Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

U kunt mij de bout haggelen!!!

Gisteren kwam eindelijk de DVD van USAR.NL binnen. Gedurende de hele missie in Haïti heb ik alles wat nieuws-in-beeld was, opgespoord, verzameld, en minitieus nagespeurd met een loep. Mijn Manlief staat namelijk nooit vooraan. Nou ja, wel bij een redding, maar niet als er pers is. Ik heb hem al die tijd slechts één keer aan de zijkant van een foto gezien, en één keer zag ik iets op een foto waarvan ik dacht dat het een hoekje van zijn voorhoofd was. Die haarinplant herken ik uit duizenden, meende ik. (Lees: Fjorden.) Achteraf bleek hij dat inderdaad te zijn.

Vandaag kwam de DVD met een selectie van het beeldmateriaal dat de leden zelf tijdens de uitzending hadden gemaakt. Het was een selectie, maar die selectie bestond al uit meer dan 3500 foto’s.

Ik heb ze allemaal bekeken en ik kwam eindelijk, eindelijk mijn Manlief een heleboel keer tegen. Ik had al genoeg foto’s van Haïti gezien: nog meer foto’s van ingestorte gebouwen konden niets meer toevoegen aan wat iemand op afstand maximaal kan bevatten van hoe het daar was. Maar ik had nog niet gezien hoe hij daarin paste, ik had nog niet gezien wat hij daar heeft gedaan. Ik had nog niet gezien hoe hij daar was. En nu wel. En het was behoorlijk confronterend. De omstandigheden, de werkzaamheden, de blik in zijn ogen. We kregen zelfs bijna ruzie gisteren (lees: ik begon ruzie te maken) omdat ik niet zo goed wist hoe ik ermee moest omgaan, ik was helemaal van mijn stuk gebracht.

Toen las ik de bijsluiter bij de DVD: niks verspreiden of gebruiken zonder contact met USAR.NL.

En toen werd de Repel burgerlijk ongehoorzaam. Natuurlijk plaats ik geen foto’s van de weeskinderen. Die wonen nu hier bij Nederlandse ouders. Natuurlijk plaats ik geen foto’s van de berging. Dat gaat niemand wat aan. Natuurlijk plaats ik niet wat heel erg is, of heel erg privé. Iedereen weet toch dat je op je log selectief-belachelijk-open bent? Maar het zijn foto’s van de mannen zelf, hún foto’s.  Hun eigen belevenissen, hun eigen hyves en hun eigen blogs. Ja, en soms die van hun eigen vrouw, ja! Zijn ze (de usar dus) nou helemaal belatafeld, zou mijn lieve tante zaliger hebben gezegd: ze kunnen mij de bout haggelen! (Heus, dat zou ze echt hebben gezegd! Ik zweer het!) En ik neem een voorbeeld aan mijn tante. USAR.NL: U kunt mij de bout haggelen. Ik heb geen contact met u opgenomen. (Ik heb uiteraard alle foto’s uitgesneden en bewerkt, zoals altijd, ook daarvoor heb ik geen toestemming gevraagd!)

Terugkomen na de missie. Oudste had zijn perspectief op de lege aankomsthal, maar dit was wat Manlief zag toen hij na de landing op Eindhoven uit de aankomsthal kwam. Zien jullie Oudste? Pontificaal in het midden van de foto. Ik was erg aangedaan door deze foto. Beide handen tot knuistjes van de spanning samengebald onder zijn kin.
(Niet zoeken naar mij, niet nodig, ik sta achteraan op de andere twee Daltons te letten. Ik sta wel op een tafel, maar op deze foto buiten beeld.)

Nee, ik plaats geen foto’s van de weeskindjes. Privacy mensen, privacy. Maar geen usar kan mij vertellen dat ik deze foto van Manlief niet mag delen. Dat mag alleen Manlief. En zijn zegen heb ik. Ik zag deze foto nadat ik vele foto’s met een hele andere blik in zijn ogen had gezien. Deze foto deed me heel veel goed. Deze blik mag je in het woordenboek plakken onder de uitdrukking “moe maar voldaan”, dan heb je geen woorden meer nodig. Dit meisje had overigens mijn vierde kindje kunnen zijn, als hij maar het lef had gehad haar in zijn binnenzak mee te smokkelen, dan had de hele wereld inmiddels kunnen zien dat ik daadwerkelijk, bewezen, de beste haren-invlechtster ter wereld ben!

Natuurlijk plaats ik geen foto’s van zaken die je niet kan plaatsen, niet mag plaatsen, of beter niet kan plaatsen. Maar er zijn foto’s die je gewoon kan plaatsen. Gewoon omdat je trots bent op je Manlief die a hell of a job heeft gedaan. Dat zijn foto’s die je moet plaatsen. Contact opnemen hiervoor? USAR.NL: U KUNT MIJ DE BOUT HAGGELEN!!!

februari 12, 2010 - Posted by | Manlief | ,

33 reacties »

  1. De ogen van jouw manlief zeggen genoeg over de andere 3497 foto’s!

    Reactie door JC | februari 12, 2010

  2. Hoe komt je tante in vredesnaam aan die uitdrukking? Ik wist echt niet wat te verwachten van een logje met die titel. Nu snap ik het, en ik begrijp jou ook. De pot op met die lui! Je “leent” je partner geheel belangeloos een goede week uit en je moet ook maar weer zien hoe hij weer terug komt. Wel treffende foto’s van hoe hij die tijd ervaren heeft.

    Reactie door Wieke | februari 12, 2010

  3. Amen. Ik geef je groot gelijk! En ik vind je ongelofelijk stoer dat je al die foto’s hebt bekeken, want dat zal er wel flink ingehakt hebben. En gelukkig van die foto die zegt ‘moe maar voldaan’. Vast een van de belangrijkste van die 3500. Net als die van oudste. Hij was vast heel opgelucht toen hij zijn papa weer zag. Nogmaals. Ik geef je groot gelijk! En wat is de zegen van usar.nl als je de zegen van je man hebt?

    Reactie door Renske | februari 12, 2010

  4. Ik ben d’r stil van. Van die tweede foto vooral. En ook van die eerste, van jouw oudste, hoe hij daar staat. Jullie alle vijf zijn mijn helden.

    Reactie door Toaske | februari 12, 2010

  5. You go girl!
    Wat moet dat emotioneel zijn geweest om aldie beelden te zien.
    Het heeft n behoorlijke impact op jullie en vind het zo goed hoe je hiermee omgaat!
    Kus

    Reactie door Nicolekebolleke | februari 12, 2010

  6. Je hebt groot gelijk. Ze kunnen je de bout hachelen en ze zijn belatafeld om te denken dat jij geen prachtige en zeer correcte keuze kan maken.
    En mens, meer dan 3500 foto’s kijken…. Hmm; tja, hield jij niet van achtbanen? 3500 van dergelijke foto’s kijken lijkt mij en behoorlijk enge!!

    Reactie door Yvonn | februari 12, 2010

  7. Yep de bout kan gehaggeld worden. Eensch.

    XOX

    Reactie door Meanannie | februari 12, 2010

  8. De gezichtsuitdrukkingen van Manlief en de houding van Oudste spreken boekdelen… Meis, wat heftig! Er samen over praten is één ding, maar dan ook de beelden zien pfffff

    De reactie van Usar.nl vind ik echt ongelooflijk. Jullie hebben als thuisfront jullie mannen/papa’s/zonen/etc. mee laten gaan met Usar.nl om die o zo belangrijke taak uit te voeren. Dan kunnen, nee móeten, zij op z’n minst toch het vertrouwen in jullie hebben dat jullie discreet omgaan met de foto’s. Daar draait het om als je samen een “familie” vormt. Je hebt groot gelijk!!

    Reactie door Nanna | februari 13, 2010

  9. Goedemorgen! Uiteraard snap ik wel dat niet alle betrokkenen het prettig vinden als ze te pas en te onpas op blogs en nieuwssites staan. Maar aan de andere kant, dit soort werk wordt nu eenmaal vaak gefilmd en gefotografeerd. Dat weet je voordat je eraan begint.
    Je hebt een hoop om trots op te zijn meid. Je man, je zoons en last but nog least – jezelf~
    Hoe gaat het nu met je?
    Ik heb nog niet kunnen vinden waarom je ziek bent?
    Had je mijn mms nog gekregen?
    Vandaag komt Dylan thuis. Zometeen gaat zijn verband eraf en zijn catheter eruit. Hij ziet er tegenop als een berg. Maar het vooruitzicht naar huis te mogen is een goeie natuurlijk. Hoop dat het plassen gelukt is als Sjoerd arriveert en dat ze snel weg mogen.
    Ik ga dus snel aan de slag nu, moet toch minstens taart en bloemen hebben voor hem als ie thuis komt.
    xxx

    Reactie door Marleen | februari 13, 2010

  10. Pffft ik zit al met tranen in m’n ogen na 3 foto’s, laat staan als ik ze allemaal had gezien.. De uitdrukking in de ogen van je man vertellen eigenlijk al het hele verhaal. En als je dan met een warm kinderlijfje in je armen gedrukt staat…naast redder is hij ook nog eens vader en dan hakt dat er in hoor. En jullie Oudste daar in het midden, wat een beeld voor de mannen die terugkwamen op Schiphol…!

    Reactie door Madelief | februari 13, 2010

  11. Die tweede foto krijgt van mij echt een nominatie bij de World Press Photo of wat voor andere club dan ook waar je grote prijzen kunt winnen met foto’s die spreken.

    Reactie door Mammalien | februari 13, 2010

  12. Je hebt gelijk hoor, manlief mag best op je blog staan, misschien wil usar voorkomen dat mensen voor de sensatie allerlei foto’s van nare zaken in de openbaarheid brengen.

    Trouwens die uitdrukking is tamelijk goor hoor, ik denk dat je tente de letterlijke betekenis ook niet wist.
    Ik wel en ik denk er niet over om zo’n onsmakelijke actie uit te voeren !

    Reactie door Haba | februari 13, 2010

  13. Mooie foto’s Repel, die alleszeggend zijn!!

    Reactie door Wondelgijn | februari 13, 2010

  14. @Haba….als ik nadenk, zou het zomaar kunnen zijn dat ze het wel wist. Ik heb het eerst even opgezocht voor ik het op de log zette (ik wilde ook wel eens weten wat ik ging opschrijven). Ja, best goor. Maar oed, de uitdrukking is zo oud….moest wel kunnen dacht ik.

    Mooi is die tweede foto he, de volledige foto (met het meisje erbij) is ook erg indrukwekkend.

    Reactie door De Repel | februari 13, 2010

  15. Ik ga nu eerst maar eens Googlen op de betekenis.

    Ah, jullie hebben gelijk. Tamelijk goor. Maar wel passend in deze context.
    Mooie foto’s. Succes met verwerken van alles. Wees lief voor elkaar.

    Reactie door Ri | februari 13, 2010

  16. Ik vind dat je gelijk hebt, de foto’s die je hier met ons deelt, daar heb je toch geen toestemming voor nodig? En ik had ze niet willen missen, zeker niet de foto met oudste pontificaal in het midden. Dat zegt meer dan die overige zoveel foto’s.

    De uitdrukking, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar toen ik de titel las, had ik al een idee wat het ongeveer betekende. In het engels zeggen ze geloof ik, “kiss my ass”. Wat ik niet hoef te vertalen.

    Reactie door Carla | februari 13, 2010

  17. Grinnik, ik deed het er wel een beetje om, maar ik had ook weer niet gedacht dat de titel van het logje voor zoveel consternatie zou zorgen!

    Reactie door De Repel | februari 13, 2010

  18. Die foto’s zeggen zoveel. Over wat Repelman daar meemaakte, over dapper zijn en moed hebben. Je leest zoveel in zijn ogen. Erg mooi. En ook confronterend, maar desalniettemin: erg mooi.

    *gaat nu eens koekelen op ‘bout haggelen’, want ik ken alleen de term ‘bouten’, en die is niet erg smakelijk*

    Reactie door 't Kleine Kikkertje | februari 13, 2010

  19. Hmm, oké. Weinig fraais. Maar het heeft niets te maken met mijn ‘bouten’. Gelukkig. Want da’s echt vies!

    Reactie door 't Kleine Kikkertje | februari 13, 2010

  20. Mooi! ( Ik kan me niet voorstellen dat je deze foto’s niet zou mogen plaatsen.)
    Wat zul je trots op hem zijn..!

    Reactie door Novy | februari 13, 2010

  21. Heel ontroerend! Dit heeft geen commentaar nodig…

    Reactie door zeezicht | februari 13, 2010

  22. Nabrander: ik had natuurlijk wel kunnen weten wat de bout haggelen betekent. Bouten = schijten. En als iets ‘niet te haggelen’ is, dan is het niet eten. Ik moelijk doen met Google. Nergens voor nodig dus. Gezond verstand brengt je verder.

    Reactie door Ri | februari 13, 2010

  23. Ach wat ’n mooie foto’s Repel! Oudste vol spanning voor de deur zegt echt heel veel. Net als die andere foto’s zeggen hoe je man het had en dan zijn deze foto’s nog maar een stukje van het geheel.
    Ik ken die uitdrukking trouwens vaag wel. Wij zeggen nog wel eens: ‘zal me m’n reet roesten’. Net zoiets dus😉

    Reactie door Nicolette | februari 13, 2010

  24. Prachtige foto’s! Ook die houding van oudste, geweldig!

    Reactie door Purperpolletje | februari 13, 2010

  25. Terecht hoor Repel, een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag best.
    Maar wat zal je blij en trots met deze dvd zijn.
    Ennuhhh een bruine Leffe kan ook op het terras van het Praethuys,misschien een leuk idee voor het voorjaar met man en daltons?

    Reactie door Leidse Glibber | februari 14, 2010

  26. Prachtige foto’s Repel. Zoals die oudste daar staat! En die blik in zijn ogen op ALLETWEE die foto’s! Geweldig!

    Reactie door baasbraal | februari 14, 2010

  27. je hebt groot gelijk Repel…. je kent die bordjes wel: “Verboden zich op het gras te bevinden…?”… nou iedereen loopt over het gras.. we zijn allemaal van tijd tot tij B.O. burgerlijk ongehoorzaam… dat moet ook….

    fijne valentijn….

    grts

    Reactie door clair1991 | februari 14, 2010

  28. Prachtige foto’s. Je bent terecht trots, op al je mannen.

    Reactie door Natasja | februari 14, 2010

  29. Indrukwekkend die uitdrukking op zijn gezicht.. Mooi!

    Reactie door Mies | februari 14, 2010

  30. Ontroerend verhaal Repel.
    Mooi die foto van je mannetje met die kind.
    Heel mooi wat je zegt had hij het maar meegenomen in zijn broekzak.
    Veel foto’s je had zeker geen ogen meer over toen je klaar was.
    Liefs Cathleen.

    Reactie door cathleen | februari 14, 2010

  31. oh ja, ik zie je oudste staan, mooi!
    en je man met dat meisje
    ook al zien we haar niet, we kunnen wel voorstellen hoe die foto in het geheel moet zijn
    ook mooi!

    Reactie door Eu Mesmo | februari 14, 2010

  32. Wow Repel, wow. Nee, niet die titel, maar de rest ;-))

    Reactie door Zeeuwse mama | februari 17, 2010

  33. Groot gelijk!

    Reactie door prutsen | februari 17, 2010


Geef een reactie

