Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Chip of the ‘ole block

Ik ga anoniem over het net, maar ik zal een tip van de sluier oplichten: ik ben van huis uit chemicus.

De reden dat ik dit verklap is het feit dat ik een foto wil plaatsen. Een foto van een chemische-zelf-bouw-vulkaan-doos die Oudste voor zijn zevende verjaardag kreeg. Proef geslaagd, zou ik zo zeggen!

We hebben een andere chemische proef (het recept in termen begrijpelijk voor Oudste geleverd door oma, waarvoor dank!) ook thuis gedaan. Mega vet cool, zo’n geconcentreerd maizena-papje!!!

Wat echt bijzonder is, is het feit dat mijn zevenjarige begrijpt wat scheikunde is: stofjes reageren met elkaar tot iets anders, iets leuks…

Ik heb eindelijk mijn zoon kunnen uitleggen wat ik nou voor een vak heb geleerd.

februari 6, 2009 - Posted by | De Daltons |

2 reacties »

  1. Woehaaaaaaaaa gaaf joh. Is het niet maizena met bakpoeder zo uit mijn hoofd? Enne die proefjesfabriek, waar heb je dat tijdschrift vandaan.

    Ik heb gister zoonlief getracht uit te leggen wat atomen en moleculen zijn. Pfffffff hoe leg je in makkelijke taal uit aan een zeven jarige wat kernfusie is om zo duidelijk te maken waar de energie van de zon vandaan komt. En hoever ga je in het ontleden van deeltjes want waarvan is een stofje van gemaakt, en waar molecuul gemaakt, en een atoom waar zijn die dan van gemaakt en zo verder. Maar waar is dan het aller aller allerkleinste deeltje van gemaakt. En wie heeft dat gemaakt. En hoe kan het dat de energie van de zon nooit op is en hoe is die kettingreactie dan begonnen, hoe is de eerste reactie dan begonnen als de eerste de tweede op gang brengt. Ik kan je wel vertellen, dat werd me, zonder wiki, bijna te veel, om ’s avonds om 8 uur in de auto na de waterpolotraining uit het hoofd uit te leggen. (wel een idee voor een nieuw logje)

    Fijn weekend

    Reactie door Barbara | februari 7, 2009

  2. @Barbara: Dit komt uit de NRC. Je moet een geconcentreerd maizenapapje maken in koud water: als je langzaam beweegt is het vloeibaar en als je er snel doorheen gaat wordt het dik. Je zou er bij wijze van spreken overheen kunnen rennen, maar langzaam zink je even snel als in water. Echt een heel leuk truukje. Je moet 3 a 4 kopjes maizena op 1 kopje water nemen.

    Plezier!

    Reactie door repel | februari 9, 2009


Geef een reactie

