Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Tradities

Ik kan niet zo goed uitleggen waarom het woord bij mij een negatieve bijklank heeft; tradities. Maar dat heeft het wel een beetje. Alsof het neigt naar routine en sleur en verplichting. Maar ook dat is gek, want ik hou van sleur en zeker van de sleur zoals wij die hebben, het is niet de eerste keer dat ik er woorden over vuil maak. En nu ik de foto’s van deze decembermaand van ons gezin zit te bekijken, besef ik dat ons gezin een hele bijzondere en traditionele decembermaand heeft. Een bizar drukke maand, maar een traditionele en een fijne.

De gekte begint bij ons eigenlijk pas goed als de Goedheiligman weer vertrokken is naar Spanje. Zo snel mogelijk daarna tuig ik de kerstboom op. Ik ben dol op dat moment: de boom! En steevast elk jaar, zo rond Oud en Nieuw kan ik niet wachten om dat kolossale ding weer mijn kamer uit te werken!


Manlief en ik vieren in december ons jubileum en dit jaar bereikten we de 10 jaar-mijlpaal. En dus gingen we met z’n allen uit eten. En traditioneel eten de kinderen dan een frikadel, Manlief een enorm stuk vlees en ik carpaccio.

Sneeuw is helaas niet een jaarlijkse traditie, maar als er sneeuw ligt, trekken wij traditioneel A.L.L.E.S. uit de kast. Met onze supersonische slee (we hebben geen geld, jongens maar spúllen dat we hebben!), mega-sneeuwballengevechten en dito sneeuwpoppen. (De credits voor deze sneeuwpop moeten we delen met de buurt.) En de sneeuwbal sneeuwhomp die Oudste vast heeft, kreeg Manlief even later in zijn nek.

Een week na ons jubileum is Manlief jarig, de dag voor kerst. Hij was een heus kerstkindje, nu is hij dus een kerstman. HO HO HO!!! En traditioneel vieren we dat niet in december, maar pas in januari samen met mijn verjaardag omdat we nog enkele traditioneel erg drukke dagen voor de boeg hebben, namelijk de kerst, de verjaardag van Oudste en Oud en Nieuw.
Met zoveel feestdagen in een maand zitten er altijd wel een paar tussen dat Manlief moet werken. Meestal zijn we één kerstdag samen. En traditioneel zijn we dan samen thuis: visite is welkom, maar wij gaan zelf niet op sjouw familie of vrienden af, anders hebben we helemaal geen kerstmoment als gezin samen. In een drukke maand als deze moeten we ervoor waken dat we niet geleefd worden.

Nu is het tweede kerstdag, Manlief is naar de kazerne en ik zit nog steeds in mijn ochtendjas. En traditioneel ratelt Oudste nu al over zijn verjaardag over 2 dagen: ikbenbijnajarigikbenbijnajarigikbenbijnajarig!!!! En zoals altijd als ik alleen ben op een feestdag, hebben Manlief en ik al een paar keer met elkaar gebeld en doe ik het rustig aan met de Daltons. Oudste kijkt eredivisie live, Middelste zit achter zijn Gamecube, Jongste heeft een van de DS’en van zijn broers te pakken en ik zit achter de compu. Je kunt ons zo uittekenen. Ik denk dat ik zo speculaasjes met ze ga bakken. Maar eerst moet ik de puinhopen van het kerstdiner opruimen en de keuken boenen.

En vanmiddag laad ik mijn auto vol met Daltons en rijd ik richting kazerne. Traditiegetrouw zijn de gezinnen van de dienstdoende ploeg uitgenodigd voor een kerstdiner op de kazerne. En ook dit jaar wordt het de traditionele Indische rijsttafel.

Niks mis mee, met tradities. Helemaal niks mis mee.

december 26, 2009 - Posted by | Party of Five | ,

17 reacties »

  1. Lekker traditioneel Repel, heerlijk!
    Vet cool sleetje hebben jullie! De Chef heeft onder die van ons ski’s getimmerd; ook reuze handig als ze in het duin willen sleeen…

    Reactie door Nicolette | december 26, 2009

  2. Ik zie het al jullie zijn van de ongeduldige met gourmetten, 6 pannetjes voor 4 personen is sneller ….
    Al met al klinkt het allemaal heel gezellig ! Geniet er nog maar van…
    Bij mij moet de kerstboom altijd 1 januari weer de doos in en dat zal dit jaar niet anders zijn dan ben ik dat ding zo zat….hij staat hier natuurlijk ook al sinds augustus !

    Reactie door ilse | december 26, 2009

  3. Goed hoor! Ik ben, wat kerst betreft, ook wel van de tradities. Familiegedoe liever niet, maar met ons 4-tjes vinnik het bere-gezellig!
    Ik heb er op Kerstavond maar eens een traditie ingegooid: voordat ze naar bed gingen, heb ik met de koters het kerstverhaal gelezen, uit de Kleurenbijbel. Ze worden niet (echt) gelovig opghevoed, maar dit hoort er toch wel bij. vinnik dus.
    veel plezier vandaag op de kazerne; hopenlijk moetmmanlief niet op het moment supreme uitrukken!

    Reactie door Corine | december 26, 2009

  4. amai, wat een hoop extra feestdagen erbij in die sowieso al drukke feestdagenmaand! wel leuk dat jullie op de kazerne uitgenodigd worden vind ik, dat zullen de kinderen toch wel heel leuk vinden, niet?! (allé, ik was als kind altijd zo gefascineerd door die kazernes!)
    je foto’s laten wel zien dat jullie, geheel traditioneel wellicht?!, volop genieten van al die feestjes en sneeuw en andere minder of meer traditiionele zaken!
    doe zo voort zou ik zeggen!

    Reactie door tricky | december 26, 2009

  5. Ik vind jullie december n prima maand!
    Mooi, dat diner op de kazerne.
    Hopen dat ze niet uit te hoeven rukken.

    Reactie door Nicolekebolleke | december 26, 2009

  6. We hebben het in al die jaren maar 1 keer meegemaakt dat ze precies tijdens het eten moesten uitrukken. Maar dit jaar zit hij op de drukkere kazerne van de 2: het zou zomaar kunnen! Maar ja: gedeelde smart he, voor de partners🙂

    @Ilse: ongeduldig ja, maar we waren met z’n zessen, de twee kleinste Daltons zaten voor de tv aan een tafeltje en wij bakten voor hen. We vonden zo dicht op het vuur ook een beetje gevaarlijk voor ze.

    Reactie door De Repel | december 26, 2009

  7. Wat leuk, een diner op de kazerne! Ik zeg: mooie tradities.

    Reactie door Door | december 26, 2009

  8. Wat een drukke maand hebben jullie! Ongelofelijk!
    Maar ik ben ook dol op fijne tradities. Die van thuis bankhangen, met elkaar in huis rondscharrelen.. heerlijk!

    En die Indische Rijsttafel klinkt ook niet slecht. Gezellig!

    (Had ik gisteren een heel stuk onder je slimme larfje getypt, was-ie zomaar weg… Nu lukt het weer, gelukkig!)

    Reactie door 't Kleine Kikkertje | december 26, 2009

  9. Net terug van het traditionele schoonmoeder en schoonfamilei tweede kerstdagfeest. Nouja feest… Laat ik het positief houden, we zijn weer terug!! (F* de tradities wat mij betreft… maar die van jullie klinken wel gezellig…)

    Reactie door Mammalien | december 26, 2009

  10. Oh, ik ben gek op tradities en cultuur. Dit jaar weken we voor het eerst af van onze traditionele kerst, logje is in de maak.😉
    Nog gefeliciteerd met manlief trouwens (en jullie tweede lustrum). Veel te vieren dus, ik zou zeggen: houwen zo!

    Reactie door Toaske | december 26, 2009

  11. Hoe ouder ik word, hoe meer ik tradities ga waarderen, maar ik heb er dan ook al een paar uitgegooid die me niet bevielen. Ik maak niet elk jaar een indische rijsttafel, maar dit jaar heb ik het wel gedaan. Ik ga er zo een logje over schrijven, anders morgen. Jullie kerstdagen klinken uitstekend! Zeker in zo’n drukke maand, moet je rustmomenten inbouwen…. èn logmomenten!

    Reactie door baasbraal | december 26, 2009

  12. Zo zie je Repel, als je maar de goede tradities eruit pikt, zijn tradities heel leuk en vooral waardevol.

    Reactie door Leidse Glibber | december 26, 2009

  13. Ik vind ‘rituelen’ wel een mooi woord. Daar zit (naar mijn gehoor) in verborgen iets dat je nodig hebt om houvast te vinden in je leven. Tradities/rituelen/sleur/routine, ik vind het pas vervelend worden als het verplichting wordt i.p.v. een houvast.

    Reactie door Carla | december 26, 2009

  14. wat leuk en gezellig Repel.. ik houd wel van sommige tradities..gewoonten die in je gezin sluipen zonder dat je er erg in hebt en dan elk jaar weer liefde vol omarmd worden…

    grts

    Reactie door clair1991 | december 27, 2009

  15. ik haat verplichtingen maar tradities vind ik geen verplichting maar iets waar herinneringen aan zitten

    Reactie door Eu Mesmo | december 27, 2009

  16. ik denk dat jullie gelijk hebben: ik verwar tradities met verplichtingen…

    Reactie door De Repel | december 27, 2009

  17. Klinkt prima hoor, jullie tradities. Vertrouwd kan dus ook heel fijn zijn😉

    Reactie door Limoentje | december 28, 2009


Geef een reactie

