Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Als hij maar geen Bobby Fischer wordt

Ziek zijn heeft zijn voordelen. Ik kan de hele dag knuffelen met Jongste en ik kan de hele dag Twitteren. Ik Twitter nooit in de baas zijn tijd, dus nu ga ik helemaal loß. Dat mijn darmen de zumba dansen en mijn maag zeeziek is, is in dat opzicht maar een kleine beperking. ’s Nachts is dat een ander verhaal. Door de darmkrampen kan ik de slaap absoluut niet vatten en Manlief is ook not amused met de gevolgen van mijn darmgriep voor het klimaat in de slaapkamer. Maar ik vind mezelf zieliger dan ik hem vind. Inmiddels lijkt het alsof mijn ingewanden beurs zijn van de continue pijn. Ik ben het beu.

Enfin. Een ander voordeel van ziek zijn is dat ik de kinderen uitgebreider meemaak rond het schoolgebeuren. Gisteren kwamen de oudste twee Daltons uit school. Nadat ze allebei in koor “leuk” hadden geantwoord op mijn vraag, vroeg ik aan Middelste wat hij op de plusgroep had gedaan.

hij: ik heb geschakeld!
ik: ????
hij: nou, het paard doet eerst een stapje zo en dan gaat ‘ ie zo.
ik:!!!!, maar ook nog steeds een beetje ???? hij kan schaken? hij is 4?
Oudste: hij kan schaken! Middelste, zullen we een potje schaken?

Oudste heeft in de loop der jaren leren schaken van opa. Ik geloofde nooit dat Middelste het ook al kon, maar verhip, ’s avonds zaten die twee een potje te “schakelen”. Strategisch schort er uiteraard nog wel wat aan, maar ze zetten het bord op en ze kennen de bewegingen. Middelste blijkt ook de basisregels al te kennen. Het was een bijzonder gezicht om die twee te zien schaken. En ik krijg steeds meer inzicht in Middelste en zijn ontwikkeling. Hij is niet zomaar sneller dan andere kinderen. Hij ontwikkelt zich op een andere wijze, hij leert anders. Needless to say ben ik heel erg blij met dit nieuws uit de plusgroep: ze laten hem niet alleen maar bovenbouw werkjes doen, ze bieden van alles aan. Voorlopig laat ik hem nog even zitten op deze school, maar ik heb in Repelbuurdorp al een Leonardoschool gespot. Mocht het er van komen. Tot die tijd mag hij lekker schakelen op school.

Manlief kan helaas niet schaken. Ik heb in een grijs verleden gelukkig nog twee schaakdiploma’s gehaald: een pionnen- en een torendiploma. Voorlopig kan ik daar nog wel even mee vooruit. Nu vraag ik me 2 dingen af: hoe oud zal Oudste zijn als hij zijn vader qua lengte inhaalt, en hoe oud zal Middelste zijn als hij voor het eerst van zijn opa gaat winnen met schaken? (Waarmee ik aangeef dat opa voor mij vele maatjes te groot is.)

februari 11, 2010 - Posted by | De Daltons | ,

29 reacties »

  1. geloof dat ik toch ook maar es moet gaan twitteren… maar kom nu al niet rond met mijn blogrondes…
    en ai ai, wat lees ik daar?! je darmen die de zumba dansen… hm, daar worden ze dan wel fit van hé🙂
    beterschap hoor!
    en amuseer je verder maar met twitteren, knuffelen en terug je schakelkunstjes leren… zodat je tegen je zonen nog kan winnen, hihi!

    Reactie door tricky | februari 11, 2010

  2. Wat gaaf dat hij leert schaken, dat zijn de leuke dingen toch? In plaats van nog een moeilijker sommetje ook eens heel wat anders. Verdiepen/verbreden, mooie termen, maar belangrijk is gewoon dat hij zijn tijd niet zit te verdoen en lol heeft.

    En, kan opa een beetje tegen zijn verlies? (-;

    Reactie door Mammalien | februari 11, 2010

  3. Oja, en sterkte met de griep..

    Reactie door Mammalien | februari 11, 2010

  4. Beterschap Repel, leuk om met je knullen te schaken, ik weet wat de stukken kunnen doen en hoe ze bewegen maar verder ben ik nooit een schaker geweest. Ik zie hier beneden dat ik ben genomineerd voor een stokjesaward. Ik moet er nog eventjes over denken dus ik weet niet of ik hem meeneem.
    Maar ik zal eens een verwijzing bakken naar jou en naar Janneke want als niet punters moeten jullie apart vernoemd worden op mijn blog.
    Nu ik weer een behoorlijke pc heb met een werkend bewerkingsprogramma, zal ik me daar eens aan gaan wijden.

    Reactie door Haba | februari 11, 2010

  5. Ziek zijn is niet leuk. Maar het komt wel heel goed uit dat je vandaag een dagje thuis bent😉

    Schakelen, tsja, ooit wist ik de regels. Maar aanleg… ho maar.

    Reactie door Ri | februari 11, 2010

  6. Kan niet schaken nie. Wil het niet kunnen ook nie.

    Fijn dat ze Middelste op school op allerlei gebied stimuleren zodat hij niet volgend jaar al klaar is met de basisschool. En beterschap voor jou, arm schaap.

    Reactie door Natasja | februari 11, 2010

  7. Ik kan niet eens schaken, haha!!
    Wat knap van hem zeg.

    Enne.. beterschapjes!

    Reactie door Nicoleke | februari 11, 2010

  8. oh jah k vind het verrassend leuk en goed ook van de plusgroep, dat ze dit ook oppikken, leuk een nieuw spel( maar dan moeilijker en mogelijk uitdagender dan ehm de normale makkelijke kinder(achtige) spelletjes!!)En het lijkt me ook voor je jongetje zelf leuk een nieuwe speel uitdaging ….of hebben jouw jongens daar geen last van?( dat ze kinderspelletjes wel eens te makkelijk kinderachtig en NIET uitdagend vinden>)
    beterschap!
    gr sillie

    Reactie door sillie | februari 11, 2010

  9. Zo Repel ik heb de verwijzing gemaakt en op mijn blog neergepoot, zo kan iemand door op ‘jouw plaatje’te kliken , gelijk bij jou terecht komen, wel zo handig trouwens.

    Reactie door Haba | februari 11, 2010

  10. Jullie verwoorden het beter dan ik: niet alleen maar moeilijker sommetjes….zo is het precies.

    Haba: wat een mooie knop heb ik gekregen op je log! Helemaal ‘ik’! Ben er hartstikke blij mee.

    Reactie door De Repel | februari 11, 2010

  11. Dat is gaaf, dat hij leert schakelen! Onze oudste kan ook een beetje schaken (strategie is inderdaad nog ver te zoeken) en het grappige is dat hij het vroeger ook ‘schakelen’ noemde. En onze jongste neemt dat al over😉. Hoewel die nog geen flauw benul heeft van de spelregels.

    Reactie door Carla | februari 11, 2010

  12. Beterschap !!!!
    Schaken dat doen de kids hier ook en dan voel ik me oliedom want ik kan het niet

    Reactie door ilse | februari 11, 2010

  13. Die school van jou is best bijzonder dat ze de slimme kinderen leren schakelen. Goed hoor!
    Beterschap met je darmen, voordeel van buikgriep is dat je er lichter uit komt dan dat je erin ging, maar da’s dan ook het enige…

    Reactie door Nicolette | februari 11, 2010

  14. Wat een goed idee! Een nieuwe uitdaging weer waar hij vast niet zo snel op uitgekeken raakt.
    Sterkte met je maag en darmen!

    Reactie door lien | februari 11, 2010

  15. Gaaf, schaken! Dat snap ik dus echt niet.. helaas.
    Leonardoschool is misschien inderdaad wel een optie voor middelste. Hier is ook een lagere school gestart en op de middelbare gaan ze ook starten.

    En voor jou: beterschap! Buikgriep is zo naar (en pijnlijk ook), sterkte, groet Roelien

    Reactie door Roelien | februari 11, 2010

  16. he meid dat kan niet hoor…. daar ziet hij er veels te leuk voor uit….ik heb ook uren geschaakt.. dat was bij ons thuis de nationale sport… dat en bridge.. dus je weet het wel…

    beterschap nogmaals
    grts

    Reactie door clair1991 | februari 11, 2010

  17. Ik hoop dat je snel weer beter bent.
    Vier jaar en dan al schaken dat wordt een Bobby Fischer, maar dan wel met Dalton/Repelbloed dat scheelt ahahhahah

    Reactie door Leidse Glibber | februari 11, 2010

  18. Hoe oud is Middelste als hij jou verslaat met schaken?

    Reactie door Wieke | februari 11, 2010

  19. Als ik het zo inschat zal dat met 5 zijn. Ik heb nog nooit een noemenswaardige wedstrijd gewonnen. Sterker nog: ik heb nog nooit een partijtje schaak gewonnen. Ik ben net als de jongens nu slecht in strategisch.

    Ik vraag me met angst en beven af: zou Middelste nu al van me winnen?

    Reactie door De Repel | februari 11, 2010

  20. Als je 1.e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 e6 6.Lc4 (De Fischerzet) 6…Pc6 7.Lb3 Le7 8.Le3 0-0 9.f4 heb je een onoverwinnelijke opening. (Sssshht geheim :-))

    Reactie door prikkeldraad | februari 11, 2010

  21. Ja, leuk schaken. Ik ben het vriendje aan het leren, nu kan ik nog winnen, maar ik vrees dat dat niet lang meer duurt.
    Wat goed dat middelste dit al leert. Hij zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven en hij kan het papa ook nog wel even leren. Toch?

    Reactie door Toaske | februari 11, 2010

  22. @Prikkeldraad: Middelste en ik zijn van de geheime….opa weet van niks…..

    Reactie door De Repel | februari 11, 2010

  23. Goedemorgen! Ik zag je vraag gisteren op het forum maar het antwoorden duurde vrij lang. Zoveel te doen ineens als je dan weer thuis bent! Heb wat foto’s van Dylan op mijn hyves gezet. Het gaat goed, maar hij moet op de dag zijn kraantje elke 3 uur open zetten. Dat doet pijn. ’s Nachts krijgt ie een zak. Ik heb hem gisteren lekker gewassen enzo, hij mag niet douchen maar op een stoel heb ik toch zijn lange haren kunnen wassen.
    We gaan er straks weer naartoe. Zal je vanuit het ziekenhuis mms-en okay?
    Dank voor je lieve belangstelling, vergeet niet om aan jezelf te denken en beter te worden he. Ik heb nog steeds niets gelezen hier dus geen idee wat je hebt. Hoop dat je de tijd neemt om beter te worden.
    Knuffels aan je lieve zoons en neem er zelf ook één!
    xxx

    Reactie door Marleen | februari 12, 2010

  24. Zo leuk als ze gaan schaken!! Wij hebben er al heel wat potjes opzitten hier met de kids!! Daar is in een later stadium ook nog verwoed scrabbelen bij gekomen, wat nog steeds favoriet is hier!! Ga maar lekker schaken met de kids en word ondertussen beter!! (zal ik dat ook doen….*zucht*)

    Reactie door Wondelgijn | februari 12, 2010

  25. ik kan ook niet schaken.
    Leuk dat ze dat leren op school.
    Beterschap voor jou had ook krampen maar is gelukkig weer over.
    Hoop niet ziek te worden mannetje is ook grieperig ben bang dat ik het ook krijg.
    Helppppppppppp
    Fijn weekend.
    Groetjes Cathleen.

    Reactie door cathleen | februari 12, 2010

  26. Goed dat ze ook dat leren in de plusgroep. Schaken is zo leuk! En wat een knappe middelste: letterlijk en figuurlijk (maar dat wisten jullie natuurlijk al lang)😉

    Reactie door prutsen | februari 12, 2010

  27. Knap zeg, een vierjarige die kan schaken! Ik kon het ook op zes jaar, gewoon door te kijken hoe de anderen het deden.
    En verzorg je griep maar goed hé! Je geraakt zo moeilijk van die loopneus af!

    Reactie door zeezicht | februari 12, 2010

  28. Ja leuk he dat je met je kinderen spelletjes kunt doen op je “eigen niveau”. Met onze oudste speelden we lotto op kleuterleeftijd, onze jongste schaakte idd als kleuter ook en ze was ook helemaal verzot op colonisten van Catan…vanaf 10 jaar staat er op de doos….Gelukkig is ze nu als 12 jarige puber lekker puber….vanavond en morgen viert ze carnaval en zondag vertrekt ze met een jongerenreis op wintersport naar Slovenie…..ook sociaal kan ze dat goed aan…..Middelste deed dat ook, die deed hetzelfde wat oudste deed ook al was ze 2 1/2 jaar jonger dan hij, maar bij jongste is dat wel anders…ze is mijn jongste en nu al o zo groot…Geniet maar lekker van die beschermde tijd met jonge kinderen…..Hoewel het is ook wel heerlijk om ze zo uit te zien waaien als zekere, leuke, ondernemende, sociale en lekker in hun vel zittende jongeren….we hebben het goed gedaan, denk ik dan!

    Reactie door Marieke | februari 12, 2010

  29. dus jouw darmen zijn ook van slag? ik heb er ook enorm last van
    jongste was van de week al ziek thuis met dezelfde klachten
    schaken… heb hier een schaakspel uit afghanistan staan waar niemand aan mag komen
    dus als je een keer hier bent met je kids zal ik het wegzetten haha

    Reactie door Eu Mesmo | februari 14, 2010


Geef een reactie

