Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Verwondering

Oudste was nog maar net 6 en zat nog maar in groep 2 toen hij zichzelf met negatieve getallen leerde rekenen. Het is echt zo: 1-2 en -4+6 waren hele makkelijke sommen voor hem. Maar dat hij pienter was, wist ik op zich al langer. Met 2 jaar kon hij alle automerken benoemen aan het embleem op de motorkap. Ik zie hem nog die BMW een kusje geven. En toen met die negatieve getallen wist ik het zeker: het kind is pienter.

Bij Middelste heb ik nooit in de gaten gehad dat hij slim was. Een kinderpsycholoog moest mij vertellen dat hij met 3 jaar ver, ver, heel ver boven het gemiddelde scoorde bij een intelligentietest voor een 6 jarige. Je zou zeggen dat je bij je tweede kind dingen sneller door hebt, maar bij mij klopt dat dus niet. Maar misschien had Oudste de lat te hoog gelegd en vond ik het de normaalste zaak van de wereld.

Oudste is lichamelijk gezien wel een beetje onhandig. Hij is degene die altijd valt, hij is degene die áls hij valt ook direct een ledemaat breekt. Hij is degene die als laatste op het schoolplein de borstwaartsom kan. Middelste was lichamelijk veel sneller en dat zag ik dan weer wel. Middelste leerde zichzelf koppeltje duikelen met 2 en hij kon eerder hinkelen dan heel Repeldorp op die leeftijd. Hij heeft de acrobatengenen van zijn acrobaten-overgrootopa. Ja echt, Manlief’s opa was professioneel acrobaat! Dus je raadt al…Jongste is lichamelijk ook snel….en ik zag het weer niet want Middelste had de lat zo hoog gelegd.

Over het karakter van Jongste had ik heel veel te melden, maar ik zag niet echt bijzondere dingen. Bijzonder drakonisch gedrag af en toe, ja, maar niet dat ik van de draken ging schreeuwen dat er iets zo speciaal aan hem was. Totdat Overbuuv bij me was en hem wel een half uur lang geconcentreerd zag kleuren binnen de lijntjes. “Kijk dan!”, zei ze. “Eeeeh, ja?”, reageerde ik verbaasd. “Dat is echt heel bijzonder, hij is nog maar net 2, die fijne motoriek is echt heel bijzonder!”. “Eeeeeh, ja?”, was mijn onbenullige reactie.

Maar toen ging ik nadenken. Al vanaf voor zijn tweede verjaardag komt hij al geregeld naar me toe met een beker en een pak yoki als hij dorst heeft. De beker pakt hij uit de kast en vervolgens de yoki uit de koelkast. Ik heb dat nooit gek gevonden. En dat kleuren heb ik ook nooit opvallend gevonden. Dat hij de nintendo dsi van zijn broer kan aanzetten en het programma met de camera zelfstandig kan aanzetten heeft ook nooit een belletje doen rinkelen. Dat hij kan springen, echt springen met twee benen los van de grond voor zijn tweede verjaardag vond ik ook niet echt een big deal. Maar misschien is het dat wel.

Laatst dacht dat ik dat de enige was die tomatensoep wilde bij de broodmaaltijd. Maar Jongste gaf al vrij snel aan dat hij geen genoegen nam met die hapjes die hij af en toe van mij kreeg. En toen hij “uit, uit”  bleef zeggen nam ik aan dat hij genoeg had gehad. Maar hij kwam terug met een eigen soepkom èn een eigen lepel. Toen wist ik het: het kind is behendig en pienter. dorst= beker+yoki en soep=mok+lepel. Ik was vol verwondering dat hij aan de lepel had gedacht. Hij is nog maar net iets meer dan een maand geleden 2 geworden.

Hier is hij al ruim een half uur bezig (kleurplaat nummer-zoveel). Dat roze plukje is zo ongelofelijk binnen de lijntjes!

Ik mag hem niet voeren, hij wil zelf eten. En ook al is het soep, hij krijgt meer dan 90% binnen. Minder dan 10% wordt gemorst op shirt, tafel of grond. Ik snap bijna niet hoe hij die lepel al zo recht kan houden. Ik ken volwassenen die minder netjes hun soep eten dan zoals Jongste hier laat zien.

oktober 2, 2009 - Posted by | De Daltons |

20 reacties »

  1. Wat grappig, dat jongste zo goed kan kleuren! dat kan Sigrid hier zelfs niet (en ik waag Wessel er niet aan, want dan zit er veel meer onder de stift dan alleen de kleurplaat)
    en het blijft verbazingwekkend; drie zo verschillende kinderen uit hetzelfde genenpakket!

    Reactie door Corine | oktober 2, 2009

  2. Kan jouw Jongste mijn Middelste dan fatsoenlijk leren eten? Haar grove motoriek is beter dan die van Tygo (en hij was al vlot), haar fijne motoriek is ook beter dan die van Tygo (hij is daarmee wat laat), maar netjes eten kan ze niet! Haar hele toet zit onder de chocopasta als ze een broodje eet, en haar schone shirt blijft hooguit een half uur schoon.
    Handig hoor, zo’n Jongste als jij hebt!

    Reactie door Wieke | oktober 2, 2009

  3. Je hebt wonderkinderen, alledrie. Wees er maar trots op!
    (van wie zouden ze al die wonderen hebben???)

    Reactie door Ellen | oktober 2, 2009

  4. Whaaaaaaah, drie jongens toch ook? Het lijkt alsof je het over die van mij hebt…..:)

    Bijzonder he?🙂 Drie jongens en toch zo totaal anders….

    Reactie door mirjamkoopmans | oktober 2, 2009

  5. Van wie hebben ze dat? Was jij ook zo snel of je brandweerman?
    Kijk maar uit met jongste, alles bewaren hoor, misschien heb je wel een nieuwe ‘Appel’ in huis…

    Reactie door Nicolette | oktober 2, 2009

  6. Wat een bijzondere kinderen! Toch maar eens kijken wat Hint of Pharos je kinderen kunnen bieden……..

    Reactie door baasbraal | oktober 2, 2009

  7. Haha, niet te doen, die herkenbaarheid.
    Mijn oudste kon ook op zijn twee jaar alle automerken, of hij die auto nu van voor, langs achter of opzij zag, in een flits of nog maar een glimp van een wiel, hij wist steeds te zeggen, roepen eerder, welk merk het was. En wij dat maar leuk vinden, dat deed niet eens een belletje rinkelen. En dat hij op zijn tweede begon letters te lezen, vonden we ook tof, maar niet iets om over naar huis te schrijven.
    En dan heb je een tweede in huis, die zogezegd niet zo sterk was in al die dingen, die niet goed kon tekenen, geen automerken kende, niet geïnteresseerd was in lettertjes, maar dan wel in getallen en zo, maar die was dan wel de eerste waarvoor we een psycholoog hebben moeten inschakelen wegens depressieve neigingen van teveel verveling op school. Toen we het cijfertje zagen hebben we toch ook even moeten slikken.
    Van de derde hadden we het toen wel al door, die kon zoals jouw derde ook zeer goed kleuren, binnen de lijntjes en begon reeds heel vroeg patronen te tekenen, allemaal lijnen op een rij, vierkantjes, rondjes, geen figuratieve tekeningen. Nu zit hij op tekenacademie.
    En waar jij gestopt bent, zijn wij nog doorgegaan, met ons dochtertje waarvan we het nu ook wel merken. Je hoort het ook meestal wel aan de reacties van onbekenden ‘amai, da’s wel een hele flinke, zeg, hoe oud is die?’
    En toch is het voor jou, voor je eigen gezin, in je eigen ogen heel gewoon, want het zijn jouw kinderen en je hebt ze nooit anders gekend. Je kon er in het begin ook niet bij stilstaan dat ze wel eens andere dingen konden dan de ‘middelmaat’.
    Eén zinnetje nog, ooit ergens gelezen: ‘mijn kinderen zijn volstrekt normaal, maar hun norm is niet gemiddeld!’.

    Reactie door Sabine | oktober 2, 2009

  8. Ik ben blij met deze reacties….ik wilde niet opscheppen met “kijk mij nou weer eens”….ik ben blij dat het blijkbaar niet zo is overgekomen!

    Reactie door repel | oktober 2, 2009

  9. Ehm, nu schaam ik me een hoedje maar wat is borstwaardsom oid?????

    Reactie door Joos | oktober 2, 2009

  10. Nou Joos, de borstwaartsom is datgene wat ik tot op de dag van vandaag ook nog steeds niet kan:

    men neme een rekstok, men gaat ervoor staan met beide handen aan de rekstok en men probeert beide benen om de rekstok heen te krijgen/roteren zodat men eindigt hangend aan de rekstok met gestrekte armen.

    maar ik zak altijd door mijn armen.

    en mijn Oudste tot een maand geleden ook.

    Reactie door repel | oktober 2, 2009

  11. Sabine: zooooooo fijn om dit te lezen!

    Reactie door repel | oktober 2, 2009

  12. Wij stonden er ook niet bij stil dat die van ons ook allebei sneller waren dan dan gemiddeld. Oudste is totaal gefascineerd door alles wat met cijfertjes te maken heeft en is nog steeds zwaar teleurgesteld dat het op school allemaal zo langzaam gaat. Jongste heeft zichzelf afgelopen zomer leren lezen en schrijven en kan heel gedetailleerd tekenen en kleuren.

    Voel je dus beslist niet bezwaard om er over te vertellen! Het lijkt potdomme af en toe wel of je je moet schamen voor het feit dat je kind(eren) wat sneller/slimmer is dan de ‘middelmaat’.

    Trots zijn is kennelijk “Not done”. Ik was ook stomverbaasd toen ik op ’t schoolplein een moeder sprak die vond dat het toch wel zielig was dat jongste met 5 al in groep 3 zat. “Dan is ze nog zoooo jong hè, kan ze dat emotioneel wel aan? Nouja ze kan altijd nog een jaartje extra doen dan hè… Ze moet wel kind kunnen zijn.”

    Ik wist niet wat ik moest zeggen…Mijn prachtige slimme dochter die geniet van alles wat haar aangeboden wordt, alles als een spons opneemt, die met grote sprongen vooruit snelt en die zo lekker in haar vel zit zou het emotioneel niet aankunnen?? Ergo: bij deze moeder hou ik voortaan mijn trots voor me…

    Geniet ervan Repel! Moedig ze aan en geniet! Het leven is te leuk om je door anderen in een hokje te laten stoppen😉

    Reactie door Meanannie | oktober 3, 2009

  13. Wat fijn als je zulke kinderen hebt, geniet er maar lekker van en aanmoedigen die hap !!
    En print dit stukje uit voor ze zodat ze het later als ze “groot” zijn kunnen lezen…

    Reactie door ilse | oktober 3, 2009

  14. Ik vind die kids van jullie toch zo ontzettend om op te vreten! Werkelijk Repel, jullie hebben schitterende kids!! Ik geniet me altijd suf van die foto’s!! En… gewoon genieten van hun vlugge ontwikkeling en je voordeel mee doen! (kunnen jullie alvast de tafel dekken, jongens…?? Hihihihihi)

    Reactie door Wondelgijn | oktober 3, 2009

  15. het is duidelijk, je hebt 3 wonderkindjes
    maar van wie hebben ze dat dan?
    of is dit typisch het geval van “het slaat een generatie over” ??

    Reactie door illybilly | oktober 3, 2009

  16. Binnen de lijntjes kleuren, en dat met zo’n dikke stift! Inderdaad knap.

    Reactie door Nicole | oktober 3, 2009

  17. Die borstwaartsom heb ik ooit gekund, maar dat was nog niet op mijn 6e! Hoewel ik er toen minder moeite mee gehad zou hebben dan nu.

    Jouw kinderen zijn echt slim, en dat hoef je niet te zeggen omdat het nou eenmaal jouw eigen kinderen zijn, maar het is echt zo. Hoewel, is het slim om zelf met een beker/soepkom aan te komen? Is het niet slimmer om je te laten bedienen?😉.

    Reactie door Carla | oktober 3, 2009

  18. Ik ben hier ook een stukje slimmer van geworden haha! Nu weet ik tenminste wat een borstwaartsom is!

    Je hebt fijne jongens, Repel. En dat ze slim zijn, is mooi meegenomen.

    Reactie door Door | oktober 3, 2009

  19. welke nummers moet oudste nog van de puzzel?
    Ik heb er weer kan ik kijken of ik die heb die hij nog moet hebben….

    Reactie door ilse | oktober 3, 2009

  20. Ze hebben het van ons allebei èn van de generatie ervoor en dat dan allemaal bij elkaar opgeteld keer twee🙂

    Reactie door De Repel | oktober 4, 2009


Geef een reactie

