Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Joepie de Poepie in het Drollenbosch

Ooievaar is een mooie naam als je kinderarts bent. Sterker nog, als je een afspraak hebt bij een kinderarts die Oooievaar heet, voel je je van te voren al een beetje in goeie handen. In het ziekenhuis arriveerden we bij de poli kindergeneeskunde en de wachtkamer was ingericht als ridderkasteel. Tot in de kleinste details. Waar ik ook keek, geen spoortje ziekenhuis, alleen maar ridderstoelen, kantelen en speelgoed. Héél veel speelgoed.

Ik riep onthutst: “Middelste, we zijn verdwaald!” Middelste keek me aan met een hint van echte ongerustheid. Ik ging door: “We moesten naar het ziekenhuis, maar we zitten in een kasteel!” Middelste begon zijn overheerlijke giegeltje te giegelen.

Deze veldslag had ik gewonnen. De dokter kwam ons halen. En op de kinderpoli lopen ze ‘in burger’, er is geen witte jas te zien. Pas toen Manlief me daar ’s avonds op wees bedacht ik me dat dat inderdaad apart was, ik had het me niet eens gerealiseerd. Ik ben namelijk in geest ook nog een kind. En oh, Meneer Ooievaar was tof. “Ik ben Middelste”, stapte mijn kleine zoon van (zoals ik inmiddels weet) 1,01 meter op hem af.

We zaten er omdat 6 weken laxeermiddel ons van de regen in de drup hadden geholpen. Na zes weken laxeermiddel is Middelste nog volhardender geworden in het ophouden van zijn poep. En wij vegen minimaal 1 keer per 5 minuten zijn lek-diaree schoon. Zijn en ons leven wordt gegijzeld door poep. Hij is in staat zijn poep 6 dagen op te houden ondanks dubbele doses laxeermiddel. Ergens is dat een prestatie. Maar hij is bang. Wij zijn bang. Hij is bang dat zijn buikje lek is. Wij zijn bang voor de wreedheid van kinderen en het gepest worden op school.

Omdat ik het verschijnsel lek-diaree niet kende is het probleem te lang onopgemerkt gebleven. Ik roep meer dan een jaar? Langer? Twee jaar? Ik dacht dat hij heel vaak kleine beetjes poepte. Maar Middelste heeft obstipatie. Al heel lang. Wie van ons kent het niet? Kinderen kiezen bij obstipatie voor de primaire oplossing: ophouden, al val je erbij neer. En dus zitten zijn darmen al heel erg lang tjokvol poep. Harde poep. Middelste heeft ook ontdekt inmiddels dat eten de darmen stimuleert en dat weinig eten net zo goed werkt als ophouden.

Deze vicieuze cirkel moet keihard worden onderbroken. Hij gaat aan hele zware laxeermiddelen. En als het eindelijk goed gaat moeten we vooral niet stoppen met de middelen: eerst moeten de darmen leeg, dan moet hij proefondervindelijk leren dat poepen niet pijn doet en dat ophouden geen zin heeft omdat je het niet op kan houden. En dat gedrag moet erin slijten over het oude ingesleten gedrag heen. En dat gaat tijd kosten. Geen kant en klare oplossing, maar we gaan een proces in. Maar we gaan richting oplossing.

En ondertussen hebben we een nieuw stickervel: Joepie de Poepie in het Drollenbosch. Dan mag hij plaatjes van dierenpoep plakken. Maar dat mag, zei Ooievaar heel streng, alléén maar als het poepen lekker was, als hij lekker heeft gepoept. Anders niet.

We moesten nog even (!) bloed laten prikken. Onder het kopje uitsluiten van lichamelijke oorzaken. Wijs geworden door het verleden heb ik vooraf om een verdovende pleister met lidocaïne gevraagd, deze moeder maakt deze fout maar 1 keer! En toen was het op naar de apotheek. Ooievaar had ons gewaarschuwd: als ze zeggen dat de dosis wel heel erg hoog is moet je zeggen “dat klopt”. Dus toen de, overigens uiterst klantvriendelijke en bekwame medewerker, me meldde dat ze deze dosis toch even moest overleggen met de apotheker zei ik haar dat ze ook even dokter Ooievaar kon bellen, want hij had me gezegd dat hij dat had voorzien.

Ze kwam even later terug: je krijgt de dosis, de apotheker hoorde de naam Ooievaar en ze zei dat dat de beste kinderarts is en zij vertrouwt hem blind. Geef maar mee die dosis. En oh ja, vanwege de vakantie krijgen we een medisch paspoort mee. Mochten we stranden om wat voor reden dan ook, hoef ik dit verhaal niet in het Frans te reproduceren!

Joepie de Poepie!

juli 27, 2009 - Posted by | De Daltons | , ,

19 reacties »

  1. Ik moet erg om je logje lachen, maar het is natuurlijk verder niet echt lollig.
    Ik hoop dat het snel beter gaat en dat Joepie de Poepie in het Drollenbosch maar veel mag poepen!

    Reactie door Cisca | juli 27, 2009

  2. Nu maar hopen dat Middelste hierdoor weer een nieuw gedragspatroon kan ontwikkelen , want voor hem is het natuurlijk ook niet lollig allemaal. Maar Joepie de Poepie zal hem hopelijk goed meehelpen .
    Succes ermee, dit gaat vast lukken onder leiding van dokter Ooievaar.

    Reactie door Haba | juli 27, 2009

  3. Oh wat zielig voor hem eigenlijk. Ik heb ook obstipatie maar ik wil wel, kan alleen niet , mag ik wat medicijnen van middelste?? 😉
    Jee wat een leuke arts die ooievaar, heette hij nou echt Ooievaar? rare naam zeg die is vroeger vast veel gepest op school…
    Hopelijk is middelste snel over zijn poepangst heen…

    Reactie door ilse | juli 27, 2009

  4. Ha die Repel. Laten wij toch dezelfde kinderarts hebben voor ons nageslacht. En ik weet het zeker ivm de ridderzaal als wachtkamer! Straks woon je gewoon om de hoek hier! Aardige man die Ooievaar, ik moet met oudste in sept. of okt. weer eens langs.
    Bloedprikken is er idd een drama, ik doe het nog liever zelf bij hem.
    Ik hoop dat Ooievaar enorm laxerend werkt op jouw middelste. Mijn oudste heeft wat groeiachterstand, die poept als een reiger…. Zo hebben we allemaal wat.

    Reactie door Nicolette | juli 27, 2009

  5. het woord klysma heb ik expres vermeden..maar staat wel op de rol….voor deze week…

    @Nicoltte….wellicht zie ik je daar dan wel…hihihi..zou wel leuk zijn, toch?

    Reactie door repel | juli 27, 2009

  6. Goh wist nooit dat zoiets vor kan komewn, alhoewel ik heb wel eens gehoord van iemand die het doodnormaal vond dat ze eans in de drie dagen ging.
    Stond er toen verder niet bij stil.
    Maar ja laten we hopen dat het goed komt en gelukkig hoef je het niet in het Frans te vertalen hahahah

    Reactie door Leidse Glibber | juli 27, 2009

  7. Ach jeetje, wat sneu voor middelste! Fijn dat dr. Ooievaar een goede kinderarts is. Sterkte ermee en ik hoop dat je kind maar veel stickers gaat plakken de komende dagen.

    Reactie door Door | juli 27, 2009

  8. Ik krijg al buikpijn als ik het lees! Herken het ook wel van mijn zwangerschappen, maar gelukkig niet in die mate.

    Begrijp ik nou goed dat ie volgende week een klysma krijgt? Kan dat thuis of moet dat in het ziekenhuis?

    Moge het eerste poepstickertje maar gauw geplakt worden!

    Reactie door Wieke | juli 27, 2009

  9. als hij nog niet poept deze week ‘mag’ hij voor een klysma….

    Reactie door repel | juli 27, 2009

  10. Ik geloof dat ik nav dit logje pas begrijp wat er gaande was. Kon me er niets bij voorstellen, nu nog niet, maar bij wat je schrijft kan ik wel iets verzinnen. Maar goed, mijn verzinsel is alles behalve jullie realiteit. Wens die kleine drollendraaiert maar het beste.
    En zijn vader en moeder nog meer.
    Een digitale sterkteknuffel van mij.
    En nog wat: je krijgt nog een reactie op een hele mooie foto 😀

    Reactie door Joos | juli 27, 2009

  11. Het is ook erg moeilijk om zindelijk te worden als het poepen niet wil. Veel sterkte, maar dat zal zeker lukken met zo’n mooi stickervel ;-).

    Reactie door Carla | juli 28, 2009

  12. hopelijk gaat het allemaal werken
    wat een ellende zeg
    heeft ooievaar iets gezegd over hoe lang het gaat duren waar je rekening mee moet houden?

    Reactie door illybilly | juli 28, 2009

  13. Ik hoopte op ’n poeplog, want zoals je weet is dat één van mijn specialiteiten. Maar dit is gewoon SHIT, letterlijk. Hoop dat het allemaal snel veel beter gaat, arme middelste!

    En het klopt idd, ze zijn allemaal undercover op de kinderafdeling, “onze” arts ook. Had ik me nog niet gerealiseerd!

    Reactie door Joeltje | juli 28, 2009

  14. wat goed dat ze in het zh allemaal undercover lopen! scheelt toch. en hoe rot het ook is: als er een specifieke methode voor ontwikkeld is, betekent het dat middelste echt niet de enige is met dit probleem én dat het dus, hoe heavy het ook zal worden, op te lossen valt. Sterkte en fijn te weten dat er dokters als ooievaar bestaan.

    Reactie door Corine | juli 28, 2009

  15. Nou het had mijn logje kunnen zijn. Mijn dochter van 3 heeft dus precies hetzelfde probleem, alleen moet bij haar ook een darm biopt genomen worden om de ziekte van Hirschsprung uit te sluiten. Ik kende de sluimer diarree wel, maar die had ze dus niet. Ze at ook nog gewoon. Maar goed ook wij naar het kinderziekenhuis met bijzonder kindvriendelijk speelgoed en dokters zonder witte jassen. En 3 dagen klysma’s en nu aan de sterk verdunnende middelen. Ik hoop dat het bij jullie snel beter gaat! Een fijne vakantie alvast. Als je bij mij wilt lezen is dat prima (is beveiligd) moet je me maar even mailen.

    Joeltje wees me op onze overeenkomsten.

    Reactie door heikelien | juli 29, 2009

  16. Fijn dat de kinderarts ook helemaal in kindersferen kindertjes helpt. Dat scheelt al een stuk he. Inderdaad lopen ze maar zelden in hun witte jas rond. Ook onze HA heb ik nog nooit in witte jas gezien overigens hoor. Gelukkig. Het schept een afstand waar ik niet van hou.
    Nu maar hopen dat het loskomt, dat ie het snappen wil (dat ie het snappen kán twijfel ik niet aan) en dat ie zich op iets anders gaat concentreren om zich mee bezig te houden. Poep ophouden kunnen we allemaal, maar alleen de écht slimme jongens kunnen al……vul zelf maar in. Misschien is het een idee. Hij is heel graag met zijn koppie bezig he. Wij hadden ooit een cdrom voor Mel om haar bezig te houden. Zal eens zoeken of ik die nog heb. Mocht ik hem vinden dan krijg je die wel voor hem.
    ’t Komt wel goed met jouw Middelste. Komt tijd, komt oplossing – in dit geval prachtige drol!

    Reactie door Marleen | juli 29, 2009

  17. Wat is het toch een scheet, die Middelste van jullie maar mèn dat is geen klein ding, dat noemen we een grote-mensen-probleem.

    Hoe gaat het nu, er zijn immers al wat dagen voorbij. Is er al enig zicht op verbetering. Of misschien kan ik beter vragen, is er al enige vooruitgang te ruiken 😉 ?

    Reactie door Barbara | juli 30, 2009

  18. Vrouwe Repel,
    Ziedaar een ernstig probleem toch luchtig beschreven. Middelste wens ik veel beterschap toe; meer kan ik van hieruit niet doen.
    Bent U iemand die altijd en wat er ook gebeurt optimistisch door het leven gaat?
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    Reactie door Drs. Johan Arendt Happolati | augustus 1, 2009

  19. Hoe gaat het inmiddels? Als succes geboekt?

    Reactie door Wieke | augustus 2, 2009


Geef een reactie

