Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Geluk zit in een klein hoekje

Dat krijg je er nou van. Heb ik zoveel zitten te loggen over de knobbel in mijn tiet, dat ik helemaal vergeet op te scheppen over mijn kinderen. En nu heb ik zoveel om over op te scheppen, dat het bijna niet in één logje past.

Opscheppen over Oudste, dat hij al jaren zo hecht bevriend is met Buurjongen. Dat hij mij, en Buurjongen zijn moeder, zodanig om hun vinger hebben weten te winden dat Buurjongen mag blijven logeren nadat hij Feyenoord bleef kijken tot half 10. Ook al sta ik er alleen voor. Maar ze zijn zo dol op elkaar. En dat ik zo trots op hem ben, hoe lief hij is. Hoe gevoelig en verantwoordelijk.

Over Middelste, over het feit dat we beginnen te wennen aan het feit dat hij snugger is, net als zijn oudere broer. Dat we weer een bèta erbij hebben. Dat hij uit het niks zegt: “Een cirkel heeft keen kanten en geen hoeken. Een cirkel heeft eigenlijk helemaal niks. Een cirkel is gewoon ***schouderophalend*** rond.”

Dat hij zichzelf leert rekenen en de hele dag door sommetjes doet. Dat hij rekenspelletjes doet met zijn broer. Dat hij zijn broer vraagt hoeveel 10 plus tien is. En dat Oudste het antwoord oplepelt op zonder op te kijken van zijn DS. En hoeveel is 20 plus 20? En dit gaat zo door. Bij 160 plus 160 moet Oudste even nadenken. Middelste vindt het schitterend. Na een poosje zijn we beland bij: hoeveel is 640 plus 640. Oudste kijkt mij aan: “duizend en tweehonderd en tachtig. Maar ik weet niet hoe je dat noemt.”

Best ruw, zo’n kattentongetje over je neus.

En als we denken dat we alles hebben gehad, komt Jongste om de hoek kijken. Die de DS van zijn broer kan aanzetten en het fotoprogramma kan opstarten. En met zijn duimpje het touchscreen bewerkt. En foto’s van zichzelf maakt waar hij heel hard om moet lachen.

Maar toen kwam de klap op de vuurpijl. Ze waren uit logeren bij opa en Middelste wilde weten hoeveel treden de trap had. Toen zei Jongste met zijn heel sterke Koeterwaalse accent: “Achttien” Mijn vader en zijn vriendin keken elkaar aan. Zei hij dat nou echt? Het kind is 2 jaar en 2 maanden! Ze liepen de trap af en telden hardop de treden. En Middelste telde vrolijk van 1 tot 18.

We hebben ons al die tijd in de luren laten leggen door zijn Koeterwaalse accent. Maar we hebben er weer een snugger kind bij. Ik ga alvast sparen voor Harvard.

En van wie ze het hebben? Als je roept dat ze het vast en zeker niet van mij hebben, dan maak je me blij. Want dan hebben ze het van die andere man in mijn leven, de grootste Dalton. Mijn lief, mijn Manlief.

oktober 25, 2009 - Posted by | Party of Five | ,

23 reacties »

  1. die rekensommetjes ,daar word ik knettergek van, die hoor ik hier ook de hele dag
    en inderdaad, zonder op te kijken van de DS (ze hebben er allebei 1, sterker nog, alle 3 mijn mannen hebben er 1)
    die laatste foto is geweldig

    Reactie door Eu Mesmo | oktober 25, 2009

  2. Mijn zoon was er ook zo eentje van rekenen, dat was zo makkelijk vroeger op vakantie, liet ik hem de geldbedragen omrekenen naar Nederlandse guldens, hij was daar toen altijd al een stuk sneller in dan ikzelf. Misbruik maken dus,van zo’n rekenwondertje. Nu is het niet meer nodig in Europa, nu zowat overal de euro gebruikt wordt. Bovendien is zoonlief groot en woont al lang niet meer thuis, al komt hij nog regelmatig even langs.

    Een heerlijk stel heb je daar om je heen Repel, gewoon lekker genieten van allemaal.

    Reactie door Haba | oktober 25, 2009

  3. Daar word je weer vrolijk van, zo’n log en zulke prachtige foto’s. Je jongste is ongelofelijk! (al je kinderen eigenlijk).

    Reactie door Carla | oktober 25, 2009

  4. Oke Repel ik weet het je hebt het druk en zo maar mag ik er een paar sturen hier (3 stuks) die hebben moeite met sommetjes en bij jou thuis weet ik zeker dat het goed komt….

    Reactie door ilse | oktober 25, 2009

  5. Dat doen ze hier ook, de hele dag rekenen. En ik ben juist een taalmens… dus van mij hebben ze het zeker niet!
    Mooie foto’s! Take care, Repeltje.

    Reactie door Door | oktober 25, 2009

  6. Goed zo! Maar Harvard, dat is in het BUITENLAND! Ik heb ze hier al een brief laten tekenen dat ze niet verder mogen dan reistijd max 45 min. En wel thuis komen in het weekend. Desnoods met de vuile was. En later met de kleinkinderen.

    Reactie door Mammalien | oktober 25, 2009

  7. Terecht dat je trots bent. Maar Feyenoord???
    Enne, ben ik de enige die jouw foto’s vaak maar half ziet (ik kan ze ook niet vergroten). Jammer!

    Reactie door Toaske | oktober 25, 2009

  8. Ik word soms wat moedeloos van je logjes….. mijn kinderen zijn niet van die uitzonderlijk snuggere typjes… maar gelukkig zijn ze wél uitzonderlijk lief want het zijn wel MIJN kindertjes!

    Reactie door Wieke | oktober 25, 2009

  9. Zalig!!!!! Hey, jullie hebben ook jongen, jongen, meisje, jongen? Wij over een maand of 2 ook!!!!!

    Reactie door Henri | oktober 25, 2009

  10. Geluk zit in de Daltons dus😉

    Reactie door Joeltje | oktober 25, 2009

  11. Die laatste foto is natuurlijk top!
    Haha…

    Reactie door Nicolekebolleke | oktober 25, 2009

  12. Haha!

    @Eu Mesmo: Manlief speelter ook altijd mee
    @Mammalien: wij verhuizen dan natuurlijk gewoon mee
    @Toaske: heb jij een vierkant beeldscherm? De foto’s zijn gemaakt op breedbeeld
    @Wieke: you’re damned right! Jouw kindjes en dus de leukste

    Reactie door De Repel | oktober 25, 2009

  13. Ik ben nog steeds niet klaar met opscheppen: zojuist schreef Middelste de zin: “mama en papa”

    Hij vindt ook dat hij al lang genoeg in groep 1 heeft gezeten. Oh Brother!

    Reactie door De Repel | oktober 25, 2009

  14. Mooie foto’s! En dan nog zo’n slimme kinderen, prachtig!

    Reactie door zeezicht | oktober 25, 2009

  15. ha ha: die van mij zijn ook niet zó snugger, hoewel Sigrid duidelijk een alfa is: elke tekening eindigt in letters en overal ziet ze ‘de letter van’ papa, mama, oma en wessel (die ik dan weer niet zie)
    maar leuk hoor, van die rekenwonders.

    Reactie door Corine | oktober 25, 2009

  16. Joh, wat een slimmerikken!! Dat wordt inderdaad Harvard of iets dergelijks… Daar moet toch iets van hun moeder inzitten…?? Niet alle credits aan de hoofd Dalton geven hoor!!😉

    Reactie door Wondelgijn | oktober 25, 2009

  17. Het woordje Feyenoord betekent al dat iedereen bij jou snapt waar het om draait😉
    Maarre, je hebt geweldige kids en ook nog allemaal snugger, dat is heel bijzonder in Nederland. Want daar kunnen ze amper lezen, schrijven en rekenen (althans dat lees ik overal). Overigens is het in sommige gevallen beter om voor het MIT te kiezen dan voor Harvard, overigens allebei in dezelfde plaats. Dat is dan wel weer handig voor de ouders van die Daltons als ze op bezoek gaan.

    Reactie door ollieherman | oktober 25, 2009

  18. En terecht dat je opschept, je hebt dan ook wat om over op te scheppen! Wat een prachtige foto’s en wat zien ze er leuk uit met zijn allen, die Daltons van jou =D

    Reactie door Simonatoetje | oktober 25, 2009

  19. Volgens mij is dat hoekje waar dat geluk zit, best groot met zulke kanjers van kinderen en manlief erbij! Wat een heerlijk beeld!

    Reactie door JC | oktober 26, 2009

  20. oh vooral die laatste foto, sexiejj zo’n ondergesmeerde man.
    Ik volg je blog nu een paar weken en vind je kindertjes echt schatjes. =)

    Reactie door geliefdkind | oktober 26, 2009

  21. Die jongens van jullie, die komen er wel.Gelukkig maar dat het ze zo makkelijk afgaat, niks vervelenders als een kind dat op z’n teentjes moet lopen.

    Reactie door Barbara | oktober 26, 2009

  22. Ahhh…fijn, daar zijn de Daltons weer🙂

    Prachtig hoor die mannen van je! En zo slim ook…dat hebben ze vast van hun moeder😆

    XOX

    Reactie door Meanannie | oktober 27, 2009

  23. dochter Baasbraal hier… met diep respect voor je schrijfstijl, humor en positieve blik op alles! Je Daltons zijn geweldig, ga zo door!

    Reactie door Liekie | oktober 28, 2009


Geef een reactie

