Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een shitlogje

Excuses alvast, dit logje gaat alleen maar over poep. Over stront. Over diarree en obstipatie. Degene die dus nu iets zit te eten kan nog wegklikken.

Middelste wil maar niet zindelijk worden. Het poepen wilde niet lukken. En als hij dan toch een luier aanhad, kon hij ook die plasjes net zo goed laten lopen in die luier. Lekker warm, niewaar? Wij kwamen er helaas voor hem te laat achter dat al die bruine inimini beetjes elke keer lekdiarree was. Hij zat vreselijk verstopt en de diarree lekte langs die prop en zonder er zelf iets aan te kunnen doen lekte dat zijn onderbroekje in. En die prop deed pijn en poepen werd eng.

En wij zagen school aankomen. Met een juf die naar huis belt dat we ‘m moeten komen halen omdat hij weer in zijn broek heeft gepoept. En kinderen die hem gaan uitlachen. En we raakten gefrustreerd en reageerden verkeerd. Natuurlijk is het luiigheid van hem als hij geen zin heeft om de tijd te nemen te plassen en zijn plas laat lopen over de stoel als hij achter de iMac zit. En natuurlijk moet hij het vertellen als hij in zijn broek heeft gepoept voordat het zo hard is aangekoekt dat het eraf boenen pijn doet. Maar wij hebben gefoeterd op hem. Wij zijn heel boos op hem geweest. Uit frustratie. En natuurlijk weten we dat dat fout is. Sterker nog, dat het alleen maar contraproductief werkt. Dat het het probleem groter maakt. Maar het kind is vier, riepen we dan radeloos. En hij zit al meer dan een week aan de medicijnen, het moet nu toch eens goed gaan?

Gisteravond hadden we voor de derde keer in zijn leven een toevalstreffer. Er lag een vreselijk grote drol in het potje. Een drol van 5 dagen ophouden. En wéér hebben we hem de hemel in geprezen. Maar ’s avonds ben ik ook wéér achter het internet gekropen om wéér alles te lezen. Maar gisteravond stuitte ik op een aantal documenten die ik nog niet  had gezien en ik heb weer nieuwe dingen geleerd. En ik heb nu de motivatie om niet boos op hem te worden. Ik geloof dat ik hem snap. Ik geloof dat ik het snap.

Eerst de psycholoog, nu dit. Eindelijk begin ik mijn Middelste aardig in de smiezen te krijgen. En dat is een fijn gevoel. En vandaag verwacht ik heus nog wel 5 onderbroekjes met stukjes drol te moeten uitwassen, maar aan het eind van de vakantie geef ik hem en mezelf  een redelijke kans.

juli 10, 2009 - Posted by | Beslommeringen, De Daltons | ,

15 reacties »

  1. Wat een gedoe! Best een beetje… euh.. shit voor je!
    Ik hoop voor jullie dat het gauw over is!

    Reactie door Door | juli 10, 2009

  2. Balen hoor dat het zo moeizaam gaat. Jongste hier is al dik een jaar overdag zindelijk, maar ’s nachts wil het echt niet lukken. En dat is ook niet tof! Maar goed, het probleem bij jullie is toch wel wat heftiger. Succes!

    Reactie door Toaske | juli 10, 2009

  3. Inderdaad lastig, en heel frustrerend met school in zicht. Tips heb ik niet voor je, hier heb ik een 3,5 jarige die nog weinig tot geen ambities in die richting heeft. En dan komt school ook al akelig dichtbij. Veel succes ermee, en als het is gelukt, heb je misschien ook tips voor mij…..

    Reactie door Carla | juli 10, 2009

  4. Gossie, dit soort toestanden hebben we nooit gehad gelukkig. Jongste bleef wel lang natte ongelukjes houden in de nacht, maar dat ging vanzelf over.
    Sterkte…

    Reactie door Nicolette | juli 10, 2009

  5. ik heb ook geregeld een shitlogje geschreven, dus alles is heel herkenbar. En ook ik had er af en toe grote moeite mee om wéér begripvolt e reageren, als je zelf weer half kokhalsend de boel staat uit te spoelen voor de 300e keer. Maar iig gaat het bij jullie nu de goeie kant op! En echt: utkomtgoedutkomtgoedutkomtgoed

    Reactie door Corine | juli 10, 2009

  6. Heb het zelf nooit meegemaakt met de kinders, maar ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. Succes met de voortzetting der zindelijkheid steek een vlaggetje in z’n volgende drolletje, maak je er een feestje van 😉

    Reactie door Joos | juli 10, 2009

  7. Ik herken dit. Mijn oplossing bij ons kindje was destijds een clysma. Om die opstopping te verwijderen en de weg weer vrij te maken.
    Toen was bij ons het probleem voorbij.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Reactie door Soes | juli 10, 2009

  8. Onze jongste had hetzelfde probleem, maar gelukkig zonder de onderbroekentoestand. Als baby had ie al last om te kunnen poepen.
    Hij bleek ook een verstopping te hebben en wij zijn toen doorgestuurd naar de poeppoli in het ziekenhuis. Hij heeft meer dan een jaar aan de dulcolaxdruppels en forlax gezeten, maar het probleem heeft ie nu onder controle. Afijn, hij is inmiddels 14, maar ik ben blij dat ik doorgestuurd ben! Geen idee om eens met je huisarts te praten en vragen of er in jullie ziekenhuis ook zo’n poli is?

    Reactie door Madelief | juli 11, 2009

  9. Middeste zit ook aan de dulcolax idd. Ik heb eigenhandig de dosis een beetje verhoogd nu, want hij blijft terugduwen. Poepen is zo eng geworden dat hij het terugduwt als de aandrang komt. Daar moeten we even doorheen. We moeten er iets positiefs van maken.

    Als het na de vakantie nog net zo slecht gaan wij ook naar de poepdokter, maar ik heb de hoop dat we er wel komen deze 6 weken. Ik las namelijk dat het wel weken of maanden kan duren voor de medicijnen ‘aanslaan’ (oftewel dat het kind op de medicijnen aanslaat). Zeker omdat het al zo lang duurt en het zo’n groot probleem is geworden.

    Reactie door Repel | juli 11, 2009

  10. wat een ellende, zowel voor jou als voor hem
    hopelijk gaat het lukken wat je in je hoofd hebt

    Reactie door illybilly | juli 11, 2009

  11. Wat naar voor middelste, ik denk dat hij er nog meer last van heeft dan jij die alles weer schoon moet krijgen.
    Ik kan er zelf niet over meepraten gelukkig,in de tijd dat mijn kinderen aan de luiers waren had je van die katoenen oogjesluiers dus ze kregen koude billen dan wilden ze zelf ook snel zindelijk worden.
    Sterkte meis voor jou en voor middelste, misschien is het in de vakantie gelijk goed, ik hoop het voor jullie.

    OT. Ja de gedichten op mijn blog zijn allemaal van mijn hand ik zet er zelden iets van een ander op. Af en toe krijg ik van iemand een gedicht als ik dat neerzet staat er dan ook duidelijk bij dat het niet van mij is maar van *** (wie dan ook).

    Reactie door Haba | juli 11, 2009

  12. Pff en wat moet je dan doen? Wat heb je geleerd? Ik leer ook graag nl alhoewel ik niet denk dat de 14 jarigen hier nog een poepprobleem gaan krijgen vind ik het wel interessant …

    Reactie door ilse | juli 11, 2009

  13. Nou Ilse, het schijnt dat als poepen een probleem is dat het kind moeite kan hebben met het idee dat er iets uit zijn lichaam gaat. Alsof het eng is.

    Ik heb ook dit gelezen: http://www.lzr.nl/%7B881a9948-4d60-423d-afcd-e2e03e2f02b8%7D
    Dit had hij: er kwam nog steeds poep uit, dus wij hadden niet in de gaten dat hij verstopt zat!

    Belangrijk nu is de emotionele blokkade….

    Reactie door repel | juli 11, 2009

  14. Wat een sch**tzooi. Ik herken het niet, die van mij waren alle 2 voor de 3 jaar zindelijk, dag en nacht.

    Maar, ik heb eens iets gelezen over verlatingsangst.,. Dat er een stukje van hunzelf de wc in gaat.Een van de tips was het kind met luier op de pot zetten, dan blijf het wel bij ze maar is een stapje verder. De volgende stap was een gat in de luier knippen, luier om en dan poepen en daarna dè stap der stappen, luier uit èn dan poepen.

    Jullie kunnen dan hopelijk ook gauw de pot op 😉

    Reactie door Barbara | juli 11, 2009

  15. Hey Repel,

    jij leest af en toe ook mee in mijn blog EigenWijs, zoals ik ook steeds meelees in die van jou. En steeds weer zie ik gelijkenissen tussen jouw middelste en mijn derde. Die is nu bijna 6 (in oktober) en is ook hoogbegaafd getest, volgende week gaat hij naar het 2de leerjaar (groep 4 bij jullie). Neen, je middelste heeft heel veel weg van die van ons toen hij dezelfde leeftijd had als middelste. Vooral zijn manier van kijken, een oudere blik dan zijn leeftijdsgenoten, ook zo van ‘pfff, alsof ik dat nog niet allemaal weet, zeg!’.
    En wat het poepen betreft dat je zo plastisch beschrijft, onze derde weigert nog steeds om in school te poepen (shit, dit klinkt raar voor mij, wij gebruiken dat woord in een heel andere betekenis ;). Hij houdt het op, soms een aantal dagen lang en dan lukt het hem niet of wordt het veel te slap.
    Volgens mij is het ook een soort reactie om controle over zijn eigen lijf te hebben, zoals je ook met anorexiapatiënten hebt. Als het psychologisch niet helemaal snor zit, dan hebben ze toch die zelfcontrole. Onze derde weigert namelijk ook gewoon te eten als hij niet genoeg uitdaging krijgt in school. Zodra het dan weekend is en dat valt nog meer op als het vakantie is, dan gaat het weer de goede kant op. Heel bizar vind ik zelf.
    Mijn tweede had een andere reactie: die kreeg psychosomatische klachten, constant had die buikpijn toen hij in het 3de kleuterklasje zat (groep 2) en steeds weer barstende koppijn in het 2de lj. (groep 4). En nu, na verandering naar een school waar ze ervaring hebben met zo’n kinderen, is er weer (voorlopig toch) voldoende uitdaging en zijn de buikkrampen en hoofdpijnen volkomen verdwenen.
    Ik blijf je volgen, je schrijft ook leuk. Vind het ook tof dat je oudste zo zelfzeker is geworden door de judo. Maar hou die ook maar in de gaten, want volgens mij is die ook zijn leeftijd voor als je het mij vraagt.

    Reactie door Sabine | augustus 25, 2009


Geef een reactie

