Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Mijn werkplek, deel II: konijntjes

Ik zit hier al 5 minuten achter mijn toetsenbord en ik probeer te verzinnen wat nu de overtreffende trap is van ‘een open deur intrappen’. Maar ik kom er maar niet op. De overtreffende trap van een open deur intrappen is namelijk dat je het naar je zin moet hebben op je werk omdat je daar de meeste wakkere uren van je leven doorbrengt. En als je het niet naar je zin hebt op je werk, vergal je het grootste deel van je leven. In ieder geval in kwantitatieve zin.

Mijn vorige baan begon zo leuk, maar eindigde in misère. Ik ging op het laatst met Grote Tegenzin naar werk. En zo vergalde ik, bijna 2 jaar lang, minimaal 10 uur per etmaal, 4 etmalen van mijn week. Maar zo rot als iets kan zijn, is het niet eenvoudig te kappen en weg te lopen van vastigheid: vast contract, stabiliteit, hypotheek, kindertjes, bla-bla-bla, ja-di-ja-di-ja-di. Het heeft dan ook even gekost voordat ik de sprong durfde te wagen. Maar uiteindelijk deed ik het;  uit mezelf en pro-actief. Achteraf ben ik misschien daar nog wel het meest trots op, want meestal ‘durf’ ik niet. Maar ik heb toen op dat moment niet gewacht tot er iets anders aan kwam waaien en ik heb ook niet gewacht tot iemand me ergens op wees. Ik deed het helemaal uit mezelluf.
(Intermezzo: Ik zie dat Oudste net zoveel problemen heeft met ‘durven’ als ik.)

Dus nu heb ik mijn leuke werkplek, met mijn lieve collega’s, die me bloemen geven omdat de uitslag van het ziekenhuis goed was. Mijn afdeling heeft zelfs een eigen (self proclaimed) officieus feestcommittee. Mijn Roomy en Leuke Collega hebben dat samen verzonnen: zij zijn ons feestcommittee en ze verzinnen uitjes. Ze hebben bij elk uitje een ander motto voor hun commissie. Laatst was hun motto “Your pleasure is Our Business” of zoiets dergelijks. We gingen naar Amsterdam, naar het museum, toen naar het Vondelpark en toen naar de Griek en naar de Kroeg. Toen een uitje plotsklaps verzet moest worden was het motto “There’s no Pleasure like Planned Pleasure”. En gisteren stond er een pubquiz op het programma. Op een doordeweekse avond zaten we er met een man of 10 van onze afdeling. En van de mensen die er zaten op die doordeweekse avond, waren er een aantal die kinderen hebben, het gros ervan een werkende partner, en afgerond iedereen moest de volgende dag werken. Maar we zaten er wel. (We eindigden in de middenmoot van de quiz, toppositie dus, maar dat was bijzaak.) Het is geen ultieme Kumbaya bij ons, maar we zijn als afdeling, als collega’s wel heel close.

Vandaag, the morning after, hadden Roomy en ik een hele slechte dag. Hoe leuk je werkplek ook is, hoe leuk je werk en je collega’s ook zijn………..elk bedrijf heeft z’n Etteraars, z’n Pain in the Asses, z’n Mannetjes met Te Weinig Inhoud en Teveel Macht. Vandaag botsten Roomy en ik tegen zo’n mannetje aan. 120 km/uur versus betonnen muur. Het heeft een volledige werkdag gekost om te zorgen dat maandag alles goed komt. Vanwege zo’n Miezerig Mannetje.

Bij de lunch (we waren pas halverwege de dag en pas halverwege ons probleem) trokken we van leer aan de lunchtafel om af te reageren en toen reageerde Leuke Collega op mij toen ik verzuchtte dat ik het me teveel aantrok.

Ze zei: “Je moet na de lunch even naar mijn konijntjes komen kijken.”
Ik: ???
Zij: Ja, vorige week voelde ik me net als jij en toen heb ik die konijntjes uitgeprint. En als ik me weer eens zo voel en me irriteer aan zo’n persoon kijk ik naar die konijntje en word ik rustig.
Ze vervolgde: Ik heb ze opgehangen als een ‘halo’ op mijn whiteboard en als zo’n persoon in mijn kamer staat, vraag ik of ze er even precies onder willen gaan staan. Dat werkt echt heel goed.

En weet je wat? Ze heeft gelijk! Van boven naar onder: de halo en daaronder uitvergroot wat er staat bij de bewuste konijntjes….

november 20, 2009 - Posted by | Repel | ,

26 reacties »

  1. Kijk: zulke collega’s, daar heb je wat aan! Die helpen je uit de put met een dosis relativering! Gelukkig hadden jullie het SAMEN te kwaad met miezerig mannetje, dat scheelt!

    Reactie door baasbraal | november 20, 2009

  2. Ja zo is het overal wat Repel, mar wees blij dat je verder gewoon gewldige collega’s hebt.
    Was de Pubquizz toevallig in de Tregter? Las op hun agenda dat ze elke week een quizz hebben zodoende.
    Prettig weekend en maak er wat van., het wordt helaas geen Repelbosweer heb ik begrepen.
    Hoop wel dat het morgenochtend droog is als ik bij Sinterklaas op de boot sta.

    Reactie door Leidse Glibber | november 20, 2009

  3. leuk die konijntjes! Waar heeft ze die vandaan?

    Reactie door Wieke | november 21, 2009

  4. Je komt ze overal tegen van die ettertjes. Ach, we moeten er maar mee dealen nietwaar! Leuk die konijntjes.

    Reactie door Toaske | november 21, 2009

  5. En het gekke is dat 1 zo’n ettertje heel veel energie vreet. Hij is het niet waard, want je knapt er vaak niet van op. Maar ik herken het wel. Net als dat 1 patient de hele afdeling kan verzieken en opruien. Heerlijk dat je het verder wel naar je zin hebt. Slim idee zeg, die konijntjes, ik zou dat niet durven!

    Reactie door Nicolette | november 21, 2009

  6. Prachtig idee, die konijntjes , ook leuk dat je colleg ze zo heeft opgehangen. Samen mopperen wil ook wel eens opluchten eerlijk gezegd 🙂

    Reactie door Haba | november 21, 2009

  7. haha dat is een goede oplossing
    die had ik bij mijn vorige werkgeefster goed kunnen gebruiken
    maar sinds oktober heb ik een andere baan en daar heb ik het super naar mijn zin met super leuke collega’s

    Reactie door Eu Mesmo | november 21, 2009

  8. Ha! Leuk die konijntjes. Ik zie het helemaal voor me: je houdt ze omhoog tijdens een vervelende vergadering, je zet ze naast je bord tijdens de lunch waar een zeker iemand aangeschoven is, je…ja, ik zie het helemaal voor me. Humor relativeert.

    Reactie door Roelien | november 21, 2009

  9. Wat een mega goede en leuke tip!! Ik wil jullie wel als collega’s…. maar helaas, ik zit met 2 zuurpruimen als naaste collega’s, die alles, maar dan ook alles NIET leuk vinden, nooit enthousiast worden van goede ideeën en bovendien altijd lopen te zeuren, mopperen en chagrijnen…. ik ga deze konijntjes ook ophangen!!

    Reactie door Wondelgijn | november 21, 2009

  10. Ooit nam ik ook zo’n ‘dappere’ beslissing en ik heb er geen spijt van gehad, maar die mannetje komen idd overal voor, relativeringsplaatjes helpen als je kop het even niet voor je wilt doen, ik heb de kop van de opperbaas in een foto van een reuze soeppan geplakt, die pan wordt opgehouden door een man met hele grote flaporen en een brede grijns…….ik vind die “it’s cute how stupid you are” wel een heel goeie: schattig en genadeloos!

    Reactie door JC | november 21, 2009

  11. Miezerige Mannetjes…..ik hoop toch dat ze die met 65 jaar laten stoppen met werken hoor. Verplicht graag.
    Helaas ken ik ook zo’n hufterig M.M. het kostte mij m’n vorige baan.

    Reactie door Madelief | november 21, 2009

  12. Tja, werk. Vertel mij wat. Ik twijfel nog steeds. Stoppen, doorgaan, roer omgooien. En omdat ik niks durf modder ik gewoon nog steeds aan.

    Reactie door mammalien | november 21, 2009

  13. De konijntjes komen van het internet: Google maar op Happy Bunny of een van de tekstjes, dan kom je er vanzelf!

    Ja, ondanks het Miezerige Mannetje hebben we wat afgelachen!

    Reactie door De Repel | november 21, 2009

  14. @… ik ben benieuwd naar het resultaat.. laat je hem ook zien?

    Reactie door Eu Mesmo | november 21, 2009

  15. Hoi Repel.. lekker blijven zitten in je ochtendjas, sloffen en koffie… ik heb nu ook koffie en net een mandarijntje…
    Dat doet goed hè… weekend.. onee Weekend.. met een hoofdletter… enkel een sint die overal aan komt, boodschappen die gehaald moeten worden, bezoekjes die echt afgelegd moeten worden.. maar verder….
    mooi weer en rust…. zeker nu…en dan helpen die konijntjes best wel .. en die bloemen, en die Roomy en Leuke Collega en .. en .. en…
    grts

    Reactie door clair1991 | november 21, 2009

  16. oja vergeten te prijzen voor je Zelf Doen…. voor je Opkomen Voor Jezelf… voor je Pro Actief wezen…

    bij deze dus
    grts

    Reactie door clair1991 | november 21, 2009

  17. Wat is de vrouwelijke equivalent van Miezerige Mannetjes? Die had ik 😉 met de nadruk op “had”.

    Voor diegenen die twijfelen over het nemen van een bepaalde stap: zelluf doen anders wordt de beslissing uiteindelijk vóór je genomen. Ask me how I know..

    XOX

    Reactie door Meanannie | november 21, 2009

  18. Ha ha die konijntjes zijn erg leuk! Relativeren is erg belangrijk. En er zijn van die mensen die zichzelf wel wat vaker mogen relativeren ;-).

    Reactie door Carla | november 21, 2009

  19. Haha!
    Inventief, die collega van je.
    En inderdaad,ze zijn overal. Hardnekkig soms.
    Blegh.

    Reactie door Nicolekebolleke | november 21, 2009

  20. dat is toch ook straf… kom ik de ene keer dan is mijn eigen woonplaats (dorp dus) te zien… ben ik er een kwartier later dan ben ik ineens woonachtig in een ander dorp…ik was gewoon ook het uit puzzelen of je in de buurt woonde…
    vandaar mijn frequente bezoekjes…

    maar ik weet het nog niet dus..en ook niet van Wondelgijn.. dus ik kan jullie niet zomaar eventjes te eten vragen ..:)….doe ik het toch virtueel op mijn blog:)…
    grts

    Reactie door clair1991 | november 21, 2009

  21. Nou ja zeg, clair1991: ik hou helemaal niet van bezoek op mijn log! Hihi….ik vind het wel gezellig zo, de zoete inval 🙂

    Reactie door De Repel | november 21, 2009

  22. tja ik woon in het zonnige zuiden.. tenminste dat zeggen we.. maar als het regent is het ook nat hoor..de place to be? Berlicum.. dat ligt 10 km ten zuidoosten van ‘s-Hertogenbosch… richting Veghel…..maar ik zal je een mailtje sturen met adres gegevens.. als ik dan de jouwe terug krijg kan ik je een echte kaart sturen….
    grst

    Reactie door clair1991 | november 21, 2009

  23. oeps ik lees dat je niet van bezoekjes houdt…. maar van bezoeken toch wel…. blijf ik gewoon wat langer hangen….

    Reactie door clair1991 | november 21, 2009

  24. heerlijk, zo’n collega’s, dan kan je die ettertjes ook wel aan, toch?!

    Reactie door tricky | november 21, 2009

  25. Leuk, die konijntjes. En die fijne collega’s uiteraard ook.

    Reactie door prutsen | november 22, 2009

  26. Hahaha, heerlijk om daar een Miezerig Mannetje onder te zetten. En dan nog een leuke Polaroidfoto om aan hem mee te geven voor zijn vrouw.

    @offtopic het torentje is van het stadhuis en het huis staat in de Caeciliastraat. En ik woon in het ultieme Groene Hart, Hazerswoude-Rijndijk.

    Reactie door ollieherman | november 23, 2009


Geef een reactie

