Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Ouder wordende vrouw

Ik heb niet zoveel problemen met ouder worden. Ik heb geen moeite met het noemen van mijn leeftijd en al vind ik niet alle tekenen van ouder worden even leuk, echt veel last heb ik er niet van. Ik vind mijn grijze haren zelfs wel leuk, eigenlijk. Mijn dieper wordende wallen vind ik niet fijn, maar met de rimpels heb ik geen problemen. Ik nader met rasse schreden de veertig en ook al wil ik er geintjes over maken, ik vind het echt niet erg en zie het niet als een akelige grens.

Er is maar één ding dat ik echt naar vind aan het feit dat ik een vrouw ben die ouder wordt.

Zodra je de mijlpaal van dertig passeert ga je de molen in die bevokingsonderzoek heet. Als je dertig wordt gaat het om baarmoederhalskanker. Je mag  vanaf je dertigste eens in de vijf jaar met je benen omhoog bij de dokter liggen om een uitstrijkje te laten maken. En vanaf je vijftigste komt daar de mammografie bij. Eens in de twee jaar wordt er middels een röntgenfoto gespeurd naar borstkanker.

Als ouder wordende vrouw loop je steeds meer risico om kanker te krijgen in juist die lichaamsdelen die jou vrouw maken. Dat vind ik erg aan ouder worden.

En ik heb nu de leeftijd bereikt dat ik elk jaar gescreend ga worden op borstkanker. Omdat het in mijn familie, zoals dat heet, in de eerste graad voorkomt, hoef ik niet te wachten tot mijn vijftigste en gebeurt het jaarlijks en niet tweejaarlijks. Het is fijn dat het goed in de gaten wordt gehouden, natuurlijk, maar ik haat ouder worden. Ik heb een verhoogd risico. En geen leugentje over mijn leeftijd of botox-injectie die daar iets aan kan veranderen.

mammografie_mammakarzinom

februari 20, 2009 - Posted by | Repel | ,

2 reacties »

  1. wij zijn zo’n beetje van dezelfde leeftijd
    ik snap dus ook precies wat je bedoelt
    zelf probeer ik er niet teveel over na te denken, en maak ik me dan ook gewoon wat meer druk om mijn oudere lijf (lees: uitgezakt lijf)

    Reactie door ilse | februari 20, 2009

  2. Ik ben wat jonger dan jou maar begrijp je volkomen. Geregeld met de benen wijd bij de huisarts, OK. Af en toe geplette borsten voor een mammo, pijnlijk maar vooruit Dat je zoals jij zo perfect omschrijft: kanker kunnen krijgen in die onderdelen die ons vrouw maakt, dat is eng. Zo wie zo vind ik kanker eng, het kan je treffen zonder dat je het in de gaten hebt en merk je het, is het te laat zonder dat er bij nagedacht wordt dat je nog jong bent en nog een gezin hebt waarvan je nog tig jaar deel van wil uitmaken. Helaas meerdere malen gezien in mijn omgeving en niet altijd met goede afloop 😦

    Ik hoop dat er tot in lengte van dagen, heel veel mammo’s gemaakt kunnen worden waarop niks te zien is.

    Reactie door Barbara | februari 22, 2009


Geef een reactie

