Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Mijlpaal Worteltjestaart

Kinderen houden van lachen en kinderen houden van geintjes en van grappen en grollen. Maar een mop is niet aan heel kleine kinderen besteed, zoiets abstracts kunnen ze nog niet bevatten. Een kind van drie kan niet lachen om het is groen en het skiet: een skiwi. Ze snappen het principe niet. Voor het vatten van het concept ‘punchline’, voor een goeie bak, moet je blijkbaar ouder zijn.

Ik weet niet op welke leeftijd normaal gesproken de wereld der moppen voor je opengaat. Oudste is wellicht wat laat, gezien zijn analytisch en rechtlijnig brein, maar hij valt tegenwoordig van zijn stoel van het lachen om mopjes als het is groen en het rijdt door het bos en het is geen tank: stiekem toch een tank.

De tijd was dus rijp voor een van de belangrijkste mijlpalen uit ieders jeugd, hij was er klaar voor:

De Mop over De Worteltjestaart.

Ik had de eer de mop der moppen te mogen vertellen en ik ben spontaan gebombardeerd tot Officieuze Meester Moppentapper, want ik vertelde hem helemaal met slis en al. Nou, en je had Oudste moeten zien toen ik eindigde met “Vies hè!” En nu moet iedereen moppen vertellen die net zo leuk zijn als die van mama. Oh, de last op mijn schouders om deze reputatie hoog te houden is groot!

Maar goed, de worteltjestaart. Middelste had in de gaten dat er Groot Plezier was en hij besloot er een schepje bovenop te doen: “Ja!! En nu ben ik het konijntje en jij de bakker!” Middelste had dus ook groot plezier (want uiteraard wilde ik de bakker wel even spelen), maar het concept mopjes heeft hij blijkbaar nog niet helemaal onder de knie.

Even later merk ik dat Oudste zelf eigenlijk ook op de grens wankelt van net-niet-net-wel moppen snappen, want tussen het lachen door werkte zijn rationele brein stug door en vroeg hij op een moment: “ja maar, wat zei die bakker toen eigenlijk?”

worteltjestaart

april 28, 2009 - Posted by | De Daltons, Repel |

8 reacties »

  1. Een klassieker inderdaad, die worteltjestaart. Oudste heeft hem hier al regelmatig ten tonele gevoerd!

    Reactie door Toaske | april 28, 2009

  2. Leuk he, als het kwartje ineens valt! Tygo vat het meestal ook niet, maar hele simpele mopjes willen nog wel eens lukken. Ik zal het eens proberen met die skiwi.

    Reactie door Wieke | april 28, 2009

  3. De reacties zijn al een mop op zich hahah

    Reactie door Leidse Glibber | april 28, 2009

  4. Hier doet de jantjes mop het altijd goed, die van jantje die van oma niks mag oprapen van de grond omdat het dan vies is totdat het kunstgebit van oma op de grond valt. Daan kan hem tot vervelends toe herhalen en ligt al bij de zin: jantje loopt met oma in het bos, al helemala in een deuk.

    Reactie door Barbara | april 29, 2009

  5. Sinds ik hier woon maak ik weleens worteltjestaart. Carrotcake met carrots uit eigen tuin! Echt lekker joh!

    Reactie door Cisca | april 30, 2009

  6. Toch ziet ie er op het plaatje best lekker uit!

    Onze oudste is ook helemaal van de moppen (al een tijdje) sinds hij een meester heeft die schijnbaar de hele dag op school moppen vertelt. Pas kwam hij met de mop ‘Hoe krijg je een olifant in de koelkast? Deurtje open, olifant erin, deurtje dicht. Hoe krijg je een zebra in de koelkast, deurtje open, olifant eruit enz.’ Onze jongste vond dat hij ook een duit in het zakje moest doen: “Deur open, koelkast erin, deur dicht” en dan helemaal in een deuk liggen, ook al wist hij niet waarom. En toen ik vroeg: “Waar gaat de koelkast dan in?”, antwoordde hij: “In een vuilnisbak. ….. Die groot genoeg is voor een koelkast!”

    Leuk dat je dit ter sprake brengt ha ha.

    Reactie door Carla | mei 1, 2009

  7. ja wat zei die bakker eigenlijk hihihi

    Reactie door ilse | mei 1, 2009

  8. De zebra-eruit….waren we vergeten! Die ga ik morgen direct uitproberen!

    Reactie door repel | mei 2, 2009


Geef een reactie

