Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Mama hartje Courvoisier

Ik gaf in de auto onderweg antwoorden die niet van een geduldige mama getuigden op vragen als…

Hoe lang nog, zijn we er al bijna, wat gaan we doe-hoe-hoe-oen, ik verveel me, ik vind dit niet leuk…

Ik keek nog norser dan Posh Beckham op dieet en gaf antwoorden die ik pedagogisch nul had afgewogen (en ook niet wilde) en het kwam uit elke vezel van mijn lijf:

“Jongens, mama zit al dagen ’s middags alleen in het huisje als Jongste moet slapen terwijl jullie aan het lol maken zijn in het zwembad of bij het voetbal of Joost mag weten waar, dít uitje is voor mama en ik wil NUL geklaag horen!”

Ik zei het bijna zonder stemverheffen maar blijkbaar met genoeg duiding. Alle Daltons vielen stil op de achterbank. (De Dalton achter het stuur gelukkig niet want de weg was nogal bochtig.)

Repel wilde niet naar Hennessy of naar een willekeurige andere cognacboer in Cognac, Repel wilde naar Jarnac, want daar zit Courvoisier. Niet dat Courvoisier nu direct de beste ter wereld is, maar Repel is nostalgisch en Repel en Manlief hebben iets met hun gezamenlijke historie en Courvoisier. Dus Repel wilde naar Courvoisier.

Hier ging het allemaal om, hier wilde ik naar toe.

Het water loopt Repel in de mond bij de shop, maar we gaan eerst voor de rondleiding. En verdomd als het niet waar is, met nog niet eens zoveel kunst- en vliegwerk vinden de drie Daltons voldoende geduld in hun donder om ons de rondleiding te laten volgen.

Zo mooi: deze zijn echt van Napoleon. En kijk: drie missende knoopjes! Zie je die hand al gaan?

In het museum vond ik dit het leukste: allemaal samples van de verschillende stadia van rijping van de eau de vie. De chemicus in mij werd helemaal blij van dit verhaal. Eau de vie is het tweede destillaat van de wijn en na de eerste destillatie gaat het destillaat via de zwanenhals….nou ja, goed, technische gereutel terzijde…

…het mooie aan deze foto is de fles XO (zie verderop in logje) en hoe deze gemaakt wordt uit verschillende vaten door iemand met een gouden neus en gouden smaak zodanig dat hij elke keer weer hetzelfde smaakt….zie je de draadjes lopen hoe deze ene fles wordt gemaakt uit al die (samples uit) vaten?

Dit vat van 350 liter is ook daadwerkelijk gevuld met 350 liter (zie stempel: 350!) en de eau de vie komt van druiven uit het gebied Grande Champagne uit de Gognac. Het beste druivengebied van de zes gebieden in de Cognac. En Champagne staat niet voor de bubbly, maar voor de grondsoort. Iets met kalkgrond en vertaald in het latijn is  kalk iets met champagne en kalkgrond benne uitstekend voor druiven, of zo. (Een Franse dame die Engels praat is nu eenmaal lastig te verstaan.)

Deze foto is genomen in een ruimte bijna zonder licht. Ik heb het handmatig gedaan. Had ik al gezegd dat ik een nieuwe lens heb? Of wisten jullie dat nog niet? Nou kijk, ik heb dus een nieuwe lens…

******

Nou, en toen wilde ik achteraf heel graag die fles kopen die kwam in een soort van karaf, want die had ik in allerlei foldertjes gezien. Die fles leek me wel leuk voor thuis. Als souvenir. Had ik er meteen een mooie karaf bij! Hij was gewoon 75 dl, niet eens een liter. Maar toen zag ik het prijskaartje….en toen keek ik in mijn beurs…

en ik zag er geen 4500 euro (!?) in zitten.

Deze fles/karaf werd het dus niet…

Dus dan wilde ik de XO! Maar toen zag ik dat prijskaartje van 120 euro voor een flesje…

…dus dat werd ‘m ook niet.

Dus wij kozen voor 4 heuse officiele Courvoisier glazen en twee miniatuurtjes van de XO (en die gaan we zometeen, zodra dit logje klaar is, samen op de veranda opsnoepen).

Het is een beetje ons vloeibare goud.

En nog later, toen we weer bij ons huisje waren en gingen avondeten, ging ons dagelijks leven gewoon weer door en hielp iedereen weer op zijn eigen wijze mee met de tafel dekken…

augustus 18, 2009 - Posted by | Party of Five |

14 reacties »

  1. 4500 euro voor een fles????? pffffffffffff in geen 4500 jaar .
    Proost dan maar !!

    Reactie door ilse | augustus 18, 2009

  2. zie ik daar een blote billen kind met pindakaas op zijn hoofd? de nieuwe petje pitamientje?

    Reactie door ilse | augustus 18, 2009

  3. *hik*

    Cheers!

    Reactie door Nicoleke | augustus 18, 2009

  4. @Ilse: of een naturistencamping (dat dacht ik meteen)

    Reactie door Kuikentje | augustus 18, 2009

  5. Ooohhh, ik ook hartje Courvoisier. Lekker. Het water loopt me in de mond.

    Enne, wil jongste niet ergens anders slapen? Kobus is daar heel makkelijk in, die kwak ik gewoon in een campingbedje op het strand of bij het zwembad neer…

    Reactie door Cisca | augustus 18, 2009

  6. Wat een leuk uitstapje! Ik houd niet van Courvoisier, maar het zijn wel mooie flessen haha. Wat een heerlijke foto, die onderste. Hoe ontspannen kun je zijn?!

    Reactie door Door | augustus 19, 2009

  7. Helaas Cisca: hij is inmiddels te oud om ergens anders in slaap te vallen…het is of zijn bedje (in slaapzak!), of de auto en ergens anders kan ik op mijn buik schrijven…

    Reactie door repel | augustus 19, 2009

  8. Proost. Ik ken het brouwsel niet maar ik denk dat je die ene (overigens super mooie) fles alleen maar koopt als je al ongeveer een fles van dat spul in je bloed hebt zitten.

    Ik kan me niet voorstellen dat een nuchter mens dit koopt.

    Reactie door Barbara | augustus 19, 2009

  9. Wat een leuk logje! Ik heb er nooit zo over nagedacht hoe men cognac maakt, het is niet mijn drankje, maar leuk om te lezen en de foto’s te zien. Zo leer ik nog eens wat.
    Was jullie Frans goed genoeg om alles te verstaan wat ze uitlegden? Krijgen we jullie historie met Courvoisier ook nog?

    Proost!

    Reactie door Wieke | augustus 19, 2009

  10. Dan zat er toch niet zo naast met 30 euro per slokje😆

    Wel een mooi fleske, maar 4500 neuh, dat zou ik er ook niet voor over hebben. En de XO? Wassie lekker?

    Reactie door Meanannie | augustus 19, 2009

  11. Leuk! J. had ooit eens een fles XO van haar schoonvader gekregen en haar man (die verre van een kenner is) flikkerde een keer gewoon een scheut in de koffie!

    Reactie door Corine | augustus 19, 2009

  12. Oei….dat was dan HEEEEEELE lekkere koffie!!

    Reactie door repel | augustus 19, 2009

  13. Zo, ik kan mijn slabbetje weer afdoen, want al dat lekkers op m’n beeldscherm en dan heb ik het niet over blotebillenmans😉 Courvoisier, het hoeft niet de lekkerste te zijn, maar lekker is hij wel😀

    Reactie door Joos | augustus 19, 2009

  14. Ik ben niet zo’n drinker. Lust eigenlijk maar 3dingen, port – bruisende witte wijn en champagne. Tja, het laatste komt maar eens per jaar voorbij helaas.
    Hebben jullie het al geproefd en was het naar verwachting speciaal en bijzonder?

    Lief trouwens, die kleine jongen met een pot pindakaas op zijn bolletje;-)

    Reactie door Marleen | augustus 20, 2009


Geef een reactie

