Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Gele vla

Oudste begon zijn leven met niet willen eten. Dat kostte hem direct 5 dagen ziekenhuis. Snelrecht heet dat. Wij begonnen ons gezinsleven met een kind dat niks lustte. Het lustte geen melk, met 6 maanden lustte het geen fruit en geen brood en met een jaar lustte het nog geen vlees. Wij hadden nooit snoep in huis, want het kind lustte toch niks. Geen limo, geen koekjes, geen snoep, geen wicky. Geen danoon, geen kindercola, geen fristy. Geen nutella, geen smeerkaas, geen gummybeertjes geen ontbijtkoek. Het kind lustte  niks, nada, noppes.

Het lustte alleen thee-zonder-suiker, chips en chocolade-danoon.

Later kregen wij kinderen die wel alles lustten wat kinderen door de bank genomen zouden moeten lusten, namelijk alles dat vol zit met suiker en smaak-, geur- en kleurstoffen. E-nummer-bommen, daar zijn ze dol op. En inmiddels is Oudste een vent van zeven die in de groei zit. Het lust bijna alles en het schept 6 keer op bij het avondeten. Lekkere frisse appels vindt hij lekker, maar ook snoep en boterhammen. Wel drie voor de lunch.  Als het eetbaar is, lust hij het. Brinta-pap gaat ’s ochtends in wereldrecordtempo naar binnen: een halve liter binnen 2 minuten, zo rond dat tempo.

Toch bleven we maar uit gewoonte die chocolade danoontjes kopen . Maar met drie jongens die dol zijn op die dingen (Oudste eet er na 6 keer opscheppen liever 3 dan 1)  ging dat inmiddels aardig in de papieren lopen: Som 1 is de prijs, som 2 is de duurzame ruimte in de koelkast van een gezin van 5. Conclusie: wij kopen voortaan literpakken chocolade- en vanillevla en we serveren het in…

…de schaaltjes van mijn tante. Mijn  moeder had ze ook en ik heb er vroeger ook vla uit gegeten. En toen mijn tante overleed heb ik haar vlabakjes ge-erfd. Ik heb iets met die schaaltjes. Gele vla kan alleen gegeten worden uit die schaaltjes. Oh excuus. Naar goed Repel-familie-gebruik  is vanillevla “gele vla’. Oudste eet chocolade vla (niet helemaal hetzelfde als chocoladedanoon, maar goed genoeg) en de jongste twee eten gele vla.

En ik…ik genoot van het feit dat de schaaltjes weer in gebruik zijn. En ik nam en passant een schaaltje met een beetje van allebei. Twee walletjes, zeg maar.

maart 22, 2009 - Posted by | De Daltons, Repel | ,

5 reacties »

  1. Dubbel-la, noemde onze jongste dat ongeveer een jaar geleden nog. ‘Gele vla’ ken ik ook nog uit mijn jeugd. Heette sinas bij jullie ook gewoon ‘prik’?

    Reactie door Carla | maart 23, 2009

  2. wij eten nooit een toetje
    op de 1 of andere manier mis ik het ook niet terwijl ik het vroeger altijd van mijn moeder kreeg

    Reactie door ilse | maart 23, 2009

  3. Wij eten ook gele en/of bruine vla. Vanille en chocolade zijn blijkbaar toch te moeilijke woorden.
    Van Sonja mag je geen toetje na het eten en na bijna een jaar Sonja-Bakkeren mis ik dat nog steeds het meeste! De maaltijd voelt dan toch niet ‘af’.
    Vind je het niet eng, je erfstukken op tafel bij de kinders? Is er nog nooit eentje stukgevallen?
    Wij zweren bij melamine-bakjes. Vallen ook wel stuk op een gegeven moment, maar dan is het ook wel weer leuk om weer eens andere te kopen.

    Reactie door Wieke | maart 23, 2009

  4. Ik mis vla zo!
    Ik maak wel pudding/vla zelf en koop ook wel van alles, maar het is toch gewoon niet hetzelfde als echt vla… *snik*

    Reactie door Cisca | maart 23, 2009

  5. Wij eten ook gele en bruine vla. Gele vla wordt ook wel eens familievla genoemd. Het liefst met een dikke klodder slagroom (goed voor ’t zog zeg maar) maar meestal staat er toch magere yoghurt op tafel. Alhoewel, nu in tijden van een melkoverschot, kook ik zeker een paar liter danwel custard danwel griesmeel in de week. (griesmeel, ga je daar van griezelen??)

    Eet smakelijk

    Reactie door Barbara | maart 23, 2009


Geef een reactie

