Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een snufje loodzware geschiedenis

Vandaag zijn Manlief en Oudste naar Oradour-sur-Glane. Dat is geen plek voor Middelste en Jongste. Eigenlijk is het nog niet eens een plek voor Oudste. Maar het kind heeft een brein als een spons en het niet zo kleine potje heeft mega-grote oren, dus toen hij zijn vader hoorde praten met opa en oma over dit dorp wilde hij er ook heen. Opa en oma zijn twee daagjes op bezoek. Langskomen betekende niet meer dan een kleine déviation van hun terugweg uit le Pays Basque. Oftewel Euskal Erria, zoals zij als rechtgesnaarde Bask zou zeggen. Ze logeren in een hotelletje in de buurt.

Goed, Oradour-sur-Glane dus. Geen plek voor Middelste en Jongste. Daarbij is het te lang rijden voor ze en moet Jongste nog slapen. Manlief en ik keken elkaar aan: met z’n allen gaan is, hoe graag ik het ook wil zien, geen goed idee.

Dit was een heel lang intro om te zeggen: ik ben in het huisje met een slapende Jongste en een Jettix kijkende Middelste (ook half slapend). We hebben al van alles gedaan inclusief het zwembad onveilig gemaakt, maar de zon is op dit tijdstip van de dag te heet. Ik vermoed dat we richting 30 graden zitten en er is nauwelijks een wolk te zien. Dus mama logt. Maar ik moet opschieten, want Middelste staat inmiddels achter me te dringen om achter de laptop te mogen. Dan gaat hij Thomas de locomotief-filmpjes kijken op You Tube. Engelse filmpjes, wel te verstaan.

Maar ook dit is voor mij vakantie. Ik ben zo ontspannen dat ik wel een ragdoll lijk. Heerlijk! Ik zal wel een paar gesprekjes willen voeren met Oudste vanavond, kijken hoe hij het heeft ervaren en hoe hij het, als het zeer gevoelige kind dat hij is, verwerkt, zo’n stukje loodzware geschiedenis.

augustus 12, 2009 - Posted by | Party of Five |

9 reacties »

  1. Pfoe, ik ben benieuwd hoe ze het hebben gehad. Wel leuk, zo heeft oudste wat prive tijd met papa.

    En wat een heerlijk vakantie logjes zeg. Ik kwijl hier over het beeldscherm, zo mooi ziet het er allemaal uit. En natuurlijk ook nog gefeliciteerd, twee jaar alweer! En jij natuurlijk gefeliciteerd met je strakke zwembadlichaam😉

    Reactie door Cisca | augustus 12, 2009

  2. Wat heerlijk dat jullie zulk mooi weer hebben en jij een middagje extra rust.
    Gelukkig zat er een link bij je stukje, want ik wist echt niet wat er in Oradour-sur-Glane gebeurd was. Ben ik nou zo achterlijk of zijn jullie geschiedenis-freaks?? Maar idd, geen gezellig plekje voor kinders.
    Leuk die nieuwe kiekjes aan de zijkant van je gezin!

    Reactie door Wieke | augustus 12, 2009

  3. Kijk nou wat een heerlijke foto!!
    Zo ontspannen allebei!
    De verhalen komen misschien pas over tig maanden, zo gaat dat bij kinderen. Als jij allang bent vergeten dat hij daar is wezen kijken, komt ie met een verhaal waarbij jij even moet denken: waar gaat dit over??
    Heerlijk dat je zo geniet meid.
    Ik heb je toegevoegd op twitter trouwens, heb je me al herkend?

    Reactie door Marleen | augustus 12, 2009

  4. ben een geschiedenis-freak, maar dit wissik ook niet.krijg het er koud van.
    wel lekker rustig voor jou zo.

    Reactie door Corine | augustus 12, 2009

  5. Ja, dat zijn geen plaatsen voor kleintjes. Zegge, maarre.. jij hebt dus een halve Spanjaard aan de haak geslagen als ik het goed begrijp? Wat een heerlijke foto trouwens.
    En die tattoo op je rug, heeft dat een betekenis? Of vraag ik nu teveel? Geniet nog maar even, doe ik hier van je logjes!!

    Reactie door Door | augustus 12, 2009

  6. ach wat een leuke foto’s weer en ik leer nog wat wist echt niet wat er in dat dorp gebeurt was en ik heb toch 12 jaar in Frankrijk gewoond, duh.

    Reactie door ilse | augustus 12, 2009

  7. @iedereen…buiten Frankrijk is het drama, in de euforie van de bevrijding, in de vergetelheid geraakt. Raar toch he?
    Maar hoeveel Nederlanders weten uberhaupt wat er zich in Putten heeft afgespeeld in WOII? Minder dan 20%?

    Manlief kwam in ieder geval zwaar onder de indruk terug. En ik denk dat Marleen gelijk heeft…Oudste zal op een onverwacht moment een opmerking maken.

    Wij kijken voetbal en gaan in de Franse onbewolkte lucht genieten (hopelijk!) van de Perseiden!!

    Reactie door Repel | augustus 12, 2009

  8. Ik lees het al jullie genieten volop, nog gefeliciteerd wat gaat de tijd snel he.
    Kleine Daltons worden groot hahahh.
    Denk dat oudste er best nog wel eens op terug zal komen.

    Reactie door Leidse Glibber | augustus 12, 2009

  9. Jaren geleden hebben we 2 weken in Verdun gebivakeerd en alles in de omgeving bekeken wat er te bekijken viel. Na 2 weken was het genoeg, we zaten propvol.
    Maar genieten jullie lekker verder, ik lees met plezier je dagelijkse verslagjes😀

    Reactie door Joos | augustus 13, 2009


Geef een reactie

