Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Mijn muziek, mijn emoties en mijn hardlopen

De Repel is niet heel erg goed in het omgaan met emoties. Ze kan geen ruzie maken, ze is slecht in uithuilen en al kan ze heel erg boos zijn, met boosheid omgaan is een tweede. Dat kan ze ook niet zo goed. Eigenlijk helemaal niet, laten we eerlijk zijn.

Waar de Repel wel heel erg goed in is, is emoties voelen bij muziek. En ze is goed in hardlopen. De iPod heeft die combinatie heel erg goed begrepen. Hardlopen met nummers in je oor die wat met je doen is voor mij dé manier om een en ander op een rijtje te zetten. Om af te reageren, om tot op het bot te gaan, om te janken. Ja-ha: ik kan ook jankend hardlopen. Zo goed ben ik in hardlopen namelijk, ja. En nu ga ik loggen over muziek. Net als Joeltje.

Joeltje logde een logje met alleen een liedje en ze zei dat ze zich er daarmee makkelijk vanaf maakte. Dat vind ik niet. Niks zo persoonlijks als muziek. Het bewuste nummer had ik toevallig gekocht op iTunes toen Manlief in Haïti zat, maar ik had toen mezelf verboden ernaar te luisteren totdat hij weer veilig thuis was. Als er toen iets gebeurd zou zijn met hem, zou ik er nooit meer naar hebben kunnen luisteren, terwijl ik zo graag me hem wilde knuffelen op de tonen van dit nummer. “Stay with me, just breathe…Did I say that I need you, did I say that I want you…”

Maar goed. Mijn hardlopen. De CD die ik de laatste twee maanden via mijn iPod in mijn hoofd heb, is van Audioslave. Het album lijkt wel gemaakt voor de 10 kilometer. De eerste nummers zijn agressief, upbeat, ritme 5’10” de kilometer. Precies wat je nodig hebt om op te starten en de strijd tegen de tijd aan te gaan. Tussen de 3 en de 7 kilometer gaat vervolgens alles vanzelf en heb je niks nodig behalve de goeie nummers die op de CD staan. En dan, rond het 7 a 8 kilometer, als het zwaar wordt het tempo hoog te houden. komen er nummers die wat met je doen. De CD klopt helemaal. Ik ga tot snot, ik verbeter beste tijden en ik jank. Allemaal op de nummers van Audioslave. Repel hartje Audioslave. Best wel jammer dat ze uit elkaar zijn.

***

De eerste kilometer. Het nummer heet ‘Cochise’: een beruchte Indiaan. Het verhaal rond Cochise is de moeite van het nazoeken waard op bijvoorbeeld de (Engelstalige!) Wikipedia. Geloof me. Al hou je niet van de muziek, wat de meeste van jullie niet zullen doen…

Het tweede nummer. Hij past in het ritme dat je moet maken voor een betere tijd. Op de fiets naar werk met windje 6 tegen doet dit nummer het trouwens ook helemaal goed voor me, met name de tekst: “you gave me life, now show me how to live”

Rond een kilometer of 6-7-8 zit je in je ritme, maar je wordt moe. Je hebt stimulans nodig om in je tempo te blijven, om niet te vertragen. Upbeat-nummers doen het dan voor mij niet meer. En dan komt Audioslave met een ballad die om en nabij past in het tempo (2x stappen per beat is hetzelfde als 1x stappen per beat als mijn stappentempo maar hetzelfde is). Als het geen wedstrijd is en alleen maar training verloorloof ik me soms een traan, al hardlopend…”Put millions of miles under my heels, And still too close to you, I feel.” Iedereen die niet van pokkeherrie houdt, mag alles overslaan, maar moet dit nummer is het beluisteren waard…dit is nul pokkeherrie.

En nu is Manlief thuis. Inmiddels ben ik erachter dat ik eeuwig trouw ben. Niet schrikken: Manlief was altijd al voor eeuwig, maar nu blijk ook op muzikaal gebied een zwaan te zijn. Want:

Ik ben erachter dat de zanger van de nummers die ik tegenwoordig hoor tijdens het lopen, dezelfde schrijver/zanger is van mijn “all time favoriete” nummer uit 1994.

Vanavond heb ik in de keuken geslowd op sommige van de nummers hierboven, en op het nummer dat Joeltje logde. Ze maakte zich er niet makkelijk vanaf. Het was persoonlijk. En dat is dit nummer voor mij ookk.

februari 1, 2010 - Posted by | Repel

25 reacties »

  1. Oh heerlijk, slowen in de keuken! Wat romantisch. Muziek kan zoveel betekenen. Mooie nummers. Als ik ooit trouw, dan gaat Just Breathe gedraaid worden. Dat weet ik zeker!

    Reactie door Toaske | februari 1, 2010

  2. Hier is mijn manlief helemaal verzot op hardlopen. En als ik je verhaal zo lees denk ik dat ik hem binnenkort ga verrassen met zo’n zelfde cd voor zijn solo-trainingen.. Bedankt voor de tip!! Zou zo zelf zin krijgen om te gaan lopen…

    En Pearl Jam, heerlijk.. Heb het nummer steeds opnieuw weer afgespeeld. Jammer dat manlief al op één oor ligt 😉

    Reactie door Natalie | februari 2, 2010

  3. Naar muziek luisteren wil ik wel, maar om te gaan hardlopen?
    Een conditie van 0,0 en een heel hoog cijfer voor: “geen zin”!

    Reactie door Fenny | februari 2, 2010

  4. Mijn lief wil juist geen muziek tijdens het lopen. Hij luistert liever naar zijn ademhaling en de stilte zegt hij. Thuis herrie genoeg:-)

    Reactie door Door | februari 2, 2010

  5. Ik ren ook het liefste met muziek.
    Tijdens de warming-up van onze wedstrijden (en soms ook als we gewoon trainen) hebben we altijd muziek. Het pept je op en zorgt er ook voor dat je net wat harder kunt gaan.
    Je gaat mee in het ritme en voelt de energie. Heerlijk!
    En inderdaad, wat je zegt.. muziek is zo persoonlijk.
    Niks mis mee in een logje.

    Reactie door Nicoleke | februari 2, 2010

  6. muziek is zo werelds en meteen zo persoonlijk.. nee een logje met muziek is prachtig…en dat lekker meegaan met de muziek…(naar Gouda, een pijp halen…..:)
    grts

    Reactie door frieke | februari 2, 2010

  7. Muziek is heel mooi en past ook mooi in eenlogje
    VOndt just breath heel mooi.
    Lekker slowen in de keuken.
    Mijn mannetje houdt iet zo’n van slowen ja als hij een paar biertjes op heb:D.
    Kan ook heel sentimenteel worden op sommige muziek.
    Fijne dag vandaag nog Repel.
    Liefs Cathleen.

    Reactie door cathleen | februari 2, 2010

  8. Wat een heerlijke muziek! Ook zonder hardlopen..

    Reactie door Roelien | februari 2, 2010

  9. En muziek is zo belangrijk bij het verwerken van emoties, het opslaan van herinneringen en het vinden daarvan!

    Reactie door Roelien | februari 2, 2010

  10. Behalve de laatste, is het allemaal niet zo mijn muziek, maar…als ik me voorstel dat je er rennend naar luistert, zie ik het helemaal voor me. Ik ZIE je als het ware voor me, rennend bij deze muziek. Go girl, go! En nog even over die emoties: je zet je boosheid en angst prima om in iets positiefs. Denk aan je muggeplasje! Dat is precies wat ik bedoel met het hanteerbaar houden van je emoties.

    Reactie door baasbraal | februari 2, 2010

  11. De oordopjes blijven niet in mijn oren zitten tijdens het sporten, te kleine oortjes denk ik…
    Maar ik zou best op de crosstrainer willen met mijn zelf gekozen muziek (al is die wel anders dan de jouwe) in plaats van de muziek van Ilse de Lange die ze vanmorgen op de sportschool hadden. Daar ga je ook niet harder van lopen…

    Reactie door Wieke | februari 2, 2010

  12. Grappig dat je jezelf “de Repel” noemt. Was net jouw avonturen met Audioslave e.a. aan het lezen, blijf ik toch ondertussen denken “repel, repel?, repel?, waar doet me dat toch aan denken?” Vind ik dit via een online woordenboek: repelen` re – pe – len (repelde, h. gerepeld) het vlas met de repel van de zaaddozen ontdoen. Nee, dat zocht ik ook niet. Repel…steeltje, is dat de associatie dan?
    Help me uit de droom!

    Oh ja, Audioslave doet me een beetje aan AC/DC denken. Soms wel lekkere muziek, maar zou het niet zo snel opzetten thuis. Ik ben meer van de softere muziek.

    Reactie door prikkeldraad | februari 2, 2010

  13. Het komt van Repelsteel inderdaad….niemand weet, niemand weet….dat ik Repelsteeltje heet! Ik log niet onder mijn eigen naam en vond deze wel toepasselijk als a.k.a.

    Ik weet niet eens meer wie, maar iemand begon mij Repel te noemen, die had ik niet eens zelf bedacht. Maar ik vind ‘m leuk: Repel.

    Reactie door De Repel | februari 2, 2010

  14. Mysterie opgelost.
    Is inderdaad leuke naam.

    Reactie door prikkeldraad | februari 2, 2010

  15. Mooi hè, dat laatste nummer. Sommige muziek is zoooo mooi dat je vanzelf gaat huilen, gewoon zonder aanleiding of associatie.

    Reactie door barbara | februari 2, 2010

  16. Ik dacht hé Repel heeft muziekjes en klikte zonder eerst te lezen (ja errug hè) op de bovenste. En ik was meteen terug in mijn jeugdjaren.

    Niet zozeer Audioslave (wel us gehoord maar geen hele CD’s) maar wel het genre. AC/DC schoot me te binnen, Rage against the machine, Nirvana, Pearl Jam, REM, Metallica, Red Hot Chilli Peppers, Guns ’n Roses en iets later Korn en Limp Bizkit.

    Mijn all-time favorite? Metallica – The Unforgiven, bij dat nummer kan ik pas janken.

    Over hardlopen kan ik niet meepraten 😛

    Ps. Dit onderwerp jat ik van je binnenkort 😉

    Reactie door Meanannie | februari 2, 2010

  17. Ik hoor vaker dat sommige nummers tijdens het hardlopen veel intenser overkomen.
    Off topic, hier nog zo’n carnivoor hoor hahahah

    Reactie door Leidse Glibber | februari 2, 2010

  18. Hmmmm, al die enthousiaste verhalen over hardlopen brengen mij wel aan het twijfelen…zou ik dat ook kunnen?
    Misschien eerst nog maar wat extra ballast wegwerken en alvast wat muziek uitzoeken…
    Het nummer van Pearl Jam is mooooi en blijft de hele tijd in mijn hoofd hangen. De andere nummers ga ik laten horen aan mijn lief. Hij loopt nu nog zonder muziek, maar misschien vindt hij dit wel iets…

    Reactie door Nanna | februari 2, 2010

  19. In de tijd dat manlief op uitzending was kon ik mijn tranen niet bedwingen bij de liedjes van Racoon: ‘Love you more’ en ik kon niet meer ophouden met janken als ik ‘Patience’ van Guns N’ Roses hoorde! Maar ja, om nu 6 maanden niet meer naar die liedjes te luisteren…. geen optie! Dus, jankte ik af en toe eens hard mee en krabbelde daarna weer op… Bij zijn thuiskomst werd ‘Brothers in Arms’ gespeeld op de luchthaven. Daar kan ik dus ook niet meer naar luisteren zonder tranen…. (ik word een oude sentiment, ja…. sorry!)
    Pearl Jam met Breath is nu ook favoriet bij mij, gelukkig zonder tranen!! 🙂
    Net als ‘woman’ van Anouk en het liedje ‘my shoes’ dat ook op haar laatste cd staat!! Gaaf!! Knoerhard en lekker meegillen!! 😀

    Reactie door Wondelgijn | februari 3, 2010

  20. persoonlijk heb ik niet zo heel veel met muziek
    alleen als ik me klote voel, dan kan ik sommige nummers echt niet te horen zonder dat ik moet janken

    ps. ik kan niet op punt komen dus ik kan zelf ook geen logjes plaatsen
    erg irritant maar zodra het weer lukt zal ik snel weer wat plaatsen

    Reactie door Eu Mesmo | februari 3, 2010

  21. Ik doe niet aan hardlopen Repel, maar met deze muziek ‘ren’ ik zo 10 kilometer met je mee :-)…slow nu even weg met …Stay with me, just breathe….

    Reactie door Imna | februari 3, 2010

  22. Vandaag (en morgen) is het weer Porcupine Tree….

    Reactie door De Repel | februari 4, 2010

  23. Grappig, ik heb niets met de muziek. Maar je manier van het brengen maakt het heel smakelijk en bijzonder!!!

    Reactie door Jealine | februari 5, 2010

  24. Ik ben altijd wel op zoek naar nieuwe muziek. Audioslave zei me niet zoveel.

    Maar voor mij helaas, muzikaal mooi, maar jammer dat ze gaan zingen. Ik vindt de zangstem niet mooi/aansprekend. Ik kan me wel goed voorstellen dat je hier goed op kan hardlopen.
    Zelf loop ik nooit met muziek op, maar dat is bij ons ook niet nodig. Altijd hoor ik wel ganzen/vogels, wind door de bomen enzovoort. Het mooiste is wel als je door de bossen loopt en geen enkel ander menselijk geluid hoort dan je voetstappen en ademhaling.

    De laatste twee nummer staan wel al lang bij mij op een stickie voor in de auto. Dat is mijn muziek tempeltje

    Reactie door Wesley | februari 7, 2010

  25. Upload en download gratis muziek en jouw eigen artiest profiel aanmaken op: http://www.videomusic.nl

    Reactie door sjoerd | juni 22, 2010


Geef een reactie

