Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

De Mexicaanse griep rijdt niet stilletjes ons huisje voorbij

Morgen mogen, bij de gratie Klink’s, de kinderen van Repeldorp ingeënt worden tegen de Mexicaanse griep. Kleine correctie: alleen de kinderen tussen 0 en 5 mogen dat. De regio heeft het helemaal ordentelijk ingedeeld op durrup en gehucht en op leeftijd. En Repeldorp is morgen aan de beurt.

En analoog aan het ironische toeval dat Repel een knobbel in haar tiet ontdekt in oktober=borstkankermaand, zo werd Middelste vandaag geveld door de Mexicaanse griep. Precies één dag voor de inenting. Ik memoreerde al eerder: wij hier in huize Repel hebben gevoel voor timing.

Bij het opstaan scoorde Middelste al 39,5, rond het middaguur en 2 paracetamollen later scoorde hij 40. Dit alles ging gepaard met hoofdpijn en een droog hoestje. Hij lijkt wel een klassiek voorbeeld van de Mexicaanse. De Repel had vandaag dus een hotline met de dokterspost. Het liefst wilde ik antaflu, het liefst wilde ik een instantane oplossing, het liefst wilde ik de koninklijke behandeling. Maar zo werkt het niet voor ons stervelingen. Toch was een en ander wel verhelderend en denk ik dat er niks mis is met de wijze waarop er met Het Geval Middelste werd omgegaan vandaag. Hier een transcriptie (met dichterlijke vrijheid) van een van de gesprekken:

Ik: okay, het zal dan wel de Mexicaanse zijn, maar ik wil dat wel zeker weten. Als hij nìet de Mexicaanse heeft, wil ik -zodra hij koortsvrij is- de vaccinatie zo snel mogelijk halen. Anders zijn we mogelijk dubbel de lul. Als het wèl de Mexicaanse is, hoeft hij niet meer gevaccineerd te worden. Dus ik moet dat zo snel mogelijk weten, want morgen is Repeldorp al aan de beurt.
Andere kant van de lijn: we testen mensen met griep niet eens meer op de Mexicaanse griep, want 95% heeft de Mexicaanse. Het maakt niet uit: Hij heeft koorts dus hij mag geen prik, Mexicaans of niet. U moet morgen de GGD bellen om te zorgen dat hij later deze week de vaccinatie kan halen.
Ik: maar als hij nu de Mexicaanse heeft, hoeft hij niet meer te worden ingeënt.
Andere kant van de lijn: Als het de Mexicaanse is en hij heeft ‘m achter de rug, kan de vaccinatie geen kwaad: hij is al immuun. Als hij niet de Mexicaanse heeft moet hij de vaccinatie wel hebben.
Uiteraard heb ik ‘moet’ opgevat als ‘onze keuze’ en uiteraard heb ik de discussie ‘bijwerkingen’ en ‘middel eventueel erger dan de kwaal’ discussie al lang en breed op een eerder tijdstip intern gevoerd, daar ging vandaag niet om.
Ik: Tja. Het maakt dus eigenlijk niet uit of het de Mexicaanse is of niet.
Andere kant van de lijn: Nee, maar u weet wèl waar u op moet letten.


Andere kant van de lijn vervolgt: Maar houd u hem sowieso goed in de gaten! Hij is heel erg ziek en we moeten ons niet blind staren op griep. Let ook op zijn alertheid, op vlekjes, en stijfheid van de nek en dergelijke. De kans is dan wel groot dat de koorts komt van de griep, maar zet geen oogkleppen op!

Toen ze dat zei vielen mijn oogkleppen inderdaad op de grond. Wij houden ons kleine mannetje goed in de gaten. En omdat we van ons thuis geen ‘quarantaine zone’ kunnen, noch willen maken, mocht Middelste bij Oudste logeren. En Oudste las voor.

november 22, 2009 - Posted by | Beslommeringen, De Daltons | ,

26 reacties »

  1. hè bah..jij bent in deze twee dagen al de 3de blogger die een Mexicaan op bezoek heft en wil logeren bij de kinderen..gelukkig is de ophef over de griep erger dan de werkelijkheid heb ik begrepen…hij is niet erger dan een gewone echte griep…maar leuk is anders… kinderen die ziek zijn ….ik kan alleen maar beterschap wensen.. enne Repel.. behoor jij nu ook tot de risicogroep?
    grts

    Reactie door clair1991 | november 22, 2009

  2. oeps die eerste zin lijkt wel chinees….
    hier volgt de goede..

    hè bah..jij bent in deze twee dagen al de 3de blogger die een Mexicaan op bezoek heeft en die wil logeren bij de

    Reactie door clair1991 | november 22, 2009

  3. Ja, ik behoor tot de risicogroep (astma) en ben gevaccineerd. Maar de vaccinatie was pas afgelopen dinsdag: ik weet niet of ik nu al immuun ben…ik betwijfel het zeer, eerlijk gezegd. Ik zou het hebben kunnen Gooooooglem, ware het niet dat ik daar geen in had. Repel is niet alleen een loper, ze is ook een struisvogel.

    Middelste eerst, middelste eerst…

    Reactie door De Repel | november 22, 2009

  4. Nou daar wordt je echt veel wijzer van bij zo’n dokterspost.
    Beterschap voor de Dalton en inderdaad houd het in de gaten want de dokter doet het niet.

    Reactie door Leidse Glibber | november 22, 2009

  5. Ik heb het opgezocht, omdat wij ook een uitnodiging hebben gekregen voor onze jongste, en ik wil weten wanneer het sein ‘veilig’ gegeven kan worden. De eerste prik begint na ongeveer een week te werken, zwakt dan af en de tweede prik trekt het dan definitief weer op.

    Sterkte met de ziekenboeg, als het de Mexicaanse is zal hij niet de laatste zijn bij jullie thuis.

    Reactie door Carla | november 22, 2009

  6. Ja lekker he. Ik heb inmiddels ook al 25 antwoorden op die ene vraag: kan het de Mexicaanse zijn, kan het ook een andere griep zijn en moeten we dan nog inenten?

    Gelukkig is baby hier weer aan het opknappen. Dwz hij speelt weer, slaapt minder dan 23 uur per dag, drinkt meer dan 10 ml melk en is koortsvrij. Bij oudste zoon was het eigenlijk best meegevallen, denk dat hij het ook heeft gehad.

    En dat enten… tja. Ik denk dat het niet nodig is, maar we doen het toch maar. Ondanks het tijdstip!

    Sterkte met je mannetjes (en hoop dat jij het niet krijgt). LIEFLIEFLIEF zoals oudste voor middelste zorgt…

    Reactie door Mammalien | november 22, 2009

  7. Maar wat doe jij nou eigenlijk met die prik? Laat je het (mits koortsvrij) wel doorgaan?

    Reactie door Mammalien | november 22, 2009

  8. 95% heef MexFlu: stierenpoep!!!
    Wat een hysterisch geklets!
    Er kan maar op 1 manier vastgesteld worden of iemand MexFlu heeft en dat is middels een kweekje.
    Verder is het schandelijk dat ze uit de losse pols MexFlu diagnostiseren.
    Collega van me had het volgens de huisarts ook: 2 dagen later wat hij koortsvrij en voelde zich als voorheen.
    Volgens mij krijgen huisartsen bonussen voor ieder turfje die ze achter MexFlu zetten…..

    Maar verder: heel veel beterschap voor Huize Repel🙂

    Reactie door Joos | november 22, 2009

  9. wat een überlieve foto: dat handje! lag er, na het maken van de foto, een hoopje gesmolten Repel op de grond? en ik geloof dat ik je op Twitter verkeerd begrepen had; ik dacht dat Jongste én Middelste allebei MG hadden.één is al rot genoeg… sterkte!

    Reactie door Corine | november 22, 2009

  10. Nou, beterschap dan maar en veel plezier met het logeerpartijtje!

    Reactie door Toaske | november 22, 2009

  11. @Joos: dat is nu juist het punt: het maakt niet uit welke variant hij heeft…maar als hij de prik niet krijgt vanwege een andere willekeurige griep, kan hij de MG alsnog krijgen.

    @Corine: inderdaad een plasje Repel! Maar na deze foto werd Middelste kribbig: ik mocht geen foto’s meer maken😉

    Reactie door De Repel | november 23, 2009

  12. Ach, heb jij weer! Beterschap!!

    Reactie door Door | november 23, 2009

  13. Mooie, lieve foto! Veel sterkte en beterschap!! Groet Roelien

    Reactie door Roelien | november 23, 2009

  14. Oh dat handje op de buik van z’n broer! Lieflieflief! En nu hopen dat ie vlug weer beter is!

    Reactie door Madelief | november 23, 2009

  15. ai, sombrero’s in huis… of op z’n minst een ander virus?!
    ik hoop in dit geval toch wel heel erg: ‘en rijd dan mijn huisje maar stilletjes voorbij…’
    veel sterkte ermee, en fingers crossed dat je het zelf dan niet krijgt, als risicopatiente

    Reactie door tricky | november 23, 2009

  16. hihi, wat ben ik toch ‘grappig’ hé, met dat huisje voorbijrijden, ik zie NU pas, dat jij dat als titel had ingegeven… ja, ik durf de titel al es overslaan bij het lezen van logjes… en dan krijg je dit hé! maar wel grappig dat ik hier ook aan dacht, toch?!

    Reactie door tricky | november 23, 2009

  17. Denk niet dat hij de Mexicaanse heeft: hij is al beter dan gisteren. Paracetamol en prik erin en de hele dag ds’en.

    Reactie door Repel | november 23, 2009

  18. Ach, ik denk dat de Mexicaanse gewoon een normale griep is, net als voorgaande jaren. En griep, welke dan ook, is altijd riskant voor risicogroepen. Vroeger waren dat vooral de ouderen, maar die schijnen van deze griep nu juist weer minder last te hebben.
    Maar beterschap met de Dalton, komt vast weer helemaal goed.

    Reactie door ollieherman | november 23, 2009

  19. Wat een gedoe! Maar hij klinkt flink ziek met veertig graden koorts bij paracetamol.

    Veel beterschap toegewenst.

    Reactie door Nicole | november 23, 2009

  20. Geweldige foto! Mooi dat ie al weer wat beter is.
    Wel goed eigenlijk van de dokterspost dat ze nog even melden ook op andere dingen te letten, iedereen staart zich maar blind op de MG, ikzelf incluis toen Mandy ziek was, verder nergens meer aan gedacht.

    Reactie door Wieke | november 23, 2009

  21. Heel veel beterschap aan Middelste! Volgens mij doe jij in lieve en schattige foto’s!😉

    Reactie door Simonatoetje | november 23, 2009

  22. @Wieke: dat vond ik nou ook zo goed!
    @Simonatoetje: ik grossier in lieve en schattige foto’s! Heb er vanavond weer een stuk of 300 gemaakt😉

    Reactie door De Repel | november 23, 2009

  23. Gedoe is het. Veel gedoe.
    Ik hoop maar dat je mannetje gauw beter is, wat hij ook heeft.

    Reactie door Nicolekebolleke | november 23, 2009

  24. Geweldige foto, de aanleiding is minder geweldig. Die oudste van jou moet in een gouden lijstje! Met gevaar voor eigen besmetting zijn broer opvrolijken, ik vind het fantastisch!

    Reactie door baasbraal | november 23, 2009

  25. Gelukkig dat Middelste weer opknapt, wat het dan ook geweest is, ik vind het toch raar dat ze niet meer testen (waarschijnlijk te duur en de entingen hebben ze al in huis)
    Ik hoop dat huize Repel verder niet besmet gaat raken, want ik denk niet dat je daarop zit te wachten.

    Reactie door Haba | november 24, 2009

  26. Wel aan zo’n gesprek heb je ook niet veel! Het lijkt er erg op dat ze de verantwoordelijkheid bij jou leggen: kiest u maar, mevrouw!
    Hopelijk wordt het niet te erg (allemaal ziek) en snel beterschap aan de zieke.
    Lief die foto!

    Reactie door zeezicht | november 25, 2009


Geef een reactie

