Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

De ooievaar is nog niet tevreden

Alle gekheid en Louboutins op een stokje. Een ander geluid.

Wij hadden eerder deze week een afspraak bij de kinderdokter met de mooiste naam van Nederland. Zo ongerust en radeloos als ik er met Middelste naartoe ging in juli, zo opgetogen en blij ging ik er nu naartoe. Ik was helemaal in de kijk eens hoe goed het gaat stemming: hij poept op de wc! En belangrijker: hij is niet meer bang, het doet geen pijn meer en hij zit niet meer verstopt! Ja okay, het ‘foute gedrag’ zit er wel erg diep in. Als hij achter de wii zit te Mario karten, zie ik hem soms springen en huppelen en als ik dan vraag of hij moet poepen roept hij ja. Maar dan moet ik hem echt even aansporen om ook daadwerkelijk te gaan. En op school heeft hij nog nooit gepoept, maar dat kan toeval zijn. Toch?

De pen van dokter Ooievaar stopte met schrijven en hij keek me over zijn bril aan met een opgetrokken wenkbrauw. Wat is het eigenlijk een lekker ding, dacht ik toen, in mijn lyrische stemming. Maar dokter Ooievaar was nog niet tevreden. Semi-streng sprak hij Middelste aan. De wii moest op pauze, bla-bla-bla, hij mag het niet ophouden yah-di-yah-di-yah-di. Tegen mij zei hij dat we in december terug moeten komen en als er dan nog steeds van die tekenen waren….en toen vielen de woorden psycholoog en zindelijkheidstraining. En toen vond ik hem ook subiet geen lekker ding meer.

Een beetje beduusd liep ik met Middelste èn prinsessenballon het ziekenhuis uit. Ja maar, het gaat toch goed?  Hij zit koud twee weken op school en het is in al die tijd nul keer misgegaan! En de poep is dankzij de medicijnen zo dun dat hij het niet een hele ochtend kàn ophouden, dat was nou juist the point, om het maar eens in goed Nederlands te zeggen. Hooguit vijf minuten bij het wii‘en, meer niet. En dat is niet goed, okay, maar we zijn zeggen en schrijven pas zes weken bezig om gedrag dat zich in twee jaar heeft ontwikkeld terug te draaien. En ik vind dat hij het verschrikkelijk goed doet.

Pokke-ooievaar. Hij is vast een hele goeie dokter die het goed in de gaten wil houden en die veel ervaring heeft met dit probleem (wat wij, eerlijk is eerlijk, al die jaren niet onderkend hebben) en hij kent vast alle gevaren en symptomen en hij heeft ongetwijfeld in ieder geval een beetje gelijk. Maar ik was lyrisch en blij toen ik het ziekenhuis inliep, en toen ik het ziekenhuis uitliep vond ik hem een pokke-ooievaar.

Toen ik Middelste naar school bracht moest ik nog even zwaaien bij het raam. Maar toen ik bij dat raam stond zag hij mij niet meer. Hij zat in zijn boekje. Kijk hem zitten (een foto nemen door glas wordt technisch gezien nooit mooi, maar sfeer-technisch gezien wel). En weet je wat? Ik ben nog steeds trots en superblij met mijn nieuwe mannetje. Het nieuwe mannetje dat ik ergens deze zomer heb gekregen. En ik vind nog steeds dat hij het verschrikkelijk goed doet!

september 17, 2009 - Posted by | Beslommeringen, De Daltons | ,

17 reacties »

  1. Joh, lekker laten kletsen, die Ooievaar! ;o)
    De jongste hier had hetzelfde probleem en poepte ook niet op school. Eén keer was ie zo lang op de wc dat ze ‘m kwamen zoeken, dus dat poept niet ontspannen nee. En nu doet ie het thuis. En moet ik af en toe nog tegen hem zeggen (bijna 15) of het allemaal wel soepeltjes gaat, dussssss….maak je geen zorgen, het gaat super met je kid!

    Reactie door Madelief | september 17, 2009

  2. Jammer dat het geen vrouw is.
    Anders was het juffrouw Ooievaar geweest.🙂

    En inderdaad. Hij doet het super goed!!!

    Reactie door Nicoleke | september 17, 2009

  3. Wat een zeikerd, die Ooievaar! Je kunt zo’n probleem toch niet in zo’n korte tijdspanne helemaal oplossen? Geef het even wat tijd zeg.
    Overigens sturen wij onze oudste nogal eens naar de wc van “ga eerst maar even poepen voordat je in bad gaat” (anders moet hij nogal eens als ie er al in zit en is de hele gang nat). En ja hoor, hij kan het op commando! Misschien handig om voor Middelste ook een vast poep-moment te hanteren? Vlak voor het Wii-en ofzo?

    Reactie door Wieke | september 17, 2009

  4. December duurt nog heel lang! En moet je zien wat jullie nu al in die zes weken hebben bereikt. Succes!

    Reactie door Cisca | september 17, 2009

  5. Nou ik keek naar de titel en dacht Repel is zwanger !!
    Ooievaar was nog niet tevreden ja hallo er moet nog een meisje bij of een 4e jongetje dacht ik.
    Nee dus OOievaar is een man, een lekker ding, met een kutkarakter. Je had zeker je schoenen niet aan??
    Enne die zoon van je is echt een scheet, wat een geweldige look, ik hou van mooie schone jongetjes in een mooi overhemdje .

    Reactie door ilse | september 17, 2009

  6. Dacht eigenlijk net hetzelfde als ilse hierboven…

    Reactie door Sabine | september 17, 2009

  7. Mmm, beetje gebrek aan inlevingsvermogen die meneer Ooievaar.

    Reactie door Toaske | september 17, 2009

  8. IK heb het als vader nooit echt op die bureau’s gehad. Ze gaan allemaal van regels uit. Mijn oudste was vroeg met poepen, en kon het overal. De jongste weer niet, maar ook dat kwam goed.

    Reactie door Redstar | september 17, 2009

  9. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat zijn punt was: hoho, leuk dat je blij bent….maar we zijn er nog niet. En daar heeft hij wel een punt.

    Maar ik heb een ount als ik zeg dat we in 6 weken tijd al zo ver zijn gekomen!

    Reactie door repel | september 17, 2009

  10. Als je hem zo ziet zitten lezen uit zijn boekje, dan ben je toch vanzelf apetrots? En ik vind het ook geweldig knap dat hij ineens wel op de wc poept, en dat het nog niet 1 keer fout is gegaan. Dat er ‘tekenen’ zijn, sois, maar dat mag de pret niet drukken.

    Reactie door Carla | september 17, 2009

  11. Ik vind dat hij het supergoed doet, en jij ook!! Luister naar je eigen instinct, Repel, dat is de beste graadmeter! (en die wijsheid heb ik van onze kinderarts van toen, en dat was een schatje!!)

    Reactie door Wondelgijn | september 18, 2009

  12. Het komt vast goed. Maar ik begrijp je gevoel. En kijk ‘m nou toch zitten, het snoepie!

    Reactie door Door | september 18, 2009

  13. Oeh men, wat een spannende titel. Ik dacht ook meteen dat je toch nog voor een extra Daltonnetje ging!

    En hee, volgens mij doe je het idd verder hasske goed!

    Reactie door Toetje | september 18, 2009

  14. Waarom is die Ooievaar niet in de gynaecologie/verloskunde verder gegaan?

    Reactie door Mammalien | september 18, 2009

  15. Wat grappig, het was niet eens mijn bedoeling om een dubbelzinnige titel te maken!

    Reactie door repel | september 18, 2009

  16. Ooievaar een lekker ding? Ooh. Vanaf welke kant dan?
    Hij had wel wat trotser mogen zijn op jouw kleine poeperd, het begin is er toch? Nou, komt vast wel goed hoor.

    Reactie door Nicolette | september 20, 2009

  17. Hoi Repel,
    Wat schrijf je leuk, en wat een heerlijk kind.
    (Kinder)artsen zijn soms een volk apart. In mijn hilarische top 10 van uitspraken, staat jawel, een kinderarts bovenaan!
    Staat nu nog niet op mn blog, maar is hierbij dus aangekondigd.
    Weet je, ondanks dat ik geen studie medicijnen heb gevolgd, wist ik het over het algemeen zelf het beste wat mijn zoon nodig had, en ben daar ook steeds meer op gaan verrouwen. Dat gun ik jou ook.
    Lieve groeten,
    Annelies

    Reactie door anneliesleiwa | oktober 8, 2009


Geef een reactie

