Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Het mevrouwtje en het boertje

Sinds mijn fiets fiasco heb ik een nieuwe achterband. Zo mevrouwtje, zei de fietsenmaker triomfantelijk, een sportief bandje. En sinds dit mevrouwtje een sportief achterbandje heeft, probeert ze eens per week op de fiets naar werk te gaan. Met mooi weer als dit lukt dat, maar met een beetje regen duikt het mevrouwtje weer snel in het OV.

En sindsdien verbaast het mevrouwtje zich over dat fietsen. Daar waar ze dacht zich te scharen onder de fanatiekelingen, blijken er complete volksstammen te zijn die het dagelijks doen. Dit mevrouwtje ziet langzamerhand steeds meer bekende hoofden en wordt, ongelofelijk maar waar, zelfs gegroet door deze medefietsers. Ze herkent zelfs de eendjes in de slootjes. (Tsjonge-jonge, wat worden ze al groot, die meerkoetjes van vorige week.)

Ergens tijdens de rit rijdt het mevrouwtje langs een boerderij met een heel groot weiland met schaapjes. En elke ochtend loopt de boer door het weiland. Hij is te ver weg om goed te kunnen zien hoe hij eruit ziet. Dat moet voor hem hetzelfde zijn. Wellicht herkent hij de rode fiets waar een sportief achterbandje op zit. Wellicht herkent hij haar haren of haar zonnebril of haar fietstas. Hoe het ook zij, ze herkennen elkaar en ze zwaaien naar elkaar. Het boertje zwaait niet naar elke fietser, maar hij zwaait wel naar het mevrouwtje met het sportieve achterbandje. Gewoon, intermenselijk contact.

Vanmorgen zag het mevrouwtje het boertje niet. Maar toen ze vanmiddag naar huis fietste met haar sportieve achterbandje, liep hij er weer tussen de schaapjes. Hij keek en hij zwaaide. Het mevrouwtje zwaaide terug en fietste met een glimlach door. En de meerkoetjes waren weer een stukje groter geworden sinds de week ervoor.

juli 13, 2009 - Posted by | Repel, sport |

7 reacties »

  1. goed hoor van je naar je werk fietsen! Enne ga je dat van de winter ook doen?

    Reactie door ilse | juli 14, 2009

  2. Kijk, zo doe je nog eens contacten op! Wie weet staat hij binnenkort met een wijntje langs het fietspad haha!

    Reactie door Door | juli 14, 2009

  3. Dat zou mooi zijn, van dat wijntje. en wat kun je van zoiets simpels blij worden, he?

    Reactie door Corine | juli 14, 2009

  4. Ja dat is leuk he! Ik zie ook de jonge zwanen en eendjes en meerkoetjes opgroeien 4 x in de week 8 km op de brommer en weer terug. Gisteren nog stapvoets langs een eendenfamilie gereden. Zou toch zonde zijn als ik die doodcross op mn Tomosje. Ik vind het enig het jonge spul, alleen vanmorgen iets minder: toen hoosde het de hele weg.

    Reactie door Nicolette | juli 14, 2009

  5. Jij zou prima kunnen aarden in een dorp. Naar elkaar omzien, naar elkaar zwaaien – ja dat zou jij zomaar heel goed kunnen doen.
    Ik mis het zo als ik even in Spijkenisse rijd, dat ik niemand groet. Hier rust altijd mijn linkerhand bovenop mijn stuur omdat ik om de haverklap iemand groet. Op de fiets roep ik “hoi, goedemorgen, lekker weertje he?” al naar gelang. En naar mensen verder weg zwaai ik even.
    Het voelt lekker, het voelt goed.
    Net als jij en je boertje.
    Je moet maar eens een foto van hem maken met je superlens.
    Heerlijk toch zo’n mannetje tussen de schapen!

    Reactie door Marleen | juli 15, 2009

  6. Nou ja, Marleen , jij snapt ‘m. Maar ik durf niet te stoppen om een foto te maken wan ik bang dat hij denkt dat ik iets van hem wil! Haha!

    Reactie door repel | juli 15, 2009

  7. Ik weet wel wat, je stopt een flink eind van te voren, houdt je superlens in de aanslag en in het voorbijgaan klik je snel en met dezelfde beweging doe je je arm verder naar boven, zodat het van een afstand lijkt alsof je alleen maar zwaait.

    Is dat een idee?

    Reactie door Carla | juli 16, 2009


Geef een reactie

