Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Mijn haar. Mijn ijdelheid der ijdelheden

Mijn haar.

Na de geboorte van Oudste besloot ik, de oen die ik was, om het af te laten knippen. Dat hele lange was zo handig niet met een baby, dacht ik toen als kersverse moeder. Dus ik liet een ‘vlotte korte bob’  knippen. Maar al heel snel had ik spijt van als haren op mijn hoofd, en sindsdien ben ik bezig het weer lang te laten groeien. En nu is het eindelijk weer zo lang. Het is verschrikkelijk lang. Ik en mijn lange haar, mijn lange haar en ik.

Toen ik een knobbel in mijn borst voelde was het niet het eerste waar ik bang voor was. Ook niet het tweede en ook niet het derde. Maar ergens al heel snel schoot chemo = kaal door mijn hoofd. Mijn haar, mijn lange haar! Toen de knobbel goedaardig bleek ben ik 10 kilometer gaan hardlopen en voordat ik ging douchen ging ik mijn haar verven. Ik doe het heel vaak tussen twee kappersbeurten door; ik grijp een willekeurig merk uit een willekeurig schap en het gaat altijd goed. Maar niet deze keer. Toen de verf was uitgespoeld en de cremespoeling 5 minuten was ingetrokken, ging ik die uitspoelen. En toen voelde ik ‘iets’ langs mijn kuiten en ik keek naar beneden:

Complete strengen haar liepen langs mijn lijf het putje in. Hele plukken haar vielen uit mijn hoofd. Mijn hart schoot in ritme 200 en ik voelde al mijn bloed naar mijn hoofd schieten: MIJN HAAR!!! HELP!!! Ik dacht meteen aan die ziekte waarbij je helemaal kaal wordt, dat je geen haar op je lijf meer overhoudt, ook geen wimpers. De volgende ochtend toen ik wakker werd durfde ik bijna niet naar mijn hoofdkussen te kijken. ik was ervan overtuigd dat de rest van mijn haar daar lag.

Dat bleek niet het geval, maar ik heb twee weken lang enorme haaruitval gehad. En ik heb wel honderd euro uitgegeven aan haarmiddeltjes, haarwater, vitaminepillen, smeerseltjes, antihaarbreuk, …, noem maar op. En verhip, de ergste uitval lijkt nu te zijn gestopt. Maar ik denk dat ik een derde kwijt ben. Maar ik weet het niet zeker. Ik beijk alle foto’s van het afgelopen jaar onder een loep. Is het minder erg dan een derde, of erger? Zaterdag moet ik naar de kapper: hij mag het niet verven, hij mag het niet föhnen. Hij mag kijken en mij vertellen wat de schade is. Hij mag me ook zeggen dat hij alweer nieuwe haartjes ziet komen. Ik ben bang dat hij gaat zeggen dat er een heel stuk afmoet. Oh, mijn lange haar. Mijn dunne lange haar.

Ik weet dat het raar klinkt, maar het is een deel van mijn identiteit, een deel van mij, mijn haar. Nog meer dan mijn borst, mijn stomme borst met die eeuwige stomme rotknobbels. Ik raak nog liever dat ding kwijt dan mijn haar.

december 10, 2009 - Posted by | Repel | ,

22 reacties »

  1. zucht. ja wat moet ik hier nou op zeggen? ach meissie toch. .

    Reactie door Linda | december 10, 2009

  2. ach Repel… niet alle chemo’s geven haarverlies hoor..dat alvast gezegd… en dan als je je toch door chemo’s kwijt raakt heb je het in een half jaar na de chemo weer terug…enne mijn haar is veel voller geworden…niet grijs en ook niet krullend..de krul komt uit een potje plak bij mij:)…
    Maar ik kan me voorstellen dat je er van ijst…bewaar je potje verf maar goed….wie weet waarvoor…

    grts

    Reactie door clair1991 | december 10, 2009

  3. Nou zeg: is DAT schrikken? Pffffff… Een vriendin van mij had verschrikkelijk haarverlies, echt hele kale plekken. Ze is naar van alles en nog wat geweest, niets hielp. Op een gegeven moment kreeg ze van iemand de tip om HELEMAAL geen shampoo of zeep te gebruiken, alleen maar water om het haar te wassen. ALLES is teruggekomen en ze heeft nu een prachtige kop met haar. Als je geen shampoo meer gebruikt, krijgt je haar zijn zelfreinigende eigenschap terug. Mijn zoon Jochem wast al vier jaar zijn haar alleen maar met water en het is prachtig en niet vet. Ik zou het eens een poosje proberen.

    Reactie door baasbraal | december 10, 2009

  4. Poeh. Heftig.

    Reactie door Toet | december 10, 2009

  5. Nou ja, aan zo’n reactie heb je eigenlijk ook niks hè? Ik snap dat wel hoor, dat je haar belangrijk is. Sterkte. Fijn dat het goed lijkt te gaan!

    Reactie door Toet | december 10, 2009

  6. Oh joh! Dat is erg voor je! Heb je soms een ander haarverfmiddel gebruikt? Tegenwoordig is dat toch wel veilig lijkt me. Maar even afwachten wat de kapper zegt. Hij/zij zal in ieder geval zeggen dat je het beter bij hem kunt kleuren, zo zijn ze hè, laten geen moment onbenut om reclame te maken. 😉

    Reactie door Madelief | december 11, 2009

  7. He jezus!
    Wat vreselijk zeg… maar ik vraag me af hoe dat kan?!
    Heb je een heel agressief spul gebruikt?
    Toevallig had ik het er nog met mijn kapster over, dat zij me aanraadde het niet zelf te doen. De thuis-verf-spulletjes schijnen veel agressiever te zijn dan het kappers-spul.
    Tja, zij willen natuurlijk ook geld verdienen…

    Reactie door Nicoleke | december 11, 2009

  8. Misschien een kleine troost; mijn nichtje heeft het ook gehad, ze heeft net zulk prachtig haar als jij. Het was stress en kwam later allemaal weer goed, toen ze beter in haar vel zat. Jij hebt de laatste tijd veel stress gehad, dus misschien dat het daarvan komt? Lieve Repel, ik snap het helemaal. Wij zijn vrouwen, wij snappen dat! Knuf.

    Reactie door Door | december 11, 2009

  9. Ja, stress is misschien een oorzaak en dat heb jij natuurlijk wel genoeg op je bordje gehad! Dat van die shampoo heb ik ook wel eens gehoord, hoe minder je gebruikt en hoe minder andere produkten je erin doet, hoe beter het is, maar ja.
    En ik snap dat je haar je identiteit is. Ook al heb ik het nu kort laten knippen, ik snap helemaal wat je zegt. Ik hoop dat de kapper je wat zinnigs kan melden en je kan helpen! Groet Roelien

    Reactie door Roelien | december 11, 2009

  10. troost je ik heb dat ook met mijn haar en mijn haar valt met bakken uit al 2 maanden lang en ik heb echt nog maar de helft van wat ik had (komt door het strenge dieet zegt men en men zegt dat het ook weer helemaal goed komt en dat ik echt niet kaal wordt dus ik geloof men maar even anders word ik gek)

    Reactie door ilse | december 11, 2009

  11. Jeez, wat een schok! Haar is toch wel heeeeel erg belangrijk, vinnik ook. Durf je uberhaupt nu nog wel eens een haarverfje te kopen? Welk merk/type was het (dan kopen wij die NIET!).

    Hoop dat de kapper nog een goeie tip heeft (draadjes erdoor weven?) en anders, het groeit vanzelf weer aan….

    Reactie door mammalien | december 11, 2009

  12. Hé Repel, dat had ik dus ook. Alleen kwam het bij mij door de medicijnen. Het leek niet meer op te houden. Na het haren wassen zat ik altijd met een verstopt doucheputje en nadien met een berg haar dat ik met m’n vingers zo uit m’n eens zo volle bos kon plukken. Na een paar maanden (!) is het gelukkig gestopt en nu krijg ik weer allemaal nieuwe korte haartjes. En echt, nie-mand zag het! Alleen viel het op dat het pluizig was enzo, maar dat is het nu eigenlijk nog steeds.
    Sterkte bij de kapper, want da’s vast heel eng… Ik heb het ook een hele tijd uitgesteld, toen. Nu durf ik wel weer, maar ik laat het eerst maar eens rustig wat verder groeien.

    Reactie door Lydia | december 11, 2009

  13. Ik zou me ook een ongeluk schrikken, ik kan me voorstellen dat je het een drama vindt! Ik verf m’n haar zelf met kappersverf wat ik haal bij de groothandel. Gaat altijd goed. Kan idd ook door stress komen of vitaminegebrek, maar dat laatste zal het bij jou niet zijn denk ik.
    Ben benieuwd wat je kapper zegt hierover, ik zou me geen raad weten als mijn haar in het doucheputje verdwijnt…
    Sterkte!

    Reactie door Nicolette | december 11, 2009

  14. Dat lijkt me vreselijk, ik kan me voorstellen dat je dat dwars zit. Voor mezelf hoef ik niet zo nodig heel lang haar, ik heb het vaak genoeg geprobeerd lang te laten groeien, maar dat gaat niet zo hard.

    Reactie door Carla | december 11, 2009

  15. Ik zit hier te grijnzen, want…. (je raadt het al!) ook ik ben zo’n ‘haar-freak’… Nu roept iedereen dan ook altijd heel enthousiast “Wat een mooie bos haar heb jij!” Is misschien ook wel zo… (is gewoon zo! Hahahaha), maar het is voornamelijk véél en lang en krullend…. dus…. ook erg veel onderhoud en werk. En ja, ook ik dacht dus bij de geboorte van oudste ” ik knip het gewoon kort! Makkelijk!”
    Nooooooit, nooooooit meer!! Nu varieer ik tussen schouderlang en lang en dat bevalt prima!!
    (overigens wel met kleurtje, anders ben ik gewoon grijs! 😦 Grrrrrr….)

    Reactie door Wondelgijn | december 11, 2009

  16. Het was Guhl, dat leek me een goed merk. Ik denk combi stress en iets te heftig middel. Maar het lijnen zal ook invloed hebben gehad, al ben ik daar mee gestopt inmiddels. Ben blij dat jullie het herkennen!

    Reactie door Repel | december 11, 2009

  17. Ahhhhhhhhhh ow horror. Wil je niet meer van die enge verhaaltjes schrijven. Mijn haar is mijn alles en ookal heb ik eerder last van een bad hair month dan een bad hair day de laatste weken, het moet me niet zo uitvallen.

    Ben benieuwd of en hoe snel het weer terug komt.

    Reactie door Barbara | december 11, 2009

  18. Je haar verliezen is erg, maar… dat jij nog liever een borst zou verliezen…
    je doet me huilen, meid, je beseft niet wat je zegt.

    Reactie door zeezicht | december 11, 2009

  19. Oh, da’s schrikken zeg. Kan me je paniek wel voorstellen. Ik denk dat het deels de stress is en wellicht een te agressief middeltje? Hopelijk is de schade beperkt gebleven.

    Reactie door Toaske | december 12, 2009

  20. @Zeezicht: Wat ik absoluut niet weet is hoe het is om in jouw schoenen te staan. Ik heb er over gelezen en ik heb het van dichtbij met mijn moeder gezien. Maar dan nog is wat ik zeg wel wat ik voel. Op dit moment heb ik zo’n hekel aan die rot-borst met die rot-knobbels dat ik wel degelijk meen wat ik zeg. Op dit moment is dat ding een last voor me. Een zwaard van Damocles.
    Ik heb het zo gehad met deze hele rottoestand dat ik het ding liever kwijt dan rijk ben.

    Hij doet toch al 10 jaar niet meer mee. Sinds de eerste operatie waarbij de huid compleet gevoelloos is doet dat hele ding al niet meer mee. Ik kon er geeneens borstvoeding mee geven. Hij doet al heel lang niet meer mee. Hij hoort echt niet bij me.

    Blijkbaar kan iets dat goedaardig is ook zo’n belasting geven voor een mensch. Dus ja, ik besef wel wat ik zeg. Zonder iemand te willen kwetsen besef ik heel goed wat ik heb opgeschreven.

    Reactie door De Repel | december 12, 2009

  21. volgens mij maakt 90% van de moeders dezelfde fout… ook ik knipte mijn haar af
    stomstomstom wat een spijt ,meteen dezelfde dag al!!

    pas geleden ben ik naar de kapper geweest en heb het eens heel anders laten knippen, mijn lengte mocht er niet af maar wel een ander model
    en nee, ik vind het niet leuk, ik wil mijn oude kapsel terug
    en tot die tijd zit ik niet lekker in mijn vel
    dus ik snap je precies, dat je haar erg belangrijk voor je is
    hier is dat ook zo
    hopelijk is je haaruitvalprobleem minder groot dan je dacht

    Reactie door Eu Mesmo | december 12, 2009

  22. Jeetje wat zal je geschrokken zijn.

    Reactie door Leidse Glibber | december 12, 2009


Geef een reactie

