Repel's Blog

De onnavolgbare Repel en haar vier Daltons

Het Oudste Logje

Mijn nieuwste logje gaat over Oudste. Over Oudste en zijn gele slip.

Hij mocht woensdag judoën voor zijn gele slip. Uiteraard heeft hij de slip gehaald en mama mocht ‘m op zijn band naaien. Omdat ik het netjes en volgens de geldende judonormen wilde doen ben ik gaan Gooooooooooglen om te kijken of ik dat nog op een specifieke manier moest doen. (Weet ik veel, voor hetzelfde geld moet dat ding 1,43 millimeter loodrecht van het einde vast gestikt worden met een speciale dwars-over-judoka-stiksteek, of zo.)

Wat blijkt: als je “gele slip” Gooooooogled krijg je rode oortjes van de eerste twee linkjes en van de rest van de links word je niet gek veel wijzer. Dus ik ben maar een beetje op de bonnefooi aan het stikken geslagen. Ik zal niet liegen: ik ben erg goed in handwerk en patchwork, dus dit klusje was in principe een peulenschilletje. Ware het niet dat Het Oordeel van mijn oudste in deze zo belangrijk was dat ik héél erg mijn best heb gedaan.

Bij het judoën voor de gele slip mocht de kandidaat overigens ook even stoeien met een papa of mama. Aangezien ik een te kort en te strak rokje aan had en Middelste niet te houden was aan de zijkant van de mat gingen zowel Manlief als Middelste met Oudste te keer.

Was ik de enige moeder die met de tranen in haar ogen van ontroering en geluk zat te kijken? Ben ik nu echt zo een muts geworden die altijd maar jankt van ontroering bij dit soort dingen?

december 11, 2008 - Posted by | De Daltons | ,

5 reacties »

  1. Nou troost je, je bent niet de enige. Ik heb er ook last van….
    Balletvoorstelling, afzwemmen, optreden op school, de brokken schieten er steeds weer in. Kan het niet helpe’n, ’t zal er wel bij horen. Geniet er maar van!

    Reactie door Ellen | december 11, 2008

  2. stom is dat he? ik heb dat ook hoor
    moeders eigen denk ik dan maar
    en oudste: gefeliciteerd met de gele slip!

    Reactie door ilse | december 11, 2008

  3. Dat is het lot van elke moeder vrees ik. En de slip zit goed hoor volgens mij. Mijn jongste broer heeft in een heel grijs verleden op judo gezeten en ook 1 of 2 slips gehaald. Die had mijn moeder ook op deze manier erop genaaid. En de tweede moet er volgens mij tegenaan?

    Reactie door Carla | december 12, 2008

  4. En zo ben ook ik anno 2013 gaan googelen op zoek naar een handleiding voor het naaien van de gele slip… Leuk om zo bij je blog uit te komen 🙂 En heel herkenbaar!
    Nou ik ga ook maar op zoek naar naald en draad en ook met de gele slip van mijn zoon zal het wel goed komen.

    Reactie door Christa | februari 10, 2013

  5. hahahahaah, hier ook gegoogled op naaien gele slip judo band. en ook hier. deze papa gaat aan de slag! dank!

    Reactie door Marc | juli 1, 2016


Geef een reactie

