal was en het liet vergrijzen.
    Juist ook omdat ook mijn haar stante-pede uitviel van het verven. Daar kon je d*nder op zeggen.
    Nu heb ik een kapster die alleen de bovenlaat verft, met 3 verschillende kleurtjes zodat het er natuurlijk uitziet. Ze raakt de hoofdhuid niet aan met haar kwast. En het valt niet uit.
    Ik ga niet vaak, slechts 4 keer per jaar ofzo. Gelijk even een stukje knippen en moeder/oma kan er weer tegen.
    Misschien een idee voor jou. In donker haar valt het toch meer op dat je grijs wordt en ik kan goed begrijpen dat je daarvan baalt.
    xxx

    Reactie door Marleen | maart 6, 2010

  28. En zo trekt ‘stress’ haar geheel eigen plan in je leven en ik heb haar al ‘rare dingen’ zien doen :-)…en idd Repel laat die grijze haren maar gewoon lekker groeien hoor.

    Reactie door Imna | maart 6, 2010

  29. Succes bij de kapper vanmiddag..!

    Reactie door Nanna | maart 6, 2010

  30. Herkenning. Niet over de uitval, maar wel het bijna overnacht grijs worden, binnen een week of drie had ik allerlei grijze strengen in mijn haar en leek mijn haar wel pigment verloren te hebben. Volgens mijn kapper kan dat komen van zorgen, of verdriet.
    Ik heb het daarom jarenlang een kleurtje gegeven, nu is het er bijna uit, die kleur, en weet ik weer hoe ‘erg’ mijn eigen haar eruit ziet, en eigenlijk valt het wel mee, ik vind het wel staan, wat highlights erin en ik ben weer tiptop.

    Reactie door -JC- | maart 6, 2010

  31. Ohhhhhhhh wat ben jij GRIJS 😮

    Geintje hoor, ze zitten er, die zilveren draden maar storend ziet het er nu niet uit zo onder een peertje met je iphone maar kan me voorstellen dat je nog niet zit te wachten op grijs haar. Succes bij de kapper, wel showen hè, het resultaat.

    Reactie door barbara | maart 6, 2010

  32. Lalalalala!!! Mijn haar is helemaal okay-olé-olé!! Er ging maar een centimeter of 5 vanaf en grijs haar is chique. (Geverfde haren zijn zóóóó 2009!)

    Reactie door De Repel | maart 6, 2010

  33. Oké dus ik ben 2009! Haha! Fijn dat je kappersbezoek goed uitpakte. En nog fijner dat je haar weer is gaan groeien. Je hebt een prachtige bos haar op de foto’s die tot op heden gezien heb. Ben ik best jaloers op.

    Reactie door Door | maart 6, 2010

  34. ik hoop dat ik ook nog nieuwe haartjes erbij krijg want ik heb denk ik nog maar 1/3 momenteel en ben ook een lang haar mens snik

    Reactie door ilse | maart 6, 2010

  35. ken die uitdrukking niet, maar ben eigenlijk gewoon heel blij voor je dat het dat maar is… maar dat weet je zelf natuurlijk ook!
    wees maar lekker trots op je haar, welke kleur het dan ook heeft! (en nee, ik ben gelukkig mijn haar ook niet helemaal kwijt geraakt tijdens mijn behandeling, en eerlijk gezegd, ben ik daar niet rouwig om, hihi!)

    Reactie door tricky | maart 6, 2010

  36. Ik ben volledig kaal geweest, van de chemo uiteraard.
    maar de eerste haren die terug groeiden waren ook grijs, of wit.
    Ik mag ze nu niet verven, wat maakt dat ik eigenlijk met drie kleuren haar zit.
    Ondertussen zijn ze aan de achterkant al zo lang dat ik naar de kapper kan om bij te laten knippen; dus zullen die witte puntjes verdwijnen.
    Ik krijg wel veel haar terug en dat zal bij jou ook wel gebeuren!

    Reactie door zeezicht | maart 7, 2010

  37. 😦 wat is nu oplosing voor gruise haar …?

    Reactie door lolo | november 30, 2010


Geef een reactie

