Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een nóg groter geheim dan Sinterklaas

Mijn vader en zijn vriendin hebben iets doms gedaan. Nou ja, eigenlijk hebben ze iets slims gedaan, maar toen draaiden ze door en deden ze iets doms. En toen hebben wij ook maar iets gedaan. Laat het me uitleggen.

Zij heeft besloten ontslag te nemen en nu zijn ze vrij om te gaan en staan waar ze willen. Dat was het slimme idee. Zij stopte met werken omdat wachten tot het kon/mocht, zou kunnen gaan wringen in de tijd. Mijn vader is namelijk nogal wat ouder dan zij is. De jaren om nog dingen te kunnen doen zonder enige vorm van serieuze fysieke belemmeringen zijn nu. Over 10 jaar liggen de kansen wellicht anders. Op het moment dat zij met pensioen kan, is hij al heel wat jaartjes verder. En al heb je dan nog heel veel jaartjes, fysiek ben je op je 75ste niet meer wat je bent op je 65ste, laten eerlijk wezen. Dus dat zij ontslag nam was de slimme aktie.

Dat ze vervolgens als een stel jonge honden impulsief 5 maanden naar La Palma boekten, was een iets minder slimme aktie. Wij vonden het prima hoor, we gingen ze wel missen, maar ja: ze zijn vrij om te gaan en staan en te genieten waar ze willen, dus dat moeten ze vooral doen. Maar naarmate het tijdstip van vertrek naderde begonnen ze tekenen van spijt te vertonen. Vijf maanden was toch wel héél erg lang. En ze hebben 6 kleinkinderen…6 maanden de kleinkinderen niet zien. Pfoeh! “Wellicht hadden we beter 2 maanden kunnen boeken”, begonnen ze schoorvoetend toe te geven…

Dus ze hadden het over halverwege een keer terugkomen, dus ze hadden het over dat wij een keer konden konden langskomen. Ze tobden wat af. De optie dat zij een keer zouden terugkomen was wel een hele dure optie en wij kunnen het ons ook niet veroorloven om met z’n allen langs te gaan zonder onze zomervakantie te schrappen. Het plan ontstond dat Oudste in februari een week langs kon komen, alleen. Maar toen botsten we aan tegen het feit dat angstige Oudste dat nog net niet aandurfde: hij wilde heus wel een week alleen bij opa en oma, maar hij durfde niet alleen te vliegen. En omdat hij twijfelde, durfden wij het al helemaal niet aan.

Dus opa en oma vertrokken en ze waren een beetje sipjes. En wij ook. Hier thuis gingen wij ook wikken en wegen. Oudste huilde de tranen uit zijn hoofd: hij ging opa en oma zo missen, 5 maanden was veel te lang. Sindsdien bellen Oudste en opa en oma elke week en sturen ze kaartjes. Manlief en ik hebben het er vaak over gehad en we gingen uiteindelijk om: mama en Oudste gaan samen naar La Palma in de februarivakantie. De ticket van Oudste wordt mede gesponserd door opa en oma, de goedkeuring om te mogen gaan en de geruststelling dat hier thuis alles goed gaat heb ik in drievoud op zak van Manlief.

Oudste blijkt ondertussen al die tijd te hebben verkondigd dat hij “zeker weten” zou gaan met mama, al wist hij dat het verre van zeker was. Lange tijd hebben we niet geweten of we de financiën rond zouden krijgen, of dat het aantal vakantiedagen voor 2010 toereikend zou zijn. Nu wij achter de schermen hard hebben gewerkt om het voor elkaar te krijgen en hij achter de schermen hard heeft gewerkt om het voor elkaar te krijgen, hebben we nog een besluit genomen. We laten hem bewust nog even bungelen: het gaat allemaal niet vanzelf! Dat mag hij best voelen. Hij weet al een jaar dat Sinterklaas niet bestaat. Manlief en ik beraden ons op het moment dat we hem gaan vertellen dat er een groter geheim is dit jaar.

De e-mailbevestiging is binnen. Bijna twee jaar nadat we samen naar Eurodisney gingen, gaan Oudste en ik samen naar La Palma. En de boodschap naar Middelste willen we heel duidelijk maken: jij ook! Niet nu, maar ook jij gaat dit meemaken. Hij gaat met papa naar Eurodisney 3 dagen lang als hij 6 is, net als Oudste. 1-ouder-op-1-kind. Die ervaring moet Manlief ook meemaken, dat is zo bijzonder! En als hij 8 is gaat hij ook met papa samen naar ver weg. Wie er mag Hoe we dat gaan doen met Jongste zien we dan wel weer, maar ook hij krijgt die kans.

Maar eerst ga ik met Oudste naar….La Palma! Tjemig, over minder dan anderhalve maand al. Maar mondje dicht he! Hij weet het nog niet!

november 28, 2009 - Posted by | De Daltons, Repel |

25 reacties »

  1. wat een leuk cadeau . wat zal ie superblij zijn!!! en jij boffen, dat je meemag!

    Reactie door Linda | november 28, 2009

  2. Ja, zo’n poosje focused attention is iets onvervangbaar kostbaars! Ik hab daar geweldige dingen mee zien gebeuren in de band tussen de ouder en het kind. Je denkt soms dat je al een goede band hebt, maar dan kom je er later achter dat die band nog veel beter en intenser kan. Geniet er van en manlief ook en doe verslag bij thuiskomst.

    Reactie door baasbraal | november 28, 2009

  3. Oohh, wat heerlijk! Naar het zonnetje in februari. Ik wil ook!! Heb helaas daar geen familie, ook niet tijdelijk. Wel in Canada, maar daar is het zo verrotte koud in februari.
    Idd, tijd met 1 is onbetaalbaar zo leuk! Ben 2x alleen met Tygo naar Canada geweest en 1x naar Oostenrijk. Eigenlijk zou ik nu eens met Tessa moeten, maar de financien laten het niet toe, eerst het huis maar eens verkopen😦

    Reactie door Wieke | november 28, 2009

  4. Wat gaaf! Niet alleen dat je naar La Palma gaat maar vooral dat je samen (1 op 1) met oudste gaat. Hij gaat zeker weten genieten van jouw aandacht voor hem alleen (en jij ook).

    Tenslotte heeft ie gedurende de afgelopen jaren (met komst van middelste en jongste) iedere keer een beetje aandacht moeten afstaan😉

    XOX

    Reactie door Meanannie | november 28, 2009

  5. Goed man! En La Palma is zó mooi! er is een strandje aan de oostkust, dat je alleen kunt bereiken via een enórme trap, maar dat werkelijk geweldig is – en waar we zelfs dolfijnen hebben gespot.

    Reactie door Corine | november 29, 2009

  6. Ik ben zo benieuwd hoe het vergelijkt met Lanzarote, waar we vorig jaar waren.

    Reactie door De Repel | november 29, 2009

  7. Fijn dat het kan hoor! M’n man is ook met alle drie de kids rond hun 10de een paar dagen op reis geweest en met de oudste twee na hun eindexamen op het Mid.Onderwijs. En vooral die laatste reizen waren voor vader en kinderen zo bijzonder en verdiepend! Echt een aanrader als het financiëel mogelijk is!

    Reactie door Madelief | november 29, 2009

  8. Lekkere actie van je vader, daarom ook wel fair dat ze sponseren anders is het niet op te hoesten.
    Spannend hoor en heel bijzonder om samen te gaan. Onze jongens genieten er ook van als de Chef al op de camping zit met jongste en ik nog met oudste thuis ben ivm werk.
    Vooral dat 1 op 1 is belangrijk als je de mogelijkheid hebt.

    Reactie door Nicolette | november 29, 2009

  9. La Palma is prachtig, ik ben er 10 jaar geleden (pff.. ik word oud..) ook geweest. Wat een geweldige ervaring zal het zijn, voor oudste én voor jou. Ook voor je vader en zijn vriendin trouwens. Leuk allemaal, leuk!

    Reactie door Joeltje | november 29, 2009

  10. O Repel wat lekker .. gewoon er tussen uit.. en dan met allemaal goede berichten… dat kan niet anders..het is een heel gedoe hè.. om met 3 kinderen je financieel plaatje evenwichtig rond te breien.. en je wilt geen tekort doen..al voelen zij dat allemaal net even anders dan jij…
    fijne zondag, kaars ze en loop ze….onee andersom…

    grts

    Reactie door clair1991 | november 29, 2009

  11. Wat een heerlijk geheim! Als ik het zo lees is La Palma prachtig en gaan jullie een supertijd tegemoet daar.
    Geniet van het geheim en de voorpret!

    Reactie door Limoentje | november 29, 2009

  12. Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!

    Reactie door Lydia | november 29, 2009

  13. oh, wat een fijn geheim, al zou ik het wel moeilijk vinden om het lang geheim te houden, vrees ik… zit dan zelf zo vol spanning, dat volgens mij iedereen merkt dat ik wat te verzwijgen heb😉
    leuk om te doen met je kids denk ik… en ieder op zijn tijd, zo hebben ze er zelf ook het meeste aan, toch!

    Reactie door tricky | november 29, 2009

  14. Heerlijk, ik zou er zo zin in krijgen.

    Reactie door Carla | november 29, 2009

  15. Wat een ontzettend goed plan!!! Zowel voor oudste, als voor mama!! Heerlijk even weg, er samen met de oudste tussenuit. Ik vind het een superplan en een superverrassing!
    Maarre… misschien heb je iemand erbij nodig, voor af en toe wat vrouwelijk gezwets? Een slap verhaal? Misschien een renmaatje voor op la Palma?? Ik bedoel maar…. ik offer me wel op om met je mee te gaan, hoor. Geen enkel probleem!!🙂

    Reactie door Wondelgijn | november 29, 2009

  16. Don’t tempt me, Wondelgijn , don’t tempt me! Hihi…

    Reactie door De Repel | november 29, 2009

  17. Wat een gaaf cadeau zeg. Heel, heel, heel veel plezier!

    Reactie door Toaske | november 29, 2009

  18. Wat super dat je dat gaat doen. Voor jou ook lekker, even eruit! Veel plezier met de voorpret!

    Reactie door Door | november 29, 2009

  19. Heerlijk vooruitzicht en nog heerlijker om elkaar weer te zien.

    Reactie door Leidse Glibber | november 29, 2009

  20. Wat geweldig, voor ouder en kind, lekker met zijn tweetjes iets beleven…. heel speciaal.

    Reactie door Mammalien | november 29, 2009

  21. wow wat gaaf!
    en wanneer gaan jullie dat vertellen?
    of krijgt het van de sint🙂

    Reactie door Eu Mesmo | november 30, 2009

  22. Ontzettend goed plan!
    Zo leuk dat 1 op 1-contact. Ik ben met oudste 4 dagen naar Parijs geweest toen ze 10 werd en manlief is met middelste een week gaan skiën toen hij 10 werd en jongste mag volgend jaar, ja als zij 10 wordt, ook een bestemming en een ouder kiezen. Leuk vooruitzicht ook voor jou Repel!!

    Enne ik vind het best een goed idee dat je het nog even geheim houdt..

    Reactie door Roelien | november 30, 2009

  23. Ik zeg niks. Maar het lijkt me inderdaad me-ga-ge-wel-dig om met één kind weg te gaan. Doe het al eens met ‘dagjes uit’, maar zo’vakantie lijkt me super.
    Komt goed uit dat we de Oudejaarsloterij gaan winnen dit jaar!😉

    Reactie door Yvonn | november 30, 2009

  24. Oudste is eind december jarig…wij denken eraan het dan te vertellen…

    Reactie door De Repel | november 30, 2009

  25. Fantastisch vind ik dat: zo 1-ouder-op-1-kind tijd. Zeer goed idee.

    Reactie door prutsen | november 30, 2009


Geef een reactie

