Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Boos en opstandig…BOOS EN OPSTANDIG

Vandaag zakte ik na (wederom) een slechte nacht (wederom) een beetje door mijn hoeven. Ik zak er nooit echt compleet doorheen, die luxe heb ik niet, ik verzwik me (alleen maar). Maar op weg naar school om mijn Daltons op te halen merkte ik ineens dat er (wederom) tranen uit mijn ogen lekten. En dat is op een dergelijk moment niet eens het slechtst der momenten, want Jongste zit toch met zijn snufferd in de rijrichting.

Ik zou een log kunnen vullen over de “Tokkie Moeder”  van het schoolplein, die me de huid vol schield terwijl zij mij bijna de berm in sneed eerder die dag. Ik zou ook een log kunnen vullen over mijn Sombrero Vaccinatie van vanmiddag en het feit dat ik liever wilde dat Jongste hem vandaag kreeg in plaats van volgende week; hij liet ons zo schrikken met zijn longen vorig jaar om deze tijd. “Pas op met hem, het slaat bij hem op zijn longen”, zeiden ze nog. Maar ik vul deze log daar niet mee. Nou ja, in een aantal regels samengevat staat het er toch. Niet gevat, of diepgaand, maar de essentie staat er wel, denk ik. Het is per slot van rekening wel context. Achtergrond.

Toen ik op weg was naar school dacht ik (wederom) aan mijn time out en aan wat ik denk te hebben besloten. (Nog steeds voor spek en bonen, y’all.) En ik dacht aan wat de arts tegen me zei en wat ik al een aantal keer heb horen zeggen: “Je moet nadenken over wat jij wilt.”  En toen werd ik ineens boos. Ineens heel erg boos. Ik heb namelijk niks te willen, ik heb niks te kiezen, ik wil een heleboel juist niet. Sterker nog: Eigenlijk wil ik niks van alle keuzes die ik zie. Wat ik wel wil is onmogelijk.

Ik wil geen “talloze” mastopathia
Ik wil geen knobbels
Ik wil geen verhoogde kans op kanker

Ik wil geen jaarlijkse controle
Ik wil geen jaarlijkse echo omdat een foto te veel belasting is
Omdat ik een verhoogde kan heb
Ik wil NOOIT meer een MRI van mijn borsten
Ik wil NOOIT meer op mijn buik vastgebonden liggen in dat ding
Ik wil nooit meer een onverdoofde punctie door mijn tepel
Ik wil geen onverdoofde punctie 20 minuten lang omdat ze de SOB niet te pakken krijgen

Ik wil dit geen vierde keer
Ik wil nooit meer 3 weken hoeven te wachten op de uitslag
Ik wil dit vooruitzicht niet

Maar…

Ik wil ook geen operatie
Ik wil ook geen DERDE litteken
Ik wil ook De Radicale Variant niet

Maar…

Ik kan niet leven met een borst vol voelbare knobbels die pijn doen
Ik kan niet leven met een borst vol knobbels waardoor ik BH’s niet kan dragen
Ik kan niet leven met een borst vol knobbels die welhaast een tijdbom zijn
Ik kan niet leven met een borst vol knobbels waarvor ik jaarlijks voor onder controle moet
Ik wil niet vechten voor een keuze die ik (niet) wil: België doet het wel, maar Nederland niet: als ik het onuitgesprokene zou willen, moet ik vechten.

Het wordt dus een optelsom van “wat ik het minst nìet wil”.  Nergens komt voor wat ik WEL wil. En toen was ik boos en toen moest ik huilen. En de eerstvolgende die roept dat het gaat om wat ik wil, kan een serieuze oplawaai krijgen. En ik deins niet terug voor een knock out.

november 17, 2009 - Posted by | Repel | , ,

34 reacties »

  1. Lucht het op dit logje? Ik zou je zo graag weer blij willen zien, maar ik ben bang dat dat even niet gaat lukken. Sterkte Repel.

    Reactie door Toaske | november 17, 2009

  2. Uhmmmm, wat is dan eigenlijk die optie die je wel wilt maar hier niet kan…..
    (ik ben niet zo’n kenner)
    Of misschien wil je dat zo niet hier loggen, dan hoor ik het nog wel eens….
    In elk geval sterkte, enne huilen mag toch?

    Reactie door Ellen | november 17, 2009

  3. Uiteraard lucht het schrijven van deze log niks op..nul, nada, noppes….

    Reactie door De Repel | november 17, 2009

  4. Doe maar, laat je tranen maar, wil maar dingen niet, wil maar dingen wel, laat het maar razen, laat de wilde wind door je kop donderen, laat je tranen nog maar een keer, wees boos, wees vrolijk, wees maar weer boos, doe maar gewoon wat je moet doen, gewoon je gevoel, schrijf het maar op, of niet, maar doe maar…..

    Reactie door Herman Scholten | november 18, 2009

  5. Euhmm als het oplucht bied ik me aan als boksbal. Maar ik denk dat zelfs dat niet echt gaat helpen.

    Maar ik snap het wel, van alle opties is er geen één die je wel wil. Dat komt nu ineens heel hard binnen.

    Herman hierboven schrijft het al, doe maar, laat alles er maar uit…

    XOX

    Reactie door Meanannie | november 18, 2009

  6. Ik wel zeggen dat ik met je meevoel maar kan dat natuurlijk niet, maar toch voel en begrijp ik je wisselende gedachtes, angsten en woedes hierover.
    Het is ook zo moeilijk Repel en begrijpelijk dat je alles niet wilt en wat je wel wilt niet kan.
    Maar je bent een knokker, kijk naar je Daltons, manlief en jezelf, je komt er echt wel uit.

    Reactie door Leidse Glibber | november 18, 2009

  7. * Een arm om je heen *
    * Knuffel *

    Reactie door Madelief | november 18, 2009

  8. En opeens zit ik dan met de tranen in mijn ogen. (Wie, ik?! Daar heb ik toch zelden last van?) Weet ook niet wat ik zeggen moet. Volgens mij kan jij dat veel beter en staat het hier boven allemaal.

    Reactie door Mammalien | november 18, 2009

  9. Ja potverdorie zeg. T is ook niet niks natuurlijk!
    Het is me toch ook een beslissing die je moet gaan nemen. Bah. Ik zou je graag willen helpen, maar voor nu dan nog maar een extra virtuele knuffel.

    Reactie door Nicoleke | november 18, 2009

  10. Hey, Repel, veel sterkte alleszins met welke keuze je ook moet maken.
    Eén vraagje nog: wat is er anders in België dan bij jullie in Nederland?

    Reactie door Sabine Sypré | november 18, 2009

  11. Ja, ik ben ook benieuwd wat daar wel kan maar hier niet….
    Wil je eigenlijk niet gewoon rust en geluk? En hoe bereik je dat….?

    Kun je niet eens praten met een psycholoog of zo, om er wat klaarheid in te krijgen?

    Reactie door Wieke | november 18, 2009

  12. He, lieve Repel toch.

    Reactie door Klein Kikkertje | november 18, 2009

  13. Wat moet ik zeggen. Alles klinkt cliché. Een knuffel van maar. Een hele dikke gemeende van mij.

    Reactie door Door | november 18, 2009

  14. Het leek de hele dag wel 3 A.M. gisteren. Het helpt wel, een dagje janken. Ik heb in ieder geval een afspraak bij de huisarts gemaakt om met hem eens te praten.

    Reactie door Repel | november 18, 2009

  15. Van de kwaden de miste kiezen, dat is het. Als je inderdaad een boxbal nodig hebt, ik ben er (alleen digitaal, dat wel).

    Meer off-topic: ‘schield’??!!??

    Reactie door Carla | november 18, 2009

  16. Wat je ook kiest, het is k#t. En dan is het moeilijk kiezen.
    En dat is ook k#t.
    Maak ook eens een lijstje met ‘wat wil ik’ en verstandig dat je naar de huisarts gaat.
    *Sterkte…*

    Reactie door Nicolette | november 18, 2009

  17. Misschien moest je met meerdere dokters praten, sommigen kunnen heel overtuigend zijn in de juiste argumenten.
    Ik had ook graag geweten wat in België anders kan…
    Boos worden is goed, misschien heb je wat meer tijd nodig?
    Hou je sterk beste meid!

    Reactie door zeezicht | november 18, 2009

  18. ai, nog meer van die dilemma’s, ni leuk hé!
    kan me zo’n heel klein beetje voorstellen waar je voor staat en door moet… moest (nu al bijna 2 jaar geleden) kiezen voor ‘alles weg of baarmoeder toch gedeeltelijk behouden owv kinderwens; ik koos voor het laatste en heb daar verdomd veel spijt van gehad, want de K kwam terug😦
    dus ik zou ‘nu’ zeggen ‘radicaal zijn’… en gaan voor de minste risico’s… maar da’s allemaal makkelijk gezegd hé…
    vloeken, tieren en huilen helpen wel een beetje, toch?!
    van mij krijg je in elk geval een hele dikke knuffel! misschien ook es praten/mailen met ‘lotgenoten’ (als je die vindt?!)

    Reactie door tricky | november 18, 2009

  19. Tja, schield heb ik getypt, ja. Vreselijk. Noemenswaardig, ook. Ja. Ik zal het nooit meer doen.
    Nee. Schield typen in de emotie was echt heel erg. Erger dan dat had ik in deze log niet kunnen doen. Werkwoorden correct vervoegen is juist in deze tijden waar mijn aandacht bij moet zijn.

    Reactie door Repel | november 18, 2009

  20. Ja, ik begrijp dat je zelf mag kiezen welke poot je het eerst onder je stoel vandaan gezaagd wil zien. Wie wil dat nou? Meid, de drie maanden zijn nog niet voorbij. Wat ik al eerder zei: de beslissing die het minst slecht is, zal vanzelf boven komen drijven en je zult je ermee verzoenen, min of meer natuurlijk. Het is niet anders. Ik leef met je mee en voel met je mee. Geef me maar een oplawaai, maar je bent het wel zelf die deze onmogelijke beslissing moet nemen.

    Reactie door baasbraal | november 18, 2009

  21. Lieve Repel… emoties mogen, miepen mag, schelden ook, huilen ook als je kinderen het niet zien, en soms mogen ze het ook weten…..de onzekerheid, de angst.. maar ook de gekheid dat je zolang moet wachten….ga naar een andere dokter een ander ziekenhuis of bespreek het…want dit is toch bijna niet te dragen????
    Maar blijf naast alles de lach op het gezicht van je kinderen zien, de blaadjes die vallen nadat ze eerst hun best hebben gedaan te blijven hangen.. zolang mogelijk, de kleuren van herfst die de zon gevangen houden..zie dat alles om je heen gekleurd is…
    grts

    Reactie door clair1991 | november 19, 2009

  22. Sorry, natuurlijk is dat niet belangrijk, het ligt aan mij. Ik ben nou eenmaal een taalfreak, en dat maakt het juist zo stom dat ik zelf ook een foutje maakte in mijn reactie……

    Reactie door Carla | november 19, 2009

  23. Allerlei emoties gaan nu door je heen. Boos worden is er daar eentje van. Wellicht zullen er de komende periode, tijdens je ‘time-out’ nog een hele resem andere emoties de revue passeren. Ik voel met je mee. Dikke knuffel, meid!

    Reactie door prutsen | november 19, 2009

  24. Nou ja Carla, je zei al dat ik je als boxbal mocht misbruiken…bij deze dus…je bent een schat, vind ik.

    Reactie door Repel | november 19, 2009

  25. Dat meen je toch niet he, dat er iemand over het woordje schield is gevallen.
    Heb alle reacties nog even terug gelezen maar kon het niet vinden, neem aan dat je het terecht verwijderd hebt.
    Maar als iemand als reactie op deze log, je grammatica aanvalt dan hebben ze niets van jou en de laatste weken begrepen.
    Gelukkig denken anderen in je omgeving er anders over en begrijpen je wel.
    Nogmaals sterkte he meid, hou je taai hoor.

    Reactie door Leidse Glibber | november 20, 2009

  26. Ha ha ja dat is waar ook, gelukkig maar. Ik was al bang dat ik alles grondig verpest had. Je bent zelf ook een schat, zo’n schat zelfs dat er mensen zijn die voor jou in de verdediging gaan😉.

    Reactie door Carla | november 20, 2009

  27. Oké, jij je zin…. dan ga ik je vertellen wat IK wil!
    IK WIL een Repel die zingt,
    IK WIL een Repel die danst,
    IK WIL een Repel die blij is,
    IK WIL een Repel die blij is met zichzelf,
    IK WIL een Repel die het geen zier uitmaakt dat er 3 of 4 of misschien wel 5 littekens zitten op haar tiet,
    IK WIL een Repel die naar zichzelf kan kijken en kan denken: ” Zoooooo, da’s een leuke vrouw!”
    IK WIL….. maar ja, wat maakt het uit wat IK WIL??
    (en nu ga ik gewoon heel hard rennen en hoop dat jij net iets minder hard rent dan ik…. hijg, hijg)
    Het is jouw lichaam, en dus…. het gaat er echt om wat…



    Precies…. JIJ WIL!

    (opzij mensen, ik ren……!)

    Reactie door Wondelgijn | november 20, 2009

  28. Hé verdorie man, dit is ook zo’n groot iets. Dat kan niet van vandaag op morgen goed zitten bij jezelf. En dan lees ik opeens ook nog dat Nederland dit niet zo maar doet en België wel? Nou moe, maak het de Repel allemaal nog wat makkelijker zeg.

    Lieve lieve repel, ik denk hard aan je en geef je een dikke knuffel. Een hele dikke warme knuffel.

    Reactie door Joeltje | november 20, 2009

  29. Repel gil, krijs, huil en probeer tussendoor heel hard te lachen.
    Het is ook zo moeilijk, kiezen tussen keuzes die eigenlijk geen keuzes zijn.
    Ik weet wat het is om met een tijdbom rond te lopen, das ook niet alles, eerlijk gezegd en elk half jaar weer controles. Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen.
    Praat met je huisarts, en laat je anders doorverwijzen naar een psycholoog die weer ander kanten kan belichten.
    Meis een knuffel van mij en sterkte ermee, want goede raad kan niemand je geven, wat is wijsheid in dit geval.

    Reactie door Haba | november 20, 2009

  30. Ik ‘volg’ je sinds kort een beetje via Wondel en moest even glimlachen om jouw reactie op de hare; geweldig om te zien hoe het soms kan werken en je er iets aan kunt hebben….en dat doet niets af aan ‘hoe moeilijk, lastig, Kl*te het allemaal is want idd, jij moet het doen, doorleven en door leven, maar wel op jouw geheel eigen wijze (een andere is er nl. niet.
    Sterkte en hou je maar vast aan de lieve mensen om je heen…het mag!

    Reactie door Imna | november 21, 2009

  31. Lieve Repel het is ook allemaal wel veel om mee te dealen. Die dingen die je niet wilt en toch krijgt of kan krijgen. Ik wens je heel veel sterkte!

    Reactie door Simonatoetje | november 21, 2009

  32. Had ik al gezegd hoe blij ik met jullie ben? Het is zo fijn om zoveel steun te krijgen…

    En eerlijk waar, ik kan veel met jullie tips. Het geeft toch een verse kijk, een andere invalshoek. Dat is wel belangrijk want soms blijf je in je eigen hoofd in kringetjes draaien.

    Reactie door De Repel | november 21, 2009

  33. Wat bijzonder dat wij als lezers ‘publiek’ je nog een andere kijk kunnen geven. Al lijkt het alsof je de zaak al van alle kanten bekeken hebt, toch is er nog meer te ‘zien’. Misschien omdat je net niet alles prijs geeft in je log. Ieder vult dat op z’n eigen manier aan, en dat kan net op een manier zijn die jij nog niet bedacht had.

    Reactie door Carla | november 21, 2009

  34. Tsja, dat is ook altijd zo makkelijk gezegd: ‘Je moet doen wat jij wilt!’

    Voel met je mee!

    Reactie door Nicole | november 21, 2009


Geef een reactie

