Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Een netelig probleem: HOOFDLUIS….AAARRRGGGHHH!!!!

Omdat hij 24-uurs diensten werkt moet ik op alle crèche-dagen zowel halen als brengen. Elke ouder zal begrijpen dat het dan lastig is om een werkdag van 8 uur te maken. En dan moet er ook nog worden gekookt. Elke ouder zal begrijpen dat de kinderen dus veel te laat avondeten eten. Nu doet buitenschoolse oma echt heel veel, maar de maat was voor mij na al die jaren een beetje vol. Ik wilde met iets minder stress die dagen doorkomen.

Dus…

Ouderschapsverlof op maat houdt voor mij in dat ik op crèche-dagen ’s ochtends één uurtje later kom om ook zelf mijn Oudste naar school te kunnen brengen en diezelfde dag ’s middags één uurtje eerder weg ga om op een enigszins normaal tijdstip thuis te komen om nog te kunnen koken. Het kost me slechts 2 uurtjes per week: het rendement daarentegen is groter dan de meest succesvolle belegging.

De eerste dag dat ik het zo doe (vandaag dus) was een extra crèche-dag na een reguliere. Dubbel stress, maar….vandaag ging ik het met mijn ouderschapsverlof doen. En ik kwam een kwartier te vroeg op werk. Relaxed! Ik zette bij binnenkomst mijn voet op de eerste trede van de trap toen mijn mobiel ging. De crèche. Er heerste hoofdluis en daarom hebben ze gecontroleerd en jawel, wij hadden de jackpot: Middelste heeft hoofdluis. Hij moest worden gehaald want hij moest worden behandeld. Inwendig vloekend dat die paar uurtjes dan toch ook niet meer uitmaakten sprintte ik naar boven, riep tegen mijn chef dat ik weer ging en ik bedankte voor de coulance en ik sprintte weer het pand uit.

En pas toen drong de ellende tot me door. Hoofdluis. h.o.o.f.d.l.u.i.s.. Wat een pleures-ellende. We zijn 7 jaar gespaard gebleven van deze vloek der vloeken…maar het moest er een keer van komen. Ik bedoel: we hebben er drie, we hebben een creche en we hebben een basischool…het was een kwestie van aftellen.

We hebben de chemische strijdmiddelen in huis (Sadam Houssein zou er trots op geweest zijn), de vierde 60-graden was draait en allerlei knuffels liggen in de vriezer. We hebben bij Middelste 1 luis geteld en een stuk of wat neten. Oudste en Jongste hebben het niet dus we zijn er héél vroeg bij. Ze zitten allebei stijf in de cremespoeling en de anti-frizz zodat neten zich moeilijk kunnen nestelen.

En Middelste heeft de volle laag gekregen. Inclusief de tondeuse.

februari 11, 2009 - Posted by | Beslommeringen, De Daltons, Levende Have | ,

8 reacties »

  1. Oh ik voel met je mee. Suus had een keer neten en dat vond ik al een hele ellende. Maar goed, bij de heren kun je de tondeuse eroverheen halen, dat scheelt. Ik vond dat voor Suus een beetje lullig, maar kammen, kammen, kammen elke dag en twee weken lang help ook.
    Succes met de strijd!

    Reactie door Ellen | februari 11, 2009

  2. o, wat een toestand. wij hebben er (klopt heel hard aan de onderkant van de computertafel) nog nooit last van gehad, maar ook wij kunnen er ongetwijfeld op wachten.
    Succes met de chemische oorlogsvoering!

    Reactie door Corine | februari 11, 2009

  3. O bah wat een ellende inderdaad. Moet lapje nu ook in de vriezer?

    Reactie door Carla | februari 12, 2009

  4. Arghhhhhhhh, jij blij dat je gifmenger bent, in het ernstigste geval ligt er op je werk vast het een of ander van dattum in een hoekje 😛 Nee zonder gekheid, het uitroeien moet wel beperkt blijven tot luizen en neten, kids moeten voorzover mogelijk ontzien worden. Ik vlooi mijn kids ook regelmatig uit en heb er nog nooit een ontdekt (de andere luizemoeders overigens ook niet) maar ik zal de dag vervloeken als ik er eentje tegen zou komen.

    Teatree-olie schijnt ook te hebben. Hopelijk slaat het de rest van eht gezin over.

    Succes met WO III, de Casa tegen de Luizen.

    Reactie door Barbara | februari 12, 2009

  5. Wat een ellende. Beddengoed en jassen ook in de was? Slapen ze wel zonder knuffels?
    Wij zijn tot nu toe gespaard gebleven, maar zullen het ongetwijfeld ook nog gaan ervaren. Hoewel ik heb gehoord dat die beestjes vooral op schone hoofden zitten en onze kinderen een pesthekel hebben aan haren wassen (dat gebeurt dus ook zo min mogelijk want het geeft zo’n herrie)..
    Ehh, maar voor het geval dat: waarom creme-spoeling en wat is anti-frizz?

    Reactie door Wieke | februari 12, 2009

  6. Yep: jassen, knuffels, slaajs, mutsen, autostoeltjes, …

    Iets wat je kan missen moet minimaal een week in een afgesloten zak, knuffels kunnen 24 uur in een zak in de vriezer.

    Van crèmespoeling worden de haren glad en daar blijven de neten moeilijker aan plakken. Anti-frizz is een kappersterm voor een spullie om je haar anti-pluis te maken: een soort siliconen-achtig-glad-maak-spulletje dat je haren ook glad maakt. Luizen houden ook totaal niet van gel.

    Pffff…volgens mij hebben wij het inderdaad in de neet gesmoord: wij zijn al 2 dagen neten vrij!!!!!!!!!!!!!! JOEHOEOEOEOEOEOE!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door repel | februari 13, 2009

  7. ooooh nee!! dat is echt een ramp
    elke keer als ik een brief mee krijg dat er in 1 van de klassen van mijn kinderen luizen zijn geconstateerd krijg ik spontaan jeuk
    een vriendin van me heeft het bij 3 van de 4 gezinsleden gehad
    vergeet niet het hoofdkussen 2 weken in een afgesloten vuilniszak te doen, elke dag schone kleren en smeer jezelf en manlief ook in met troep

    succes!

    Reactie door ilse | februari 14, 2009

  8. Lief en wijs koppie heeft ie toch.
    Luizenellende voorbij en nu gewoon genieten van dit prachtige kind.

    Reactie door Marleen | februari 25, 2009


Geef een reactie

