Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

De schaamte voorbij, de Repel presenteert trots: Hoogbegaafd in de Plus-Groep

Je eigen kind is de leukste, de liefste en de mooiste. Nee, als moeder ben je duidelijk niet altijd even objectief.
En eigenlijk….hoort het ook zo. Zolang je het maar niet in het belachelijke trekt.

Aan de andere kant heb je ook zoiets als moederinstinct. Ik weet niet of het wetenschappelijk bewezen is, dat fenomeen,
maar ik voel aan mijn moederinstinct dat het bestaat. En daar mag je best op vertrouwen.

En je hebt het cliché dat je als moeder je kind het beste kent.
En cliché’s zijn uitspraken die een cliché zijn geworden vanwege één simpele reden:
Door de bank genomen kloppen ze.

En soms….soms zijn dingen gewoon zo. Soms is het gewoon een feit. Moeder of geen moeder, trots of niet.
Soms is het gewoon zo.

Ik wist van de kinderpsycholoog dat het nu eenmaal zo is dat Middelste buitengwoon pienter is. Hoe pienter is nog niet in te schatten. En ik wist van het laatste jaar crèche wat er met Middelste gebeurt als hij onder zijn kunnen wordt gedwongen te functioneren. Als het niet goed met hem gaat. Ik wist hoe ik schrok van de uitslag van de psych…ik wist hoe ik me schaamde dat ik het zelf niet had herkend. Ik ken mijn kind toch wel?
Niet dus.
Toen Middelste nog voor de kerst aangaf dat hij school saai vond en dat hij het nu wel had gezien in groep 1, nam ik hem serieus. Na 4 maanden in groep 1 is hij het beu. En nog steeds durfde ik het niet heel hardop te zeggen naar vrienden en kennissen zonder het te downscalen: zo bang was ik dat men zou denken dat ik aan het opscheppen was. Da’s best triest, als je erover nadenkt. Eén keer een negatieve opmerking over mijn ‘naar eigen zeggen hoogbegaafde kinderen’ en ik durf het bijna niet eens meer aan te kaarten in het belang van mijn eigen kind. What was I thinking. Ik kaartte het dus aan.

Vandaag zat ik op school te luisteren naar de juf van Middelste.

En de juf beschreef een kind dat de kring leuk vond de eerste 2 maanden….maar het nu wel had gezien. Hij kent alle antwoorden allang en hij heeft meer concentratie dan de rest. De juf coachet de kleine kinderen en vraagt vragen aan de kinderen die het nog niet weten. Het duurt hem te lang en hij dwaalt af…hij kijkt naar het bord en probeert met zijn vinger in de lucht de letters te schrijven die hij ziet.

De juf beschreef een kind dat de eerste 2 maanden de speelhoeken leuk vond….maar het nu wel had gezien. Hij zat er soms weer bij met een verloren blik en aan wat ze omschreef, herkende ik de naar binnen gekeerde jongen van op de crèche.

Ze beschreef een kind dat nog maar een half jaar 4 is. Dat dol is op spelen en zich thuis voelt bij zijn vriendjes. Dat hij vraagt waarom je een driehoek geen driekant noemt en dat een cirkel geen kanten en geen hoeken heeft, doet daar niks aan af.

Hij blijft dus lekker in zijn klas, maar ze waren na de kerst met hem begonnen met de letter-doos. Omdat ik weet dat Middelste zelf had verzonnen hoe je papa moest schrijven, was ik niet verbaasd toen ze zei dat dat een succes was. Hij graaide direct de blokjes eruit met “eu” en “oe”: welke letters zijn dit? Ze waren ook begonnen met cijfers en rekenen en Middelste beet zich erin vast als een teek met honger.

De extra onderwijs assistent gaat hem stelselmatig extra aandacht geven met speciaal voor hem uitgezochte werkjes. Op een heel breed gebied. En: hij gaat naar de plus-groep. Elke woensdagochtend mag hij naar de plus-groep en daar krijgt hij zijn eigen map met werkjes. In de plus-groep zit een klein aantal kindjes van groep 1-6. Nou ja, hij zit er, er zit een kindje uit groep 4 en de rest is uit 5/6. Maar goed, hij krijgt daar zijn eigen map en hij krijgt een ruim aanbod aan werkjes: zelluf kiezen. Ze zoeken ook zijn interesses: wat vindt hij leuk, waar ziet hij uitdaging? Een uurtje per week, maar hij mag zijn map meenemen naar de klas: als hij wil, mag hij in de klas in zijn map werken.

Toen ik thuis kwam plofte ik naast Middelste: Weet je wat, we gaan school weer leuk maken.
Toen ik het uitlegde, begonnen zijn ogen te glimmen. School wordt weer leuk.

januari 8, 2010 - Posted by | De Daltons | , ,

41 reacties »

  1. ik vind het super dat er gewoon iets mee gedaan wordt! Stel je voor dat ie nog het hele jaar zo door zou moeten gaan? niet dus! super toch!!! wees maar supertrots op ‘m!

    Reactie door Linda | januari 8, 2010

  2. Dat is pas fijn!!… dat hoor je niet zo heel vaak dat ze enthousiast er mee aan de slag gaan.. er zijn veel scholen die hier een voorbeeld aan mogen nemen!..

    Ik hoop dat hij school weer heel leuk gaat vinden!.. maar als zn oogjes gaan glimmen.. dan komt dat vast goed!

    Reactie door Riz | januari 8, 2010

  3. Kan ie toch lekker bij zijn leeftijdsgenootjes blijven, maar wel op zijn eigen niveau. Prima oplossing!

    Reactie door Wieke | januari 8, 2010

  4. Ik krijg hier een heel blij gevoel van!

    Reactie door Carla | januari 8, 2010

  5. veel scholen hebben nog niet of nauwelijks beleid op het ondersteunen van hoogbegaafde kinderen. Steun hebben tenslotte vooral de zwakke leerlingen nodig toch? Daarnaast heerst er een gevoel van schaamte doordat er nu eenmaal een hele naieve groep ouders is die te pas en te onpas met de term hoogbegaafd strooit terwijl eenieder kan zien dat dat heel erg vaak niet van toepassing is. Een hoogbegaafd kind ‘moet’ aan een boel eisen voldoen. Het is niet ‘genoeg’dat je kind, hoe trots je daar ook op mag zijn, in één en ander uitblinkt. Daarnaast is het vaak eerder een last dan een lust, dat hb zijn. En dit vraagt van ouders én van de school wijsheid in handelen. Wat zijn jullie bofkonten met een school die dit ‘zaakje’ goed lijkt in te schatten. Jullie kleine man probeert datgene te bieden dat hij nodig heeft. Opdat een manneke met zulke capaciteiten nstraks geen ondergeschoven kindje dreigt te worden. En wat is dat manneke een bofkont met ouders als jullie….

    Reactie door Caroline | januari 8, 2010

  6. Hartstikke fijn dat de school zo meedenkt. Middelste gaat het gewoon weer fijn krijgen op school.

    Reactie door Toaske | januari 8, 2010

  7. Wat fijn voor m!
    Het is echt zo belangrijk dat ze dit goed oppakken en dat doen ze gelukkig.
    🙂

    Reactie door Nicolekebolleke | januari 9, 2010

  8. wat geweldig dat dit goed opgepakt wordt Repel..en dat jouw middelste er zin in heeft…ik herken je helemaal…..immers ik heb ook 2 hoogbegaafde dochters (en ben het zelf ook al zou je dat nu niet meer zeggen).. bij ons heeft het heel wat voeten in de aarde gehad voordat het erkent werd en voor allebei mijn dochters is het “te laat”geweest…
    maar ze zijn er ook gekomen hoor.. het zijn geweldige persoonlijkheden..
    grts

    Reactie door frieke | januari 9, 2010

  9. Gewoon goed dit! 🙂 Voor hem en indirect ook voor jou. Laat hem maar genieten van zijn kunnen, zonder dat hij een uitzondering wordt. En erg goed van school dat ze zo met jullie meedenken en meedoen. Ik zou megatrots zijn op mijn kind, en vooral de schaamte laten voor wat het is. Tssssk. Mensen.

    Reactie door Henderijn | januari 9, 2010

  10. Intelligentie krijg je kado, wat je er mee doet daar kun je trots op zijn….met deze aanpak van school zal Middelste vast en zeker uitgedaagd worden en iets doen met zijn capaciteiten. Ik ben als moeder net zo trots, wellicht trotser, op mijn dyslectische zoon die zijn VMBO-T diploma haalt als mijn dochter die het tweetalig VWO doorloopt. Al krijg ik op deze opmerking vaak vragende ogen, want ’n kind die bijna alle vakken in het Engels krijgt vanaf haar 12e, dat is toch iets om trots op te zijn? VMBO-T is maar gemiddeld….Ik zie dat echt anders. Als ik het uitleg zie je mensen nadenken, ik hoop ze zo mee te geven dat intelligent zijn handig is, maar dat er zoveel andere dingen zijn om trots op te zijn. En laten we eerlijk wezen een maatschappij vol VWO-ers, moet er niet aan denken….wat moeten we zonder (hardwerkende) VMBO-ers.

    Reactie door Marieke | januari 9, 2010

  11. Echt geweldig dat school er zo op inspringt én dat juf dus precies in de gaten heeft wat welk kind dus aan het doen is tijdens de kring. Wel mooi om te lezen trouwens, dat je middelste dus het schoolbord bekijkt en dan letters in de lucht zit te schrijven!

    Reactie door Madelief | januari 9, 2010

  12. het is zo ontzettend belangrijk dat een kind met plezier naar school gaat
    uiteraard voor zijn ontwikkeling maar ook voor de herinneringen voor later
    gelukkig gaat zijn school op de juiste manier met hem om zodat hij leuke herinneringen kan creëren

    Reactie door Eu Mesmo | januari 9, 2010

  13. Ik herken me helemaal in het verhaal van Marieker. Ook ik heb een docher die vmbo-t doet en een dochter die op het tweetalig vwo zit. Ik ben vaak trotser op dochter nr. 1 dan op nr. 2. Dochter op het vmbo-t moet er hard voor werken en dochter van vwo doet het leren er even tussendoor…

    Ook wij waren trouwens blij met de basisschool. In groep 1/2 nog niet want toen werd gezegd dat ze niet goed kon meekomen, achteraf bleek dat ze zich vreselijk verveelde. Ze kwam in groep 3 en daar begonnen ze met lezen, avi 1. Na een maand werd ze getest en toen zat ze al in avi-7 en voor de kerst was ze klaar met het leesprogramma! School heeft haar toen een ander programma laten draaien, als ik me niet vergis heette dat Humpty-dumpty en er was er nog een, naam vergeten helaas. Ze heeft hier veel aan gehad. Wij hebben er heel bewust voor gekozen om haar geen klas over te laten slaan. Een kind kan nl. wel heel intelligent zijn maar het hoeft niet te betekenen dat het sociaal en emotioneel ook al zo ver is. Nu op het 2-talig draait ze ook heel goed.

    Reactie door claudia b | januari 9, 2010

  14. Wat ontzettend fijn voor Middelste! Dat jullie het hebben gemerkt (en laat het vooral aan iedereen weten, ik snap aan de ene kant best dat je je schaamt maar dat slaat natuurlijk nergens op?! De moeder van vriendje roept ws de hele dag dat hij zo’n goeie keeper is oid?!) En fijn dat de school ruimte heeft om ook echt wat te doen met kinderen die meer kunnen en willen (bij onze school zitten ze in het stadium “we gaan er eens over nadenken wat we daarmee moeten”…)

    Reactie door Mammalien | januari 9, 2010

  15. Hartstikke goed zeg, dat ze dit zo oppakken op school!
    Middelste wordt weer gelukkig en zijn moeder ook!

    Reactie door Nicolette | januari 9, 2010

  16. Klinkt goed allemaal! Fijn.

    Reactie door Toet | januari 9, 2010

  17. Ha! Dat geeft vertrouwen! Fijn-fijn-fijn!

    Reactie door 't Kleine Kikkertje | januari 9, 2010

  18. Super Repel! Koester die school maar!

    Reactie door Sabine | januari 9, 2010

  19. Super dat de school daar zo goed mee om gaat. Daar kunnen inderdaad veel scholen een voorbeeld aan nemen.

    Reactie door prutsen | januari 9, 2010

  20. Ik sta ook niet te popelen om hem een groep te laten overslaan. Hij is erg jong (gunstig jarig). Emotioneel vind ik hem niet klaar om een groep over te slaan. Anderzijds lijkt groep 2 bij uitstek de groep te zijn om over te slaan. Hij komt volgend jaar in een 2/3 combi, dus het zal wel goed uitpakken: kindjes van zijn leeftijd en meekijken met groep 3. Maar dan ligt het er weer aan hoe hij zal varen in de plusgroep.

    We shall see…

    Reactie door De Repel | januari 9, 2010

  21. ik denk dta het heel belangrijk is dta hij het weer leuk heeft op school…. en ook het contact met leeftijd genootjes is en blijft erg belangrijk denk ikBekijk het gewoon per fase …..En wees gewoon net als iedere andere moeder trots op de talenten die je kind heeft 🙂 daar is toch niks geks aan?

    Reactie door sillie | januari 9, 2010

  22. de mijne zit op een montessori, dus daar zou het heel makkelijk zijn om een beetje te mixen, een soort glijdende schaal

    het is niet stom dat je daar nu pas achterkomt (dat is nog maar de vraag, vaak weten we het als moeder wel, maar is het nog een stap te ver om het ook te erkennen, vanwege de mogelijke consequenties),
    bovendien zijn de signalen van hoogbegaafdheid ook niet echt eenduidig,

    maar het is nu duidelijk en dat is fijn, vooral voor Middelste, maar ook voor de Moeder.

    Reactie door assyma | januari 9, 2010

  23. En o ja, mijn oudste vond school ook niet meer leuk, voor de kerstvakantie heb ik voor de zekerheid maar een gesprek met de juf gehad…erg verhelderend voor haar, ze gaat nu extra op hem letten, of het zin heeft weet ik niet, dat weet je pas op langere termijn,

    maar ik denk niet dat hij hoogbegaafd is, of toch wel;-)

    Reactie door assyma | januari 9, 2010

  24. Ik ben trouwens heel erg trots op Oudste: hij is niet jaloers, maar hij vindt het leuk. Hij hoopt dat Middelste een groep overslaat zodat hij bij Buurjongen in de klas komt. Ik vind dat heel erg lief van hem. En bijzonder.

    Ik ben stinkende trots op al mijn kinderen.

    Reactie door De Repel | januari 9, 2010

  25. Heerlijk dat de kids blij zijn en blijven en heerlijk dat je trots bent op ze alle drie. Je hebt het goed aangevoeld en de school ook. Opvoeden gaat niet vanzelf. Het is begeleiden elke dag weer en elk kind die begeleiding geven die het nodig heeft (en die het verdient). Mooi hoor.

    Groet Roelien

    Reactie door Roelien | januari 9, 2010

  26. Je mag blij zijn met die juf en school want het is niet overal zo. Fijn voor middelste dat ie nu weer een uitdaging krijgt en school weer leuk gaat vinden !

    Reactie door ilse | januari 9, 2010

  27. Goeie deal!! En knappe middelste, jij hoeft niet te downscalen… de opscheppers haal je er zo uit en dat ben jij niet. Jij bent een down 2 eart mama. Liefs

    Reactie door Joeltje | januari 9, 2010

  28. Down 2 earth

    Sorry, ik ben soms wat te snel…

    Reactie door Joeltje | januari 9, 2010

  29. Wat geweldig dat de juf zo goed in de gaten heeft hoe middelste in de klas zit. En dat ze gewoon aan de slag zijn gegaan met hem, zonder dat jullie aan de bel hebben moeten trekken. Ik hoop dat hij weer heel veel plezier gaat hebben op school. En blijf jij maar gewoon heel erg trots, daar heb je alle reden toe!

    Reactie door Renske | januari 10, 2010

  30. Goed gedaan Repeltje! School moet, ook voor die kinderen, gewoon leuk en uitdagend zijn!! Ze hebben het vaak al moeilijk genoeg omdat ze zich toch al wat anders voelen dan de rest van de klas. Ze zien en voelen heus wel als kinderen anders naar ze kijken omdat ze zoveel verder zijn.
    Hoera voor de juf!!

    Reactie door Wondelgijn | januari 10, 2010

  31. Kijk, die school heeft het begrepen. Dikke duim omhoog voor de juf en jullie, jullie krijgen gewoon een knuffel. Wat lief ook van Oudste die hem graag bij Buurjongen in de klas ziet komen. Dit gaat vast goedkomen!!!

    Reactie door Barbara | januari 10, 2010

  32. Meid, ik ben zo trots op je en op je school. Maar ik ben ook trots op ons, wij pioniers van het eerste uur. In 1985 is de eerste vereniging voor ouders van hoogbegaafde kinderen opgericht. Mijn zoon was toen tien en ik wist nog niet dat hij hoogbegaafd was. Alle verschijnselen die je bij Middelste noemt, hadden bij mijn zoon plaatsgevonden en hij was nu depressief nadat hij alle kinderboeken uit onze dorpsbilbliotheek had uitgelezen en nog niet aan de volwassenenboeken mocht beginnen. Ik ben allang van plan eens een logje te schrijven over een vriendje wat hij destijds had. Zijn “kejjeniewete”is al jaren een gevleugelde uitspraak in ons gezin. Toen bleek dat onze zoon hoogebgaafd was en meer: zelfs voor een hoogbegaafd kind was hij nog hoogbegaafd, werden we uitgelachen, meewarig behandeld, we hebben ‘goede’ vrienden verloren omdat we het zgn. hoog in onze bol hadden gekregen. Één leraar van de middelabre school zei zelfs dat ‘ze hem dat wel even zouden afleren’ als hij daar kwam.
    Ondertussen zaten wij met een depressief kind van 10 dat hele dagen in zijn bed lag. Gevochten heb ik en gelukkig kon hij naar de eerste van de middelbare school na de paasvakantie. Zijn oude school voelde het als verraad zo vlak voor de werkweek en het afscheid en zijn nieuwe school voelde het als: “Wat een onzin, wat doen die ouders dat kind aan” Zijn licht dyslectische zus kreeg ineens haar jongere broertje in de paralelklas en verschillende van haar vrienden gingen haar een soort ‘verdedigen’ door hem niet serieus te nemen, zijn brood tussen de trappen door te gooien en er dan op te stampen, zijn busabonnement af te pakken en hem (tijdens de eindexamens in de belendende gymzaal) onder de douche te zetten met zijn kleren aan, wat hij zonder een woord te zeggen onderging “want je moest stil zijn”!.
    Maar ik weet nu waar we het allemaal voor gedaan hebben!

    Ook al hebben alle scholen nog geen programma en wordt er af en toe nog meewarig verzucht dat ‘elk zijn uil een valk vindt’ (of andersom), begint er nu toch schot in de zaak te komen. 10 tot 20 jaar duurt het om iets nieuws te implementeren. Dat klopt dus! Voor mijn zoon is mijn gevecht (en dat van velen met mij) vergeefs geweest, maar gelukkig is het niet geheel vergeefs geweest, want o.a. jullie zoon profiteert nu. Ik heb geweten dat dit zou komen, maar desondanks ben ik héééél blij dat het nu toch van de grond komt. En ik ben ook blij dat het nu uitgerekend jouw zoon is, jouw kind dat profiteert van ons gevecht! Heerlijk!
    Houd het in de gaten en trek aan de bel als het niet goed gaat. Houd er ondanks dat je het niet wilt, toch rekening mee dat hij waarschijnlijk in ieder geval 1 klas moet versnellen. Meestal is het niet tegen te houden op een gegeven moment. Ook dan kun je nog constructies maken dat hij drie keer in de week b.v. na de ochtendpauze naar de kleuters terug gaat. b.v. om ‘blokkenbouwles’ te geven.
    Nou ja, ik kan er gewoon niet over ophouden, maar je maakt me een gelukkig mens met je logje.

    Reactie door baasbraal | januari 10, 2010

  33. Ik zie dat ik een heel logje heb geschreven i.p.v. een commentaar! Als je het te lang vindt, delete je het maar. Dan maak ik er inderdaad een logje van.

    Reactie door baasbraal | januari 10, 2010

  34. Ben jij mal! Ik delete helemaal niks! Het deed pijn aan mijn hart te lezen hoe afschuwelijk jouw zoon het heeft gehad. Ik moest het gevoel echt even van me af schudden. Wat een pijn!

    Maak er in godsnaam ook nog een een uitgebreid logje van op jouw eigen weblog…je hebt heel wat te vertellen!

    Reactie door De Repel | januari 10, 2010

  35. Wat mooi om te lezen baasbraal, je hebt echt de weg vrij gemaakt……’n ouder om trots op te zijn!

    Reactie door Marieke | januari 10, 2010

  36. Tjonge, knap lastig lijkt me. En prettig als de school dergelijke zaken onderkent en er mee om kan gaan. Ik hoop altijd vurig dat mijn kinderen ‘gemiddeld’ zijn; gemiddeld zijn zou vreselijk moeten zijn, maar nu lijkt het me heerlijk. Maar ik geloof dat het wel goed zit; dat ik eerder die ondergrens in de gaten moet houden. ….

    Reactie door Yvonn | januari 10, 2010

  37. even een totáál ander onderwerp; dat hákje bovenin! Toevallig ben ik gisterenavond de hele avond bezig geweest met het ‘installeren’ van een favicon. Als je via de blog van Joeltje op de mijne komt zie je in haar lijst voor mijn naam wél mn favicon, echter in mn url issie plots eh, pleite….Nou ja, grappig dat we daar beide mee zaten te knutselen en leuk plaatje dus.

    Reactie door Caroline | januari 11, 2010

  38. Het verhaal van Baasbraal heeft me net zo geraakt als jouw logje. Gelukkig komt de tijd dat scholen hoogbegaafdheid niet (h)erkennen steeds verder achter ons. Ook de school waar onze kinderen naar toe gaan heeft nu een plus-klas. Het pesten wordt misschien wel vooral veroorzaakt doordat een kind zich ‘anders’ voelt, niet thuis voelt op school en dat ook uitstraalt. In dat geval zal het pesten minder worden naarmate de school meer uitdaging kan bieden.
    Er wordt al zoveel gedaan voor kinderen met een verstandelijk of lichamelijke beperking (rugzakje), maar het is net zo belangrijk om te zorgen dat hoogbegaafdheid geen beperking wordt.

    Reactie door Carla | januari 11, 2010

  39. Hé, wat goed van school. Ik hoop dat het gaat werken! Houd het inderdaad ook goed in de gaten, zoals Janneke zei…maar ja, jou lezende zal je dat natuurlijk gewoon doen :D.

    Reactie door Mirjam | januari 11, 2010

  40. Wat afschuwelijk om te lezen hoe er met je zoon werd omgegaan, baasbraal. Toen ik begon te zoeken op internet vanwege onze dochter zat ik vaak te huilen achter de computer. Zoveel herkenning, maar ook zoveel nare verhalen!
    Onze dochter van 9 werd steeds moedelozer en verdrietiger, ze wilde niet meer naar school. Nu zit ze op een leonardoschool, en zie ik haar opfleuren. Niet dat alles beter is dan het reguliere onderwijs, Leonardo staat nog in de kinderschoenen. Maar voor onze dochter van 10 is het een super oplossing geweest! Dank aan alle mensen die zich hiervoor ingezet hebben.

    Reactie door marilen | februari 1, 2010

  41. […] gelijkenis en het feit dat ik hier al schreef dat ik niet meer bang ben dat “men” vindt dat ik opschep, maar vol trots […]

    Pingback door Maandag is Mededelingendag « Repel's Blog | maart 29, 2010


Geef een reactie

