Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Over Goed, Over Aardig en Over Goedaardig.

Vanmorgen liep ik met gezwollen oogleden, gezwollen donkere wallen, bloeddoorlopen ogen en lood in mijn benen de wachtkamer in. Toen de verpleegkundige me haalde en me naar behandelkamer 3 leidde, zei ze me: “Ik zag je staan voor 19 november en vond dat niet goed. De uitslag is er al meid.” Toen herkende ik haar stem; zij was dus degene die me had gebeld. Zij was ook degene die me die eerste afspraak naar een behandelkamer van de chirurg had geleid.  En zij was dus degene die blijkbaar zo goochem was geweest om 1 en 1 bij elkaar op te tellen. Wat een bijzondere vrouw. Wat is ze goed in haar beroep.

Ik kan niet langer dan 3 minuten (180 seconden duren heul lang op zo’n moment) hebben zitten wachten in die kamer toen een chirurg van de mammapoli binnenkwam. Een andere dan de vorige keer. Een wat oudere vrouw. Ze had de deurknop nog in haar hand, ze had nauwelijks 1 stap in de kamer gezet toen ze zei: “De uitslag is goed, laten we dat eerst heel snel gemeld hebben.” Ik barstte in huilen uit. Ze zei: “Je hebt flinke pech gehad dat het bij het eerste onderzoek niet lukte en dat je voor de MRI moest. Je hebt lang moeten wachten. Maar waarom ben je hier alleen gekomen?” Ik stamelde terug dat Manlief thuis was met jongste, dat ik dit liever alleen doe en om het even alleen op me in laten werken en dat ik dan héél hard naar huis wil fietsen naar Manlief. Zo zit ik in elkaar. Ik heb altijd het gevoel dat ik de ander moet entertainen als er iemand bij me is, dat ik voor de ander moet zorgen. Als ik alleen ben, zorg ik voor mezelf. Ze memoreerde aan het feit dat dit de derde keer was en ze zei: “Hij doet eigenlijk niet goed mee hè, hij is een beetje een spelbreker.” Ze bleef stil staan bij mijn gevoel, ze was goed en ze was aardig. En de mastopathia in mijn borst zijn goedaardig.

En nu?

We kunnen het laten zitten, maar dan moet ik onder controle blijven. Niet met elk jaar een foto, want op mijn leeftijd krijg ik dan teveel straling voor mijn donder. Gezien mijn kansen op het krijgen van kanker is dat geen goed idee. Dus elk jaar een echo. Maar ik heb er last van, dus ik wil het weg hebben. Wat ik niet zei was dat ik ook de angst beu ben. En dat elke keer controle teveel stress gaat opleveren. En ik wil geen knobbels in mijn tiet die om kunnen slaan van happy smileys naar boze smileys. Ik zei het niet, maar ze zag het in mijn blik. Toen zei ze dit:

“We nemen een time-out van 3 maanden. De knobbels krijgen een andere lading in je hoofd als je weet dat het goedaardig is. Neem daar nu de tijd voor. Ga naar het strand, ga schreeuwen tegen de wind en laat het even helemaal los. We weten van mastopathia dat ze gevoelig zijn voor stress. Neem even afstand. als je er over drie maanden nog last van hebt kunnen we alsnog het besluit nemen.”

Ik was het helemaal met haar eens en vond 3 maanden time-out een goed idee.

Ze vroeg of ik nog een glaasje water wilde. Maar ik zei dat ik liever even heel hard naar huis wilde fietsen. Toen ik haar hand schudde en naar haar keek zag ik pas de roze pink ribbon speld op haar witte doktersjas. Goed en aardig. Goedaardig.

november 3, 2009 - Posted by | Beslommeringen, Repel | ,

38 reacties »

  1. Wow…. wat geweldig…. geen woorden voor, ben echt hartstikke blij voor je!
    De uitslag natuurlijk op de eerste plaats. Maar ook zo’n fijne behandeling / personeel…

    Reactie door Mammalien | november 3, 2009

  2. Pff ik zit weeeeeer te janken , ik jank wat af de laatste dagen, dit keer van blijdschap opluchting en omdat je het zo vreselijk mooi weer opgeschreven hebt.
    xx
    ps ik zei het toch , niet Repel, dat kan niet…

    Reactie door ilse | november 3, 2009

  3. Oh wat een goeie uitslag.
    Al ken ik je niet, ik vond het ook echt spannend.
    Als ik dan op je blog de foto’s van je kindjes zag, dan had ik het niet meer.
    Super!!!
    By the way, ik heb ook zo’n grijs monster als Lewis in huis lopen.
    Is van Ilse geweest.
    Wat een madam is dat, die draagt haar afkomst wel hoor!
    (kijk voor foto’s van Guusje op mijn blog)
    Groetjes,
    Simone

    Reactie door Simone | november 3, 2009

  4. Fantastisch nieuws meid!
    maar laat je toch maar goed opvolgen, weten is beter dan ontkennen hé?
    Ik ben heel blij voor je.🙂

    Reactie door zeezicht | november 3, 2009

  5. Gelukkig, gelukkig, gelukkig! De uitslag is goed!
    Ik ben echt heel blij voor je! En verstandig, die 3 maanden time out, ookal blijf je bij je standpunt dat je je borst eraf wil (of wat dan ook)
    En vanavond: heeeel lekker slapen!

    Reactie door Madelief | november 3, 2009

  6. En oh ja, wat heb je je blog in een mooie kleur! Paars vind ik zoooo mooi!

    Reactie door Madelief | november 3, 2009

  7. Stiekem vanmorgen al op je twitter gekeken, illegaal tijdens het werk. Gefeliciteerd met dit goede nieuws!
    Het was me een pink-ribbon-maandje wel zeg!
    Lekker lopen schreeuwen in Repelbos?!

    Reactie door Nicolette | november 3, 2009

  8. De tranen lopen over m’n wangen Reep!
    Ik ben zo blij voor je en jullie!
    Wat n vreselijke tijd heb je moeten doorstaan.
    Dikke knuffels van mij.

    Reactie door Nicolekebolleke | november 3, 2009

  9. Wat een geweldig nieuws en wat een lieve, wijze vrouw, in contrast met je eerdere ervaringen. En nu de time-out en de opluchting……ik ben zo blij voor je.

    Reactie door JC | november 3, 2009

  10. Goedaardig godzijdank, lieve Repel. Maar nu is je hoofd nog niet leeg, dat snap ik. Je hebt toch nog dingen om over na te denken. Maar in ieder geval, meisje, kun je opgelucht adem halen dat het nu goed is. Ik neem vanavond, na de tennis een wijntje, en dan proost ik in gedachten op jou. Ik wens je een rustige avond, samen met je lief.
    En het spijt me dat je dit hebt moeten meemaken, wat een rotweken waren het.

    Reactie door Door | november 3, 2009

  11. Gefeliciteerd meid, ik ben héél blij voor je.
    Heb alle dagen aan je gedacht en nu het goede nieuws.
    Heerlijk, wat zul je opgelucht zijn.
    En zwaar van de emoties.

    Ben je nog wezen gillen op het strand?
    Ik heb iets soortgelijks gedaan vandaag. Had geen tijd voor strand dus ben even met de auto weggeweest.
    Kei en keihard de radio aan en uit volle borst meezingen.
    Het heeft mij ook weer wat ruimte gegeven.

    Ik zag gisteren dat je op mijn blog had geschreven dat je weer eens wilde langskomen. Kom eerst maar even tot rust en als je weer een beetje bij de mensen bent hoor ik het wel. Je weet, je bent altijd welkom!

    Zo, en nu vanavond een wijntje op jouw gezondheid!
    xxx

    Reactie door Marleen | november 3, 2009

  12. Ik zit met een brok in mijn keel te lezen. Pfft wat een emotie weer. En wat een fijne vrouwelijke chirurg heb je, niet iemand die alleen maar focust op de “patient” maar zich ook bezig houdt met de “mens” erachter.

    Ik hoop dat je lekker hebt kunnen uitwaaien en schreeuwen in het Repelbos vandaag. En gelukkig geen 3 AM meer maar gewoon lekker slapen.

    Had ik al gezegd dat ik heel erg blij voor je ben Repel? Ik ben dus heel erg blij voor je😀

    XOX

    Reactie door Meanannie | november 3, 2009

  13. Geweldig!! Geweldig!!! Ik jubel, ik spring, ik dans me een slag in de rondte, zo blij ben ik!! Superdepuper, en wat een kei van een vrouw! Ik ben apetrots op de Repel, maar ik vind heel stiekem ook dat Repel niet altijd een Repel hoeft te wezen, maar soms ook af en toe een Repeltje mag zijn…. en dus ook best iemand mee mag vragen naar zulke uitslagen…. Ik omarm je, ik huppel, ik spring, maar…. de volgende keer ga ik met je mee, oké…?😉 Dit soort dingen moet je niet alleen willen doen, joh….
    Hè meid, wat ben ik blij voor je!!!
    *kus* *knuffel* en wat nog meer….!!!

    Reactie door Wondelgijn | november 3, 2009

  14. Joehoe, gelukkig zeg! Wat moet jij opgelucht zijn. Lekker slapen vanavond he?!😉

    Reactie door Cisca | november 3, 2009

  15. oh meisje, wat een opluchting
    ik voelde zo met je mee
    en nu is het dus toch niet zo erg als je om 3 uur ‘snachts dacht, meerdere nachten
    gefeliciteerd!!

    en ik ben blij dat mijn log je opgevrolijkt heeft

    X

    Reactie door Eu Mesmo | november 3, 2009

  16. ik zit hier ook te janken man. Ben zo blij voor je. Had het vanmorgen al op twitter gelezen. Laat de komende maanden alles even bezinken, en krijg weer een helder koppie. Fijn dat er nog zulke lieve mensen bestaan. Die je zo begeleiden! Top!

    Reactie door Linda | november 3, 2009

  17. Pak van mijn hart. Happy for you!!!

    Nu eerst rustig dit nieuws laten bezinken. Trap nog maar eens vaak hard tegen de wind in.

    Reactie door Ri | november 3, 2009

  18. Ik ben zo blij voor je. Je bent de eerste site die ik vanavond ga bekijken en opende hem met gemengde gevoelens. Maar lees goed en aardig en goedaardig. Ik ben zo zo zo blij voor jou en de jouwen!!! En wat een verstandige arts. Lieve Repel, had ik al gezegd dat ik zo blij voor je ben?

    Reactie door Toaske | november 3, 2009

  19. Lief mens, gefeliciteerd! Met deze uitslag én met het tegenkomen van zulke lieve mensen.
    Ik hoop voor jou dat je haar over drie maanden weer treft; welke beslissing je dan ook neemt; zij gaat je begrijpen en de wetenschap van begrip neemt heel veel stress weg!
    Ik neem er nog eentje vanavond. Op jou!

    Reactie door Yvonn | november 3, 2009

  20. Jeetje wat een heerlijk bericht! Ik heb er letterlijk kippenvel van. Omarm het leven en je liefsten en laat het lekker los! En wat een wonder dat er zulke heerlijke, begrijpende mensen in de gezondheidszorg werken!

    Reactie door Caroline | november 3, 2009

  21. Goed aardig. Goedaardig. Pieuw, ook hier schieten de tranen in de kijkers. Meid wat ben ik blij voor jullie (understatement off the year)

    Gil, schreeuw en ren alles maar uit je lijf en over 3 maanden, dan maar weer de boel bespreken.

    Reactie door Barbara | november 3, 2009

  22. Yes! gelukkig maar. Genieten maar weer!

    Reactie door Ellen | november 3, 2009

  23. Ik sta sinds vanmorgen nog steeds in de eerste versnelling. Ik ben niet vooruit te branden. Ik ben rustig. Ik ga uitrusten. Ik ga slapen. Ik ga niks doen. Ik ben niet euforisch. Ik rust uit. Ik rek e uit, en ik doe nog een dutje….

    voelt een betje als winterslaap…

    Reactie door De Repel | november 3, 2009

  24. Heerlijk nieuws Repeltje en een heel verstandige arts . Meis ik zou zelf ook gillend langs de zee lopen denk ik.
    Ook goed om even een time out te nemen.
    Jij fietst liever hard naar huis, dat is ook een goede manier .
    Ik ben erg blij voor je en voor al je Daltons
    een heel stevige knuffel van mij XXX

    Reactie door Haba | november 3, 2009

  25. Geweldig! En nou maar niet zitten stressen, hè? Lekker bloggen enzo, je kent dat wel, dat helpt vast…

    Reactie door Lydia | november 3, 2009

  26. heel fijn! en zo te horen een Heule Goeie Dokter. en dat heeft niks met kennis te maken.
    Ik denk ook dat het een goed teken is dat je even ‘instort’: alle stress loopt uit je lijf.

    Reactie door Corine | november 3, 2009

  27. Wat een geweldig nieuws. Ik voel zelf de opluchting, dus kan me voorstellen wat een ‘rust’ dit voor jou moet geven.
    Welterusten!

    Reactie door prutsen | november 3, 2009

  28. En ook ik zit te janken, van ontroering , blijdschap en geluk.
    Meid wat ben ik blij voor jou en voor jullie natuurlijk.
    Heb vandaag als ik in de buurt van een pc kwam elke keer snel gekeken of je al nieuws had gemeld.
    Heerlijk dat dit goed afgelopen is en inderdaad even drie maanden over na denken lijkt me heel verstandig.
    Goh nogmaals wat ben ik blij voor jullie.

    Reactie door Leidse Glibber | november 3, 2009

  29. Ik heb zojuist een borrel op je gedronken meid.
    En ik hoop dat jouw openheid en eerlijkheid de weg vrijmaakt voor zoveel vrouwen in jouw situatie om er over te kunnen praten of schrijven.
    Superwijf ben je!
    En dat alleen naar het ziekenhuis gaan maar wel iemand thuis hebben die op je wacht?
    Je lijkt mij wel.
    dikke zoen voor jou Lady Repel!!!

    Reactie door sisterdew | november 3, 2009

  30. Oef! Wat een heerlijke opluchting!

    Mens, je hebt verschrikkelijk in de rats gezeten, en met jou vele bloggers. Nu eerst maar een beetje bijkomen van alle toestanden!

    Reactie door Klein Kikkertje | november 4, 2009

  31. Hé verdomme Repel, geweldig nieuws hè. Wat een fijne arts, goed van die drie maanden time out. Wist het al sinds vanmiddag maar te druk met mezelf om te reageren. Wat goehoed. Godverdomme wat goed.

    Reactie door Joeltje | november 4, 2009

  32. Geweldig zo’n arts! En zo’n uitslag. Veel succes de komende maanden. Groetjes geliefdkind

    Reactie door geliefdkind | november 4, 2009

  33. Wat een geweldige arts! Ga inderdaad eerst maar lekker even uitwaaien op het strand (of in het Repelbos). En gefeliciteerd met de goede uitslag.

    Reactie door Carla | november 4, 2009

  34. Wat een topwijf!
    Zie je wel, er werken ook goede mensen in ziekenhuizen, het is niet alleen maar ellende. Mag je over 3 mnd bij haar terug komen of moet je maar weer zien wie je dan krijgt?

    Reactie door Wieke | november 4, 2009

  35. Zo, wat een spanning en dan moet je ook nog eens zo’n gruwelijke MRI ondergaan. En ook jij niet de paniekknop gebruikt. Goed hoor!
    Jouw Lewis lijkt heel erg op mijn Macho. Alleen is mijn Macho geen echte blauwe rus maar een halfje.
    Ik zag dat één van jouw lezers er ook één heeft en die noemde ze grijs monster. Dat is grappig. Zo noem ik Macho namelijk ook altijd.

    Reactie door Lisette aka Liszha | november 6, 2009

  36. Wat ben ik blij voor jou en natuurlijk de Daltons en Manlief. Ik wist het al via Twitter, maar dit is natuurlijk je eigen verhaal, langer dan 140 tekens.
    En wat heb je een fijne arts gehad, iemand die in ieder geval jou probeert te begrijpen en invoelend is. Heerlijk om zo’n arts tegen te komen.
    Lekker drie maanden ontspannen, moet je natuurlijk wel doen, ga nou jezelf maar eens entertainen. Voor zover ik dat allemaal weet doen vrouwen dat bij voorkeur in kleding- en schoenenzaken😉

    Reactie door Herman Scholten | november 8, 2009

  37. Ik lees het nu pas…..en wat ben ik blij! Blij en dankbaar….geweldig!

    Reactie door Ellen | november 8, 2009

  38. Ik lees dit nu (via via hier terecht gekomen) en meid ik kan niet zeggen hoe blij ik voor je ben.. wat een goede uitslag.. en ja ik kan je angsten begrijpen.. elke keer weer.. dat kost, dat slurpt, dat vreet… en dan die ontlading.. heftig, en dan weer voorzichtig.. want…
    Wat een fijne mensen heb je op je mamapoli.. houd ze in ere hoor…
    3 maanden time out….ach wat zijn 3 maanden nu:)..
    geniet van je vakantie

    grts
    frieke

    Reactie door clair1991 | november 8, 2009


Geef een reactie

