Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Lenzensoap, deel huppeldepup…laseren…deel 1?

Toen Repel een jaar of 15 was kreeg ze haar eerste brilletje. Een schattig roze brilletje. Helemaal jaren tachtig verantwoord. In het begin kon ik alles zonder brilletje ook prima zien, maar dan had ik aan het eind van de dag hoofdpijn. Maar de ogen van Repel werden in de loop der tijd gestaag slechter, dus het brilletje werd onmisbaar. Mijn smaak vloog ondertussen alle kanten op. Zwarte brilletjes, paarse brilletjes, zilveren brilletjes en gouden brilletjes en op het laatst eentje zonder montuur rond de glazen. Een bijna niet zichtbaar brilletje.

En een aantal jaar geleden maakte Repel dan de overstap naar lenzen. Zachte maandlenzen. Repel was helemaal happy-de-peppy met haar nieuwe hoofd. Helaas heb ik een cilindrische afwijking dus er hangt wel een prijskaartje aan het hebben van en ander hoofd: een cilindrische afwijking staat onder een bepaalde hoek, dus de lenzen mogen niet draaien. De lenzen zijn op een punt verzwaard zodat ze onder de juiste hoek in mijn oog hangen. Ka-ching! Kassa! Ik had het er graag voor over. Maar sinds ik in een ander kantoorpand werk, wil het niet meer lukken met de lenzen. Iets met de luchtkwaliteit. Ik hield het nauwelijks vol tot 5 uur en kon ’s middags thuis niet wachten om ze uit te gooien. Na een paar maanden hannesen en ploeteren gaf ik het op: ik zag er niet uit met die geïrriteerde rode ogen (nee, ik heb niet gehuild) en ik zag geen fluit. Dus dan maar weer een brilletje.

Maar een brilletje is het toch ook niet. De Repel is ijdel. Dus ik ging weer naar mijn lenzenboer en vroeg advies. We hadden een paar opties:

– harde lenzen (succes zou verzekerd zijn, het draagcomfort veel minder)
– twee-wekelijkse lenzen (helemaal nieuw, super-duper nieuwe techno, super draagcomfort, blijft soepel zelfs als je ‘m een nacht droog laat staan, maar wel een beetje duur, maar dit zou het helemaal moeten zijn)
– daglenzen (nooit meer schoonmaken en hannesen met bakjes wat-was-links-ook-alweer, super draagcomfort, mega duur)

De Repel werd een experiment en ging elke week naar huis met een ander proefpakketje lenzen.

En aan het eind van de proef weet ik het zeker: trek die spaarrekening (welke spaarekening, hahahahaha) maar leeg want het zijn de daglenzen geworden. Man, wat draagt dat lekker! Mijn kantoor won het namelijk zelfs van de high-tech-nieuwe-tweewekelijkse. Maar die daglens, oh die daglens. Ze zijn mijn nieuwe liefde. En het  voordeel is dat ik in mijn handtas een reservesetje kan meenemen, mocht er onverhoopt wat gebeuren overdag. Dat doe je met maandlenzen ook niet zo snel! En ik draag ze maar 4, 5 dagen per week dus met een maandpakketje doe ik langer dan een maand, dus dat maakt het weer iets goedkoper. Geen flesjes schoonmaakspul meer, gewoon elke ochtend heerlijk verse lenzen in je oog. Zalig.

Ondertussen gloort er hoop: mijn sterkte is de laatste jaren behoorlijk toegenomen, mede onder invloed van de zwangerschappen, maar bij de laatste meting was alleen rechts maar een kwart puntje achteruit gegaan. Dat is minimaal en links was stabiel gebleven! Er gloort hoop: als de ogen 3 jaar stabiel zijn kan je laseren. Het is maar de vraag of mijn clindrische afwijking gelasered kan worden, maar zolang ze niet stabiel waren, had het niet eens zin me dat af te vragen. Maar nu gloort er op op het laser-front.

juli 11, 2009 - Posted by | Repel | , ,

10 reacties »

  1. Oh ja, dat ken ik. Ik draag al 18 jaar lenzen en de laatste tijd begin ik meer en meer last te krijgen. Manlief is sinds kort ook overgeschakeld op daglenzen, maar hij draagt deze maar eens ofzo in de week. Is idd erg duur.
    Tot op heden hebben ze mij nog geen garantie kunnen geven dat ze mijn afwijking (zonder lenzen of bril ben ik bijna blind) met laseren volledig wegkrijgen. Anders zou ik het ook meteen laten doen.

    Reactie door prutsen | juli 11, 2009

  2. Ik ben wel van de bril, maar vind mezelf dan ook wel een brillenhoofd hebben. Hoe duur zijn zo’n daglenzen dan???

    Reactie door Toaske | juli 11, 2009

  3. heb laatst zachte lenzen geprobeerd, maar na 2 uur heb ik ze uitgedaan, want ik werd er helemaal naar van; niks meer gewend. Laseren schijnt bij mij niet te kunnen vanwege de cilinder, maar die is dan ook wel erg fors. hoop dat het bij jou niet het geval is.

    Reactie door Corine | juli 11, 2009

  4. zo ik ben een stuk wijzer geworden…

    Reactie door ilse | juli 11, 2009

  5. Dat van die cilinders wist ik helemaal niet, dat je dan duurdere lenzen nodig hebt. Ik heb precies hetezelfde wat jij aan het begin (van je logje) had: zonder bril kan ik goed zien, maar dan zit ik wel de hele tijd te turen en heb aan het eind van de dag pijn in mijn ogen en mijn hoofd. Ik heb ook iets met cilinders erin, maar ik heb eigenlijk geen idee waar dat mee te maken heeft.

    Reactie door Carla | juli 12, 2009

  6. wat een gehannis zeg
    ik ben blij dat ik (nog) niks nodig heb
    ik weet ook niet of ik een bril zou willen trouwens, ik ben denk ik te ijdel daarvoor
    maar een vinger in mijn oog stoppen lijkt me nou ook weer niet zo prettig

    Reactie door illybilly | juli 12, 2009

  7. Mijn ogen kunnen ook niet tegen lenzen: de gaten vallen erin. In mn ogen bedoel ik. En ook ik ben gezegend met een cilinder. Dus: vertel me alles van jouw lenzen. Soort, kleur, merk, enz. Ik zou wensen dat ik met lenzen (dat rijmt!) de rest van mn leven zou kunnen slijten dan met die eeuwige bril…

    Reactie door Nicolette | juli 12, 2009

  8. De prijs weet ik nog niet, maar ik heb Bausch&Lomb Soflens daily disposable toric (hilafilcon B).

    Omdat ik vaak problemen heb, doe ik het toch niet via interent omdat ik mijn ogen het liefst elk half laat controleren.

    Reactie door Repel | juli 12, 2009

  9. Ik heb ook zo’n hekel aan mijn brilletje, maar ja kan helaas ook niet zonder.
    Maar als ook mijn ogen stilstaan ga ik ook over laseren nadenken.

    Reactie door Leidse Glibber | juli 12, 2009

  10. Een jaar geleden was mijn ‘grote dag’ en heb ik mijn ogen laten laseren!! Het is geweldig! Fantastisch! Een heerlijkheid!! Volgende week gaan we weer een huttentocht doen in de bergen, ik verheug me nu al op het direct helder kunnen zien en geen gehannes met lenzen en vloeistof in die berghutten!! Zalig!!!! Ik hou mijn duimen gekruist voor je dat je ook mag/kunt laseren als het zover is!!

    Reactie door Wondelgijn | juli 22, 2009


Geef een reactie

