Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

De moederkloek is aan het eind van de kerstvakantie niet zo’n moederkloek meer

Het is vandaag officieel de laatste dag van de kerstvakantie. Praise the Lord: maandag gaat de school weer van start!

Twee weken lang drie Daltons in huis waarvan wij zij gewend zijn dat er twee op school zijn, kan shear hell zijn. Picture it: wij hebben in huis twaalfduizenddriehondhonderdenvierenzeventig Thomas treintjes, honderdzesendertigduizendachthonderdennegenennegentig Cars autootjes. En sinds de komst van de Gamecube hebben we een PS2, een PSP, twee DS’en, een Wii én een Gamecube. Een iMac en een PC. Allemaal met tig spellen. En als je de buren meetelt (de kinderen van ons en van hen zijn toch joined at the hip) hebben we de Wii en de DS’en in duplo.

Maar toch, ik zweer je: als een Dalton dat ene treintje heeft, willen ze er plotseling A.L.L.E.M.A.A.L. mee spelen. Die andere driemiljoen zijn plotsklaps volslagen oninteressant geworden. Als de ander dat ene Cars autootje pakt vliegen ze met z’n allen daar bovenop. Niemand kijkt televisie, maar als er eentje wil Wii’en, beginnen er twee andere te krijsen dat ze Nick jr. willen kijken. Ze willen allemaal op die ene DS en anders willen ze allemaal, op hetzelfde moment, op de PSP.

Ik wil niet nadenken over het aantal keren dat ik heb gedreigd alles in de prullenbak te gooien. Het ergste waren nog de momenten dat ze allemaal, en masse, helemaal niks wilden. Alles was stom en ze verveelden zich. Niks was goed. Naast het speelgoed en de electronica was er sneeuw en er was een slee en er was een speeltuin vol met kinderen. Maar de Dalotns hingen op de bank en verveelden zich, want niks was leuk.

Dus. Vandaag de laatste dag van de schoolvakantie. Toen ik vanmorgen naar beneden liep bedacht ik me dat ik het bijna heb gered. Dat het vandaag toevallig ook 1 januari is, betekent dat -omdat ik om half 2 naar bed ging en Jongste overal doorheen sliep- ik uit bed werd getimmerd door een KLAARWAKKERE Jongste toen ik bij wijze van spreken nog niet eens in mijn eerste REM-slaap was gegleden. Mijn haar is een vogelnest dat in de jaren tachtig van de vorige eeuw niet misstaan zou hebben, mijn wallen zijn indrukwekkend. Ik loop rond in een Superman-shirt en roze velours ochtendjas, grijze wollen sokken en mascara tot op mijn kin.

Ik kom beneden en moet eerst de diarree van Lewis opruimen voordat de kinderen erin stappen. Vervolgens moet ik de kots van Miss Marple opruimen. Even later heeft Jongste een poepluier waar je U tegen zegt en de kinderen vliegen elkaar binnen 10 minuten in de haren over dat ene treintje van de honderdduizend. En Oudste is boos dat hij geen eredivisie live mag kijken. Lewis kakt nog een keer op de vloer in de WC en er gaat tegelijkertijd een beker chocomel om in de woonkamer.

Het is dat ze soms zoeter dan zoet zijn en aandoenlijk en lief, anders zijn dagen als dit niet te doen, zou je haast zeggen.

***

Gisteravond schrok Middelste wakker van het vuurwerk….even later zit hij naast Vriendin op het aanrecht. Vol bewondering kijkt hij naar zijn vader die vuurwerk afsteekt. “Dit vuurwerk heb ik nog nooit gezien!”

Middelste heeft net als zijn broers al lang geleden geleerd hoe hij zijn moeder om zijn vingertje moet winden.

januari 1, 2010 - Posted by | De Daltons | ,

25 reacties »

  1. Voordeel van de zomervakantie is dat ze zich buiten kunnen vervelen. En als ze dat zat zijn, kunnen ze binnen voor de tv gaan hangen waar ik er geen last van heb omdat ik me buiten heerlijk zit te vervelen….
    Ja, maandag weer naar school; zelfs Brecht is er blij mee!

    Reactie door Yvonn | januari 1, 2010

  2. Nou, ik moet zeggen dat het hier eigenlijk vrij relaxed gegaan is eigenlijk. Af en toe wil jongste wel dingen die oudste ook doet en dat kan soms wat lastig zijn, maar voor de rest … nee geen klagen. Gelukkig maar. Maar ze zijn allebei wel blij dat de school weer gaat beginnen.

    Reactie door Toaske | januari 1, 2010

  3. Hahaha!
    Ik lees niks anders, dan dat ouders blij zijn dat hun kroost weer naar school kan/moet.
    Kan het me goed voorstellen hoor.
    Zal een hectische boel zijn en inderdaad, je kunt ze niet buiten laten spelen.

    Reactie door Nicoleke | januari 1, 2010

  4. Hier geen centje pijn, ze zijn bijna de hele vakantie in de sneeuw buiten geweest en de rest hadden ze toernooitjes etc. Maandag weer aan de bak!

    Reactie door Door | januari 1, 2010

  5. Wat een lieve foto en lief filmpje. Dat je die kindjes zat kan worden zeg (-:

    Maar euh, ach, eerlijk gezegd tel ik ook de minuten af tot maandag minizoon en ik alleen thuis zijn, geen ruzie-ende kinderen, geen hangvent op de bank, gewoon het rijk voor ons alleen. Heerlijk! Hoe komt dat toch, dat moeders aan het einde van de vakantie veranderen in geestelijke wrakken die het liefst de hele familie op de trein richting verweggistan willen zetten?

    Reactie door Mammalien | januari 1, 2010

  6. Eén voordeel Repel: (hou nog even vol!) over een paar jaar willen ze nog maar één ding en dat is met rust gelaten worden. Dan vegeteren ze op hun slaapkamer de ganse vakantie en slapen uit tot de middag. Het komt dus goed. Echt, het komt goed!

    Reactie door Madelief | januari 1, 2010

  7. Oh wat ben ik blij dat je ook eens een keer logt over hoe vervelend je kinderen soms kunnen zijn! Ik dacht al dat het aan mij lag, dat ik na elke vakantie blij ben wanneer ze weer naar school gaan😉. Het is heeeeel herkenbaar, alles.

    Reactie door Carla | januari 1, 2010

  8. Ach ja Repel, ik denk dat de meeste moeders hun kroost af en toe achter het behang wil plakken en dan snel verhuizen en niet zeggen wat er achter die bult schuilgaat.
    Het is wat hierboven ook al wordt gezegd, voor je het weet zit je met drie hotelgasten die zich nauwlijks meer in je buurt vertonen en dan vind je dat ook weer niet leuk.
    Hoe vaak ik in die periode heb geroepen dat ik geen hotel hield. . . niet meer te tellen. Dan zijn ze ineens groot en ze laten je achter in een leeg huis,zonder bonkende muziek van boven en zonder gedender op de trap. . . en dan. . . dan denk je ik wou dat ze nog eens heel even klein waren .

    Meid ik wens jou en je geliefden een geweldig 2010 toe.

    Reactie door Haba | januari 1, 2010

  9. hier is het een beetje dubbel: aan de ene kant vind ik het heerlijk dat we ’s morgens niet hoeven te haasten (en dat ik dus Sigrid niet om de haverklap hoef te vertellen dat we nu toch echt op moeten schieten) aan de andere kant zitten we toch te dicht op elkaars lip. Jut en Jul vliegen elkaar niet echt in de haren, maar ik ben het getrek van Sigrid soms meer dan zat.
    ach ja: ellek nadeel hep…. en vul zelf maar in.

    Reactie door Corine | januari 1, 2010

  10. hier is het alleen geschreeuw als jongste een spelletje op de Ds tegen oudste wil doen en oudste wil een ander spelletje doen…
    verder gaat het redelijk goed
    gelukkig wel want hier zijn ze maandag nog vrij

    je zult het nog gaan missen, als je ‘smorgens weer die wekker hoort en de ochtendspits in huis gaat beginnen…

    Reactie door Eu Mesmo | januari 1, 2010

  11. Ik denk dat jullie gelijk hebben: ik ga het nog missen!…..toch?

    Reactie door De Repel | januari 1, 2010

  12. hahahaha…….manlief kijkt me aan waarom ik nou zo aan het lachen ben!!!!!!!…
    ik lees wat stukjes voor………hahaha…….ik donder zowat weer van mijn stoel…….en manlief begrijpt mij (en jou!!) volkomen!

    heeeeeeeeeeerlijk herkenbaar logje!
    (zeker vandaag nadat de kindjes veeeeeeeeeeel te weinig slaap hebben gehad; die hebben het drie uur zien worden gisteravond; maar wát hadden ze een pret!!!)…alleen was vandaag de pret dus wat minder….hihihih

    fijn twintig- tien, repel en je kanjers\!!

    xxxx

    Reactie door marieke | januari 1, 2010

  13. O mén, dat klinkt als een heerlijke vakantie. Heerlijk. Werkelijk waar.
    Ik heb je logje hardop aan manlief voorgelezen en hij moest er erg om lachen. Om vervolgens de vraag te stellen waarom wij toch eigenlijk nog kinderen er bij willen. Whoehahaha… nou juist om zelf dit soort logjes te kunnen kakken, toch?
    Succes met dit laatste weekend. Maandag = rustdag.

    Reactie door Joeltje | januari 1, 2010

  14. Hier nog een moeder die niet kan wachten tot maandag! Lekekr weer alleen met jongste thuis, alles weer in het ritme en het huishouden ook weer op de rit. Wordt alles weer normaal. Eigenlijk vind ik dat stiekem wel heel lekker na al het gedoe in de decembermaand.

    Wat nog wel eens wil helpen: het speelgoed dreigen weg te gooien en dan in een vuilniszak mieteren. Denken ze echt dat het weg gaat en waarderen ze het ineens weer (tip van een vader van een vriendinnetje van Tygo die ik gisteren kreeg, heb het nog niet uitgetest)

    Reactie door Wieke | januari 1, 2010

  15. Dat jij trouwens mascara draagt als je ’s ochtends vroeg/halverwege nieuwjaarsdag in je ochtendjas beneden loopt.

    Reactie door Carla | januari 1, 2010

  16. Moooie foto!!

    Reactie door Toet | januari 1, 2010

  17. Kan me indenken dat je aan het eind van je latijn bent na twee weken.
    Bij het lezen van hoe je opstond dacht ik even ik duik mkijn bed in en trek de dekens over mij heen, alleen van het lezen werd ik al moe hahah.
    Ennuhh het filmpje, kleine kinderen spreken toch de waarheid dacht ik…..

    De beste wensen voor 2010.
    Maak er een mooi jaar en hopelijk gezond jaar van.
    We gaan er gewoon weer voor in 2010.

    Reactie door Leidse Glibber | januari 2, 2010

  18. Haha, wel leuk, al die ‘gedeelde smart’ reacties! Manief en ik zijn een heel weekend samen en dan is het toch beter te doen: 3 kids en 2 volwassenen.

    En alsof de duvel ermee speelt zijn ze vandaag weer zoeter dan zoet…

    Reactie door De Repel | januari 2, 2010

  19. Ha, voor zolang als dat “zoet” duurt dan! Geniet er maar van, het kan vanmiddag weer heel anders zijn.

    Reactie door Wieke | januari 2, 2010

  20. en het sneeuwt hier nu weer… dus wie weet bij jullie ook….nog 2 dagen meid.. jullie komen er wel…maar het is zo herkenbaar…enne ik kan je verzekeren: het komt allemaal goed!
    grts

    Reactie door clair1991 | januari 2, 2010

  21. Herkenbaar. Een gezin van drie is druk, maar wel erg gezellig. En stel je er maar vast op in, het blijft niet bij drie. Ze brengen alledrie niet 1 vriend of vriendin mee, maar ’n kudde(tje). Het huis zit dan vol met pubers. Ze hangen op “jouw” bank, eten mee aan “jouw” tafel, slapen (gelukkig) nog niet in “jouw” bed. Net als kleine kinderen zou je ze ooit het liefst achter het behang plakken (al ziet dat er wel raar uit ’n moeder die haar twee even grote dochter en nog grotere zoon, oppakt en achter het behang plakt), maar meestal zijn ze erg gezellig en aandoenlijk en is het mooi om die weg naar zelfstandigheid te mogen volgen.

    Reactie door Juffie | januari 2, 2010

  22. Hmmm van mij mag het nog wel even duren die vakantie. Of zou dat komen doordat ik zelf gewoon moest doorwerken en maar 1 vrije dag had???

    Reactie door Barbara | januari 2, 2010

  23. En nu is het zondag en morgen is de eerste schooldag, tevens creche-dag….en moeten we dusdirect in de 4e versnelling. En nu vraag ik me af waarom ik zo aan het klagen was…;-)

    Reactie door De Repel | januari 3, 2010

  24. Aaah heerlijk, morgenochtend onze oudste weer naar school, en als onze jongste dan net zo uitslaapt als dit weekend (vandaag, echt niet gelogen, tot KWART VOOR 12!!!) kom ik weer aan m’n rust toe😉.

    Reactie door Carla | januari 3, 2010

  25. Ik kom terug uit mijn winterslaap en wat blijkt: Repel doet nog steeds in leuke verhaaltjes en lieve foto’s.
    Lieve Repel ik wens je een heel, heel mooi en lief 2010 toe. Dat het maar een goed jaar mag worden.

    Veel liefs

    Reactie door Simonatoetje | januari 6, 2010


Geef een reactie

