Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een draak vermomd in een velletje schattig: wandelende anticonceptie reclame

Subtitel: Het leek zo’n goed idee, een derde

Zwaan-kleeft-aan-mijn-benen-omdat-het-zijn-zin-niet-krijgt

In feite voedt Oudste zichzelf op. Hij is verantwoordelijk en lief. Zorgzaam en verstandig. Bedachtzaam en filosofisch. En erg intelligent. En in feite hoef je vaak dingen maar één keer te zeggen en hij doet het. Altijd in om uitleg te horen, grote mensen geheimen, dingen uitgelegd krijgen. Het grootste probleem met hem is dat hij onzeker en faalangstig is. Rottigheid haalt hij niet uit en heeft hij ook nog nooit gedaan. Rare dingen ook niet. Waarom ik dan zo’n moeder met zo’n stom kort lontje ben die zo vreselijk tegen hem tekeer kan gaan mag Joost weten.

Middelste had als baby en dreumes wat meer temperament en is moeilijker te lezen voor mij. Maar ook hij is een makkelijk lief kind dat luistert. Geen driftpartijen met een stribbelend kind in de supermarkt, geen onhandelbare toestanden met slaan tegen muren of deuren. En altijd in voor een lolletje, altijd in voor pretplezier. De problemen met hem zijn van een andere aard: hij keert in zichzelf als er iets is. Zo is hij het afgelopen jaar ongelukkig geweest en ik wist niet waarom. Waarom ik dan zo’n moeder met zo’n stom kort lontje ben die zo vreselijk tegen hem tekeer kan gaan mag Joost weten.

Beide jongens zijn twee geweest en we kennen dus de terrible two’s, de peuterpubertijd. Dus toen de derde 2 werd wisten we: het is een lastige leeftijd, maar ach, we zijn die hards, we zijn ervaren. Dit kunnen we handelen! Maar nu zit Jongste erin en oh mijn god…dit is andere koek. Ik heb altijd al geroepen van Jongste dat hij een draak was vermomd in een velletje schattig. Het kind heeft, hoe zullen we dat zeggen…pit. Temperament. Maar nu hij in zijn terrible two’s zit, weten we niet wat ons overkomt.

Als ik ’s ochtends zijn boterhammetje neerzet en wat erop zit blieft hem niet, smijt hij het door de kamer. Als ik vervolgens zijn yoki neerzet smijt hij die er gerust achteraan. Geloof me, ik treed heus wel op, het probleem is niet dat ik niet weet hoe ik ermee moet omgaan, het is alleen zo nieuw voor me! Zelfs Oudste en Middelste kijken op zulke momenten met open mond en grote ogen: “dat ‘tie dat durft!” Het stort zichzelf ook geregeld driftig en spartelend ter aarde, rood aanlopend.

Er gaat een wereld voor ons open. Dus zo is het voor alle andere mensen. Wij kenden de verhalen wel, van iedereen, maar die van ons deden nooit zo, oprecht niet. Dus ik heb altijd gedacht dat wij super-ouders waren en dat de rest het verkeerd deed. Maar nu hebben we er eentje die het ook doet, en nu moet ik een grote knieval maken naar alle ouders die ik ooit heb beledigd. Nu hebben wij er ook zo een.

Als dit de eerste zou zijn geweest, zouden we er nooit drie hebben gehad uiteindelijk! Man-oh-man, wat een rampenplan, deze leeftijd. Aan de andere kant: nu het me gebeurt met de derde weet ik dat ik er beter mee omga dan ik zou hebben gedaan als het de eerste zou zijn geweest. Soms kan ik er ook gewoon van in de lach schieten, maar niet als ik uit werk kom. En niet als we naar de creche moeten en de andere twee naar school. Niet als we haast hebben.

Dus het is zover: de Repel heeft ook een kind dat zich driftig huilend op de grond gooit in de Albert Heyn. Ik ben een wandelende anticonceptie reclame geworden.

Zwaan-kleef-aan-omdat-het-wederom-weer-iets-niet-mag

september 23, 2009 - Posted by | De Daltons |

17 reacties »

  1. wrijf hem dit in als-ie 16 wordt. Troost je, ik heb er ook zo één. En die is nog geeneens 2. wij zijn inmiddels heel bedreven geworden in het razendsnel weghalen van bekers en borden, omdat die anders door de keuken gesmeten worden.
    Sigrid heeft al eens een jaap op haar kin opgelopen, omdat er een treintje tegenaangesmeten werd en ons mannetje kent de ‘hoek’ inmiddels van voor tot achter. Vanmiddag ging hij zelfs smijten met de mat.
    hij ligt ook geregeld plat op de grond als hij niet wil lopen. Ik neem hem dan in de houdgreep onder de arm, tot grote hilariteit van de bouwvakkers uit de buurt.
    En ik ben heel blij dat ik nu niet zwanger ben, want dan was dat me niet gelukt.
    Succes met je mormeltje; misschien moeten ze zich maar een keertje op elkaar uitleven!

    Reactie door Corine | september 23, 2009

  2. Ik herken in je beschrijving van oudste precies mijn oudste. Moet trouwens zeggen dat wij bij beide damens geen heel ernstige peuterpubertijd gehad hebben. Hopelijk gaat dat ook op voor de pubertijd die nog moet komen!

    Reactie door Toaske | september 23, 2009

  3. @Toaske: het schijnt juist dat als ze een rustige peuterpuberteit hebben, het een hele heftige pubertijd gaat worden! (en vice versa, dat is dan weer een troost voor Repel en Corine)

    En wederom, hoe herkenbaar dit logje! In aansluiting op mijn tweet over de moeilijkheid van opvoeden. Ook wij denken na 2 kinderen alles wel te weten, maar elk kind is anders en de 3e vraagt dus wéér een heel andere aanpak. Onze Tessa is inmiddels 4, maar kan nog erg in de nee-fase en peuterpuberteit zitten. Er wordt gelukkig niet gesmeten, maar luisteren ho maar. Tijd voor QT en PA voor haar morgen, hoop dat het weer wat helpt.
    Elk kind zijn eigen behandeling en steeds weer het wiel uitvinden… ik word er soms zo moe van.

    Ik vind Jongste wel heel lief hoor, op de onderste foto! Met je nieuwe lens genomen? Maar ben blij dat er geen geluid bij zit.

    Reactie door Wieke | september 23, 2009

  4. ‘wat lach je???’vraagt mijn huspuppie me net terwijl ik snel een peukie ophaal………….’hihih……ben een log van repel aan het lezen’…..- en spoed mij terug naar het tweede gedeelte van je log.

    superrrrrrrrr, wat heb je weer een geweldige log geschreven; ik zie het zo voor me!!! (en niet eens door de foto’s!~!!)

    Minder voor jou idd. als t jouw rokken zijn waar ie aankleeft…maar (ik zit er zelf ook midden in……..en idd. ook ik kan er peunerveus van worden als het mijn rokken zijn-) ; maar t is zooooooo leuk om te lezen dat t mij vast doet glimlachen als t weer eens zover is bij één van de jongens bij mij (dan weet ik dat ik niet alleen sta….grinnik)

    tis maar goed dat je zulke logjes schrijft…….anders vergat je over een jaar of twee dat jongste zulke kuren had gehad denk ik……

    xxxxxxxxxxxxxxxx

    Reactie door marieke | september 23, 2009

  5. Heerlijk, heerlijk, heerlijk! Ik heb het allemaal gehad, allemaal! Ik heb ook op een gegeven moment moeten erkennen dat wij niet de superouders waren die we dachten dat we waren. Het maakt je bescheiden, het zorgt ervoor dat je zelfspot op peil blijft en …… het gaat over! Het gaat over en sneller dan je denkt. En als ik zo’n smoeltje zie, denk ik helemaal niet aan anticonceptie, helemaal niet! Dan denk ik: Ïk wou dat die Repel en nog een nam……..

    Reactie door baasbraal | september 23, 2009

  6. Haahhahahaahahahahahahahahha welcome in real world……en geloof me eens zo’n karakter, altijd….
    hihihihihihihihih ik dans in de kamer en zing ik ben niet de enige (dat zelfde liedje wat je bij mij op de blog hebt gezet hahahahahha)
    En weet je wat mensen nu denken als ze die kleine zien op de grond die de longen uit zijn lijf krijst en rood is aagelopen en trapt/slaat/gilt??? (mensen die geen kids hebben) die denken: die moest van mij zijn , ik zou die wel eens even aanpakken…en die mensen die gun ik er ook eentje…
    Ooit werd ik aangevallen door een snotneus van rond de 23 in de HEMA die mij even vertelde wat voor waardeloze moeder ik was , (mijn kind lag te krijsen op de grond en ik tiefelde naar buiten ) dat hij mensen als mij verachtte en weet ik wat nog meer en weet je wat ik laatst zag? Dezelfde kerel met een jengelende tweeling, hij kreeg er voor straf 2, das pas gerechtigheid !!!!

    Reactie door ilse | september 23, 2009

  7. Ooooh wat ben ik erg! Ik denk ook altijd als ik een kind-huilend-op-de-grond-bij-de-Albert-Hein zie: “Dat zou mij nooit overkomen!” Nu weet ik dus dat het niet aan de ouders ligt. Natuurlijk zijn er ook hier wel Taferelen geweest, maar nooit zo erg. Maar goed dat wij nooit aan een derde gedacht hebben!

    Reactie door Carla | september 24, 2009

  8. Wat denk jij trouwens als hij aan je benen hangt en jij staat daarboven met je superlens in je handen?

    Reactie door Carla | september 24, 2009

  9. En hij ziet er zo schattig uit! (-:

    Ik heb altijd bijzonder veel medelijden EN leedvermaak als ik een papa of mama tegenkom met zo’n krijsend nee-gebeuren. Heerlijk. Dat anderen dat ook hebben! En ach, ’s avonds in bed zijn ze weer superlief toch, als ze eenmaal slapen (-:

    Ben heel benieuwd hoe onze nummer 3 zich gaat weren. Voorlopig is het de rust zelve.

    Reactie door Mammalien | september 24, 2009

  10. Ik leef met je mee. Dat het je pas bij nummer 3 overkomt…dan komt de klap des te harder aan!

    Oudste was altijd hééél makkelijk te sturen op die leeftijd en was nooit driftig. Jongste ging languit in het gangpad van de Scapino liggen krijsen omdat ze haar zin niet kreeg (en mama ging gewoon door met winkelen tot groot ongenoegen van de verkoper).

    Als ik Wieke hierboven mag geloven worden de rollen straks omgedraaid en zit ik er tot aan mijn nek in😆

    Op z’n afrikaans: alles sal reg kom!

    Reactie door Meanannie | september 24, 2009

  11. Vandaag zegt hij op alles nee. En als hij ja bedoelt (bijvoorbeeld als ik vraag wil je een koekje) dan zegt hij niks.

    Nou, dit wordt een leuk jaar!

    Reactie door Repel | september 24, 2009

  12. Wat een ontzettend grappig logje is dit zeg.
    Niet dat het grappig voor jullie is natuurlijk. Dat begrijp ik ook wel.
    En bedankt voor die anticonceptie reclame. Die had ik net nodig…😉

    Reactie door Cisca | september 24, 2009

  13. Brecht en Madelief zij zoals Oudste en Middelste. Joep meer als Jongste. En ik dacht dat het kwam omdat hij een jongetje is… Dus ik prijsde me gelukkig met een combinatietweeling in plaats van een jongetjes-duo. Maar daar ligt het dus niet aan. En weet je… Joep is inmiddels drie jaar en drie maanden. Uit z’n terrible two… Maar er zijn dagen… ja, sorry hoor… dan is het toch echt terrible three…
    Houd vol!

    Reactie door Yvonn | september 24, 2009

  14. Lieve Repel, ik weet nog goed dat mijn moeder me vertelde dat ik als kind een ontzettende driftkop was, die af en toe blauw aanliep. Zij was bezorgd, dat ik een hartafwijking zou hebben, met me naar de huisarts gegaan een oude wijze man die de historische woorden sprak : Mevrouw, leg haar maar op de ‘bleek’ (grasveld om was te drogen) en gooi er een emmer water over, drift moet koelen”

    Mijn moeder heeft het bij glaasjes water gehouden en het me zo afgeleerd. Toen ik zelf twee driftkikkers moest grootbrengen, ben ik regelmatig met eentje onder de arm naar de douche gelopen en er de koude kraan over het verhitte kopje laten stromen. Het heeft geholpen want na enig gehik en een droge handdoek waren ze meestal afgekoeld en weer voor rede vatbaar.
    Ik denk ook dat drift moet koelen

    Reactie door Haba | september 25, 2009

  15. En volhouden, hè…. blijven volhouden!! Wahahahahaha

    Reactie door Wondelgijn | september 27, 2009

  16. En na de 2, komt 3, dan luistert ie nog nie😮

    Troost je, onze middelste was en is er zo’n een, ik had gehoopt dat het over zou gaan maar nog steeds is het er een die vanalles uithaalt waarvan ik in de verste verte niet weet hoe ze het verzint😦

    Owja, Daan zit niet alleen achter de computer en speelt soms alleen een spelletje dus dat geheim blijft wel geheim😉

    Reactie door Barbara | september 27, 2009

  17. mijn oudste was ook niet zo
    al heeft hij wel een keer in de c1000 op de grond gelegen, toen ben ik naar de cassiere gelopen, heb gevraagd tot hoe laat ze open waren, en zei tegen oudste dat ik hem dan weer op zou halen
    hij wist niet hoe snel hij achter me aan moest en heeft het nooit meer gedaan

    jongste is wat dat betreft een totaal ander kind
    die was zo’n beetje net als jouw jongste
    hij zat op een gegeven moment elke ochtend op de trap, zijn “strafbankje”, al voordat oudste naar school moest..
    energievretertje noemde ik hem altijd
    en eigenlijk vreet hij nog steeds de meeste energie van de 2

    Reactie door illybilly | oktober 3, 2009


Geef een reactie

