Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Tweede van twee delen: Net toen ik dacht dat het niet erger kon dan de heenreis…kwam de terugreis

Manlief en mijn jongste twee Daltons brachten mij op vrijdag naar Schiphol. Leuk, mama en Oudste uitzwaaien. Nu hadden we sinds een dag of twee een geluidje gehoord in de motor alsof er iets aanliep, en Manlief zou daar binnenkort op werk wel even naar kijken. Ze hebben een brug op de kazerne en Manlief heeft gouden handjes dus onze garagekosten zijn door de bank genomen nul; wij kopen alleen onderdelen, oh wij mazzelaars wij.

Maar goed, ik dwaal af. Een geluidje in de motor dus. Een kilometer of drie voor Schiphol, ik heb niks in de gaten –blissful ignorance– als Manlief zes woorden zegt die je niet wilt horen als je 100 op de snelweg rijdt: “er komt rook uit de auto”. Hij hoort een klonk (ik niet, blissful ignorance) en hij voelt dat hij geen stuurbekrachtiging meer heeft en het lampje van de accu brandt. “Daar gaat mijn V-snaar, die ligt nu op de snelweg.” Nog eens 10 woorden die je niet wilt horen als je 100 rijdt op de snelweg. “En nu?”, vroeg ik. “Hopen dat we Schiphol halen en daar de takeldienst bellen.” Tien woorden die je niet wilt horen als je je vlucht wilt halen. Manlief weet: het probleem was niet de V-snaar, maar iets liep vast waardoor de V-snaar kapot getrokken is. En de moeite en prijs van repareren hangt af van wat dat “iets” is. En dat weten we nog niet.

We hebben Schiphol gehaald. Net toen we de bocht maakten richting “vertrek” begon het lampje van motoroververhitting te branden. En schoonpapa was in no-time ter plaatse om Manlief en de jongste twee Daltons mee naar huis te nemen. En Oudste en ik haalden onze vlucht.

Dag auto, dag! Ik moet zeggen: SOS pechhulp was binnen 40 minuten ter plaatse toen ik meldde dat er kleine kinderen bij betrokken waren en ze hebben de auto op ons verzoek keurig voor de deur afgeleverd.

Nou….en net toen ik dacht dat het niet erger kon dan de heenreis…kwam de terugreis: “Orkaan op La Palma

Het stormde, ja. Maar de storm stond parallel aan de landingsbaan, dus no problemo, zou je zeggen. En terwijl we wachtten zagen we vliegtuigen komen en gaan. We waren hoopvol. Ik denk dat we, ergens 5 minuten voor aankomst van “ons” vliegtuig, de windzak op de baan een kwartslag zagen draaien, dwars op de landngsbaan. Een touroperator die wachtte op de passagiers die het toestel brengen zou riep al direct uit: “oh nee!”

We zagen het vliegtuig komen. We zagen het de landing inzetten. Hij was er bijna. Hij hing pal boven de grond.

En toen werd het weggezwiept, meege-scooped door de wind. Een afschuwelijk gezicht. En toen wist de piloot (mijn held) er een doorstart van te maken. Whhhhhoesh! Hij kwam, hij landde niet, en weg was ‘ie weer. Mijn vliegtuig. Ik begon te huilen, oh ik watje ik. Oh ik slechte moeder ik, want ik maakte direct Oudste aan het huilen. “Verwachtte je iemand”, vroeg iemand me. “Nee, ik wil naar huis!”, was het enige dat ik kon uitbrengen.  Niemand snapte dat ik moest huilen. Niemand. Maar de andere helft van mijn gezin zat thuis! Ik miste mijn Manlief en mijn zonen! Maar goed: als het toestel was gecrashed, zou ik er nu nog hebben gezeten! Die piloot is mijn held.

Na uren van onzekerheid kwam er nieuws: het toestel was uitgeweken naar Gran Canaria en we zouden wellicht de dag erna vliegen. Alle passagiers gingen met een bus ergens naar een hotel en ik ging mee terug met mijn vader. We moesten ons de volgende ochtend om 8 uur melden op het vliegveld.

En toen we daar stonden was er niemand en niemand wist iets, bij wijze van spreken. Toen er om 10 uur nog niemand was en nog niemand van iets wist, had ik al stad en land in Nederland afgebeld (lees: de vliegtuigmaatschappij, ik had geen touroperator), maar die wisten ook niks. Toen zei mijn vader: “Stel nou dat ze, net als bij de vorige storm, de passagiers met een boot naar Gran Canaria hebben gebracht en dat ze vanaf daar vliegen?” Dat zijn 26 woorden die je niet wilt horen als je naar huis wilt, dat kan ik je verzekeren! Godzijdank kwamen 15 minuten later bekende gezichten het vliegveld binnendruppelen: mijn medepassagiers! Uiteindelijk vertrokken we om kwart over 2. Dat zijn vele uurtjes op een vliegveld, dat kan ik je verzekeren!

En op de vlucht terug sprak mijn held de piloot de 52 woorden uit die je wilt horen als je naar huis gaat:

“Dames en heren, hier een update vanuit de cockpit. We vliegen op 11,5 km hoogte met 1000 kilometer per uur, het maximum van dit vliegtuig. We hebben nu wel genoeg vertraging gehad. We verwachten dat we met de rugwind met een vluchtduur van 3 uur en 3 kwartier op Schiphol kunnen landen.”

maart 1, 2010 - Posted by | Beslommeringen, Repel | , ,

31 reacties »

  1. Ik schreef het gisteren toch al er moest jou kennende iets komen hahhahaha.
    vervelend natuurlijk allemaal, maar wel heerlijk om te lezen.
    Hoop wel dat de schade aan de auto meeviel natuurlijk.

    Reactie door Leidse Glibber | maart 1, 2010

  2. Oh ernstig!! Ik moet er niet aan denken. Pech op de heenweg en een bijna crash aanzien op de terugweg……..vreselijk!
    Blij dat je weer veilig achter je Imac zit meid.

    Ben al een paar keer hier wezen kijken maar kom niet aan reageren toe.
    Nu dus wel, ga bijna naar bed – helemaal gaar.

    Heb nog zitten prutsen en snap nog niet alles.
    Hoe zet ik bijvoorbeeld mijn Meez erop zoals jij hebt?
    Ben er denk ik nu te moe voor.

    Geniet maar lekker van je gezin, die waren vast ook héél blij dat je weer thuis kwam!
    xxx

    Reactie door Marleen | maart 1, 2010

  3. Och hemel! Blij dat jullie heelhuids weer thuis zijn.

    XOX

    Reactie door Meanannie | maart 1, 2010

  4. Goed logvoer, op vakantie gaan!!!
    Ben ik blij dat je er weer bent zeg.
    En jij ook, weer lekker bij je gezin.

    Reactie door Nicolekebolleke | maart 1, 2010

  5. Aan dat soort ellende denk je niet als je op vakantie gaat. Ook niet als je weer terug naar huis wil. Gek is dat he! Maar zo te zien wel mooie dagen gehad. Altijd goed!

    Reactie door Claudia | maart 1, 2010

  6. Pfoe!! Je zou bijna denken dat het niet de bedoeling was om te gaan! Gelukkig ben je heelhuids terug. Wat een verhaal! OT: ik heb nog gereageerd op jouw commentaar bij mijn blogaward.

    Reactie door baasbraal | maart 1, 2010

  7. Nou, wat een reis zeg. Zowel heen als terug, maar gelukkig is alles reg gekom!

    Reactie door Toaske | maart 1, 2010

  8. jeetje zeg, zoiets hoop ik nooit mee te maken, ik zou gillend gek worden! maar ben blij dat jullie gezinnetje weer bij mekaar is!

    Reactie door Linda | maart 2, 2010

  9. nou ik begrijp het wel hoor dat je daar stond te janken, zou ik ook hebben gedaan.
    blij dat je weer heelhuids terug bent….

    Reactie door ilse | maart 2, 2010

  10. Oh, ik had ook staan janken hoor, ik huil al als iemand een staafmixer wint op tv!
    En tjeeeee, jij hebt net zo’n man als ik….met dat ‘rammeltje’ in je auto wat ‘nog wel ff kan’.
    Gelukkig ben je nu weer lekker thuis meid, ookal is het hier een stuk natter en kouder.

    Reactie door Madelief | maart 2, 2010

  11. Haha, die reactie van Madelief!

    Wat een gedoe zeg, maar liever een uitgestelde, rustige terugreis dan eentje waarbij je telkens denkt dat je laatste uur geslagen is. Want dat dacht ik dus echt he, afgelopen zaterdag.

    Reactie door Door | maart 2, 2010

  12. Hoop dat het repareren van de auto zal meevallen.
    Gelukkig is alles nog goed gekomen met jullie reis en dta jullie goed zijn aangekomen.
    Hadden wij ook een keer dat we eruit moetsen want er was wat mis met het vliegtuig op bonaire en nog een kleine ook,dan durft je daarna niet meer erin.
    pffffffffffff maar het ging gelukkig goed.
    Groetjes Cathleen.

    Reactie door cathleen | maart 2, 2010

  13. Wat een verhaal weer! Ik zou zeggen: fietsvakantie in eigen land, met het hele gezin!

    Fijne dag, groet Roelien

    Reactie door Roelien | maart 2, 2010

  14. Arghhhhh… niet fijn. En dan zowel heen- als trerugreis! Jij gaat zeker niet meer op vakantie voorlopig?! (-;

    Reactie door mammalien | maart 2, 2010

  15. Zo maak je nog es wat mee! Hoef je niet verlegen te zitten om bloginspiratie.

    Reactie door prikkeldraad | maart 2, 2010

  16. Pfffff.. Denk je inderdaad alles gehad te hebben. Maar wat een held die piloot! En gelukkig ben je nu weer heelhuids thuis, met al je Daltons en Manlief in de buurt. En de zon heb je meegenomen merk ik. Ze had wat vertraging, maar nu is ze er. Dank je wel daarvoor!

    Reactie door Renske | maart 2, 2010

  17. @Renske: nou inderdaad! ik geniet er vandaag ook met volle teugen van, heerlijk die zon!

    Reactie door De Repel | maart 2, 2010

  18. Ik zou er ook van janken hoor, bangepoeperd die ik ben. Vooral als al je bloedjes thuis zitten en je gewoon echt weg wil.
    Kan je nagaan ook; je bent dus helemaal niets met/in een vliegtuig met een briesje wind… (niet slim dat ik me dat bedenk: eind van de maand moet ik naar Barcelona. En niet op de fiets…)

    Reactie door Nicolette | maart 2, 2010

  19. Hoi Repel,
    terug bij het lezen van blogjes. Mooi verhaal met die auto, je wil het niet weten. Dat had ik ook toen ik pas geleden mijn auto voor een grote beurt moest brengen. Daar bleken ze achteraf drie dagen werk aan te hebben gehad. En bleek de garage naderhand bijna failliet want ik moest de rekening rechtstreeks aan de bank betalen. Ben nu zelf ook bijna failliet😉
    Maar goed, je vakantie was hopelijk wel lekker, mooi zonnetje. Daar is een mens af en toe ook wel aan toe. En ja, vliegen is nou eenmaal iets avontuurlijks, toch?

    Reactie door Herman Scholten | maart 2, 2010

  20. Schade auto valt mee lief, kost ons 2 nieuwe looprollen, 1 spanrol en 1 nieuwe multiriem. Dus komt ook wel weer goed. XXXXXX

    Reactie door manlief | maart 2, 2010

  21. Tja, jou kennende staat vakantie niet gelijk aan geen vuiltje aan de lucht. Welkom thuis, 2 woorden die je vast meer gelezen en gehoord hebt de laatste dagen. Nu heerlijk nagenieten van de vakantie.

    Hoe is het met patient Auto? Is ie nog enigszins te reanimeren of is het einde oefening?

    Reactie door barbara | maart 2, 2010

  22. Ow en aan de reactie van manlief te horen, distributieriem?? Dan valt het nog mee, schade had erger kunnen zijn

    Pieuwwwwww dus😉

    Reactie door barbara | maart 2, 2010

  23. Je hebt de wordcount van wordpress niet nodig, dat kun je prima zelf!! 😉
    Welkom terug!

    Reactie door JC | maart 2, 2010

  24. Brrrr, om dat mee te maken……
    Mijn broer heeft eens een doorstart meegemaakt, en mijn man kreeg tijdens zijn doopvlucht bij mijn broer in een ULV, een doorstart.
    Wat heb je dit avontuur weer mooi beschreven!

    Reactie door Fenny | maart 3, 2010

  25. Goede morgen Repel, als je het verhaal zo leest, is het bijna genoeg om nooit meer op reis te gaan. Nou ja als je thuisblijft, kun je dan weer een dakpan op je kop krijgen natuurlijk.
    Toch fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen.

    Reactie door Haba | maart 3, 2010

  26. Ik zou ook gaan huilen! Echt! Wat dit soort dingen betreft ben ik ook een huilebalk…. Alleen de gedachte al dat mijn gezin verscheurd is, is genoeg om te gaan janken! (nog een wonder dat ik met huilen gestopt ben, nadat middelste is weg gegaan dus… 😦 )

    Reactie door Wondelgijn | maart 3, 2010

  27. Wat een tumulteuze reis zeg! Het is bij jou in ieder geval nooit saai!

    Reactie door Nicole | maart 3, 2010

  28. Ik weet ook niet wat het is met mij: ik had me serieus ingeschreven voor saai en burgerlijk voor 10 jaar vast. Ondertussen ben ik nog steeds in jubelstemming over de auto!

    Reactie door Repel | maart 3, 2010

  29. Eind goed, al goed gelukkig!
    Een gedenkwaardige reis in ieder geval.

    Reactie door lien | maart 3, 2010

  30. In het woordenboek van de Brossies staan ook woorden als ‘normaal’ en ‘gemiddeld’. Is dat bij Repel ook zo of staat in jouw/jullie woordenboek overal ‘bijznder’ bij?

    Reactie door Yvonn | maart 3, 2010

  31. soms gebeuren dingen die je niet verwacht, maar dat maakt het ook wel weer leuk.

    Reactie door Vakantie | maart 14, 2011


Geef een reactie

