Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Prestatiegericht

Ik zal er niet over liegen: ik ben er trots op dat mijn kinderen pienter zijn. Ik ben er trots op dat Oudste ruim anderhalf jaar voorloopt qua leesniveau, en qua rekenniveau misschien nog wel verder. Ik vind het leuk te zien hoe Middelste totaal opfleurt op school. Ik verbaas me erover hoe snel hij dingen oppikt, hoe hij nu al probeert (en erin slaagt) een beetje te lezen en te rekenen, koud 3 maanden in groep 1. En bij Jongste heb ik al helemal geen vraagtekens meer. Dat kind is wellicht nog pienterderderder dan zijn twee broers bij elkaar.

Maar ondanks dat ik ze graag goed zie presteren, vind ik het eigenlijk ronduit belachelijk dat Oudste in groep 4 notabene, elke dag huiswerk heeft. Hij krijgt huiswerk voor 3 weken per keer mee: elke week moeten wij als ouders een rijtje woorden bij hem erin stampen en aan het eind van die drie weken krijgt hij een dictee over die drie rijtjes woorden. En naast de 3 rijtjes komt er elke 3 weken een van de tafels bij. Deze keer is het de tafel van 5.

Wij hebben mazzel met een pienter mannetje: hij heeft op een uitzondering na alle woorden altijd in een keer goed, dus huiswerk blijft bij hem beperkt tot 1 keer per week dat rijtje opschrijven. En die tafels kent hij ook allang. Maar voor kinderen bij wie het niet zomaar komt aanwaaien, is het serieus blokken geblazen in een straf tempo. Die kinderen zitten echt elke avond te blokken met hun ouders. En dan vind ik groep 4 eigenlijk best heel jong voor zoveel huiswerk. Ik weet zeker dat ik geen huiswerk heb gehad toen ik in de tweede klas zat. En ook met mij is het goedgekomen.

Ja, ik vind slimme zonen leuk en ik mag het er graag over hebben. Maar mogen ze alsjeblieft nog even kind zijn? Deze maatschappij is al zo prestatiegericht, laat ze nou nog eventjes! Oudste is zo faalangstig als de pip en de lat wordt nu met zoveel nadruk al zo hoog gelegd. En Middelste is nog maar zo’n klein larfje, hij kleutert sowieso maar zo kort. Laat ze nou nog even kind zijn…

december 2, 2009 - Posted by | De Daltons | ,

39 reacties »

  1. Hallo zeg, kinderen van die leeftijd moeten na school spelen en sporten en zeker nog geen huiswerk maken wat een gestress voor kinderen die er een beetje moeite mee hebben. Onzinnig van de leerkrachten om dit al zo vroeg te eisen. Ik ben er trouwens voor, de kleintjes weer gewoon op een kleuterschool te plaatsen. Lezen en rekenen halen ze zo in en samen spelen daar leer je ook heel erg veel van wat je niet meer in lijkt te halen op oudere leeftijd.
    Vanwaar toch die prestatiedwang voor kinderen.
    Voor de mammoetwet had Nederland één van de beste schooltrajecten ter wereld. Kleuterschool, lagere school, daarna naar capaciteiten kiezen voor, ambachtschool, huishoudschool , mulo of lyceum (dat laatste bestaand uit MMS, HBS en Gymnasium) eventeel weer vervolgd door een universitaire opleiding of een HBO. Er kwamen jonge mensen uit heel europa om in ons land te studeren.
    Nu lijkt het wel of ze aan de ene kant de eisen steeds lager stellen (de havo is in de verte niet te vergelijken met het HBS niveau van vroeger) maar de kinderen steeds jonger te testen en allerlei ‘leerwegen’ te laten volgen.
    Wij kregen vroeger op de lagere school veel langere dagen, dat wel maar geen huiswerk tot de laatste twee klassen om al wat te wennen aan het idee van huiswerk.
    De tafels leerde je klassikaal, samen opdreunen en het erin stampen zodat het bleef hangen. Evenals de jaartallen van geschiedenis ( een prima hersentraining trouwens) rijtjes leerde je in de les (ik kan de veenkolonien nog opdreunen en de kleine soenda eilanden )
    Maar alles moest anders maar of de kinderen daar nu zo goed mee gediend zijn is een grote vraag.
    Repel wees maar blij dat je een stel pientere kereltjes hebt die nog tijd genoeg over houden om te spelen.

    Reactie door Haba | december 2, 2009

  2. ot. Ik vrees dat het een Fliploze winter zal worden😉

    Reactie door Haba | december 2, 2009

  3. Belachelijk! Geef me hun telefoonnummer maar, dan bel ik eens even…. Bij onze kinderen op school zeiden ze: als wij de kinderen voor elke dag huiswerk op zouden geven, zou dat betekenen dat we op school steken laten vallen als we dat soort dingen niet onder lestijd bij ze onder de knie krijgen. En daar ben ik het helemaal mee eens!
    En dan bedoel ik niet de wekelijkse topo-leer opdrachten, want helemaal geen huiswerk thuis is ook zo saai…😉

    Reactie door Madelief | december 2, 2009

  4. Wow.
    Ik kan het me niet eens meer herinneren of wij dat ook gehad hebben?!

    Reactie door Nicoleke | december 2, 2009

  5. Ik heb op een behoorlijk intellectuele lagere school gezeten.
    We kregen huiswerk vanaf de vierde klas, dat wil zeggen vergelijkbaar met groep 6. Ik had daar zelf geen problemen mee; ik vond leren leuk en kende het ook meestal snel. Het ging dan om jaartallen bij vaderlandse geschiedenis, topografie, en sommen maken. De sommen had ik altijd op school al af voorzover ik me herinner.

    Ik denk dat het wel goed is om vanaf groep 7 langzamerhand huiswerk in te voeren, en de kinderen een beetje te leren plannen hoe ze dat aan moeten pakken. Eerder lijkt me onzin.

    Reactie door trijntje | december 2, 2009

  6. JONGSTE zit toch nog niet op school? (je schrijft dat ie opfleurt, zal Middelste zijn)
    En huiswerk in groep 4, belachelijk! Eens een keertje incidenteel iets thuis moeten doen, ok, maar daar moet het wel bij blijven.
    Ben benieuwd hoe ze dat bij ons op school doen, maar ik dacht niet dat ze dan al huiswerk krijgen. We zullen het volgend jaar wel zien.
    Ga je een klacht indienen?

    Reactie door Wieke | december 2, 2009

  7. Stom: ik heb mijn logje doorgelezen op fouten en keek hier totaal overheen: is al gecorrigeerd, sorry dat mensen dan jouw reactie niet meer snappen! Hihi

    Reactie door De Repel | december 2, 2009

  8. oefenen met je kind is tot daar aan toe, maar echt huiswerk moeten doen in groep 4 vind ik echt zwaar te vroeg.

    ben maar blij met je pientere daltons. ik heb ooit eens huiswerkbegeleiding gedaan met mijn toenmalige buurmeisje, en ik kan je zeggen, als het er gewoon niet ingaat is het voor iedereen erg frustrerend.

    wel grappig dat ‘het kreng’ tussen de woordjes staat😉

    Reactie door Anita | december 2, 2009

  9. Je kunt er contact over opnemen met de inspectie .. als kinderen van de onder en middenbouw huiswerk krijgen dan wordt er niet goed les gegeven..en dat kun je melden…
    Het is wat anders als ze in de bovenbouw zitten.. al vind ik dat dan ook het huiswerk op school gemaakt moet kunnen worden..nee.. als ik jou was ging ik op zoek naar een minder prestatie gerichte school.. eentje die ook andere kwaliteiten van het leven weet te waarderen dan steeds meer kennis

    grts

    ps.. ze zouden zoiets op mijn school niet moeten proberen.. dan ben ik de eerste die steigert…en dan zijn niet de ouders of leerlingen de klos maar de leerkrachten…
    wat denken ze wel….

    Reactie door clair1991 | december 2, 2009

  10. Heel bijzonder om ze in groep 4 al met huiswerk op te zadelen. Zegt idd meer van de school (het lukt ons zelf niet tijdens de lessen) dan van de kinderen. Slaat echt nergens op. Bij ons was het vanaf groep 6 pas en dan maar 3x per week. In groep 8 pas 4 of 5x per week en vaak konden ze dat al in de les maken…
    En: tuurlijk mag je trots zijn op je jongens, het is heerlijk als ze goed meekunnen komen maar bovenal: als ze maar goed in hun vel zitten!

    Reactie door Nicolette | december 2, 2009

  11. elke dag????
    hier krijgen ze in de klas weektaken
    als ze die niet af hebben dan krijgen ze op woensdag huiswerk mee
    in groep 4 had oudste dat regelmatig
    in groep 5 heeft nog nooit huiswerk gehad
    al maakt hij zich er elke week druk over

    ps. die van ons heeft een laadvermogen van 7 kilo🙂 altijd baas boven baas hihi

    ps2. vlieger? potlood? zien zien zien! haha

    Reactie door Eu Mesmo | december 2, 2009

  12. Geen herkenning hier hoor, wat huiswerk betreft dan (wel die slimme kindjes natuurlijk (-:) Ligt denk ik ook erg aan de school, als ik wel een vriendinnen hoor met kindjes in dezelfde leeftijd, moeten soms veel meer of veel minder dan die van ons. En per school maakt het ook soms een wereld van verschil welke leerkracht er voor klas staat. Zo is er bij ons een juf in groep 3 die STRAFWERK mee naar huis geeft… Gelukkig gelooft ‘onze’ juf nog in een goed gesprek…

    Reactie door Mammalien | december 2, 2009

  13. Klopt helemaal: leerkrachtafhankelijk! De lerares van Oudste (een van de twee, maar wel degene die altijd het huiswerk meegeeft) heeft ELKE dag een opmekring over zijn haar, tot en met de opmerking: ” ik ga er nog steeds van uit dat je ons op een dag verrast!”

    Drie keer raden op welke hoge poten (lees: Louboutins) ik het volgende 10 minuten-gesprek binnenkom!

    Reactie door De Repel | december 2, 2009

  14. Moet opeens gewoon een beetje janken nu
    na de huiswerksessie van net met Oudste
    waarin ik veranderde in een ongeduldige moeder
    die niet snapte dat ze na een paar bladzijden oefenen met sch
    gewoon in een zin sguur ging schrijven.

    En ui opeens als iu
    en nog een paar gekke foutjes (als f voor v en de z in spiegelbeeld schrijven).
    Stomme school dat ik er nu ook van in de stress raak.😦

    (Oudste: Groep 4, in september 7 geworden)
    (Moeder; dol op taal en niet meer wetend hoe ze ooit heeft leren lezen en schrijven.)

    Reactie door Toetje | december 2, 2009

  15. Trouwens, die juf maakt opmerkingen over zijn lange haar? Absurd!

    Reactie door Toetje | december 2, 2009

  16. Pff belachelijk gewoon de juf heeft er gewoon geen zin in die zit liever aan een bak koffie en laat het de ouders oplossen , weigeren, in protest gaan, niet accepteren!!!!

    Reactie door ilse | december 2, 2009

  17. In groep 4????????? absurd….en ze moeten nog zo lang🙂.
    Kan me je frustratie goed voorstellen hoor.

    Reactie door Imna | december 2, 2009

  18. Ik heb daar nog helemaal niet zo bij stil gestaan. Onze oudste walst ook heel gemakkelijk door de avi’s heen, dus die heeft geen kind aan z’n huiswerk. Vorig jaar in groep 4 kreeg hij zo’n 3x per jaar dicteewoorden mee, en dan elke keer voor 3 weken tegelijk. Maar net wat je zegt, voor de kinderen die er even wat meer moeite voor moeten doen, is het best een hele klus. En dan heb ik het hier bij ons nog niet eens over elke dag huiswerk.

    Nu in groep 5 krijgt hij elke week 1x huiswerk mee, woordjes schrijven en klok kijken. Ik vind het wel goed dat hij op deze manier stukje bij beetje went aan het huiswerk-idee.
    Maar elke dag huiswerk in groep 4, dat is ronduit belachelijk.

    Dat de juf stelselmatig iets over je oudste z’n haar zegt, vind ik nog belachelijkerderder.

    Reactie door Carla | december 2, 2009

  19. Carla ik ben het met je eens: huiswerk mee om te wennen aan het idee van huiswerk….ik denk dat je daar goeie zaken mee doet. Maar dit….nou ja, iedereen snapt me godzijdank!

    Reactie door De Repel | december 2, 2009

  20. vind het heul bijzonder! en die opmerking over het har van oudste; belachelijk! heb je dat 10-minuten-gesprek binnenkort? want anders zou ik niet wachten, maar gewoon een gesprek met haar aanvragen. dat moet sws lukken.
    en je moet er idd niet aan denken als je kinderen hebt die moeite hebben met leren; dan wordt huiswerk in groep 4 (!) al een lijdensweg…

    Reactie door Corine | december 2, 2009

  21. OMG!! Als juf gaan me de nekharen hiervan omhoog staan {als ze er nog niet spontaan vanaf zijn gevallen}!
    Huiswerk in groep 4, wie verzint zoiets?!? Een kind in groep 4 hoort geen huiswerk te krijgen. Die hoort lekker alleen op school te werken, spelen, leren. Niet thuis ook nog eens huiswerk maken. Dat komt wel in groep 7 of 8. Maar dan óók niet zoveel.
    Wat ik wel oké vind is dat kinderen af en toe een werkje mee naar huis nemen om extra te oefenen, of thuis met de ouders extra oefenen met lezen. Maar zó vaak en veel?!
    Tsss….

    Reactie door Limoentje | december 2, 2009

  22. Over dat haar; oudste terug in de aanval laten gaan. Na elke opmerking van haar een opmerking terug!😛

    Reactie door Limoentje | december 2, 2009

  23. Malloot Dijksma wil kinderen toch al met 2 jaar naar school sturen? Daarna mogen zwangeren naar school met een soort drain in the brain van het ongeboren kind.

    Het is wat je schrijft: laat een kind kind zijn en kom pas met huiswerk op de middelbare school, zoals het ooit was en wat altijd goed ging!

    Reactie door Joos | december 2, 2009

  24. Ben het met je eens, ze krijgen bijna niet meer de kans nog even lekker onbezorgd kind te zijn.
    Ze worden nu al klaar gestoomd om hun leven lang te blijven presteren en wedijveren.

    Reactie door Leidse Glibber | december 2, 2009

  25. Zijn ze een beetje gek geworden daar op die school? Als je nou faa angst wil kweken moet je het beslist zo doen! Huiswerk maken op de middelbare school, eerder niet . Je gaat een kind van negen toch ook niet s nachts wakker meken om er aan te wennen dat ook uit bed moeten als ze een baby krijgen of vast een beetje vrijen omdat ze daar ook aan moeten wennen? Ik heb dat altijd zo’n onzin gevonden!!
    Ik heb daar een hele ongunstige ontwikkeling van gezien in mijn leven. Noem mij maar ouderwets, maar als een kind zelf aangeeft huiswerk te willen maken, kun je wat laten doen, maar anders niet .Er zijn zo VEEL verschillende manieren om iets te leren, het schoolwerk is daar maar een klein onderdeel van. En nou moet ze helemaal ophouden over zijn haar te zeiken zeg! Waar bemoeit ze zich mee?
    Zoals je ziet, kan ik me hierover heel kwaad maken en dat komt niet zo vaak voor. Precies in mijn stokpaardje!

    Reactie door baasbraal | december 2, 2009

  26. hier in belgie lijkt het me heel erg afhankelijk van de school én dan ook nog van de leerkracht zelf…
    ik weet dat er in freinet-scholen max 2x per week huiswerk wordt meegegeven tot en met de 4de klas, 5 en 6 krijgen dan wel weer meer als voorbereiding op het middelbaar…
    maar andere scholen, is zo variabel…
    als kindertherapeut heb ik ook al regelmatig lastige telefoontjes met juffen en meesters gehad over dat huiswerk en de verwachtingen… had eens een jongen in het 5de die al het Frans van een heel schooljaar moest kennen, en uit frustratie zijn boek naar de juf had gegooid… nu, dat gooien had ik niet moeten doen, maar ik begreep die frustratie wel, leerstof van een heel schooljaar moeten ze zelfs nog niet in het middelbaar kennen… waarom dan wel in het 5de!
    en in groep 4 huiswerk voor 3 weken meegeven, lijkt me ook al zo absurd!

    enne, tuurlijk ben je trots op je kids, en blij dat ze een goed stel hersens hebben, als je ook maar ziet dat er nog heel veel andere dingen leuk zijn aan je kids hé!

    Reactie door tricky | december 3, 2009

  27. Wow, dat is vaak! De mijne krijgen nooit huiswerk… Alleen mijn dochter in groep zeven krijgt 1 keer per maand een vodje papier mee met daarop wat landen die ze dan moet leren.

    Ik vind het ook heel leuk om slimme kinderen te hebben. Zelf ben ik immers ook niet dom. Maar wat wil het lot: ze zijn helemaal niet zo slim, en mijn Ot is zelfs blijven zitten!

    Blijkbaar heb je ook als slimme moeder nog heel veel te leren…

    Reactie door Nicole | december 3, 2009

  28. Belachelijk. Net als citotoetsen op de kleuterschool, ook belachelijk. Het idee van vroegtijdse signaleren is een beetje doorgeslagen. Terwijl ze net de kinderen met wie wel “iets” is, steeds vaker lijken te missen.

    Reactie door Joeltje | december 3, 2009

  29. wat is er mis met je Oudste zijn haar?? mis ik iets???gewoon een dom mens die juf… melden bij het schoolbestuur .. je betaalt notabene voor onderwijs…

    in het schoolplan moeten de stappen staan die je moet nemen om je punten bij bestuur of inspectie aanhangig te maken.. ik zou het gewoon doen en dan als een haas een andere school zoeken..

    Reactie door clair1991 | december 3, 2009

  30. Wat een stom gedoe daar op die school zeg! En….even over het haar gesproken: Ik had in de 4 e klas ooit mijn haren heel kort laten knippen.
    En ik had een oude, chagrijnige lerares. Die altijd al met mij en mijn methodes (mijn resultaten in rekenen klopten wel maar die wég he…die was bij mij altijd fout, dus ze dacht dat ik gespiekt had).
    Okee…kom ik dus als meisje van 10 jaar s morgens naar school. Zegt dat wijf (sorry). “Nou meisje, wat een kapsel. Bij mensen die sinds geboorte zulk haar hebben moet de verzekering een pruik betalen”

    Jammergenoeg had ik geen ouders die even bij die juf gingen praten, schelden,…..en ik heb het er echt moeilijk mee gehad. Ik zal deze zin van die juf nooooooit meer vergeten.

    Reactie door Ellen | december 3, 2009

  31. Ik word een beetje triest van het lezen hiervan. Op deze leeftijd vind ik elke dag huiswerk echt onaanvaardbaar. ’t Is zoals hierboven al werd aangehaald: op deze manier creeër je faalangst.
    Gelukkig dat Oudste zo pienter is en er hopelijk niet te veel onder lijdt, maar ik hou mijn hart vast voor de minder ‘pienteren’ in zijn klas. En die opmerking over zijn haar… waar slaat dat nou op???? Ik krijg een visioen van zo’n grote bullebak die tegenover kleintjes wel durft, maar voor de rest zelf vooral heel erg ‘klein’ is.

    Reactie door prutsen | december 3, 2009

  32. Jeetje…. ben even stil hiervan… zolang geleden is het nu ook weer niet dat onze kids op de lagere school zaten! (nu 20, 17 en 15 dus). Ze hadden weleens huiswerk, maar vooral met de nadruk op WELEENS!! Zeker NIET iedere dag! Laat staan in groep 4! Belachelijk!! Echt!! Die kinderen moeten eerst gewoon lekker kind zijn en dan komt de rest vanzelf wel! (oudste doet nu tenslotte ook Universiteit… dus… kalm aan met ‘groot worden’! Please!!
    *zucht*
    Maar ja, misschien is dat ook wel de reden dat wij zo ongelooflijk gecharmeerd zijn van ‘de vrije school’…? Veel dans, zang, toneel, filosofie, psychologie (oké, oké, die laatste vakken dan vooral op de middelbare school), maar vooral ook veel, héél veel tijd voor elkaar!!! In 1 woord: GEWELDIG!!!!

    Reactie door Wondelgijn | december 3, 2009

  33. Dat het vele huiswerk echt niet normaal is staat natuurlijk buiten kijf, maar waar ik me ook erg over opwind zijn de opmerkingen over z’n haar! Dat slaat kant nog wal! Sterkte ermee!

    Reactie door Marjet | december 3, 2009

  34. zo, da’s niet niks. Dat ging bij ons vroeger inderdaad wel anders. Oudste had in groep 4 heus wel ‘ns wat te doen thuis, maar niet in deze mate. Ik vind het erg overdreven. laat ze inderdaad nog gewoon even kind zijn!

    Reactie door Toaske | december 3, 2009

  35. Ik wist het natuurlijk niet zeker, maar uit de reacties blijkt wel dat wat ik vermoedde juist is: het is niet normaal.

    De Repel beraadt zich op stappen..wordt vervolgd…

    Reactie door De Repel | december 3, 2009

  36. Huh, zoveel?? Onze oudste is ook een gr-4 mannetje en het enige huiswerk dat ie al van de eerste keer groep 3 mee krijgt, is de opdracht om VEEL (lees heel veel dus dagelijks 2 blz, liefst meer) met hem te lezen omdat die daarin achterloopt (dyslectisch?). En er wordt gevraagt om thuis de tafels te herhalen maar niet als huiswerk op een blaadje mee.

    De tafels gaan klassikaal, nu hebben ze de 1,2,5 en 10 gehad en nu wordt 3 (dacht ik) geleerd, rest verder vast gedreunt.

    Raar dat ie zoveel mee krijgt, net wat je zegt, de zwakkeren uit de klas zullen heel wat uurtjes met pa en moe zitten te blokken en dat in deze toch al drukke spannende sinterkerst-tijd

    Oja, hier overigens alles goed hoor maar MOEEEEEEEEEEEE en DRUK, DRUK, DRUK. Niks om je zorgen om te maken😉

    Reactie door Barbara | december 4, 2009

  37. mijn zoontje zit in het eerste leerjaar en krijgt elke avond twee blz mee om te lezen en dat zijn al volledige zinnen!! en een blad met huiswerk taal/rekenen !! kreeg ie laatst een blad mee van de juf dat ze volgende week toetsen hebben en best een beetje extra studeren daarvoor!! ik heb in zijn agenda geschreven wanneer dan?? en bovenop het huiswerk??? ook in het weekend huiswerk alleen de woensdag niet!!! hij is 6.5j en s’avonds om 5h thuis dan warm eten en na het eten huiswerk en lezen tot +/-18.45h dan een beetje TV en om 19h30 naar bed want om 6h sta ik op (werken)en hij dus ook!! in de herfstvakantie ll had ie een pakketje mee verplicht te maken !! die juf denkt waarschijnlijk dat ik ook in het onderwijs werk en elke dag van de vakantie thuis ben!! hier in belgie is het echt tempo tempo hij heeft ook al zijn eerste les frans gehad ! daar ben ik wel blij mee maar dat huiswerk!! lieve groet uit Vlaanderen Jezebelle

    Reactie door jezebelle | december 4, 2009

  38. Bij ons op school alleen een klein beetje huiswerk in groep 8, om alvast te wennen aan de middelbare. En verder nooit! En dat vind ik een prima zaak.

    Reactie door Door | december 4, 2009

  39. Tjemig Jezebelle, dat vind ik al helemaal ‘absurd’! Ik snap jouw punt ook: wij zijn werkende ouders en we hebben drie kinderen….het vraagt ook van ons nogal wat: op vrijdagavond lief en geduldig zijn en constructies en nog even een rijtje woorden erin rammen (wat mijn beroep niet is: ik ben mama, dat is mijn beroep).

    Hmpf….ik begin me bozer en bozer te maken!

    Reactie door De Repel | december 5, 2009


Geef een reactie

