Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Goed gezien

Drie dagen per week stap ik op de fiets op weg naar het openbaar vervoer, het is een tochtje van een minuut of twintig. ’s Middags maak ik dezelfde toer terug. Ik vind het heerlijk. Ook in de regen en al helemaal als het vriest. Als het weer wat warmer wordt ga ik de bakfiets weer tevoorschijn halen en ga ik op de dagen dat de jongste twee Daltons naar de crèche moeten ook weer fietsen. Vier keer in de week 40 minuten fietsen is bijna drie uur sporten in de week.

De laatste periode dat ik zo vaak op de fiets zat, was toen ik nog aan de universiteit werkte. Ik heb in tegenstelling tot toen nu wel een rijbewijs en rijd dus niet meer zo levensgevaarlijk als de fietsers die geen flauw benul hebben van de levensgevaarlijke manoeuvres die ze maken in het verkeer, maar ik rij net als toen nog steeds zonder licht. Dat licht is een keer kapot gegaan en ik heb het nooit meer laten maken.

En deze week stond daar ineens die politieauto ’s ochtends vroeg toen ik net met een behoorlijk vaartje een bocht om kwam zeilen. Zelfs als ik me omgezien uit de pedalen had willen maken was het me niet gelukt.

Het jonge gassie sprak me op belerende toon aan: Mevrouw, wij doen hier een lichtcontrole.
Ja, zei ik lakoniek, en dat heb ik niet. Ik maakte mijn tas open en pakte mijn identificatie. Ik was op heterdaad betrapt, ik baalde als een stekker, maar was bereid op de blaren te zitten. Nou ja, ik had niet zoveel keuze, laten we eerlijk wezen!

Na de officiëligheden kreeg ik de vraag der vragen. Helemaal officieel ingeleid met een “u hoeft niet te antwoorden”:

Waarom reed u zonder licht?
Omdat de lampjes klaarliggen in het bakje bij de deur en daar nu nog steeds liggen.

Ik loog niet, echt niet. Ik zei er alleen niet bij dat ik nooit van plan was geweest ze mee te nemen. Het ventje liet me gaan met een “ik heb niet de illusie dat u lopend uw weg zult vervolgen”. En daar had hij gelijk in.

Ik stapte op de fiets en besloot maar meteen om niet-handsfree naar huis te bellen. Reactie van Manlief na een lachsalvo: Dat zal Oudste leuk vinden! Oudste probeert me namelijk vaak te overreden te hard te rijden omdat hij wil zien hoe ik een bekeuring krijg, vandaar.

Op weg naar het station viel het me gek genoeg wel op dat er zo weinig fietsers zonder licht rondreden. Van jong tot oud. Dat was “in mijn tijd” wel anders! En ze hebben gelijk. En het agentje ook.

So there you have it…Repel is overstag.

februari 5, 2009 - Posted by | Repel | ,

8 reacties »

  1. Das nou humor!! Lekker begin van de dag, zo’n broekie dat je de les leest.

    Wij zijn ooit eens voor onze deur aangehouden omdat een koplamp het niet deed…

    Reactie door Wieke | februari 5, 2009

  2. Een groot gros van het auto verkeer rijdt met slechte verlichting. Geef ze de kost die hun autolampen moeten laten nakijken, vervangen of aanvullen… het past niet in mijn huis. Daar staat tegenover dat fietsers in mijn tijd net zo veel zonder licht rondreden als nu en vroeger trapte je een ongeluk om vooruit te komen als de dinamo aan de band moest. Nog maar te zwijgen over de meters fietsdraad dat altijd stuk getrokken werd. Nee, dan hebben ze het nu beter voor elkaar dus en het is ook makkelijker. Dat is iets wat ik voor het vervanmgen van een autolamp niet kan zeggen.

    Reactie door Claudia | februari 6, 2009

  3. Maar heb je nu een boete gekregen of niet? Wij hebben inmiddels ook allemaal van dit soort fietslampjes. Ruben als eerste, omdat hij een tweedehands fiets had en daar een nieuw licht op moest. Daarna ik omdat een grapjas het snoertje, dat in het frame zit, vlakbij het frame had doorgeknipt. En tenslotte Michael, omdat zijn licht om de haverklap kapot ging en hij besefte dat dit toch wel makkelijker is.

    Nou fiets ik vrijwel nooit in het donker, maar als het gebeurt heb ik natuurlijk altijd die lampjes thuis liggen. Daarom laat ik ze nu maar gewoon standaard op de fiets zitten. Met het risico dat iemand ze eraf haalt, of aanzet zodat de batterijen op een cruciaal moment op zijn. Gelukkig zijn ze niet duur.

    Reactie door Carla | februari 6, 2009

  4. De oude bij huis fietsen van de kinderen hebben wel licht maar dat doet het niet. De goede hier gaan we mee naar school fietsen wel. Dat licht doet het ook en als we al fietsen wat nu vanwege Kim en de afstand en de kou en de pijn in Laura haar benen, niet voorkomt, dan gaan we zelfs nog met reflecterende hesjes aan op pad. Nee dat is iets dat me niet overkomt. Maar ik scoor ze wel voor te hard rijden hoor 😉

    Reactie door Barbara | februari 6, 2009

  5. @Carla, yep: twintig euro. Niet veel, maar ik had het leuker kunnen besteden!

    Reactie door Repel | februari 6, 2009

  6. Balen! Nou ja, dat overkomt je één keer. als ik je een tip mag geven: LED-lampjes bij de HEMA : gaan langer mee en geven beter licht

    Reactie door Corine | februari 6, 2009

  7. Volgens mij zijn deze van de Hema. Manlief heeft ze voor mij gekocht èn hij heeft de verlichting van mijn fiets gemaakt: mijn dynamo was kapot. Knap he dat hij die heeft gemaakt? Maar goed, mij zie je dus niet zo snel meer zonder licht!

    Reactie door repel | februari 7, 2009

  8. sinds ik verlichting heb met batterijen heb ik ze altijd wel aan
    met die dynamo trapte ik me een ongeluk en daarom liet ik het vaak uit

    Reactie door ilse | februari 7, 2009


Geef een reactie

