Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Burgerlijke Ongehoorzaamheid Repel Style!

Je mag alles van me weten behalve mijn BMI, roep ik altijd. En zelfs dat meen ik niet. Mijn BMI is 22,5. Maar in ieder geval, waar het om gaat is dat ik niks te verbergen heb. Geen sceletons in my closet, geen duistere geheimen. En je mag niet alleen alles van me weten, ik kwak het zelfs pro-actief op het internet via mijn weblog. Mijn hele hebben en houwen, mijn lief en mijn leed, alles ligt op straat.

Dus wat bezielt mij om het te hebben over het recht op privacy? Nou, omdat je eigenlijk helemaal niet alles van me mag weten. Mensen die extravert zijn zoals ik, wekken alleen maar de indruk alles te vertellen. Maar het zijn juist extraverte mensen zoals ik, die achter een muur van verhalen verstoppen wat ze niet willen laten zien. Extraverte Repel vertelt een heleboel niet en niemand die dat in de gaten heeft. Extravert zijn is een strategie om zonder dat iemand het merkt je privacy te beschermen.

Goed, dat is dus duidelijk. Daarom wil ik het hebben over het recht op privacy. Ik las laatst een logje dat me, niet voor de eerste keer, aan het denken zette. GBA, BSN, DiGiD, EPD, biometrisch paspoort, …en dat allemaal lekker gekoppeld als het effe kan. Dat is namelijk administratief erg makkelijk, en het scheelt zelfs bureaucratisch geneuzel. Het scheelt ook vast heel veel geld en arbeidsplaatsen.

En ik heb geen misdaden op mijn naam, dus ik heb geen vingerafdruk te verhullen. En ik licht de bijstand niet op, en mijn belastingopgave klopt als je het zou cross-checken met weet ik veel wat voor bestand. En ik slik medicijnen die noodzakelijk zijn, dus het is medisch verantwoord dat elk ziekenhuis dat, indien nodig, met een druk op de knop kan zien en iedereen mag weten dat ik rete-allergisch ben voor huisstofmijt. Maar toch.

Maar toch.

Alle systemen bij elkaar maken dat als ik paracetamol haal bij de apotheek, men kan weten van welke baas ik hoofdpijn krijg en voor welk salaris. En met de OV chipkaart erbij die mij verplicht zowel in, als uit te checken ook al heb ik een abonnement want anders rij ik zwart, ligt ook meteen vast in welke plaats ik mij op welk moment van de dag bevind.

En het is niet dat ik wil liegen over waar ik mij bevind. Dat niet. Hoe ik mijn redenatie ook begin, ik kom er telkens weer op uit: het is niet dat ik een reden heb om het geheim te houden, maar toch.

De Albert Heijn heeft een bonuskaart. Die houdt ook heel handig bij wat je boodschappenpatroon is. Dan kunnen ze heel fijn voor jou, speciaal op maat, reclame en aanbiedingen naar je sturen. Handig toch? Weet je wat, koppelen we die ook nog even aan de rest: koop ik een fles port, gaat mijn zorgverzekeringspremie automatisch omhoog en houdt de RDW mij angstvallig extra in de gaten. En als ik cholestorol verlagende boter koop, krijg ik 10% korting op mijn zorgpremie. Handig toch? Maar weet je, echt, iedereen mag weten dat ik dol ben op wijn en port, maar toch…

Jongens, ik wil het volgende voorstellen: ruil elke maand random je bonuskaart met iemand die je kent. AH lekker in de war! Voor de rest kunnen we niet zoveel: Als je niet hemel en aarde hebt bewogen zit je aan het EPD vast. Vingerafdruk in paspoort is een done deal en DiGiD is ook een gepasseerd station. Maar die bonuskaart? Die kunnen we hebben! Burgerlijke Ongehoorzaamheid Repel Style!

september 28, 2009 - Posted by | Repel |

23 reacties »

  1. Jij gaat voor: de aanval is de beste verdediging. Gelijk heb je!

    Reactie door baasbraal | september 28, 2009

  2. Ok, wanneer ruilen we? En helpt het als ik al niet een eigen pas heb maar de extra pas van mijn ouders?

    Reactie door Buuv | september 28, 2009

  3. Mijn BMI kan ik niet meten. Het zou een afwijkende uitslag geven. Ik heb echter een vet percentage van 9% en daar gaat nog wat van af het komende half jaar😀

    Ik vertel in alles wat ik vertel maar 1 of 2 procent van wie ik ben. Ow ja, Ik luister Kiss, maar ook harder dan hard😀

    Reactie door Redstar | september 28, 2009

  4. Ik doe mee.
    Want hier is het nog erger. En ik vertrouw ‘ze’ voor geen meter…😉

    Reactie door Cisca | september 28, 2009

  5. Daarom heb ik ook geregeld dat mijn patiëntendossier niet gekoppeld mag worden met mijn oude werkgever: het ziekenhuis in m’n woonplaats. Het idee dat m’n oude leidinggevende erin zou kunnen neuzen…. En nee, officieel zal dat niet mogen/kunnen, maar mij maken ze niets meer wijs.

    En het klopt precies wat je schrijft over extravert zijn en ondertussen je diepste gevoelens niet vertellen…

    Reactie door Madelief | september 28, 2009

  6. Maar mijn airmiles zitten gekoppeld aan de bonuskaart… weten ze daar ook meteen hoe of wat. En mijn schoonmoeder heeft onze andere airmiles kaart en spaart ze ook voor ons. Dus zijn “ze” daar al lekker in de war, want persoonlijk kom ik nooit bij V&D (te ver weg). Dus eigenlijk ben ik al een beetje burgerlijk ongehoorzaam. Daarbovenop rijd ik ook nog eens te hard (extra stout), dus kom ik ook nog eens in het bestand van CJIB. O nee, auto van de zaak, mijn BAAS rijdt volgens het CJIB te hard. Zie je, ik maak ze lekker al zelf in de war. Hoef ik geen trucjes voor uit te halen.

    Reactie door Wieke | september 28, 2009

  7. ik heb ook al snel mijn bonuskaart gewisseld met iemand anders en ik stel ze niet op de hoogte van adreswijzigingen.
    Maar troost je: dat EPD is er nog lang niet, want dat is voor álle automatiseringsaanbieders veuls te ingewikkeld. en het lukt ze echt niet om eea te koppelen aan je zorgverzekeraarsdossier. Te veel data, teveel bronnen en niet compatible. Kortom: Big brother is in Nederland nog lang niet zover!

    Reactie door Corine | september 28, 2009

  8. o btw: ik heb 11 puzzelstukbokejs voor oudste; ik ga morgen opzoek naar een goeie envelop en dan komen ze jouw kant op!

    Reactie door Corine | september 28, 2009

  9. Ja we gaan inderdaad langzaamaan die kant op.
    Het idee met de bonuskaart heb ik blauw om gelegen dan raken ze inderdaad helemaal in de war.
    De ene week koop ik babyvoeding , dan weer pizza’s dan opeens alles vegetarisch, en de week daarop uitsluitend biefstuk hahahahha

    Reactie door Leidse Glibber | september 28, 2009

  10. Ik ben net als jou🙂 ik vertel heel veel maar eigenlijk weet geen mens wat er echt in me omgaat, doen wij goed hè?
    Ja laten we allemaal van bonuskaart wisselen…goed idee. Ik krijg nu ik erover nadenk nooit aanbiedingen van de AH , vergeten ze mij denk je? Of ze denken dat wij een instelling zijn misschien met zoveel boodschappen…

    Reactie door ilse | september 28, 2009

  11. Het eerste deel van je stuk raakt me.

    Reactie door Door | september 29, 2009

  12. De bonuskaart hebben wij allebei op ’n valse naam en adres, EDP: alledrie bezwaar aangetekend. Wij laten nooit ergens onze échte gegevens achter en zijn zo wantrouwend als de pest. Ik had je stuk zo zelf geschreven kunnen hebben😉

    Reactie door Joeltje | september 29, 2009

  13. Je hebt gelijk, lang leve de privacy.

    Reactie door Mammalien | september 29, 2009

  14. Ik doe mee. Dan ruil ik met mijn zus. Krijg ik vast spontaan een blije doos opgestuurd omdat ze zien dat ik ineens luiers koop🙂.

    Het eerste stuk is heel herkenbaar. Achter een hoop ‘geblaat’ kun je heel veel verbergen…

    Reactie door Natasja | september 29, 2009

  15. Kunnen we dat niet eens doen met alle loggers; bonuskaarten ruilen?!

    Stuur jouw bonuskaart naar degene die na jouw reageert.🙂

    Sorry. Ik heb alleen maar onnozele inbreng vandaag.

    Reactie door Nicoleke | september 29, 2009

  16. Goed plan, dat ruilen!

    Ik ben ooit mijn sleutelbos kwijtgeraakt, met daaraan een ah bonuskaart. Via de bonuskaart hebben ze me toen opgespoord en gebeld dat ze mijn sleutels hadden gevonden.

    Het gaf me wel een gevoel van ‘Big brother is watching you’, maar in dit geval pakte het positief uit.

    Reactie door Nicole | september 29, 2009

  17. wat leuk zoveel reacties!

    ik ben ‘m kwijtgeraakt en roep bij de kassa altijd dat ik ‘m vergeten ben: dan gaat ‘ie op het algemene bonusnummer van de AH zelf. Manlief heeft ‘m nog wel en daar zitten de airmiles aangekoppeld.

    Reactie door repel | september 29, 2009

  18. Ik heb niet eens een bonuskaart… Pft, mijn vriendje wel.. Dus die krijgt nou de wijnaanbiedingen binnen denk ik😛 Want ik koop wel met zijn kaartje😉

    Reactie door Simonatoetje | september 29, 2009

  19. Ach, ik maak me d’r niet zo druk om. En de Appie, die denkt dat ik een zware alcoholist ben omdat ik er eigenlijk alleen wijn koop.😉

    Reactie door Toaske | september 29, 2009

  20. Ik overschreeuw mijn onzekerheden ook met veel lullen. Er zijn maar weinig mensen die het naadje van de kous weten.

    Bonuskaarten vergeet ik eigenlijk standaard. Toch ben ik wel voor automatische donorregistratie, afname van stamzellen bij de geboorte en vingerafdrukken (met in mijn achterhoofd allerlei zieke geesten die het op mijn kindjes hebben voorzien) ben ik ook wel voor.

    Het is dus heel dubbel, het ene wel, het andere niet. En aan verplichten heb ik dus een broertje dood.

    Zo zie je maar ik kan het niet eens eens worden met mezelf…😆

    Reactie door Meanannie | september 30, 2009

  21. stamcellen dus…moet wel leren typen…

    Reactie door Meanannie | september 30, 2009

  22. Ja leuk. Hier (Zwitserland) hebben we ook zo een bonusysteem van een winkel en ze sturen dan af en toe reclametroep voor de doelgroep die op je inkooppatroon past. Daarom vind ik het altijd geweldig om voor mijn vriendins baby pampers te kopen en met dezelfde boodschappenklus meteen ook maar de tena lady voor de buurvrouw en het kukident-gebit-plaksel voor de buurman mee naar huis te nemen….

    Reactie door Ellen | september 30, 2009

  23. Tja, leuk dat het allemaal kan maar idd, wil ik wel dat ze ahv de dna-afname voor het register, mijn ziekenfondspremie gaan opschroeven omdat ze gevonden hebben dat ik misschien, heel perongeluk wel eens een fout dna-tje heb dat iets kan veroorzaken? Of dat mijn evt. toekomstige werkgever met 1 druk op de knop “per ongeluk” kan zien welke medicijnen ik gebruik.

    Met het idee, ik heb ook dochters, kan ik het aan de ene kant toejuichen maar aan de andere kant, gaan ze me toch een beetje te veel van mij afweten. Straks weten ze meer van mij dan ik van mezelf.

    Reactie door Barbara | oktober 3, 2009


Geef een reactie

