Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Woest ben ik. Ziedend.

Ruim een etmaal later ben ik nog steeds net zo woest als gistermiddag, zo niet nóg woester. In plaats van te slapen vannacht heb ik tot een uurtje of half drie plannen gesmeed, beren op de weg gezien en mensen imaginair volledig in elkaar geslagen.

Woest ben ik. Ziedend. En dat zonder slaap.

Gistermiddag stond ik bij het schooltje te wachten op Oudste. Ik stond te kletsen met de moeder van een klasgenootje toen K*tvader van K*tkindje aankwam. Ik ben groter dan hij (jaja, ik heb geleerd van het verleden, zie hier, dus na een sneer over mijn uiterlijk reageerde ik gewoon met: hoe is het met die kleine? (“Die kleine” is de derde baby die hij niet wilde.) Hij:

“(Ja goed,) maar even over dat voetbaltoernooi. Hoe reageerde Oudste dat hij was ingeloot?”

“Wat? Is hij ingeloot?” Ik reageerde laaiend enthousiast! De dag daarvoor hadden we namelijk gehoord dat er een voetbaltoernooi was van school van groep 4 en dat ze kinderen tekort kwamen. Dus er zou geloot worden in groep 3 om de plekken op te vullen. Er staat me bij dat er 7 kinderen waren voor 3 plekken. En blijkbaar was Oudste ingeloot. Mijn hart maakte een sprongetje voor hem: hij had er zo op gehoopt! Het kind is verkleefd met zijn voetbal!

K*tvader onderbreekt mijn enthousiasme om met vernietigende toon te zeggen: “Wist je dat dan niet? Nee, zeg ik onschuldig, hij bleef over, ik heb hem de hele dag nog niet gesproken.

En door het volgende gesprek is K*tvader gepromoveerd en wordt hij vanaf nu zonder sterretjes aangeduid als Über-klootzak:

“Nou, het is maar dat je het even weet, je weet natuurlijk dat er veel fanatieke voetballertjes zijn in de klas waaronder A en B en C en D en ja, er vielen dus tranen dat zij niet waren ingeloot. Het is maar dat je het even weet: Oudste zit niet eens op voetbal en zij wel en ze zijn fanatiek. En het is maar dat je het even weet, men is er niet blij mee. Ze vinden het heel oneerlijk. Het is natuurlijk dat Oudste niet lid is van vereniging X en zij wel. Er waren tranen, dat je het even weet. Ze zijn heel fanatiek in de klas.”

Mijn verbouwereerde reactie was geloof ik de enige goeie: “Dus?”

Hij herhaalde zijn relaas en ik kan alleen maar uitbrengen (echt, ik heb het echt gezegd): “Dus? Dan moeten ze maar leren met teleurstellingen om te gaan, er is eerlijk geloot, iedereen krijgt een kans! Het is een evenement van de school!”

Het gesprek ging door met “heeft hij uberhaupt wel voetbalschoenen” en “ik ga zorgen dat er een reserve komt want dat heb je bij normale wedstrijden ook, ìk ga wel even met de juf praten”.

Het gesprek stopte toen ik op uiterst arrogante toon en met een knik de andere kant op tegen hem zei: “Je dochter staat al een paar minuten naar je te zoeken.”  Haar klas was al een paar minuten buiten en zij stond er, zoals altijd, verloren bij terwijl haar vader, zoals gewoonlijk, aan alles denkt behalve aan zijn dochter…

De klas van Oudste was laat en Über-klootzak staat inmiddels (zijn dochter zal hem worst wezen) te kletsen met de Arrogante moeder van Het Fanatieke Klasgenootje Dat Is Uitgeloot. En ik kan alles horen. Het is jammer dat ik geen deelgenoot was van het gesprek, en me van 10 meter afstand mengen in een gesprek ga ik niet doen, maar dit is wat ze zei:

“En de volgende keer moet het maar eerlijk gaan en mogen alleen maar kinderen mee loten die wèl op voetbal zitten! Ik ga wel even met de juf praten!”

Stom dat sommige dingen me pas achteraf duidelijk werden, ik ben soms niet zo snel in die dingen:

– Über-klootzak leeft alleen voor zijn zoon…en zijn zoon was wel ingeloot! Wat maakt hij zich nou druk dat een ander kindje niet is ingeloot en Oudste wel? Wat zal het hem worst wezen? Zijn oogappeltje mag toch meedoen?
(zou zijn k*tkindje weleens slechter kunnen ballen dan hij wil dan wij denken?)

– Je bent niet eens een Über-klootzak, je bent een lul, want waarom wil je een reserve? En wie mag dan wel op dat reservebankje zitten de hele dag? Wat heb je tegen mijn kind?

Ik ben heel blij dat Manlief bij dat toernooi is: Manlief kan hem aan, maar belangrijker: Manlief is fair. Komt goed.

Vannacht om half drie had ik allerlei woeste plannen, als stukjes in de schoolkrant en zo. Maar dat ga ik niet doen. Ik ga maandag praten met de juf. Maar niet zoals dat hierboven. Ik ga naar de juf om mijn zorgen te uiten. Over gerommel van ouders op het schoolplein. Dat ik word aangesproken over lootmethodes van de school. (Manipulatief ga ik verwoorden: door ouders die niet tegen hun verkies kunnen.)

mei 9, 2009 - Posted by | Beslommeringen, De Daltons, Repel |

15 reacties »

  1. wat zielig zijn sommige mensen zeg! en wát een onzin! het helpt niet om er kwaad om te worden, maar daar heb je weinig aan. Ik zou het ook geworden zijn. wat een lul-de-behanger is die K*T-vader.

    Reactie door Corine | mei 9, 2009

  2. Wat een vreselijke EIKEL is die vent zeg!!! Ik weet ook precies wie je bedoeld in dit verhaal!!
    Nou ik zou zeggen; Wees trots op dat mannetje van je dat hij mee mag doen, en het allerbelangrijkste is volgens MIJ toch dat de kids het naar hun zin hebben in wat ze ook doen. Of ze nou lid zijn van een club of niet, lekker boeiend. Maar dit zegt dus alles over de ouders, maar niet gek als de kinderen later precies dezelfde strevers worden……Gr. Pleun

    Reactie door Pleun | mei 9, 2009

  3. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat in zoiets gekeken wordt naar wat het kind in zijn/haar vrije tijd doet maar dat ieder kind een eerlijke kans krijgt. Hoe vaker je over KV schrijft, hoe meer ik medelijden krijg met die kinderen.

    KK gaat verliezen, reken maar van yes en jou kind gaat zijn kind verslaan, inhalen en het doelpunt van de dag scoren terwijl zijn kind het nakijken heeft, het veld wordt uitgestuurd en ’s avonds op z’n donder krijgt dat ie niet goed genoeg is geweest (uit jouw verhalen begrijp dat het zulke ouders zijn :()

    Fijne moederdag en laat dit deze mooie dag niet overschaduwen hè, dat issie niet waard 😉

    Reactie door Barbara | mei 10, 2009

  4. Voetbal is oorlog en niet alleen op het veld. Fanatiek als iedereen is die er aan meedoet op welke manier dan ook, het is het de sport niet eens waard. Want zeg nou zelf. Wat kan er nou zo leuk zijn als 20 hobbezakken op een veld, een kanarie die de boel in toom moet houden en twee zakken aardappels die geen ballen mogen doorlaten? Het moet echt iets oer mannelijks zijn want mijn zoon vind het ook helemaal te gek, en hij is kleuter.
    Anyway, ik ben blij dat Oudste het geluk is toebedeeld om te mogen spelen en dat andere rare kind eigenlijk ook. Stel je voor als dat niet was geweest. Had je het helemaal voor de kiezen gekregen.

    Reactie door Claudia | mei 10, 2009

  5. Oh wat naar zeg. Pffft, ik zou me er ook heel erg druk over kunnen maken. Gezanik over loten. Ik zou willen dat ze hier alles oplosten met loten! Ze hebben hier een keer de grote fout gemaakt om één meisje aan te wijzen en de rest te laten loten. Dát hebben ze geweten. Zoiets kan natuurlijk niet. Eerlijkheid boven alles.

    Reactie door Toaske | mei 10, 2009

  6. Klinkt bekend, heb zelf ook genoeg van dit soort toestanden meegemaakt in de loop van de jaren.
    Zulke mensen willen altijd winnen, altijd gelijk krijgen en gaan over de ruggen van iedereen om te krijgen wat ze hebben willen.
    Dat vader over de rug van dochtertje gaat vind ik te laag voor woorden.
    Arm meisje.
    En weet je, dit soort situaties zul je altijd tegen blijven komen.
    Het beste wat je kunt doen is je kinderen leren, zich te wapenen tegen kinderen van dergelijke mensen.

    Waar gaat het nu eigenlijk over? Een potje voetbal – meer is het niet.
    Leuk, balletje trappen en leren in teamverband samen te werken.
    Ik vind die man erg dom, heel erg dom zelfs.

    Reactie door Marleen | mei 10, 2009

  7. Hey meis,
    Kan me voorstellen dat je het kookpunt hebt bereikt.
    Een flinke schop onder zijn gat zou dei vader moeten hebben.
    Vaak merk je al aan het gedrag van kinderen hoe er thuis over bepaalde zakken gesproken en gedacht word.
    Wees jij maar trots op jou gezin, jij brengt ze tenminste normen en waarden bij, iets wat je van die k*t vent niet kan zeggen.

    Reactie door Trea | mei 10, 2009

  8. Wat zijn er toch ouders die onverantwoord bezig zijn zeg. Een kind moet leren dat het niet altijd zijn/haar zin kan krijgen. Loten is eerlijk en als je dan verliest heb je pecht gehad. Jammer dat die vader zich zo gedraagt . Ook triest voor zijn dochterje dat kennelijk gewoon over het hoofd gezien wordt.

    Meis ik zou maar proberen om zelf verstandig te zijn en feliciteer Oudste met zijn verkiezing. Leuk zo’n spelletje voetbal maar het moet wel leuk blijven.

    Reactie door Haba | mei 10, 2009

  9. Wat kunnen sommige ouders toch belachelijk reageren en vergeten dat het om kinderen gaat.
    Kan me indenken dat je echte Dalton neigingen krijgt hahahh.
    Zag nu ook ( aan de koninginnedagfoto) in welk dorp dit zich allemaal afspeelt, nu snap ik ook dat je veel over Leiden weet hahah
    Off topic, de maratho was altijd tweede zondag in juni maar vanwege de temperaturen de laatste twee jaar derde zondag in mei.

    Reactie door Leidse Glibber | mei 10, 2009

  10. Ik word al boos als ik je verhaal lees, laat staan dat je het zelf meemaakt. Wat heeft die KV tegen jouw kind? BTW, ik vind het juist logischer dat kinderen die NIET op een voetbalclub zitten, ingeloot worden voor een voetbalwedstrijd ergens anders. Kinderen van een vereniging voetballen toch al elke week.

    Reactie door Carla | mei 10, 2009

  11. Negeren die vader. Laat niet merken dat je je aan hem ergert. Probeer er boven te staan, door juist heel vriendelijk en correct te doen. Maar natuurlijk wél opnemen voor je kind. Eerlijkheid voor alles. Veel sterkte en succes ermee. Want het is makkelijk praten vanaf mijn beeldscherm, dat besef ik heel goed.

    Reactie door Door | mei 11, 2009

  12. He bleg.
    Wat vervelend zeg, dat sommige mensen zo bloedjefanatiek zijn. Daar hou ik dus helemaal niet van.
    En ja, advies heb ik niet voor je. Je plan om even met de juf te praten, lijkt me prima.

    Reactie door Cisca | mei 11, 2009

  13. Kun je die eikel niet negeren? Omdraaien en weglopen als ie tegen je begint te praten?
    Die man is je aandacht en energie helemaal niet waard…

    Reactie door Wieke | mei 11, 2009

  14. Vanmorgen zag ik dat de Arrogante Moeder probeerde de juf te bewerken en ik zag juf vriendelijk maar gedecideerd reageren. Toen heb ik maar besloten even niks te zeggen: de juf heeft gezien dat ik het heb gezien en ze lachte naar me. Pfff…komt goed…

    Toen ik wegging zag ik dat die moeder drie andere juffen probeerde te bewerken en ik zag de blikken in hun ogen. Ik wil niet zo’n zeikmoeder zijn…dus dat doe ik niet.

    Reactie door Repel | mei 11, 2009

  15. tssssssss…wat een intrieste vertoning!!!!!
    te krankzinnig voor woorden!!!
    wat moet er toch van zo’n kereltje komen met zo’n voorbeeld als vaderfiguur??????

    – t zou VERBODEN MOETEN WORDEN-

    Reactie door marieke | mei 11, 2009


Geef een reactie

