Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een klein slim larfje

Middelste is het afgelopen jaar tot school dood-, en doodongelukkig geweest. Veel te laat kwamen wij er achter hoe de vork in de steel zat: dat hij gezien zijn leeftijd op de crèche thuishoorde, maar dat hij op een intelligentietestje vanaf 6 jaar, ver, héél ver boven het gemiddelde scoorde. En dat matched niet. En als niemand dat in de gaten heeft, krijg je daar een heel ongelukkig jongetje van.

Eenmaal op school bloeide hij op; wij kregen onze oude en vertrouwde vrolijke Teigetje weer terug. Hij kreeg uitdaging en als een spons zoog hij alles op. Middelste is nog maar een heel klein larfje. Met zijn verjaardag in juli zal hij maar kort kleuteren en zal hij altijd een jonge leerling zijn. Hij zit anno nu nog maar een paar maandjes op school, in groep 1. Maar hij vindt het nu wel genoeg geweest. Hij heeft het wel gezien in groep 1, zo zei hij me. Maar hij is nog een veuls te klein larfje voor groep 2. Ik zie dat hij qua taal en rekenen dingen doet en snapt waarvan ik denk dat het van het niveau groep 3 is, en hij heeft het zich allemaal zelf aangeleerd. Maar Joost mag weten wat hij nog meer kan en weet, ik heb geen idee. Toen hij een paar dagen later verkondigde dat hij school saai vond en niet meer wilde gaan, ben ik naar de juf gestapt.

Misschien was ik drie stappen te vroeg. Maar het laatste wat ik wil, is te laat zijn zoals het laatste jaar op de crèche. Dat verdrietige jongetje wil ik niet meer zien, zo ongelukkig opgesloten in zijn eigen wereld wil ik hem niet meer meemaken. De laatste schooldag voor de kerstvakantie werd ik gebeld door de juf. Een onderwijsassistent een paar taal- en rekentestjes met hem gedaan en ze gaan op basis daarvan een speciaal programma voor hem ontwikkelen. Hij blijft lekker in groep 1, want hij is nog maar een klein larfje van nog maar vier-en-een-half. Hij hoort nog lang niet in de schoolbanken van groep 3 en hij hoort ook niet tussen kinderen met de leeftijd van groep 3. Maar hij heeft wel meer nodig dan wat groep 1 hem kan bieden.

Ik moet zeggen dat ik het best een beetje lastig vind. Ik had gedacht dat de verveling -als hij al zou toeslaan- pas in groep 2 zou toeslaan, maar nee, tegen de kerstvakantie in groep 1 zijn we al zover. Ik dacht ook dat ik een beetje te vroeg aan de bel trok, maar de school maakt er meteen en serieus werk van. Het is leuk als je kind snugger is, maar in dit geval maak ik me een beetje zorgen. Als je héél erg snugger bent, is het leven ook een beetje ingewikkeld. Het is wat de kinderpsycholoog zei: het is niet eenvoudig als je vriendje vraagt of je naar kabouter Plop hebt gekeken terwijl jij je afvraagt hoe groot het heelal is.
Toen wisten we niet of het zover zou komen en eigenlijk weten we dat nog steeds niet. Ik hoop dat hij gewoon lekker slim is. Dat maakt het leven lekker te leven: als je door school kan fietsen met twee vingers in je neus, heb je je handen vrij voor andere ingewikkelde zaken in het leven. Maar als hij slimmer is dan lekker slim, of nog veel slimmer, dan sta je weer voor hele andere uitdagingen, denk ik.

Nou ja, ’t zal komen zoals het komt. Maar ik hoop dat we voorlopig weer een goede keuze hebben gemaakt.De tijd zal het moeten leren…handig, als je zoals ik zo weinig geduld hebt.

december 23, 2009 - Posted by | De Daltons | ,

24 reacties »

  1. Ik ben blij dat school het zo serieus oppakt, want ik heb ook vaak gehoord dat, als dat niet gedaan werd, de kinderen er met hun pet naar gingen gooien en helemaal geen klap meer uitvoerden op school. En ja, het is fijn als je kind zo snugger is, maar het lijkt me ook lastig Repel omdat je extra moet opletten of ze nog wel gelukkig zijn op school. Gelukkig heeft jouw middelste een oplettende moeder en een oplettende school! Geniet maar lekker van je knul!

    Reactie door Madelief | december 23, 2009

  2. slimme juf, die daar meteen wat mee doet
    bij ons op school hebben ze 3 verschillende programma’s
    1 voor de “gewone”kinderen
    1 voor de kinderen die wat langzamer zijn
    en de sneltrein, voor kinderen die gewoon meer kunnen/willen dan de anderen

    Reactie door Eu Mesmo | december 23, 2009

  3. Ik denk dat idd te slim ook weer de nodige zorgen met zich meebrengt, daar hoor of zie je regelmatig wat over. Het is gewoon hartstikke goed dat jullie kritisch volgen hoe hij het doet en proberen de nodige stimulans in zijn leven te brengen.

    Reactie door Toaske | december 23, 2009

  4. Geweldig dat de school het meteen zo serieus oppakt. Maar vooral geweldig dat hij nu zelf direct heeft kunnen aangegeven waar de schoen knelt.

    Reactie door Carla | december 23, 2009

  5. Een kleine tip van een moeder die het ook heeft meegemaakt; let er dan op dat er verbreding is en niet alleen verdieping, want dan hou je het probleem. Bij ons is er een plusgroep; kinderen worden een paar keer per week uit de klas gehaald en mogen aan een speciaal programma werken. Zo maakte mijn kind een filmpje op internet, leerde hij websites bouwen en mocht iets helpen organiseren. Verder hielp mij het boek ‘Omgaan met hoogbegaafde kinderen’ enorm. Ik kocht het op aanraden van de leerkracht en heb er veel begrip door gekregen.
    Succes ermee!

    Reactie door Door | december 23, 2009

  6. Goed dat de school het seriues oppakt en aanpakt. Ik hoop dat je een gelukkig larfje hebt en dat hij genoeg aangereikt krijgt om ook gelukkig te blijven.

    Reactie door Nicolette | december 23, 2009

  7. Gelukkig dat alles zo serieus genomen wordt. Ook ik heb veel ervaring met hoogbegaafde kinderen. Behalve dat ik er zelf een heb, heb ik ze ook jaren begeleid. Probeer hem zo lang mogelijk bij leeftijdgenoten te houden en laat hem zo lang mogelijk de kans krijgen om het ‘werken’ af te wisselen met spelen, of beter nog: zorg ervoor dat het leren spelenderwijs blijft gaan. Ik ben blij dat je hem goed in de gaten hebt gehouden na je verhaal van afgelopen zomer. Meestal is 1 klas versnellen niet te vermijden. Hij heeft geluk dat hij zo’n jonge leerling is. Kijk, je hebt gelijk als je zegt dat het heerlijk zou zijn als hij met twee vingers in zijn neus schoool zou kunnen afmaken, maar de ervaring leert dat hoogbegaafde kinderen , als ze verkeerd begeleid worden, helemaal niet makkelijk leren. Ze denken op een andere manier en daardoor is de manier waarop school de kennisaanbiedt eigenlijk niet geschikt voor hen. Dat heet omgekeerde ontwikkelingsgang. Weet je: ik mail je wel even.

    Reactie door baasbraal | december 23, 2009

  8. ben ook blij dat zowel jullie er snel bijzijn en kritisch volgen als de school die het serieus aanpakt… maar het is zoals je zegt, gewoon lekker slim zijn is best leuk, maar hoogbegaafd, da’s weer een ander verhaal… en soms een beetje een vergiftigd geschenk…

    Reactie door tricky | december 23, 2009

  9. Ook fijn dat hij nog gewoon, als een 4-jarige, van de sneeuw geniet!

    Reactie door Wieke | december 23, 2009

  10. Fijn, zo’n slim kindje! Maar ook heel goed dat er gewoon in groep 1, tussen leeftijdsgenootjes, wordt geprobeerd uitdaging te vinden. Tussen veel te grote kinderen zitten is namelijk ook waardeloos, zeker als hij er emotioneel of lichamelijk nog lang niet aan toe is. Een paar (net zo) slimme vriendjes van dezelfde leeftijd, dat zou mooi zijn om op gelijk niveau mee te spelen?! (Al heeft hij natuurlijk wel zijn broers die volgens mij ook niet dom zijn…)
    Ben benieuwd of deze school er in slaagt hem te boeien met extra stof. Op zich al een plus dat ze het uit zichzelf hebben gesignaleerd en aangekaart. En anders op zoek naar een andere school waar wat meer gelijkgestemde zitten.

    Reactie door Mammalien | december 23, 2009

  11. Moeilijk hè, mama zijn. Maar weet je, je doet het goed lieve Repel!

    Reactie door Joeltje | december 23, 2009

  12. Hey Repel, ik wens je veel geluk, veel geduld en veel, zeer veel moed bij de weg die je nog zal afleggen met je kinderen. Ik hoop dat de school meteen de goede weg opgaat zodat je niet zoveel moet vechten zoals ik al heb moeten doen. Liefs, Sabine.

    Reactie door Sabine | december 23, 2009

  13. “Ze denken op een andere manier”….als je Middelste op een manier moet omschrijven is het deze.

    Ik ben er inmiddels wel een beetje gerust op dat ik niet te snel aan de bel trek, en dat ik niet onterecht verkondig dat mijn kind zo bijzonder is. Soms durf ik het niet eens uit te spreken omdat ik bang ben voor de reacties van andere moeders (“jaja, die vind haar kind weer hoogbegaafd”, sterker nog: een dergelijke reactie heeft me niet zo lang geleden erg pijn gedaan.)

    Ik ben blij met de inut die ik heb gekregen: daar kan ik wat mee!

    Reactie door De Repel | december 23, 2009

  14. Wel goped dat de school er gelijk iets mee gaat doen.
    En inderdaad laten we hopen dat hij gewoon lekker slim is.

    Reactie door Leidse Glibber | december 23, 2009

  15. Ben geraakt door de woorden van Baas-Braal: “maar de ervaring leert dat hoogbegaafde kinderen , als ze verkeerd begeleid worden, helemaal niet makkelijk leren. Ze denken op een andere manier en daardoor is de manier waarop school de kennis aanbiedt eigenlijk niet geschikt voor hen. Dat heet omgekeerde ontwikkelingsgang”. Dit hebben wij bij onze oudste ook gezien. Verbreding is belangrijker dan verdieping, zoals Door ook zegt. Het zijn en blijven kinderen die anders denken, anders leren en anders begeleid moeten worden. Wat dat betreft kan je er niet vroeg genoeg bij zijn. Wij hebben er voor gekozen om temidden van klasgenootjes te blijven (1 jaar sneller en niet meer) en daarbij veel aandacht voor sociale vaardigheden te hebben (aandachtspunt voor onze hoogbegaafde) en voor verbreding. Maar niet makkelijk hoor, veel zorgen gehad. Maar nu zit ze in 2e gym en zit helemaal op haar plek. Helemaal in haar element. Alleen maar kinderen die jong zijn, alleen maar kinderen die slim zijn en leerkrachten die er helemaal voor gaan.

    Sterkte en succes, komt vast goed als ik lees hoe je dit aanpakt. Fijne kersttijd met je gezin! Hartelijke groet Roelien

    Reactie door roelien | december 23, 2009

  16. Repel, ik kan je foto helaas niet zien…

    Goed van de school dat ze het gelijk oppikken en er mee aan de slag gaan. Ik zie/hoor het ook wel eens anders.
    In één van de reacties las ik over verbreding en verdieping; dat vond ik een goed punt. Niet meer van het zelfde, maar nieuwe dingen.
    Waak ook voor onderpresteren, dat wil ook nog wel eens voorkomen bij slimmerds.

    Reactie door Limoentje | december 24, 2009

  17. Ik kan het commentaar van Janneke alleen maar onderschrijven…ook uit ervaring..fijn dat de school er aandacht voor heeft…
    grts

    Reactie door clair1991 | december 24, 2009

  18. Ik ben blij voor je dat de school je serieus neemt, dat is helemaal niet vanzelfsprekend (weet ik uit ervaring). Baasbraal heeft helemaal gelijk, een kind wat niet goed begeleid wordt leert helemaal niet makkelijk. Oudste is een topdown-denker terwijl de school werkt met bottom-up en eindeloos herhalen, herhalen, herhalen. Tegen de tijd dat het e.i.n.d.e.l.i.j.k. vakantie is heb ik hier thuis één brok opgekropte frustratie zitten die tegen alles en iedereen aanschopt en zwaar aan het onderpresteren is. Zucht…

    Je moest eens weten wat ze allemaal over mij zeggen op het schoolplein…LOL De IB-er begint paniekerig te kijken als ik de school binnenkom.

    Laat maar lullen Repel, laat maar lullen. Ik heb het al eerder gezegd, er is niets mis met het beste willen voor je kind.

    XOX

    Reactie door Meanannie | december 24, 2009

  19. Wat goed dat de school zulke gepaste begeleiding geeft.
    Ik was ook een hoogbegaafd kind, maar heb door omstandigheden niet verder geleerd. Van dat denken op een andere manier daar weet ik alles van, heb ik nu ook nog.
    In gezelschap word ik wel eens raar bekeken, omdat ik soms antwoorden geef die men niet verwacht.
    Een leraar zie me ooit dat ik vooruit denk, dat zou wel eens kunnen, lijkt me een gepaste uitleg. (je kan het vergelijken met schaak spelen)
    Je kind alle kansen geven… heel belangrijk!

    Reactie door zeezicht | december 24, 2009

  20. Wat goed dat de school dat zo snel oppakt. Uit ervaring als ib’er weet ik dat het lastig kan zijn om kleuters voldoende uitdaging te blijven bieden, omdat er weinig echt geschikt materiaal is.
    Wij hadden een slimme kleuter die echt geen uitzonderingspositie wilde hebben, maar wel elke dag buikpijn en hoofdpijn had. Echt moeilijk, voor hem, voor de ouders, maar ook voor ons. In gesprek blijven met de school dus, en samen blijven zoeken naar oplossingen. Neem zijn signalen serieus! Maar dat doe je duidelijk al.

    Reactie door Lydia | december 24, 2009

  21. Wat is een ib’er? Ik ben namelijk enorm blij met reacties van ervaringsdeskundigen (mams wil handvatten) maar ik ben ook zo blij met reacties van deskundigen en professionals….het is fijn om te lezen dat die hier rondwaren.

    ik heb al wat leestips her en der opgedaan…de Repel gaat zich er serieus in verdiepen. Ik geloof dat ik denk dat ik me er bij heb neergelegd: Middelste is van de buitencategorie…

    Reactie door De Repel | december 24, 2009

  22. Een intern begeleider, die kinderen op school begeleidt die om wat voor reden dan ook extra ondersteuning nodig hebben, maar ook de zorg op school coordineert.

    Sterkte ermee en laat hem vooral ook lekker spelen…

    Fijne feestdagen, Groetjes

    Reactie door Ellen | december 24, 2009

  23. Vrouwe Repel,
    Ik ben altijd een beetje jaloers geweest op ouders die kunnen uitpakken met de intelligentie van hun kinderen. Onze dochter is namelijk helemaal niet zo snugger. Bovendien kun je dan als vader niet de gesprekken voeren die je wel zou willen voeren met je 24-jarige dochter…
    Ik heb inderdaad ook al gehoord dat hoofbegaafde kinderen oorzaak kunnen zijn van heel wat zorgen, maar ik denk dat met het klimmen der jaren alles weer in z’n plooi valt.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    Reactie door Drs. Johan Arendt Happolati | december 25, 2009

  24. Repel is er bij jou in de buurt geen school met een ‘Leonardoklas’ daar zou middelste vast baat bij hebben.
    Ik wens je nog een fijne 2e kerstdag vandaag.

    Reactie door Haba | december 26, 2009


Geef een reactie

