Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Size does matter!

Dat er destijds een nieuwe kat moest komen was een noodzaak. Mijn soulmate Morse ging dood en als Lewis op een later moment zou volgen zouden we, zonder maatregelen van ons, katloos zijn. En katloos is geen optie: mijn huis wordt door mij onbewoonbaar verklaard als er geen katten rondlopen.

Ik zal niet liegen: ik koos niet voor de Maine Coon omdat ik van meet af aan specifiek voor dat ras ging. Ik wist destijds niet eens hoe een Maine Coon eruit zag. Ik werd getipt door iemand die zei dat het hypoallergene katten waren. En als je über-allergisch bent zoals ik, dan moet je wel voor dat ras kiezen als je dan toch zo koppig stom vastbesloten wilt wezen om heel veel katten te willen. Manlief vond het geweldig: hij kende het ras uit zijn vorige leven bij zijn afgrijselijke ex. Zij hadden namelijk een Noorse boskat en die twee rassen lijken enorm op elkaar.

We gingen dus voor de Maine Coon en per ongeluk werden het er drie. Maar dat verhaal heb ik al eens verteld. En van de Maine Coon wist ik inmiddels dat ze maatje gemiddelde terriër kunnen worden (kilootje of 12). En je koopt de staart en krijgt de kat er gratis bij. (Lees: het ras was growing on me.) Hele grote katten houdt voor mij in hele grote knuffels en ze geven hele grote kopjes als ze heel hard spinnen. En in de praktijk is dat inderdaad zo. De inieminie kittens van destijds zijn met hun prille 8 maanden nu al huge en volgens de raskenmerken blijven ze groeien totdat ze een jaar of 3-4 zijn. Sherlock en Watson zijn nu al bijna twee keer zo groot als hun mams Miss Marple. En ik had de afspraak al staan bij de dierenarts voor hun ontmanning op hun achtste vermaanddag.

Maarrrrr…deze week moest ik bij de dierenarts zijn om een baal te voer halen voor Lewis, onze gevoelige Brit met haar delicate spijsvertering.

He, zei ik, soort van en passant, ik heb die afspraak staan he, voor Sherlock en Watson, maarreh, is het nu echt al erg laat laat, zo met 8 maanden?
Nee hoor, het kan vanaf 6, maar er zijn mensen met raskatten die het pas met 10 of 12 maanden doen.
Oh? Maakt het dan echt zoveel uit?
Ja!!!! Elke maand die je nu wacht maakt veel uit in hun groei en hun volledige grote katerkop.
Oh! Maar als ze nou gaan sproeien?
Dat doen ze niet meteen hoor, je ziet het langzaam ontwikkelen, je hebt een soort aanloopgedrag.
***er volgt uitleg***
Oh, ok, en als ik dat dan zie?
Nou, dan bel je ons en dan kan je even snel tussendoor die castratie doen. Zoveel werk is het niet.
Oh okay. Mag ik de afspraak dan afzeggen en bellen als ik dat gedrag zie?

Met een glimlach zei ze “natuurlijk” en net alsof we nog leven in negentien-nog-wat pakte ze de typ-ex (schrijf je dat zo?) en werd de afspraak analoog gedelete.

augustus 31, 2009 - Posted by | Levende Have | ,

12 reacties »

  1. Hypo allergeen als in verliezen geen haren? Ook niet in het voorjaar?
    Ik had 2 Britse Korthaar , Guus en Bailey.
    Guus (poes) was kopie van Morse en Bailey (kater) wit met cinnamon. Nu heb ik geen poezen meer alleen nog 2 honden. En ja size does matter😉

    Reactie door ilse | september 1, 2009

  2. Wow hij is echt al groot!

    Reactie door Carla | september 1, 2009

  3. Oh, ik dacht dat je het over manlief ging hebben..
    Maar goed, hypoallergene katten. Ik wist niet dat dat bestond. Is dat zoiets als koffie zonder caffeine :-)?

    Reactie door Door | september 1, 2009

  4. Ik heb helemaal niets met katten/poezen, maar deze vinnik wel stoer!
    Kijk ‘m liggen…

    Reactie door Nicoleke | september 1, 2009

  5. Oei oei oei, ik ben bijna om. Heb al gevraagd hoe duur deze kanjer is: http://www.kyjady.nl/images/tekenfilm%20duo's/zomervakantie%202009%20076.JPG Ik denk een kwart maandsalaris …….😦

    Reactie door Joos | september 1, 2009

  6. Kun je niet nog even wachten met ontmannen en mij een paar kittens van deze soort kado doen? Wat een heerlijke dieren! Moet je ze ook kammen?

    Reactie door Wieke | september 1, 2009

  7. haha, je houdt van groot!!!!! Maar inderdaad, zonder katten is er nauwelijks leven mogelijk. En de foto’s zijn prachtig… zal het onthouden als ik manlief weer eens heb overtuigd onze twee dooie katten te vervangen…. (nu poepen ze wel lekker weinig, dat scheelt ook!)

    Reactie door mammalien | september 1, 2009

  8. Ze zijn wel errugh mooi Repel!

    Reactie door Madelief | september 1, 2009

  9. Ilse: ze verharen wel, maar je bent allergisch voor de huidschilfers en niet voor de haren. En Maine Coons hebben bijna geen Roos. ik heb meer last van Lewis, Britten hebben veel roos.

    Nope Wieke, ik hoef ze niet te kammen! Maar sorry, ik wil geen kittens van ze want dan moet ik wachten tot ze gaan sproeien….en dat gaat ‘m niet worden.

    Gisteren heb ik Sherlock gewogen: nu al 4,5 kg.

    En Door…ook qua Manlief heb ik niks te klagen ;-)))))))

    Reactie door repel | september 1, 2009

  10. O, o, maar hou het in de gaten…. want áls ze eenmaal gaan sproeien…. Bah, bah, bah!!! Niet te harden, die geur!! (en ze blijven het doen….)

    Reactie door Wondelgijn | september 1, 2009

  11. Inderdaad, wat hierboven staat klopt wel Repel. Als ze eenmaal het sproeigedrag beginnen blijven ze dat ook na de castratie doen.
    Ik heb hier eens een wanhopige vrouw aan de deur gehad die met haar katertje van 5 maanden bij de DA’s in de omgeving heeft lopen leuren omdat ie al zo sproeide. Hier castreren ze pas vanaf 6 maanden.
    Ik heb gelijk een smoes verzonnen bij de DA en gevraagd of Zelda wel eerder geholpen mocht worden. Moet er niet aan denken dat ze krols wordt. Zij gaat begin oktober onder het mes. Kan maar gebeurd zijn.

    Maar, het staat als een paal boven water, je hebt wel schitterend mooie katten aan je coontjes!!

    Reactie door Marleen | september 3, 2009

  12. Ik weet het mensen, ik weet het: het is of ongelooflijk dapper of ongelooflijk dom wat ik nu doe🙂

    Reactie door repel | september 3, 2009


Geef een reactie

